[smartslider3 slider="2"]

دوستی با جنس مخالف! آنچه که پدر و مادرها باید بدانند

دوستی با جنس مخالف و وظایف والدین در این زمینه

نوجوانی از بحرانی ترین دوره های زندگی است. در این دوره افراد شروع به هویت یابی می کنند. از طرفی تغییرات فیزیکی زیادی در این دوران شکل گرفته و افراد بالغ می شوند. دوستی با جنس مخالف یکی از نگرانی ها و چالش های خانواده هایی است که فرزند نوجوان دارند.

با توجه به فرهنگ ملی و مسائل شرعی در خانواده های ایرانی، اکثر والدین با ارتباط فرزندشان با جنس مخالف مخالفند؛ اما نوع برخورد در این شرایط بسیار مهم است. خانواده هایی که با تهدید و محدودیت، سعی در کنترل فرزندشان دارند، نه تنها به هدفشان که مراقبت از فرزند است نمی رسند، بلکه ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر را بر هم می ریزند.

در این مقاله به توضیح دلایل تمایل نوجوانان به برقراری ارتباط و دوستی با جنس مخالف می پردازیم، همچنین نوع برخورد مناسب والدین در این شرایط را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

دوستی با جنس مخالف

دوستی و ارتباط دختر و پسر از نظر خانواده های ایرانی، مساله ای مطرود است. برخی خانواده ها نسبت به این موضوع حساسیت خیلی زیادی قائل بوده و حتی، فرزندشان را از حضور در اجتماع منع می کنند. در زندگی مدرن سن خرید گوشی برای نوجوانان کاهش یافته و فضای مجازی و پیام رسان ها راه را برای آشنایی هر چه بیش تر باز کرده اند.

از لحاظ فیزیولوژیکی، بعد از شروع بلوغ و ترشح هورمون های جنسی در دختر و پسر، عجیب نیست که نوجوانان تمایل به شناخت جنس مخالف داشته باشند. والدین نمی توانند تغییرات جسمی و روحی فرزندشان را متوقف کنند، همچنین کنترل کردن و محدود کردن فرزندان راه منطقی و کارآمدی نیست. اما با رفتار و تربیت صحیح می توانند نوع واکنش فرزندشان نسبت به شرایط جدید را مدیریت کنند.

اگر دوستی با جنس مخالف را بر پایه شناخت دو طرف بگذاریم، رابطه می تواند عامل شناخت و رشد دو طرف باشد. در این شرایط افراد می توانند به شناخت قبل از ازدواج برسند. اما متاسفانه سن برقراری ارتباط در سال های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده و نوجوانانی که سن مناسبی برای ازدواج ندارند، دور از چشم خانواده ها با یکدیگر ارتباط می گیرند. گاهی علاقه درونی به جنس مخالف و نیاز به ارتباط با او، از چارچوب هنجارهای دینی و اجتماعی خارج می شود. این نوع ارتباطات معمولا برای نوجوانان کم سن و کم تجربه، آسیب هایی به همراه دارد. آسیب های این نوع ارتباط حتی می تواند زندگی آینده فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

رابطه با جنس مخالف احتمال برقراری رابطه جنسی را افزایش می دهد؛ این موضوع مخصوصا برا دختران نوجوان به شدت گران تمام می شود. این افراد معمولا به دلیل احساس گناه، در هر شرایطی سعی می کنند به رابطه شان ادامه دهند. نوجوانان روحیه حساسی دارند، رابطه عاطفی که بین آن ها شکل می گیرد، به دلیل خام بودن و نداشتن توانایی رفتار منطقی، دائم در معرض خراب شدن است. مسائلی که افراد بالغ به راحتی می توانند آن را مدیریت کنند، معمولا باعث شکست عشقی در افراد کم سن و سال می شود.

افت تحصیلی، قرار گرفتن در معرض مواد مخدر، اعتیاد به گوشی و چت کردن، دروغگویی و پنهان کاری، فاصله گرفتن از خانواده و… از معایب ارتباط با جنس مخالف در سنین پایین است.

آشنایی در فضای مجازی و اینترنت
اکثر ارتباطات نوجوانان در فضای مجازی شکل می گیرد. به دلیل عدم شناخت دقیق طرف مقابل، این نوع دوستی خطر زیادی دارد.

دلایل گرایش نوجوان به جنس مخالف و دوستی با او

احساسات دوران بلوغ

بلوغ دوران حساسی برای نوجوانان است. در این سن با توجه به تغییرات جسمی و روحی، افراد نسبت به جنس مخالف احساس کشش دارند. احساس علاقه، عشق و تمایل به جنس مخالف در این سن بسیار طبیعی است. این احساس اگر به مسیر درستی هدایت شود، قابل کنترل است.

هویت یابی فرد بالغ

نوجوانی دوران هویت یابی است. افراد به صورت غریزی در سنین نوجوانی به دنبال کشف هویت خود بوده و یکی از راه های کشف خود را برقراری ارتباط متناسب با جنسیت خود می دانند. شناخت جنس مخالف به عنوان یک فرد بالغ، احساس کشف هویت مردانه و زنانه را تقویت می کند.

دوستی با جنس مخالف برای رهایی از احساسات منفی

نوجوانی دوران هجوم احساسات و هیجانات است. در این سن معمولا افراد اضطراب و افسردگی بیش تری را حس می کنند. از طرفی احساس تنهایی غلبه زیادی بر آن ها دارد. معمولا نوجوانی که ارتباط صمیمی با خانواده اش تجربه نمی کند، یا از دوران کودکی با خانواده ارتباط نزدیکی نداشته است، تنهایی را بیش تر حس می کند. اگر فرد در کودکی حضور فعال و همیشگی والدین را تجربه کند، بر روابط نوجوانی او تاثیر مطلوبی می گذارد. برخی نوجوانان برای رهایی از احساس تنهایی یا فراموش کردن سایر احساسات منفی، به سمت برقراری رابطه با جنس مخالف می روند.

خانواده هایی که در آن ارتباط پدر با پسر و ارتباط مادر و پدر با دخترشان صمیمی است و فرزندان حمایت عاطفی زیادی از والدین دریافت می کنند، احساس طرد شدن کمتر است. در نتیجه این افراد تمایل به تخلیه احساسات نزد جنس مخالف را کمتر حس می کنند.

تمایلات جنسی

انگیزه بسیاری از نوجوانان از ارتباط گرفتن با جنس مخالف، مسائل جنسی است. البته تمایلات جنسی در پسران نوجوان (در سن بلوغ) نسبت به دختران بیش تر است. نوجوانان دختر، در رابطه بیش تر به دنبال تعهد و احساس عشق هستند.

دوستی با جنس مخالف به دلیل فشار همسالان

نوجوانان زیادی، به دلیل فشار زیاد از طرف دوستان و همسالان برای برقراری رابطه، به دنبال پیدا کردن دوست از جنس مخالف می گردند. تا جایی که برخی نوجوانان پسر فکر می کنند اگر با دختری در رابطه نیستند یعنی قدرتی ندارند و دختران فکر می کنند دوست نبودن با جنس مخالف به دلیل جذاب نبودن آن هاست.

عدم آموزش صحیح

خانواده تاثیر بسیار مهمی بر فرزندان دارد. بیداری غریزه جنسی موضوعی طبیعی در نوجوانی است، عدم آموزش صحیح والدین به فرزندان در مورد جنس مخالف می تواند عامل اشتباه فرزند شود. در این شرایط نوجوان کنجکاوی اش را از طریق اینترنت یا پرسش از دوستانش رفع می کند که هر دو منبع خوبی برای راهنمایی نیستند. برخی دیگر از والدین به دلیل ایجاد محدودیت بیش از حد برای فرزندان، عامل تحریک نوجوان برای تجربه ممنوعات می شوند. والدین سخت گیر و کنترل گری وجود دارند که فرزندشان را از ساده ترین صحبت ها با جنس مخالف (حتی در حضور خودشان) محروم می کنند.

دوستی با جنس مخالف در نوجوانان افسرده یا تنها
معمولا نوجوانی که ارتباط صمیمی با خانواده اش تجربه نمی کند، یا از دوران کودکی با خانواده ارتباط نزدیکی نداشته است، راحت تر وارد رابطه دوستی با جنس مخالف می شود.

وقتی از رابطه نوجوان مطلع شدیم، چه واکنشی نشان دهیم؟

در مواجهه با مساله دوستی با جنس مخالف، والدین معمولا سه نوع واکنش نشان می دهند:

  1. برای نوجوان محدودیت ایجاد می کنند و با کنترل همیشگی فرزندشان، سعی می کنند رابطه را به اتمام برسانند. با توجه به اهرم ترس و محدودیت، ممکن است نوجوان در کوتاه مدت از شما پیروی کند، اما به دلیل تغییر نکردن باور و افکار، این شرایط در آینده ادامه خواهد داشت. این نوع برخورد والدین حتی گاهی منجر به اتفاقات ناخوشایندتری شده و نوجوان را تا مرز آسیب های جدی مثل فرار کردن پیش می برد.
  2. برخی از والدین نسبت به شرایط حالت تسلیم داشته و با این تفکر که هرگز نمی توانند جلوی این موضوع را بگیرند، فرزندشان را به حال خود رها می کنند. این نوع واکنش نه تنها تاثیر مثبتی ندارد، بلکه به احتمال زیاد باعث می شود که نوجوان به خودش اجازه رفتارهای خارج از عرف بیش تری دهد.
  3. حالت ایده آل، والدینی هستند که نسبت به دوران نوجوانی و چالش های آن شناخت دارند. از طرفی با فرزند خود رابطه دوستانه ای داشته و در هر شرایطی صمیمیت خود را با فرزندشان حفظ می کنند. این والدین می توانند با صحبت منطقی فرزندشان را متقاعد کنند و از بروز برخی آسیب ها پیشگیری کنند. همچنین این والدین به فرزندشان این حس را القا می کنند که در هر شرایطی کنار او هستند و به عنوان فرزند همیشه دوستش دارند.
کنترل رفتار نوجوان در دوستی با جنس مخالف
والدینی که رابطه دوستانه شان را با فرزندشان حفظ می کنند، بهتر می توانند رفتار فرزندشان را کنترل کنند.

والدین ایده آل افرادی هستند که بعد از اطلاع از دوستی فرزندشان با جنس مخالف، رفتارهای منطقی انجام می دهند. رفتارهای منطقی در این شرایط عبارتند از:

ارتباط عاطفی خود را با فرزندتان حفظ کنید.

والدین باید در هر شرایطی دوست و حامی فرزندشان باشند. تنها گذاشتن فرزند در دوران نوجوانی و سلب محبت از او، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که والدین می توانند انجام دهند. والدینی که از کودکی رابطه دوستانه ای با فرزندشان برقرار می کنند، در فکر فرزندشان امنیت خاطر ایجاد می کنند. همین موضوع باعث می شود که فرزندشان همیشه با آن ها صداقت داشته باشد. این فرزندان معمولا علاقه شان را با پدر یا مادر درمیان می گذارند.

این خانواده ها آگاهانه سعی می کنند که ارتباط شان را با فرزندشان حفظ کنند تا نوجوان بتواند به راحتی مشکلاتی که پیش می آید را با آنها در میان بگذارد ولی در عین حال تلاش می کنند فرزندشان را راهنمایی کنند. والدین منطقی سعی می کنند در فضای دوستانه، به فرزندشان اطلاعات دقیقی بدهند و چارچوب های مورد انتظار خود را به فرزند منتقل کنند. والدین منطقی به هیچ عنوان از اهرم ترساندن، تهدید، کنترل کردن و عذاب وجدان دادن به نوجوان استفاده نمی کنند.

فرزندتان را کنترل نکنید و احساس عدم استقلال ندهید.

برخی والدین نگران فرزندشان هستند و برای محافظت از او سعی بر کنترل کردن و چک کردن فرزند دارند. نظارت بر فرزندان از وظایف والدین است، اما این کار نباید استقلال نوجوان را تحت تاثیر قرار دهد. به حریم شخصی نوجوان احترام بگذارید ولی همیشه خود را برای شنیدن حرف های نوجوان تان آماده کنید.

به جای تهدید کردن یا نصیحت کردن که معمولا نتیجه ای ندارد، با در نظر گرفتن وضعیت خانوادگی، خط قرمزهایی برای رفتار نوجوان مشخص کنید. از او بخواهید به درخواست شما احترام بگذارد و خودتان هم به درخواست های منطقی او احترام بگذارید. از او بخواهید قوانین خانواده در رابطه با زمان برگشتن به خانه، محدودیت استفاده از موبایل، اطلاع دادن مسائل مهم به والدین و… را رعایت کند.

اجازه دهید فرزندتان با شما راحت باشد.

ممکن است فرزند شما در شرایط ایده آلی برای آشنایی با جنس مخالف نباشد، اما دانستن جدیت رابطه و شناخت فرد مقابل برای اینکه ببینید مناسب آینده فرزندتان هست یا خیر، خیلی مهم است. برای این موضوع قبل از هر چیزی باید فرزندتان با شما احساس راحتی کند.

ارتباط قبل از ازدواج بدون نظارت والدین، ممکن است مسائل و مشکلاتی را ایجاد کند. در شرایطی که اعضای خانواده به یکدیگر اعتماد دارند معمولا راحت تر می توانند از دغدغه هایشان صحبت کنند. معمولا فرزندان در این رابطه با مادرشان راحت تر هستند. والدین می توانند به روش منطقی، در همان ابتدای شروع رابطه، جلوی توسعه آن را بگیرند یا با مشخص کردن خط قرمزها از پیامدهای ناگوار جلوگیری کنند.

2 نظر برای “دوستی با جنس مخالف! آنچه که پدر و مادرها باید بدانند

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *