[smartslider3 slider="2"]

آیا پیامرسان واتساپ قابل شنود و ردیابی است؟

بررسی امکان شنود پیام و مکالمات در واتساپ

برای کاربران، امنیت حساب های اینترنتی شان اهمیت زیادی دارد. اینکه دیگران بتوانند کنترل واتساپ ما را در اختیار بگیرند اتفاق فاجعه باری است که باید جلوی آن گرفته شود. اما آیا با رعایت نکات امنیتی امکان شنود واتساپ به صفر می رسد؟

آیا مردم معمولی، هکرها یا دولت می توانند پیام ها و تماس های واتساپ ما را کنترل کنند؟ جواب این سوال در شرایطی، “بله” است. در این مقاله در رابطه با امکان کنترل واتساپ توضیح می دهیم و بررسی می کنیم که آیا پیامرسان بین المللی WhatsApp قابل ردیابی و شنود هست یا خیر؟

آیا امکان شنود واتساپ وجود دارد؟

پیام رسان واتساپ معروف ترین پیام رسان بین المللی است که میلیاردها کاربر فعال در سراسر دنیا دارد. این پیام رسان از رمزگذاری End-To-End برای تامین امنیت اطلاعات کاربران استفاده می کند. علاوه بر این، واتساپ برای بالا بردن حریم خصوصی کاربران، قابلیت هایی از جمله پیام تایمردار واتساپ و امکان حذف دو طرفه پیام و… را ارائه داده است.

اما از طرف مقابل نرم افزارهایی ارائه شده اند که این ویژگی ها را تحت تاثیر قرار می دهند. برای مثال نرم افزار خواندن پیام حذف شده در واتساپ، قابلیت حذف دو طرفه پیام را نقض می کند. بخش زیادی از برنامه های کمکی، خود بد افزار هستند و شرکت متا دائم توصیه می کند که از برنامه های کمکی یا شبه واتساپ به هیچ وجه استفاده نکنید. پیام ویروسی واتساپ یکی دیگر از روش هایی است که هکرها از طریق آن به واتساپ کاربران نفوذ کرده و اطلاعات کاربر را به سرقت می برند.

تامین امنیت اطلاعات توسط واتساپ
پیام رسان واتساپ از روش های کدگذاری پیشرفته برای تامین امنیت و حریم خصوصی اطلاعات کاربران استفاده می کند.

به طور کلی هکرها یا کاربران معمولی نمی توانند به سرور واتساپ حمله کنند، یا توسط حمله مرد میانی ارتباط بین دو کاربر را شنود کنند. اما از طریق روش های مهندسی اجتماعی و بدافزارها می توانند کنترل حساب کاربر را در اختیار بگیرند.

برنامه واتساپ به خودی خودی امنیت بالایی دارد اما از آنجایی که ممکن است هکر از طریق خود کاربر به پیام ها نفوذ کند، باید موارد امنیتی در نظر گرفته شوند. برای اینکه واتساپ تان توسط سایرین قابل شنود یا هک نباشد به نکات زیر توجه کنید:

  • دقت کنید که قابلیت کنترل روی گوشی تان فعال نباشد.
  • گوشی تان را حتی برای چند لحظه در اختیار دیگران قرار ندهید.
  • برنامه دسترسی به گوشی از راه دور بر روی گوشی تان نصب نباشد.
  • سیستم عامل گوشی، برنامه واتساپ و تنظیمات امنیتی سیستم عامل، را به صورت مداوم به روز رسانی کنید.

به طور کلی با رعایت نکات بالا، امکان دسترسی به اطلاعات واتساپ کاربر، به حداقل می رسد.

نکات مهم برای جلوگیری از هک واتساپ
برای جلوگیری از هک واتساپ باید موارد امنیتی را در نظر بگیرید.

شنود WhatsApp توسط مراجع قضایی

طبق قانون شنود اطلاعات دیگران به هر روشی، از جمله استفاده از دستگاه شنود جرم محسوب می شود. اما امکان شنود تلفن همراه، با دستور مقام قضایی مجاز بوده و حتی امکان پرینت پیام و تماس های گذشته برای یک شماره خاص وجود دارد. اما آیا امکان شنود واتساپ توسط مراجع قضایی وجود دارد؟ آیا واتساپ اطلاعات کاربران را در اختیار مقامات دولتی کشورها قرار می دهد؟

به طور کلی امکان شنود واتساپ از طریق سرورهای شرکت META، نه تنها در ایران، بلکه در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. تا جایی که چند سال قبل واتساپ به دلیل عدم در اختیار گذاشتن سرورهای ایرانی اش، توسط دولت ایران فیلتر شد.

واتساپ اطلاعات سرور پیام ها را در اختیار نهادی قرار نمی دهد، اما دسترسی به سرور تنها راه شنود اطلاعات نیست. به طور کلی هر اپلیکیشنی به شرط برقراری شرایط امنیتی، امنیت داده های کاربرانش را حفظ می کند. اما این امنیت در محدوده تلفن همراه هوشمند است و در بسترهای خارج از آن نظیر سرویس دهنده های خدمات مخابراتی و نیز سرویس دهنده های خدمات اینترنتی می تواند از بین برود.

ارتباط با سرورهای WhatsApp از بستر اینترنت صورت می گیرد و این بستر تحت کنترل نهادهای دولتی کشورها است. سرویس دهنده های اینترنت در بازه های سه ماهه موظف به حفظ تاریخچه دسترسی به همراه اطلاعات اتصال هستند. در موارد خاص و با دستور مقام قضایی، امکان استفاده از این اطلاعات وجود دارد.

شرکت های خدمات دهنده اینترنت می توانند با بستن برخی پروتکل های امنیتی امکان رمزنگاری شدن پیچیده پیام های مخابره شده در اپلیکیشن ها را گرفته و آن ها را با سوئیچ در حالت رمزنگاری عادی یا عمومی، شنود کنند.

بستر اینترنت، فضایی برای شنود واتساپ
ارتباط با سرورهای WhatsApp از بستر اینترنت صورت می گیرد و این بستر تحت کنترل نهادهای دولتی کشورها است.

کنترل واتساپ در چه مواقعی انجام می شود؟

سوال بعدی این است که شنود واتساپ در چه مواقعی و تحت چه شکایاتی انجام می شود؟ کشورهای متفاوت متناسب با  قوانین حاکم بر جامعه، سیاست هایی را در قبال استفاده از تکنولوژی های روز دنیا به کار می گیرند که ممکن است با قوانین دیگر کشورها متفاوت باشد. اپلیکیشن واتساپ یکی از برنامه های پرطرفدار ارتباطی در میان مخاطبان ایرانی است که با وجود غیر بومی بودن، از محبوبیت خاصی برخوردار است.

در ایران شنود واتساپ توسط مراجع قضایی صرفا با اهداف جلوگیری از اغتشاش و ناامنی در کشور صورت می گیرد و در مواردی از جمله اختلافات خانوادگی و شکایات ساده، شنود واتساپ انجام نخواهد شد.

اخیرا بعد از انتشار مطالب و پیام های موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در واتساپ، سردار هادیانفر رئیس پلیس فتا ناجا از کنترل پیام های خصوصی در واتساپ و دیگر اپلیکیشن های مشابه صحبت کرد. وی مدعی شد که عاملان اولیه انتشار پیام ها در این اپلیکیشن قابل شناسایی هستند و با شناسایی این عاملان، دستگیری آن ها در دست اقدام است.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *