[smartslider3 slider="2"]

معرفی روش های هک تلگرام و راه تشخیص هک شدن اکانت

معرفی روش های هک تلگرام

هک برنامه های پیام رسان از جمله تلگرام و واتساپ یکی از موضوعاتی است که سرچ زیادی در گوگل دارد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید امکان هک تلگرام وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ کوتاه به این سوال باید بگوییم بله! نه تنها تلگرام بلکه هر برنامه پیام رسان یا شبکه اجتماعی دیگری هم احتمال هک شدن دارد.

برای برنامه قدرتمندی مثل تلگرام که از رمزگذاری بسیار پیشرفته ای استفاده می کند هک سرور با برنامه نویسی و نفوذ به کد برنامه اصلا آسان نیست. تا جایی که تلگرام برای کسانی که بتوانند این برنامه را هک کنند یک جایزه سیصدهزار دلاری در نظر گرفته است. هک تلگرام از طرف سرور آن 99% غیر ممکن است و انجام دادن آن از هر کسی بر نمی آید. اما هک از طریق کاربر جریان کاملا متفاوتی دارد.

در ادامه ما مهم ترین تکنیک هایی که برای هک کردن حساب های تلگرامی استفاده می شود را توضیح می دهیم. همچنین روش های رفع هک تلگرام را معرفی می کنیم و به سوال “از کجا بفهمم تلگرامم هک شده؟” پاسخ می دهیم.

هک تلگرام با شماره تلفن

اولین و ساده ترین راه برای هک تلگرام روش هک با شماره تلفن است. این روش غالبا توسط فردی انجام می شود که شما او را می شناسید و به شما نزدیک است. برای این هک تنها نیاز است که تلگرام شما پسورد نداشته باشد یا اینکه فرد نفوذی پسورد تلگرام شما را بداند.

در این صورت هکر شماره شما را در تلگرام خودش وارد می کند. کد تائیدی به تلگرام گوشی شما ارسال می شود و هکر سریعا این کد را در تلگرام گوشی خودش وارد کرده و پیام کد تائید را از تلگرام شما حذف می کند. کار هک تمام شده و هکر اکنون وارد حساب شما شده است و می تواند تمام چت های شما را ببیند.

اگر در محل کار یا بر روی سیستم های عمومی وارد حساب تلگرام تحت وب یا تلگرام دسکتاپ می شوید حتما بعد از اینکه کارتان تمام شد از حساب خارج شوید. یکی از رایج ترین انواع هک تلگرام این است که فرد نفوذی وارد تلگرام وب می شود و از آن جایی که شما از حسابتان خارج نشده اید شماره تلفن شما را در گوشی خودش وارد می کند و کد تائید را از تلگرام وب خودتان بر می دارد. با این کار هکر حتی نیاز به گوشی شما نداشته است.

فعال کردن رمز تلگرام برای جلوگیری از هک اکانت
برای بالا بردن امنیت حسابتان حتما Passcode Lock اکانت را فعال کنید.

استفاده از روش مهندسی اجتماعی

مهندسی اجتماعی یا سوء استفاده از اعتماد دیگران، روشی است که امروزه بسیار مورد استفاده هکرها قرار می گیرد. مهندسی اجتماعی به هنر متقاعد ساختن فرد با ایجاد اعتماد، برای انجام دادنِ کاری که امنیت را به خطر بیاندازد گفته می شود. در این روش هکرها با ارسال ایمیل یا پیام های تلگرامی و یا حتی هدف خود را پیش می برند.

در روش مهندسی اجتماعی هکر از روش های مختلفی برای نفوذ استفاده می کند. برخی با به دست آوردن اطلاعات از شما سعی در نفوذ به اکانت های مختلفتان دارند. عده ای دیگر نیز با ارسال لینک های مخرب شما را در دام نفوذ می اندازند. آنچه مهندسی اجتماعی را خطرناک می سازد این است که به جای آسیب زدن به نرم افزار و سیستم عامل، متکی به خطای انسانی است. این موضوع وقتی نگران کننده می شود که بدانیم خطای انسانی همیشه ممکن است رخ دهد.

حمله فیشینگ جهت هک تلگرام

یکی از اصلی ترین روش ها در حملات مهندسی اجتماعی استفاده از روش فیشینگ می باشد. فیشینگ فرآیندی است که به قصد دستیابی به حساب های کاربری افراد از جمله حساب اینستاگرام، تلگرام، نرم افزارهای حساب بانکی و… صورت می گیرد. حملات فیشینگ معمولا به صورت پیامکی، تلفنی، اپلیکیشن، ربات ها و بد افزارها انجام می شود.

در حمله فیشینگ، هکر با استفاده از ایمیل یا پیام فوری جعلی برای سرقت اطلاعات شخص به عنوان یک منبع معتبر استفاده می کند. در واقع هدف این است که گیرنده ایمیل فریب بخورد و با تصور اینکه پیام مورد نظر چیزی است که او می خواهد، روی لینک کلیک کرده و یا فایل را دانلود کند.

برای مثال هکر یک ایمیل برای شما ارسال می کند که آدرس آن مشابه ایمیل اصلی تلگرام است. در پیام به شما می گوید که در صورت فیلتر بودن تلگرام از vpnی که برایتان ارسال شده است استفاده کنید. کافی است که یک کاربر بی دقت متوجه جعلی بودن آدرس نشود و بر روی لینک کلیک کند. فایل دانلود شده می تواند بدافزاری برای نفوذ به گوشی، هک سیم کارت یا هر نوع بدافزار دیگری باشد که هکر با آن بتواند به تلگرام یا سایر حساب های شما نفوذ کند.

هک تلگرام با حملات فیشینگ
یک وب سایت مشابه تلگرام با آدرس جعلی

هک با Trojan و Keylogger

روش های نفوذ معمولا در ترکیب با یکدیگر استفاده می شوند. مثلا در توضیح فیشینگ گفتیم که هکر با ایجاد اعتماد کاربر را مجاب می کند که بر روی لینکی کلیک کنید. این لینک ها معمولا کدهای آلوده ای هستند که اهداف بعدی هکر را پیش می برند.

مثلا برخی از این کدها یک بدافزار مثل کیلاگر را بر روی گوشی شما به اجرا در می آورند. کی لاگر نرم افزار یا سخت افزاری است که بعد از نصب روی دستگاه هدف (موبایل، تبلت، کامپیوتر، لپ تاپ) کلیدهای فشرده شده توسط قربانی را متوجه شده و آن ها را برای هکر ارسال می کند. هکر با یک کیلاگر می تواند کد احراز هویت دومرحله ای اکانت شما را متوجه شود. همچنین اطلاعات حساس شما مثل اطلاعات حساب بانکی، رمزهای عبور، چت های خصوصی و غیره به دست هکر می افتد. در این روش علاوه بر تلگرام، تمام اکانت ها و اطلاعات خصوصی تان هک می شود.

یکی دیگر از حملات رایجی که از طریق فیشینگ اتفاق می افتد حمله تروجان می باشد. فرض کنید شما کنجکاو هستید که بفهمید چه کسانی اکانت تلگرام شما را در طول روز چک می کنند؟ با یک دوست مشورت می کنید و از دوستتان سوال می کنید که آیا برنامه مفیدی در این زمینه پیشنهاد می دهد؟ دوست شما لینک نرم افزار پیشنهادی اش را به شما می دهد و شما آن را دانلود می کنید. اگر این برنامه حاوی کد مخرب باشد همین جا کار تمام شده است. این برنامه حساب تلگرام یا حتی کل گوشی شما را هک می کند.

هک تلگرام با نرم افزارهای جانبی

نصب نرم افزارهای جعلی یا برنامه هایی که هیچ نظارت دقیقی بر روی آن ها نبوده است یکی از راه های هک تلگرام افراد می باشد. حتی کمپانی اپل به دلیل حساسیت این موضوع و برای جلوگیری از هک گوشی آیفون امکان دانلود اپلیکیشن از سایتی به غیر از اپ استور را نمی دهد. مگر اینکه خود کاربر با استفاده از ترفندهایی این کار را انجام بدهد که در نتیجه آن امنیت گوشی کاهش پیدا می کند.

نرم افزار تلگرام Open Source است. به این معنی که توسعه دهندگان می توانند کد این برنامه را بردارند و با ایجاد یک سری تغییرات یک برنامه جدید بر اساس تلگرام بسازند. این موضوع دراصل برای ارتقا کیفیت تلگرام و شفافیت آن است، اما مساله منفی که ایجاد می شود این است که فضای سوء استفاده برای هکرها ایجاد می شود.

امروزه برنامه های تلگرام غیر رسمی مثل موبوگرام و تلگرام طلایی و… را می بینیم که به آن ها شبه تلگرام (Telegram-base apps) گفته می شود. شرکت تلگرام بارها اعلام کرده است که این برنامه ها را قبول ندارد و از کاربران خواسته است که این نرم افزارها را نصب نکنند. این برنامه ها یا هر نرم افزاری که اجازه دسترسی به اکانت شما را دریافت می کنند همگی می توانند امنیت حساب شما را از بین ببرند. بهترین برنامه تلگرامی که می توانید دانلود و نصب کنید، نسخه اصلی تلگرام است که خوشبختانه برای پلتفرم های مختلف مثل اندروید، آی اواس، ویندوز، لینوکس و مک ارائه شده است.

هک سرور تلگرام

این روش یکی از سخت ترین روش ها برای هک تلگرام است که معمولا هکرها به سراغ آن نمی روند. تلگرام برای پیدا کردن باگ های احتمالی برنامه اش بارها مسابقاتی گذاشته و از متخصصان امنیت خواسته است که به برنامه اش نفوذ کنند.

هک کردن سرور که نتیجه آن دسترسی به اطلاعات موجود در سرور تلگرام می باشد، کار آسانی نیست و تا کنون هیچ شخصی در تلگرام چنین هکی را انجام نداده است. اما باید بیان کرد که این کار غیر ممکن نیست. در حال حاضر همه نرم افزارهای هک تلگرام، بدافزارها و سایر روش ها از طریق باگی که خود کاربر ایجاد می کند به تلگرام نفوذ کرده اند. یعنی کاربر با عدم آگاهی اش، مجوز دسترسی فرد دیگر را می دهد.

از کجا بفهمیم که تلگرام ما هک شده است؟

در تلگرام قابلیتی وجود دارد که به شما می گوید چند دستگاه به طور همزمان به اکانت شما متصل هستند. برای مثال اگر خودتان با تلگرام وب، تلگرام دسکتاپ یا با گوشی دیگری در حسابتان وارد شده باشید نام دستگاه و ورژن آن در لیست نمایش داده می شود. اما اگر تعداد دستگاه های متصل به اکانت شما بیش تر از تعداد دستگاه هایی بود که به واسطه آنها به تلگرام وصل هستید، باید همه دستگاه ها غیر از گوشی خود را از این بخش پاک کنید.

پیشنهاد ما این است که اگر تعداد اکانت های موجود در صفحه Active Session زیاد بود یک بار همه دستگاه ها را از لیست حذف کنید. بعد از آن اگر لازم بود که بر روی دستگاه دیگری لاگین شوید مجدد این کار را انجام دهید. برای دسترسی به صفحه Active Session مسیر زیر را طی کنید.

Menu –> Setting –> Privacy and Security –> Active Session

اکتیو سشن برای تشخیص هک تلگرام
برای حذف یک دستگاه مشخص بر روی همان دستگاه کلیک کنید. اما برای حذف تمام دستگاه ها Terminate All Other Sessions کلیک کنید.

سامانه نظارت بر تلگرام

امروزه با پیشرفت تکنولوژی فضای ارتباطی بسیار گسترش پیدا کرده است. قطعا این موضوع اتفاق مثبتی است اما مشکلاتی هم دارد. برای مثال کودکان کم سن و سال ممکن است به درستی نتوانند از فضای آزاد پیام رسان ها یا شبکه های اجتماعی استفاده کنند. این موضوع باعث نگرانی بسیاری از والدین شده است. نظارت بر تلگرام فرزند می تواند به والدین در رفع نگرانی شان کمک کند.

نمونه های زیادی از برنامه های نظارت بر فرزند در سراسر دنیا ارائه شده است. یکی از نمونه های محبوب ایرانی برنامه نظارت فمیلی سیف است که برای نظارت بر فرزندان توسط والدین ارائه شده است. با برنامه فمیلی سیف می توانید به تمامی اطلاعات تلگرام و سایر پیام رسان ها از جمله چت ها، فایل های به اشتراک گذاشته شده، ویس ها، تصاویر، ویدئوها و حتی مخاطبین و شماره تلفن آن ها دسترسی پیدا کنید.

این برنامه به محض اینکه بر روی گوشی نصب شود پنهان می شود و کودک متوجه نصب آن نمی شود. همچنین در قسمت Active Session تلگرام نشانه ای از گوشی شما وجود نخواهد داشت.

راه های جلوگیری و رفع هک تلگرام

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. با رعایت نکات امنیتی شما می توانید احتمال هک شدن حساب تلگرامی تان را به حداقل برسانید. راهکارهای مهم برای بالابردن امنیت حساب تلگرامی عبارتند از:

  • در استفاده از سایت ها و برنامه ها دقت کنید.
  • نرم افزار تلگرام را آپدیت نگه دارید.
  • از برنامه های شبه تلگرام یا برنامه های کمکی غیرمعتبر استفاده نکنید.
  • روی برنامه قفل بگذارید.
  • احراز هویت دومرحله ای را فعال کنید.
  • هرچند وقت یک بار نشست های فعال اکانتتان را بررسی کنید.
  • بر روی لینک های ناشناسی که در ایمیل یا پیامک دریافت می کنید کلیک نکنید.
  • از گشتن در سایت هایی که ssl ندارند بپرهیزید.
  • گوشی خود را حتی برای مدت کم در اختیار کسی قرار ندهید.
  • در صورت استفاده از تلگرام وب، حتما هر بار بعد از اتمام کارتان لاگ اوت کنید.
تائید هویت دو مرحله ای برای جلوگیری از هک تلگرام
مسیر فعال کردن تائید هویت دو مرحله ای: Menu –> Setting –> Privacy and Security –> Two-Step Verification

رفع هک تلگرام به کمک پشتیبانی برنامه تلگرام

تلگرام به کمک بخش پشتیبانی، در صورت هک شدن حسابتان به شما در بازیابی حساب کمک می کند. درصورت هک شدن تلگرام فرمی در اختیار شما قرار می دهد تا درخواستتان را با آن اعلام کنید. سپس شماره همراه و ایمیل شما بررسی می شود. در صورت صحیح بودن اطلاعات و تغییر ندادن اطلاعات حساب توسط هکر، یک پیامک شامل یک کد 4 رقمی به تلفن همراهتان ارسال می کند. شما باید طی مدت مشخص با کد مربوطه وارد اکانت تلگرام تان شوید.

حل مشکل کد گذاشتن هکر روی اکانت

معمولا هکر بعد از نفوذ به حساب راه ورود مجدد شما را می بندد و بر روی اکانت پسورد می گذارد. برای حل این مساله بسته به نوع گوشی تان ابتدا این مسیر را طی کنید:

  • در دستگاه اندروید:  Settings -> Apps -> Download -> Telegram -> Clear Data
  • در دستگاه آی او اس:  Settings -> General -> Usage -> Show all Apps -> Telegram -> Delete App

برنامه را حذف و دوباره نصب کنید و مراحل ورود به اکانت را طی کنید. پیامکی حاوی کد ورود برایتان ارسال می شود که لازم است آن را وارد کنید. پس از آن تلگرام رمز دوم را از شما می خواهد. کاری که نیاز است انجام دهید آن است که گزینه ی فراموشی رمز عبور یا forget password را بزنید. در این مرحله شما ایمیلتان را وارد می کنید و کد 6 رقمی به ایمیل شما ارسال می شود.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *