[smartslider3 slider="2"]

آموزش 8 روش جامع ردیابی گوشی گم شده یا سرقتی

روش های ردیابی گوشی

ممکن است تلفن همراه خود را جایی گم کرده باشید، یا حتی گوشی شما به سرقت رفته باشد. قطعا در چنین زمان هایی به دنبال بهترین روش ردیابی گوشی هستید. گم کردن یا دزدیده شدن گوشی علاوه بر ضرر مالی که به همراه دارد، اطلاعات شخصی شما را در معرض خطر سوء استفاده قرار می دهد.

اما حتی اگر موبایلتان به سرقت نرفته است پیشنهاد می کنیم که این مقاله را با دقت بخوانید تا در زمان نیاز بهترین اقدام را انجام دهید. در این مقاله بهترین راه های ردیابی گوشی و تبلت را به شما معرفی می کنیم که بتوانید با آن تلفن خود و نزدیکانتان را ردیابی کنید. ما در این مقاله به سوالات مهمی پاسخ می دهیم. چه روش های کاربردی برای ردیابی موبایل وجود دارد؟ بهترین روش ردیابی گوشی چیست؟ آیا می توان گوشی دیگران را ردیابی کرد یا خیر؟

روش های ردیابی گوشی

برای ردیابی گوشی گمشده روش های مختلفی وجود دارد. نکته مهم در ارتباط با این موضوع، داشتن آگاهی و دانش در ارتباط با استفاده از این روش ها می باشد. در ادامه ما کاربردی ترین روش ها را توضیح می دهیم. با دانستن این روش ها شما دانش کافی برای استفاده از شیوه های مختلف رهگیری و ردیابی گوشی سرقتی و یا گمشده را به دست می آورید.

به طور کلی روش های ردیابی گوشی را به سه دسته تقسیم می کنیم:

  1. ردیابی موبایل با کمک شماره سریال گوشی
  2. ردیابی موبایل از طریق امکان ردیابی تلفن های اندروید و اپل (قابلیت گوگل مپ)
  3. برنامه ردیابی و کنترل نامحسوس گوشی موبایل و تبلت از راه دور

در ادامه به شرح بیش تر هر یک از این روش ها می پردازیم.

1) روش های ردیابی گوشی با کمک شماره سریال

شماره سریال یک کد 15 رقمی است که برای هر گوشی منحصر بفرد می باشد. شماره سریال را با عبارت IMEI نشان می دهند که از عبارت شناسه تجهیزات بین المللی موبایل گرفته شده است. این کد 15 رقمی را می توانید به روش های زیر به دست آورید:

  • تلفن همراه خود را خاموش کنید، باتری آن را دربیاورید و شماره سریال را بخوانید.
  • وارد تنظیمات تلفن همراه شوید و از بخش اطلاعات دستگاه به شماره سریال دست پیدا کنید.
  • سراغ جعبه گوشی بروید و از اطلاعات درون جعبه سریال موبایل را بردارید.

برای ردیابی موبایل با کد IMEI چند روش وجود دارد که مهم ترین آن ها ردیابی از طریق سامانه همیاب24، ردیابی با اپراتور سیم کارت همراه اول، ردیابی با اپراتور سیم کارت ایرانسل، ردیابی با اپراتور سیم کارت رایتل و نرم افزار ردیابی گوشی با شماره سریال می باشند.

ردیابی گوشی سرقتی در سامانه کشوری همیاب24

سامانه همیاب 24 با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با همکاری اصناف و کلانتری های سراسر کشور، در خصوص تسهیل فرآیند ردیابی، به وجود آمده است.

سامانه همیاب 24 برای ردیابی گوشی
سامانه همیاب 24 برای ردیابی گوشی

جهت فعال شدن فرآیند ردیابی گوشی، شماره IMEI گوشی را در سامانه همیاب24 ثبت کنید تا ردیابی گوشی گمشده یا سرقتی شما آغاز شود. با این کار اطلاعات گوشی شما به تمامی واحدهای کلانتری و بازرسی سراسر کشور و حتی نقاط مرزی گزارش می شود، بین تمام کالاهای پیدا شده سراسر کشور، کلانتری ها و بازرسی های مرزی جستجو شده و به شما اطلاع داده می شود.

همچنین شما می توانید قبل از خرید گوشی استعلام آن را از سامانه همیاب24 دریافت کنید تا از سرقتی نبودن آن مطمئن شوید. این موضوع باعث می شود ناخواسته مرتکب جرم خرید یک گوشی سرقتی نشوید. مهم ترین خدماتی که شما می توانید تنها با وارد کردن شماره سریال گوشی از سایت همیاب 24 دریافت کنید خدمات زیر می باشد:

  1. ردیابی و اعلام سرقت کالاهای دیجیتال شامل موبایل، تبلت، لپ تاپ و…
  2. استعلام طرح رجیستری و سرقتی بودن موبایل، تبلت، لپ تاپ و …
  3. ثبت و اطلاع رسانی کالای دیجیتال پیدا شده در سراسر کشور
  4. جستجوی کالای سرقتی در بین کالاهای پیدا شده

ردیابی موبایل از طریق شماره سریال و با کمک اپراتور همراه اول

اپراتور همراه اول خدمات رایگان ردیابی موبایل را برای مشترکین خود فراهم آورده است. شما با استفاده از این امکان می توانید شماره سریال موبایل مفقود شده یا به سرقت رفته خود را در اختیار اپراتور همراه اول قرار دهید. علاوه بر این همراه اول برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از سیم کارت به سرقت رفته، سرویسی ارائه کرده است که شما بتوانید به راحتی سیم کارتتان را مسدود کنید تا امکان استفاده از آن برای کسی فراهم نباشد.

برای ارسال شماره سریال IMEI باید حتما از سیم کارت همراه اول دائمی استفاده کنید. بهتر است این سیم کارت متعلق به خودتان یا یکی از اعضای نزدیک خانواده تان باشد تا در صورت اعلام گزارش بتوانید به موقع آن را بخوانید. برای ارسال شماره IMEI که بر روی جعبه موبایل ثبت شده است به یکی از روش های زیر اقدام کنید:

  • ارسال شماره IMEI گوشی از طریق شماره گیری کد # شماره سریال *2141* 111*
  • از طریق سامانه جامع پیامکی خدمات همراه اول با ارسال 2141 به شماره 111

با تکمیل شدن فرآیند ارسال کد 15 رقمی، سامانه ردیابی همراه اول تا 10 روز، به جستجوی گوشی مفقود شده می پردازد و در پایان نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می رساند. در صورت عدم موفقیت، مشترک باید برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام کند.

ردیابی موبایل از طریق شماره سریال و با کمک اپراتور ایرانسل

ردیابی گوشی با سیم کارت ایرانسل

اپراتور ایرانسل برای پیگیری و بازپس گیری گوشی به سرقت رفته یا گم شده به مشتریان خود کمک می کند. البته مبلغ بسیار کمی را بابت این خدمات در نظر گرفته است. هربار که شما درخواست ردیابی موبایل را داشته باشید، مبلغ 100 تومانی از سیم کارت شما کسر می شود. همچنین ایرانسل پیشنهاد می کند که به منظور هرگونه سوء استفاده از سیم کارتتان با آن ها تماس بگیرید و با کمک اپراتور و ارائه اطلاعات سیم کارت مفقودی خودتان را بسوزانید.

بعد از مسدود شدن سیم کارت لازم است 5 روز صبر کنید و پس از آن، اقدام به استعلام گرفتن کنید. برای ردیابی تلفن همراه از طریق اپراتور ایرانسل به یکی از دو روش زیر اقدام کنید:

  • شماره گیری کد دستوری #6101* و انجام دستورات لازم
  • ارسال پیامکی شماره سریال گوشی به سرشماره 6101

این فرایند 48 ساعت طول می کشد. بعد از گذشت 48 ساعت، در صورتی که نتیجه ردیابی مثبت باشد شما می توانید از طریق مراجع قضایی برای پس گرفتن گوشی اقدام کنید. اما اگر نتیجه جستجو پس از 48 ساعت منفی باشد، باید 5 روز برای ارسال مجدد درخواست استعلام صبر کنید و مجددا فرایند قبلی را تکرار کنید تا تا شاید شانس دیگری برای ردیابی گوشی تلفن همراه خود از این طریق داشته باشید.

ردیابی موبایل از طریق شماره سریال و با کمک اپراتور رایتل

اپراتور همراه رایتل نیز همانند اپراتورهای ایرانسل و همراه اول خدمات ردیابی تلفن همراه را برای کاربران خود فراهم کرده است. این اپراتور از کاربران درخواست دارد که در صورت گم شدن یا دزدیده شدن موبایل با رایتل تماس بگیرند تا به منظور جلوگیری از سوء استفاده، سیم کارتشان مسدود شود.

برای ردیابی گوشی سرقتی یا گمشده از طریق اپراتور رایتل، شماره IMEI دستگاه خود را به سرشماره 6101 پیامک کنید. پس از ثبت موفق شماره سریال از شما درخواست می شود تا در صورتی که در زمان مفقودی دستگاه، از سیم کارت رایتل استفاده می کردید شماره آن را ارسال و در غیر اینصورت، عدد 0 را ارسال فرمایید. در مرحله بعدی باید یکی از بازه های زمانی ارائه شده را جهت ردیابی دستگاه خود انتخاب کنید:

  • برای استعلام از 10 روز گذشته تا ابتدای روز جاری عدد 1 را ارسال کنید. (هزینه 100 تومان)
  • برای استعلام از ابتدای روز جاری تا 10 روز آینده عدد 2 را ارسال کنید. (هزینه 1000 تومان)
  • برای استعلام از 10 روز گذشته تا 10 روز آینده عدد 3 را ارسال کنید. (هزینه 1100 تومان)

با انتخاب گزینه اول، نتیجه ردیابی پس از گذشت 24 ساعت برای شما ارسال می شود. اما در صورتی که عدد 2 یا 3 را انتخاب کرده باشید، زمانی که نتیجه ردیابی مثبت شود به شما اطلاع داده می شود. اگر نتیجه پس از 10 روز منفی باشد پیامی مبتی بر عدم موفقیت در ردیابی دریافت خواهید کرد.

استفاده از انواع مختلف نرم افزار ردیابی گوشی با شماره سریال

تا کنون روش های مختلفی برای رهگیری گوشی با استفاده از شماره سریال را معرفی کردیم. شما می توانید با استفاده از سامانه همیاب24 و یا هر یک از اپراتورهای تلفن همراه ایرانسل، همراه اول و رایتل اقدام به ردیابی موبایلتان نمائید. علاوه بر این روش ها امروزه نرم افزارهای مفیدی در این زمینه طراحی شده است. با یک جستجوی ساده در اینترنت به لیستی از نرم افزارهای ردیابی گوشی با کمک شماره سریال دسترسی خواهید داشت.

پس از دانلود کردن این برنامه ها و نصب کردن آنها بر روی گوشی، شماره سریال گوشی موبایلی که مفقود شده است یا به سرقت رفته است را در اختیار این برنامه قرار دهید. این نرم افزارها معمولا شماره تلفنی را از شما دریافت می کنند تا نتیجه را فورا از طریق پیامک و به محض دریافت سیگنال برایتان ارسال کنند. به این ترتیب زمانی که گوشی دزدیده شده روشن می شود پیامکی به شماره ای که از قبل در اختیار برنامه قرار داده بودید ارسال می گردد. پس از آن شما می توانید از طریق پلیس مراحل قانونی پس گرفتن تلفن همراه را طی کنید.

2) ردیابی تلفن همراه با استفاده از قابلیت گوگل مپ گوشی

ردیابی گوشی با گوگل مپ
قابلیت ردیابی موبایل با گوگل مپ نیازمند این است که اینترنت و لوکیشن گوشی فعال باشند.

گوگل مپ یکی از سرویس های خوب گوگل در زمینه مسیریابی و اعلام موقعیت جغرافیایی می باشد. هر دو سیستم عامل اندروید و آیفون قابلیت ردیابی از این طریق را دارند. البته در گوشی های اپل لازم است که شما این قابلیت را به صورت دستی فعال کنید. در ادامه نحوه ردیابی با استفاده از لوکیشن گوشی را آموزش می دهیم. برای اینکه بتوانید از این روش استفاده کنید، لازم است که حتما دستگاه تلفن دزدیده شده روشن باشد.

ردیابی گوشی های گمشده اپل

شرکت اپل قابلیتی با نام find my phone را در سال های اخیر به گوشی های آیفون اضافه کرده است. با فعال کردن این قابلیت می توانید در مواقع گم شدن یا ربوده شدن گوشی، نسبت به پیدا کردن آن اقدام کنید. برای این کار لازم است حتما از قبل find my phone را بر روی گوشی تان فعال کنید تا در زمان گم کردن گوشی، بتوانید با استفاده از این قابلیت آن را پیدا کنید. برای فعال کردن قابلیت find my phone به قسمت تنظیمات گوشی آیفون خود وارد شوید و بعد از ورود به بخش security بر روی گزینه find my phone  کلیک کنید و با استفاده از اپل آیدی خود این سرویس را فعال کنید.

در صورتی که این قابلیت را بر روی گوشی آیفون خود فعال کرده اید، بعد از گم کردن آن می توانید با کامپیوتر و یا یک گوشی آیفون دیگر اطلاعات اپل آیدی خود را وارد کرده و وارد قسمت find my phone شوید. بعد از وارد شدن به این قسمت می توانید موقعیت مکانی گوشی گمشده خود را بیابید و به ردیابی گوشی سرقتی خود بپردازید. این سرویس از طریق سرویس گوگل مپ به دنبال موقعیت گوشی شما می گردد. البته برای استفاده از این روش ردیابی باید خوش شانس باشید چرا که تنها در صورت روشن بودن گوشی سرقتی شما و اتصال آن به اینترنت استفاده از این روش ممکن خواهد بود.

ردیابی گوشی اندروید

داشتن حساب گوگل در گوشی هایی با سیستم عامل اندروید ضرورت محسوب می شود و برای استفاده از اینترنت لازم است که شما یک حساب جیمیل را به گوشی خود متصل کنید. این موضوع در آینده و در صورت دزدیده شدن یا گم شدن گوشی می تواند به شما کمک کند. در واقع شما با استفاده از جیمیلی که برای سرویس گوگل گوشی تلفن خود ثبت کرده اید می توانید اقدام به ردیابی گوشی تان کنید.

برای ردیابی موبایل اندرویدی، نیاز به این است که گوشی شما به اینترنت وصل باشد و قابلیت مکان یابی آن نیز روشن باشد. بعد از گم شدن گوشی، باید حساب اکانت گوگل خود که بر روی گوشی گم شده داشته  اید را بر روی گوشی اندرویدی دیگری بالا بیاورید. در صورت اتصال گوشی سرقتی شما به اینترنت و جی پی اس، با استفاده از گوگل مپ به راحتی می توانید آن را ردیابی و رهگیری کنید و گوشی تلفن همراه خود را بیابید.

3) ردیابی موبایل با سامانه Familysafe

سامانه فمیلی سیف می تواند به شما در پیدا کردن گوشی گم شده کمک کند. این نرم افزار به عنوان نرم افزار کنترل گوشی استفاده می شود که پس از نصب در گوشی فرزند به طور کامل پنهان می شود. در صورتی که تلفن همراه گم شده روشن باشد و بر روی گوشی، نرم افزار فمیلی سیف نصب باشد موقعیت لحظه ای گوشی به شما اعلام می شود.

همچنین شما می توانید به تاریخچه موقعیت هایی که گوشی در آن ها قرار داشته است دسترسی داشته باشید و این روش شاید بتواند در پیگیری سارق به شما کمک کند.

جمع بندی

در این مقاله تمام روش های کاربردی ردیابی و جستجوی گوشی را بررسی کردیم اما سوال اساسی این است که آیا می توان گوشی خاموش را هم ردیابی کرد؟ جواب این سوال خیر است. برای ردیابی گوشی سرقتی احتیاج داریم تا آن گوشی روشن باشد و حتی در برخی از روش ها نیاز است که گوشی گمشده مد نظر ما، اینترنت فعال داشته باشد و به جی پی اس هم دسترسی داشته باشد.

بهتر است که روش پیگیری با شماره سریال را انجام دهید. در این حالت اگر هر زمانی سارق، تلفن همراه شما را روشن کند، اطلاعات مربوط به آن از طریق سامانه های مربوطه، اطلاع رسانی می شود.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *