[smartslider3 slider="2"]

ردیاب شخصی چیست؟ چه کاربردها و ویژگی هایی دارد؟

معرفی انواع رذیاب شخصی و ویژگی های آن

ردیاب به وسیله ای گفته می شود که از آن برای اطلاع از موقعیت مکانی یک فرد یا یک وسیله استفاده می شود. خیلی از ما ردیاب را در فیلم ها و سریال ها و با کاربرد جاسوسی اشخاص شناختیم. اما این وسیله کاربردهای دیگری از جمله ردیابی کیف، حیوانات خانگی و… نیز دارد. ردیاب شخصی می تواند وسیله ای برای جلوگیری از سرقت باشد، اما استفاده از این وسیله برای جاسوسی کردن نوعی جرم محسوب می شود.

در ادامه به طور کامل به معرفی ردیاب افراد می پردازیم. همچنین نحوه کار این دستگاه و کاربردهای این وسیله را معرفی کرده و توضیح می دهیم. در انتها حدود قیمتی ردیاب های موجود در بازار را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

ردیاب شخصی چیست؟

ردیاب شخصی وسیله ای است که امروزه بسیاری از افراد برای مدیریت وسایل با ارزش، پرسنل محل کار، فرزند و والدین سالمندشان از آن استفاده می کنند. فرقی ندارد که شما ردیاب افراد را بر روی چه چیزی قرار می دهید. در صورت گم شدن یا دزدیده شدن می توانید با استفاده از تکنولوژی gps مشکلتان را رفع کنید. امروزه بسیاری از کارخانه ها و سازمان ها از این وسیله برای کنترل عبور و مرور کارمندان در ساعت کاری استفاده می کنند.

یا حتی برخی از افراد برای جلوگیری از گم شدن حیوان خانگی در پارک از ردیاب شخصی استفاده می کنند. به طور کلی این وسیله ایجاد شده تا دغدغه شما برای از دست دادن چیزهایی که برایتان ارزشمند هستند را از بین ببرد.

کاربردهای متنوع ردیاب شخصی

برخلاف اسم ردیاب که به آن ردیاب شخصی گفته می شود این وسیله تنها برای پیگیری کردن افراد استفاده نمی شود. با توجه به ساختار و اندازه ای که ردیاب های شخصی دارند شما می توانید از آن ها برای ردیابی کردن چیزهای بیش تری استفاده کنید:

استفاده از ردیاب برای امنیت اشیا

استفاده از ردیاب شخصی برای محافظت از وسایل با ارزش

هریک از ما وسیله های ارزشمندی داریم که گم کردنشان برایمان مشکل ایجاد می کند. برای مثال کیف، لپتاپ شخصی و گوشی امروزه ارزش مادی بالایی دارند و ما هر روز آن ها را بیرون از منزل جابجا می کنیم و احتمال سرقتشان وجود دارد. از طرفی سارقین می توانند به منزل ما دستبرد بزنند و چیزهای با ارزشی مثل گاوصندوق را بدزدند. نصب ردیاب شخصی بر روی هر یک از این اشیا می تواند تا حد زیادی خیال شما را راحت کند.

مراقبت از کودکان و سالمندان

افراد سالمند مخصوصا پدرها و مادرهایی که به بیماری آلزایمر مبتلا شده اند و همچنین کودکان به دلیل شرایط خاصی که دارند بیش تر از سایر افراد در بیرون از منزل در معرض خطرند. مراقبت از کودکان و سالمندان را می توان مهم ترین و اصلی ترین هدف ردیاب های شخصی دانست.

والدین همواره نگران فرزندان خود هستند. به خصوص اگر به دلیل کار و مشغله کاری نتوانند در هر لحظه مراقب کودکشان باشند، این نگرانی بیشتر خواهد شد. ردیاب افراد می تواند این مساله را برای والدین حل کند. مسیریابی کودکان در زمان حضورشان در مدرسه، باشگاه، کلاس و…، نگرانی از بابت گم شدن فرزند یا سایر مشکلات احتمالی را رفع می کند. البته سامانه فمیلی سیف نیز می تواند خدمات ارزنده ای را برای کنترل گوشی فرزند به شما ارائه دهد.

استفاده های درون سازمانی

برخی از شرکت ها مثل شرکت های حمل و نقل یا کارخانه ها و شرکت های بزرگ می توانند برای مدیریت رفت و آمد کارمندان در ساعت کاری، از ردیاب استفاده کنند. این کار برای اطمینان از سلامت کارکنان، بررسی جایگاه و موقعیت آن ها و انجام دقیق وظایف می باشد.

مراقبت از حیوانات خانگی

حیوانات خانگی مخصوصا سگ ها نیاز به گشت و گذار دارند. از این رو صاحبان آن ها را به پارک می برند تا حیوان انرژی اش را تخلیه کند. ممکن است در فضای بیرون از منزل حیوان خانگی تان گم شده یا دزدیده شود. شما می توانید برای جلوگیری از این مساله، ردیابی شخصی به لباس یا گردن حیوان وصل کنید.

ردیاب شخصی برای حیوانات گم شده
ردیاب های شخصی ضرری برای حیوان خانگی شما ندارند و در صورت بروز مشکل به راحتی می توانید از موقعیت مکانی آن ها مطلع شوید.

تامین امنیت اتومبیل

برای تامین امنیت اتومبیل ها ردیاب هایی مخصوص ایجاد شده است که ویژگی هایی مناسب این وسیله دارند. با این وجود اگر قصد ندارید که هزینه جداگانه ای برای ردیابی اتومبیل انجام دهید می توانید از ردیاب خریداری شده تان در اتومبیل خود استفاده کنید.

ردیاب شخصی چگونه کار می کند؟

یک سیستم ردیاب خوب با تکنولوژی جی پی اس کار می کند. به طور کلی جی پی اس تکنولوژی است که در آن تعدادی ماهواره در فضا اطلاعات مکانی را با سرعت و دقت محاسبه کرده و در کسری از زمان آن را به گیرنده های نهایی مخابره می کنند. از تکنولوژی جی پی اس در ردیابی گوشی سرقتی نیز استفاده زیادی می شود.

بهتر است هنگام انتخاب ردیاب مشخصات آن را بررسی کرده و از مجهز بودن آن به سیستم ردیابی از طریق GPS مطمئن شوید. در برخی از ردیاب ها به علت کاهش هزینه ساخت، از سیستم GPS استفاده نمی شود و سیستم هایی مانند LBS،WIFI و… که نسبت به جی پی اس ضعیف ترند جایگزین آن می شوند. ردیاب شما با دریافت موقعیت مکانی از طریق ماهواره، مکان جغرافیایی دقیق فرد یا کالا را جمع آوری کرده و برای شما ارسال می کند. این اطلاعات می تواند در قالب پیامک یا در بستر اینترنت ارسال شود.

انواع ردیاب های شخصی

ردیاب های شخصی موجود در بازار به دو حالت کلی می باشند. دسته اول ردیاب های ساعتی هستند و دسته دوم ردیاب هایی که به شکل دایره، مستطیل، مثلت و… می باشند. دسته دوم را می توانید جاگذاری و مخفی کنید.

ساعت هوشمند ردیابی

بهترین نوع ردیاب شخصی برای کودکان یا افراد سالمند ردیاب ساعت هوشمند است. برخی از ساعت های ردیابی مختص کودکان ساخته شده اند. این ردیاب ها با ظاهری کودکانه طراحی شده که کودک راحت تر بپذیرد آن را به دور مچ خود ببندد. برخی از ساعت های هوشمند علاوه بر ردیابی موقعیت مکانی دارای دکمه ی اضطراری SOS، تماس صوتی و پایش تناسب اندام هم هستند.

ردیاب شخصی ساعتی
ردیاب افراد ساعتی

ردیاب جی پی اس مکعبی و یا دایره ای شکل

نوع دیگر ردیاب های شخصی ردیاب های کوچک مکعبی یا دایره ای هستند. این ردیاب ها را می توانید داخل جیب قرار دهید یا آن را به گردن آویزان کنید. بدنه برخی از این ردیاب ها مغناطیسی است و آن را برای استفاده در خودرو مناسب می کند. به طور کلی این نوع ردیاب شخصی برای استفاده در اشیا و محافظت از حیوانات مناسب تر است. اما می توانید آن را در جیب یا کیف کودکان یا سالمندان نیز قرار دهید.

قیمت ردیاب

انواع مختلفی از ردیاب های شخصی ساخت ایران، چین، کره و… در بازار موجود است که بر اساس ویژگی عملکردی، کیفیت، طول عمر و… متفاوت هستند. در  بازار ایران می توان ردیاب ها را از حداقل قیمت 700 هزار تومان به بالا خریداری کرد. هرچه قابلیت های ردیاب بیش تر باشد طبیعتا قیمت آن هم بالاتر می رود. ردیابی با کیفیت سخت افزار بالاتر، قابلیت نگهداری شارژ بیش تر و اندازه کوچکتر طبیعتا نسبت به ردیابی که در این ویژگی ها ضعیف عمل کرده است گران تر خواهد بود.

قابلیت geofence در ردیاب شخصی
Geofencing یک ویژگی مهم در ردیاب است که به شما کمک می کند تا بتوانید یک محدوده را بر روی نقشه تعیین کنید و با خارج شدن ردیاب از ناحیه، از طریق پیام مطلع شوید.

ویژگی های تاثیرگذار در قیمت ردیاب افراد عبارتند از:

  • ردیابی لحظه به لحظه با کامپیوتر و موبایل
  • باتری داخلی پر قدرت
  • عمر بالای باتری
  • باتری داخلی قابل تعویض
  • قابلیت شنود صدای محیط
  • دارای سیستم ثبت اطلاعات
  • قابلیت تعریف محدوده جغرافیایی مجاز
  • ضد آب
  • ضد ضربه
  • مقاومت در برابر گرد و غبار
  • قابلیت نصب انواع سیم کارت های داخلی (ایرانسل، همراه اول، تالیا)
  • دارای دکمه SOS
  • آنتن دهی مناسب
  • ابعاد کوچک و وزن سبک
  • گارانتی و پشتیبانی محصول

بسته به اینکه شما می خواهید از ردیاب برای چه کاربردی استفاده کنید باید ویژگی های مدنظرتان را در خرید ردیاب لحاظ کنید. برای مثال اگر ردیاب را برای وسایل نقلیه شرکت استفاده می کنید بهتر است ردیاب قابلیت نگه داشتن شارژ برای مدت طولانی را داشته باشد. در این نوع ردیاب ها بهتر است ویژگی های ناحیه امن و تاریخچه مسیرها نیز وجود داشته باشد.

یا اینکه در انتخاب ردیاب برای کودکان یا سالمندان قابلیت هایی مثل امکان تعریف ناحیه ایمن، تاریخچه مسیرها، امکان تماس و دکمه SOS اهمیت زیادی دارد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *