[smartslider3 slider="2"]

جلوگیری از ارسال پیام ناخواسته و خودکار در اندروید

آموزش جلوگیری از ارسال پیام ناخواسته و خودکار در اندروید

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که نرم افزاری را نصب کنید و بعد از نصب، آن برنامه بدون اطلاع شما پیام هایی را به مخاطبینتان ارسال کند؟ یا اینکه با آن ها تماس بگیرد؟ برقراری تماس یا ارسال پیام ناخواسته به دلیل کسب مجوز هنگام نصب برنامه اتفاق می افتد. برای رفع این مساله باید دسترسی برنامه ها را مدیریت کنید.

همچنین گاها می بینیم که با نصب برنامه های غیرمعتبر و غیررسمی از جمله طلاگرام، هاتگرام و یا برنامه های مشابه، پیام های درون برنامه ای تبلیغاتی از طرف ما برای مخاطبانمان ارسال می شود. این قبیل پیام ها ممکن است برای مخاطبینمان آزاردهنده باشند.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با مدیریت دسترسی برنامه ها (Permissions) صحبت کنیم و روش جلوگیری از ارسال پیام های ناخواسته و خودکار در اندروید را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

حل مشکل ارسال پیام ناخواسته در اندروید

اغلب نرم افزارها در هنگام نصب، دسترسی هایی را از شما درخواست می کنند که ممکن است از روی عجله یا عدم اطلاع، تمام این دسترسی ها را تایید کنید. ممکن است برخی از این دسترسی ها باعث شود تا این اپلیکیشن ها برای مخاطبین شما بدون اطلاعتان، پیام ارسال کنند و یا حتی با آن ها تماس بگیرند.

برای جلوگیری از ارسال پیام ناخواسته باید وارد تنظیمات گوشی شده و دسترسی های اپلیکیشن ها را مدیریت کنید. برای این کار لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد تنظیمات (Settings) گوشی شوید.
  2. گزینه Apps را انتخاب کنید.
  3. بر روی گزینه Permissions کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید.
  4. در صفحه باز شده مجددا گزینه Permissions را انتخاب کنید.
مراحل تعیین دسترسی برنامه ها برای جلوگیری از ارسال پیام ناخواسته
مراحل تعیین دسترسی برنامه ها در دستگاه های اندرویدی
  1. در این صفحه لیستی از مجوزهای مختلف که برنامه ها دریافت می کنند را می بینید. بر روی هر مجوزی که کلیک کنید لیست برنامه های دارای این مجوز برایتان نمایش داده می شوند. برای مثال در تصویر زیر لیست برنامه هایی که مجوز دسترسی به مخاطبین گوشی را دارند، مشاهده می کنید.
مراحل تعیین دسترسی برنامه ها برای جلوگیری از ارسال پیام ناخواسته 2
ابتدا از لیست دسترسی های مختلف، دسترسی مدنظرتان را انتخاب کنید. سپس در لیست برنامه ها به دنبال اپلیکیشنی بگردید که می خواهید دسترسی اش به این Permission خاص را لغو کنید.
  1. اگر می خواهید مجوزی را از برنامه ای بگیرید، بر روی آیکن برنامه کلیک کنید. صفحه جدیدی نمایش داده می شود که باید در این صفحه گزینه Don’t allow را تیک بزنید تا مجوز مربوطه از نرم افزار انتخاب شده گرفته شود.
مراحل تعیین دسترسی برنامه ها برای جلوگیری از ارسال پیام ناخواسته 3
گزینه علامت زده شده در تصویر را انتخاب کنید.

اگر متوجه شده اید که یک نرم افزار بر روی گوشی تان بدون اجازه شما به دیگران پیام می فرستد یا تماس می گیرد می توانید وارد صفحه permission پیام و تماس شوید و نام این برنامه را از لیست حذف کنید.

نکته: ممکن است تنظیمات گوشی شما کمی با آموزش ارائه شده متفاوت باشد. با کمی جستجو می توانید به permission های گوشی برای تنظیمات ارسال پیام ناخواسته دسترسی پیدا کنید.

نکات مهم در مدیریت دسترسی ها

  • مدیریت permission ها از اندروید 6 به بعد اضافه شده است و در گوشی های اندروید با سیستم عامل پایین تر به این تنظیمات دسترسی نخواهید داشت.
  • در گوشی های اندروید قدیمی برای مدیریت دسترسی ها از نرم افزارهای جانبی از جمله permission manager استفاده می شود. شما می توانید این برنامه را از گوگل پلی دانلود کنید. استفاده از این برنامه برای مدیریت دسترسی در گوشی های جدید نیز کارایی دارد.
  • در برنامه های قدیمی، اغلب با لغو برخی مجوزها، برنامه قادر به انجام کارکرد معمول خود نخواهد بود. در حالی که در برنامه های جدید لغو برخی از مجوزها در عملکرد اصلی برنامه اختلال ایجاد نمی کند. مگر اینکه شما بخواهید یکی از مجوزهای اصلی برنامه را غیرفعال کنید. برای مثال دسترسی به دوربین برای برقراری تماس تصویری واتساپ یک مجوز اصلی محسوب می شود. تا زمانی که دسترسی به دوربین وجود نداشته باشد امکان برقراری تماس تصویری وجود نخواهد داشت.
  • اگر مجوز دسترسی خاصی را از برنامه ای گرفتید و آن برنامه به مشکل خورد، می توانید مجددا به تنظیمات مجوزها مراجعه کنید و permission مدنظر را در آن برنامه فعال کنید.
  • آپدیت جدید هر برنامه می تواند لیست مجوزهای دسترسی آن را نیز تحت شعاع قرار دهد. در نتیجه بعد از هر بروزرسانی مجوزهای دسترسی را مجددا بررسی کنید.

استفاده نکردن از برنامه های غیررسمی برای جلوگیری از ارسال پیام های درون برنامه ای

یکی از مسائل ناخوشایند، ارسال پیام ناخواسته در برنامه های غیر رسمی تلگرام از جمله طلاگرام، تلگرام طلایی، تلگرام پلاس و… برای مخاطبین می باشد. اگر از نسخه های غیر رسمی تلگرام یا واتساپ و یا سایر پیام رسان ها استفاده می کنید، ممکن است هر از چندگاهی تعدادی پیام های ناخواسته از سمت شما برای مخاطبین و گروه هایی که در آن ها عضو هستید، ارسال شود. این پیام ها توسط نسخه های غیر رسمی تولید شده اند و بدون اجازه شما برای دیگران ارسال می شوند.

ارسال پیام ناخواسته در برنامه های پیام رسان غیررسمی تلگرام
نمونه ای از ارسال پیام ناخواسته در برنامه پیام رسان غیررسمی تلگرام

نکته جالب توجه درباره این نوع پیام ها این است که شما به هیچ وجه کنترلی روی آن ها ندارید و نمی توانید کاری کنید که این پیام های ناخواسته ارسال نشوند. تنها راه عملی برای جلوگیری از ارسال اینگونه پیام ها، حذف نسخه غیر رسمی پیام رسان و مهاجرت به نسخه اصلی است.

شرکت تلگرام بارها و بارها اعلان کرده است که هیچ یک از برنامه های شبه تلگرام را به رسمیت نمی شمارد و از کاربران خواسته است که برای جلوگیری از هک تلگرام به هیچ وجه از برنامه های غیر رسمی تلگرام استفاده نکنند. بنابراین توصیه ما به شما این است که هر چه سریع تر برای رفع مشکل ارسال پیام ناخواسته و مشکلات امنیتی، برنامه تلگرام غیر رسمی را حذف کنید.

جمع بندی

مبحث امنیت در دنیای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه نرم افزارهای گوشی ما بدون اطلاعمان پیامی به مخاطبینمان ارسال کنند، چندان جالب نیست. برنامه ها هنگام نصب شدن مجوزهایی را از ما درخواست می کنند که ممکن است ما بدون مطالعه، این مجوزها را تایید کنیم. به محض اینکه متوجه ارسال پیام ناخواسته شدید، به تنظیمات دسترسی برنامه ها مراجعه کنید و دسترسی های اضافه را از برنامه بگیرید. همچنین برای جلوگیری از پیام های تبلیغاتی درون برنامه ای که برنامه های شبه تلگرام یا شبه واتساپ به مخاطبین تان ارسال می کنند، ترجیحا از برنامه پیام رسان اصلی استفاده کنید.

برای دسترسی به امکانات بیش تر در مدیریت permission برنامه ها، می توانید از نرم افزارهای اندرویدی که در این زمینه ارائه شده اند کمک بگیرید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *