[smartslider3 slider="2"]

اپلیکیشن‌های غیررسمی + مشکلات کاربران

اپلیکیشن‌های غیررسمی

اپلیکیشن‌ها یا همان برنامه‌های کاربردی بر روی گوشی‍‌ها امروزه نقش زیادی در زندگی ما ایفا می‌کنند. از پرداخت‌های بانکی گرفته تا پرداخت قبوض و کسب درآمد و… . به همین دلیل امنیت برنامه‌ها یا همان اپلیکیشن‌های مورد استفاده و اینکه از کجا آنها را دانلود کنیم تا دارای ایمنی کافی برای گوشی ما باشند، مهم است. اما در این میان استفاده از اپلیکیشن‌های غیررسمی چه خواهد شد!

گوگل و اپل از سال‌ها قبل فروشگاه‌های اینترنتی را ایجاد کردند که مخصوص خود آنها است؛ بعد از آنها سایر شرکت‌ها نیز چنین فروشگاه‌هایی را در این سبک راه‌اندازی نمودند. دلیل اصلی ایجاد چنین فروشگاه‌هایی، ایجاد امنیت در همه‌ی برنامه‌های کاربردی در تمامی گوشی‌های موبایل بود.

این فروشگاه‌ها دارای سرویس‌هایی هستند که می‌توانند امنیت تمام برنامه‌ها را بررسی کرده و در صورت وجود هر گونه مشکل امنیتی، آن را گزارش دهند. در این صورت دستگاهی که این برنامه را نصب می‌کند دیگر دچار مشکلات امنیتی از سوی برنامه‌ها نخواهند شد.

امنیت در اپلیکیشن‌های غیررسمی

تلگرام، اینستاگرام و واتساپ از مشهورترین اپلیکیشن‌های شناخته شده‌ای هستند که امنیت آنها تائید شده است؛ بنابراین تفاوتی ندارد از کجا آنها را دانلود و نصب و اجرا کنید. اما در این میان نسخه‌های غیر رسمی زیادی از این برنامه‌ها نیز تولید شده است و در بازار برای استفاده همگان وجود دارد.

مشکلات نسخه‌های غیررسمی تنها از جایی شروع می‌شود که شروع به تجاوز به حریم شخصی و خصوصی کاربران کرده و دسترسی‌های زیادی را برای افراد دیگر به اطلاعات این اشخاص ایجاد می‌کنند. به دلیل متن باز بودن بیشتر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی خطرات زیادی کاربران اندروید را تهدید می‌کند.

باید به این نکته بسیار مهم نیز اشاره نمود که در صورت ایجاد و بروز خطا در این اپلیکیشن‌های غیررسمی هیچ کسی مسئولیت این امر را نخواهد پذیرفت و شما به عنوان استفاده کننده از آنها، در این زمان تنها کسی هستید که مسئول بروز چنین مشکلاتی خواهید بود.

در واقعیت همیشه این تصور وجود داشته است که صاحبان اصلی برنامه و برنامه نویسان آن توانایی انجام این کار را دارند که از اطلاعات کاربر سواستفاده کنند. حتی این امکان وجود دارد که این اپلیکیشن‌های غیررسمی برخی دسترسی‌ها را از کاربر بگیرند و در بین اطلاعات خود برنامه‌های مخرب را نیز بر روی دستگاه هدف نصب نمایند.

به همین دلیل است که برنامه‌ها باید چندین روش برای سنجش امنیت برنامه‌های خود داشته باشند تا از این طریق سطح کیفی و امنیتی برنامه‌ها افزایش یابد.

از سوی دیگر بعضی از سرورهایی که اطلاعات کاربران را دریافت می‌کنند، فاقد پروتکل‌های امن برای انتقال اطلاعات‌اند و به راحتی قابل شنود خواهد بود. در این میان نیز بعضی از سرورهای مورد استفاده در بدترین حالت فنی، تنظیم و اجرا شده‌اند که این امر نیز باعث خواهد شد اطلاعات کاربران برای سایرین قابل مشاهده شود و امنیت را بین ببرد.

اپلیکیشن‌های غیررسمی و هویت نامشخص برنامه‌ساز

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا از نسخه‌های غیررسمی استفاده می‌کنید؟ حتما به دلیل مزیت‌های بیشتری است که آنها نسبت به نسخه‌های اصلی دارند. اما این مزیت‌ها واقعا مزیت بشمار می‌روند؟

نسخه‌های رنگارنگ غیررسمی از برنامه‌های بسیار زیادی وجود دارند که هرکدام مزیتی نسبت به نسخه دیگر دارند. هر مزیت ایجاد شده اشتیاق کاربر را برای نصب بیشتر می‌کند. اما، اگر تمامی نقاط ضعف یک برنامه غیررسمی را کنار بگذاریم، آیا هویت ناشناخته سازنده برنامه هم موجب تردید در نصب برنامه‌ها می‌شود؟

اگر کاربر متوجه دسترسی غیرمجاز به داده‌ها ‎شود، شک کرده و زمانیکه اطلاعاتی از سازنده برنامه نداشته باشد این شک چند برابر می‌شود. اما این امکان همیشه وجود دارد که با مشخص شدن طراح و وابستگی‌های او به شرکت‌های همکارش از این شک و تردید کاسته شود.

حرف آخر

هم‌اکنون کشورمان رتبه‌ی دوم بیشترین آلودگی به بدافزارهای موبایلی را در بین کشورهای جهان دارد. از این رو می‌توان مشکلات زیادی را در سطوح امنیتی برای همه استفاده کنندگان در کیمن دانست. بنابراین بسیار بهتر و امن‌تر است که باتوجه به مشکلات بسیار زیادی که این برنامه‌ها دارند نکات زیر را در نظر گرفت:

  • در قدم اول از دانلود و نصب برنامه‌های ناشناس خوداری شود.
  • برای دور نگهداشتن کودکان از این امر از برنامه‌های کنترل والدین استفاده کنید. familysafe یکی از بهترین این برنامه‌ها بشمار می‌رود.
  • پیام‌رسان‌ها تنها در نسخه‌ی اصلی خود شرکت اصلی قابل اعتماد و امن هستند.
  • از نصب و استفاده‌ از نسخه‌های مختلف برنامه‌ها با هر نوع ویژگی خاص پرهیز شود.
  • با استفاده از نسخه‌های غیررسمی ممکن است امنیت اطلاعات دیگران را نیز به خطر بیاندازید.
  • پیش از نصب هر برنامه به جزئیات دسترسی‌ها، توجه ویژه داشته باشید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *