[smartslider3 slider="2"]

انواع دستگاه شنود و نحوه کشف آن ها در محیط

معرفی روش های تشخیص دستگاه شنود

دستگاه شنود وسیله ای است که از آن برای ضبط و ارسال صداهای محیط از جمله خانه، دفتر کار یا خودرو استفاده می شود. این ابزار می تواند در کنترل آنچه متعلق به شماست کمکتان کند. اما استفاده از آن تنها در شرایطی خاص مجاز است. گاهی نیاز است که دستگاه شنود کاملا از دید سایرین پنهان بماند؛ بنابراین معمولا این دستگاه ها سایز بسیار کوچکی داشته و در فضایی خارج از دید نصب می شوند.

قبلا در مقاله ای درباره نرم افزار شنود موبایل صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم شما را با شنود سخت افزاری آشنا کنیم. همچنین در رابطه با انواع دستگاه های شنود توضیح داده و قوانین مربوط به امکان استفاده از آن را شرح می دهیم. در انتها نیز، در رابطه با روش های کشف دستگاه شنود نصب شده در محیط، توضیح می دهیم تا اگر کسی بدون اجازه در حریم شخصی شما این دستگاه را نصب کرد از آن مطلع شوید.

انواع دستگاه شنود

دستگاه های شنود معمولا در اندازه های کوچک و شکل های گوناگونی تولید می شوند. این دستگاه ها به راحتی می توانند در هر جایی مخفی شوند. به طور کلی، همیشه نباید به دنبال دستگاه های عجیب یا جدید باشید. در مواردی شنودهای سخت افزاری به شکل ابزار عادی مانند شارژر فندکی خودرو یا حتی یک خودکار ساخته می شوند.

از نظر نحوه عملکرد، دستگاه های شنود به دو دسته رادیویی و شنود از راه دور تقسیم می شوند:

شنود رادیویی

در دستگاه های شنودی که رادیویی هستند صدای ضبط شده محیط، از طریق امواجی شبیه به امواج FM به گیرنده ارسال می شوند. این ابزارها اندازه و ابعاد بسیار کوچکی داشته و می توانند به صورت مخفی درون هر چیزی از جمله لوازم اداری و حتی داخل گوشی پنهان شوند. از این ابزار اغلب برای شنود گوشی استفاده می شود.

شنود از راه دور

دستگاه های شنود از راه دور، برای ضبط و مخابره صدا، به یک میکروفن و ارسال کننده قوی احتیاج دارند. این دستگاه ها عموما صداهای اضافی محیط را در حین شنود حذف می کنند. یکی از انواع رایج و شناخته شده در دسته ابزار شنود از راه دور، ردیاب شنود است. در زمان خرید جی پی اس خودرو، با مدل های ردیاب شنوددار کاربردی، مواجه می شوید.

قبلا در مقاله ای در رابطه با ردیاب ها صحبت کردیم. انواع مختلفی از ردیاب شخصی، ردیاب خودرو و… وجود دارد که با استفاده از تکنولوژی مکان یابی GPS می توانند موقعیت مکانی خودرو یا افراد را تشخیص دهند. برخی از این دستگاه ها دارای قابلیت شنود نیز هستند. در واقع شما می توانید شنود و ردیاب را همزمان با هم داشته باشید و هزینه کمتری را پرداخت کنید.

دستگاه شنود ارسال به راه دور
شنودهای از راه دور داده های صوتی محیط را ذخیره کرده و از طریق اپراتورهای سیم کارت از جمله ایرانسل و همراه اول، اطلاعات را به مقصد ارسال می کنند.

کارکردهای مجاز و قانونی دستگاه شنود

طبق اصل 25 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است؛ مگر اینکه قانون مستقیما حکمی برای این کار صادر کند. باتوجه به این اصل استراق سمع که به معنای پنهانی گوش کردن و تجاوز به حریم شخصی افراد است، ممنوع بوده و متخلفین و نقض کنندگان این قانون در صورت استفاده از سخت افزار شنود، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. مجازات این کار بسته به شرایط، شامل جریمه نقدی، زندان و یا هر دو خواهد بود.

برای قانونی محسوب شدن شنود، باید مکانی که صدا در آن ضبط و مخابره می شود، در مالکیت شخص باشد. در واقع اگر شما بخواهید در خانه، شرکت، انبار یا خودرویی که متعلق به خودتان است شنود بگذارید تا امنیت را بالا ببرید، از دیدگاه قانونی مانعی ندارد.

کاربردهای شنود

  • دستگاه شنود می تواند یک ابزار امنیتی مناسب برای مراقبت از خانواده و اموال شما باشد.
  • دستگاه شنود داخل خودرو، در زمان سرقت خودرو می تواند به شما در پیدا کردن سارق کمک کند.
  • به دلیل سهولت دزدی، آمار سرقت موتور از ماشین بیشتر است. استفاده از سخت افزار شنود و ردیاب در موتورسیکلت، امکان ردیابی سارق را به سرعت فراهم می کند.
  • با نصب شنود در منزل، هنگامی که در مسافرت هستید یا در خانه، پرستاری از والدین یا فرزند شما مراقبت می کند، به راحتی می توانید از راه دور مدیریت کاملی به منزل خود داشته باشید.
  • استفاده از دستگاه های شنود به والدین شاغلی که در طول روز خارج از منزل هستند، کمک می کند که نظارت خوبی بر روی فرزندان خود داشته باشند. البته استفاده از نرم افزار نظارت بر فرزند فمیلی سیف هم در این زمینه کاربردی است.
  • یکی از رایج ترین کاربردهای شنود، مربوط به قرار دادن دستگاه ضبط صدای محیط در محل کار، برای کنترل دقیق و نظارت روی عملکرد پرسنل می باشد.

کشف سخت افزار شنود در محیط

هر فردی ممکن است به دلایل خصومت، دلایل کاری یا شخصی، مورد شنود قرار بگیرد. اگر احساس می کنید فردی از اطلاعات شما، بیش تر از آنچه خودتان گفته اید اطلاع دارد، ممکن است توسط آن فرد شنود شده باشید. اگر به مورد خاصی مشکوک هستید، می توانید روش های تشخیص شنود را بررسی کنید. این روش ها به احتمال زیاد مشکل شما را حل خواهند کرد. در ادامه با ابزارهای شنود و نحوه پیدا کردن آن ها آشنا می شویم.

شکل ظاهری دستگاه شنود
سخت افزار شنود می تواند به شکل ابزارهایی از جمله خودکار، فلش یا هر ابزار کاربردی دیگری طراحی شده باشد.

بررسی دقیق محیط

اولین راه برای پیدا کردن شنودهای سخت افزاری این است که با دقت به دنبال آن بگردید. اگر فردی به نیت شنیدن صدای شما دستگاه شنود جاسازی کرده باشد، طبیعتا دستگاه در فاصله نسبتا کمی از شما نصب شده است. پس تمام محیط را به دقت بررسی کنید.

دستگاه شنود در سایزها و شکل های مختلفی تولید و ارائه می شود. از این رو، برای یافتن این دستگاه دنبال وسایل عجیب و ناشناخته نباشید. به هر وسیله ای با دقت نگاه کنید. گاهی ممکن است وسایل ساده ای مثل خودکار یا فندک، برای شکل ظاهری یک شنود سخت افزاری در نظر گرفته شده باشند.

تمام محیط حتی مکان های غیرقابل دسترسی را با دقت بگردید. زیر میز، زیر مبل، پشت ساعت و… می تواند محل پنهان شدن دستگاه باشد.

اگر قرار باشد که دستگاه شنود برای مدتی طولانی در محل باقی بماند، نیاز به منبع تامین نیرو دارد؛ از این رو، نزدیک پریزهای برق تعبیه می شود. بنابراین با دقت تمام پریزها را بررسی کرده و انتهای خروجی آن ها را چک کنید تا بفهمید به چه دستگاهی متصل است.

محل نصب دستگاه شنود
سخت افزارهای شنود به اشکال مختلفی طراحی می شوند و در هر کجای خودرو یا ساختمان قابل نصب هستند.

پیدا کردن دستگاه با تلفن همراه

برای تشخیص دستگاه شنود با موبایل، ابتدا همه دستگاه های الکترونیکی را از پریز جدا کنید و یک تماس تلفنی برقرار کنید. از فردی که به او زنگ زده اید بخواهید تا در محیطی آرام و دور از ابزارهای الکترونیکی قرار بگیرد. حالا به آرامی در خانه حرکت کنید. هر نویز یا تغییر صدای ناگهانی می تواند نشانه ای از وجود یک سخت افزار شنود باشد. این کار را با حوصله انجام دهید. دنبال کردن نویز ها شما را به محل جاسازی دستگاه می رساند.

پیدا کردن دستگاه شنود با رادیو

یکی از وسایلی که در پیدا کردن شنود جاسازی شده به شما کمک خواهد کرد، رادیوهای معمولی می باشند. برای استفاده از رادیو در پیدا کردن سخت افزار شنود، اگر محیط مورد نظر کاملا ساکت باشد و تمام وسایل برقی را از برق بکشید، می توانید با رادیو محل نصب یا قرارداشتن دستگاه را تقریبا به راحتی پیدا کنید. به این ترتیب که در مرحله اول رادیو را به محلی که فکر می کنید دستگاه در آنجا قرار دارد نزدیک کنید و آن را روی بلندترین موج FM قرار دهید. با نزدیک شدن به سخت افزار شنود، صدای رادیو تغییر می کند و شما می توانید در محدوده کوچکتری که مطمئن هستید دستگاه در آن قرار گرفته است به دنبالش بگردید.

نرم افزار پیدا کردن دستگاه شنود

شما می توانید برای پیدا کردن دستگاه های شنود، روی موبایل خود نرم افزارهای ویژه ای نصب کنید تا دستگاه ها را پیدا کنید. اپلیکیشن های زیادی برای پیدا کردن دستگاه های شنود وجود دارد. یکی از این نرم افزارها Hidden Camera Detector می باشد.

البته عموما این دستگاه ها قابلیت تشخیص چندانی ندارند و بهتر است موارد دیگری که معرفی کردیم را تست کنید.

استفاده از دستگاه تشخیص شنود پیشرفته

برای اطمینان از عدم وجود سخت افزار شنود، می توانید از دستگاه های پیشرفته ای که برای این منظور ارائه شده اند استفاده کنید. بیشتر دستگاه های شنود و میکروفون های مخفی، امواج الکترومغناطیس دارند. دستگاه های تشخیص شنود می توانند این امواج را ردیابی کنند و محل قرار گرفتن دستگاه را تشخیص دهند.

البته این دستگاه ها قیمت بالایی دارند و بهتر است تنها در صورتی اقدام به تهیه کنید که موضوع برایتان اهمیت بالایی باشد.

برخی از دستگاه های شنود پیشرفته دارای تکنولوژی بالای سخت افزاری و نرم افزاری هستند و این دستگاه ها با روش هایی که در این بخش به آن اشاره شد قابل کشف نیستند. البته این دستگاه ها اکثرا قیمت بسیار بالایی دارند و عموما در اختیار واحدهای نظامی و امنیتی قرار می گیرند. در انواع دستگاه های شنود عادی که در بازار یافت می شود، می توان با یکی از روش هایی که توضیح دادیم دستگاه را یافت.

دستگاه شنود یاب
دستگاه های فرکانس یاب برای پیدا کردن میکروفن، دوربین، ردیاب و شنود سخت افزاری استفاده می شوند.

نکات مهم در خرید شنود سخت افزاری

برخی مدیران برای افزایش راندمان کاری کارمندان و بالا بردن امنیت محل کار، دستگاه های دوربین مدار بسته و میکروفن در محل کار نصب می کنند. همچنین بسیاری از افراد جهت بالا بردن امنیت خودروی سواری شان، دستگاه های امنیتی از جمله دوربین، ردیاب خودرو و شنود سخت افزاری بر روی خودرو قرار می دهند.

بسیاری از والدین در طول روز منزل نیستند و فرزندشان توسط پرستار در خانه نگهداری می شود. خیلی منطقی است که این افراد دوربین و میکروفن در منزل نصب کنند. این دستگاه ها می توانند در مواقع رفتن به مسافرت در امنیت خانه، کمک کننده باشند. بسته به نیازتان ممکن است بتوانید از دستگاه شنودی که بر روی یک وسیله دیگر جاسازی شده استفاده کنید. مثلا اگر قصد خرید ردیاب دارید، بهتر است ردیاب های دارای قابلیت شنود را نیز بررسی کنید.

برای خرید شنود توجه به یک سری نکات اهمیت دارد. برای مثال داشتن ضمانتنامه و خدمات پس از فروش مساله ای است که باید به آن توجه کنید. مورد بعد اینکه ردیاب شنود نیاز به یک سرور امن و تحت قوانین جمهوری اسلامی دارد، به علاوه نیاز است که یک تیم فنی و پشتیبانی آن را حمایت کند تا در صورت بروز مشکل، هرگونه ایرادی را سریعا برطرف نمایند.

مهم ترین ویژگی های یک شنود خوب عبارتند از:

  • ابعاد کوچک و ظاهر غیرقابل تشخیص
  • کیفیت بالا در ضبط صدا
  • داشتن سنسور هوشمند حساس به صدا
  • قابلیت نگهداری طولانی مدت شارژ باتری
  • کاربری آسان
  • برد بالا و توانایی ضبط صدای با کیفیت در یک محدوده بزرگ

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *