[smartslider3 slider="2"]

ردیاب خودرو (جی پی اس خودرو) چیست؟ چگونه امنیت ماشین را تامین می کند؟

معرفی ردیاب خودرو و جی پس اس خودرو

با توجه به قیمت بالای خودرو منطقی است که افراد به دنبال بالا بردن امنیت وسیله نقلیه شان باشند. علاوه بر نصب دزدگیر، در سال های اخیر استفاده از ردیاب خودرو بسیار محبوب شده است. ردیاب های خودرو وسیله های فیزیکی کوچکی هستند که با استفاده از تکنولوژی مکان یابی مثل GPS، موقعیت مکانی خودرو را در هر لحظه محاسبه و به صاحب خودرو اعلام می کنند. انواع مختلفی از دستگاه های جی پی اس خودرو با برندهای مختلف وجود دارد.

ما در این مقاله سعی داریم در رابطه با مزیت ها و معایب نصب ردیاب ماشین صحبت کنیم. همچنین انواع ردیاب های خودرو را معرفی می کنیم و ویژگی ها و نحوه عملکرد ردیاب ماشین را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

ردیاب خودرو چیست؟

GPS مخفف نام (Global Positioning System) به معنی سامانه موقعیت یابی جهانی است. جی پی اس ابتدا برای ارتش آمریکا و با هدف نظامی ایجاد شد اما قابلیت های خوب آن باعث شد که در مصارف عام استفاده زیادی از آن شود و در زمینه های مختلف از این قابلیت استفاده گردد. یکی از کاربردهای مهم جی پی اس استفاده از آن در ردیابی افراد و اشیا می باشد. امروزه دستگاه های ردیاب زیادی با اهداف مختلف ایجاد شده اند که یکی از آن ها ردیاب اشخاص و دیگری ردیاب خودرو می باشد.

جی پی اس خودرو یکی از کارامدترین سخت افزارهای ساخته شده از این فناوری است که به راحتی امکان موقعیت یابی وسیله نقلیه را فراهم می کند. ردیاب به وسیله سیم کارتی که داخل آن قرار گرفته، اطلاعات متفاوتی نظیر موقعیت جغرافیایی، سرعت، مسیر حرکت خودرو و… را از طریق پیامک و یا اتصال به اینترنت برای مالک خودرو ارسال کند.

ردیاب خودرو می تواند اطلاعات مختلفی از خودرو را در اختیار کاربر قرار دهد. کاربر می تواند با استفاده از اپلیکشین موبایل یا از طریق SMS و با اتصال به ردیاب خودرو فرمان های متفاوتی را برای ردیاب ارسال کرده و گزارش هایی نظیر میزان سوخت، مسافت طی شده، هشدار سرعت غیرمجاز، نقاط توقف و… را دریافت کند.

ردیاب های مختلف بسته به قیمتشان قابلیت های متفاوتی دارند. برای مثال بعضی از انواع این ردیاب ها قابلیت کنترل از راه دور دارند و مالک خودروی به سرقت رفته می تواند برق خودرو را قطع کند تا سارق نتواند به مسیرش ادامه دهد. برخی دیگر از انواع جی پی اس های خودرو قابلیت شنود دارند. به این صورت که صدای داخل کابین قابل گوش دادن است و مالک خودرو می تواند در جریان اتفاقاتی که درون خودرو می افتد قرار بگیرد.

نحوه عملکرد جی پی اس خودرو چگونه است؟

ساختار و اجزای سیستم ردیاب خودرو
ساختار و اجزای سیستم ردیاب خودرو

در مقاله ای تحت عنوان معرفی جی پی اس، به طور مفصل در رابطه با نحوه عملکرد این تکنولوژی صحبت کردیم. گفتیم که سیستم جی پی اس از سه بخش ماهواره ها، بخش کنترل و بخش دریافت اطلاعات تشکیل شده است. یکی از انواع دستگاه هایی که سیگنال های جی پی اس را دریافت و استفاده می کنند دستگاه های جی پی اس خودرو می باشد.

ردیاب با کمک GPS کلیه داده های مربوط به موقعیت جغرافیایی، جهت، سرعت و… دستگاه را در طول زمان به صورت مستمر ثبت و جهت ذخیره سازی، تجزیه و تحلیل به سرور انتقال می دهد. در نهایت اطلاعات تکمیلی از طریق سامانه وب و اپلیکیشن موبایل در اختیار کاربر قرار می گیرد.

جی پی اس برای اینکه از موقعیت مکانی شخص یا شی ای که به آن متصل است اطلاعات دریافت کند، نیازی به اینترنت ندارد و امواج ماهواره اطلاعات مورد نظر این دستگاه را جابه جا می کنند. این دستگاه های ردیاب هستند که برای ارسال اطلاعات به سامانه (نرم افزار مالک خودرو) نیاز به اینترنت دارند.

از نظر نحوه ارسال اطلاعات ردیاب ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • دستگاه هایی با قابلیت ردیابی آفلاین: در این روش صاحب خودرو از طریق پیامک درخواست اطلاعات می کند و ردیاب اطلاعات درخواستی کاربر را می فرستد.
  • دستگاه هایی با قابلیت ردیابی آنلاین: به ردیابی و دریافت لحظه ای اطلاعات دستگاه توسط کاربر و نمایش آن به کاربر بر روی تلفن همراه یا کامپیوتر، ردیابی آنلاین می گویند.

ویژگی های مهم GPS خودرو

ردیاب های خودرو انواع زیادی دارند که بیش ترین تفاوت آن ها در کیفیت ساخت و امکانات جانبی ردیاب می باشد. به طور کلی هرچه کیفیت ساخت، امکانات و گارانتی دستگاه بهتر باشد قیمت آن نیز بالاتر می رود. در این بخش ویژگی های مختلفی که بیش تر ردیاب های خودرو دارند را بررسی می کنیم. هنگام خرید حتما توجه کنید که ردیاب خودرو که خریداری می کنید کدام یک از این ویژگی ها را دارد.

  • قابلیت خاموش کردن خودرو توسط مالک خودرو در هر شرایطی و از هر موقعیتی
  • قابلیت شنیدن صدای داخل کابین خودرو
  • اعلام روشن شدن غیرمجاز خودرو
  • قابلیت مشخص کردن محدوده مجاز تردد خودرو
  • دارا بودن قابلیت دزدگیر (با فعال کردن قابلیت دزدگیر با هر حرکت و لرزش خودرو با صاحب ماشین تماس گرفته می شود)
  • امکان ارسال هشدار از طریق اپلیکیشن و یا تماس با صاحب خودرو در صورت باز شدن درب خودرو
  • قابلیت نصب بر روی هر گونه خودروی داخلی و وارداتی، سبک و سنگین
  • هماهنگ با سیم کارت های اپراتورهای مختلف (ایرانسل، همراه اول)
  • آگاه کردن شخص از وضعیت باتری خودرو
  • اعلام وضعیت لحظه به لحظه خودرو (ردیابی لحظه ای)
  • داشتن دوربین ضبط عکس و فیلم از داخل کابین خودرو
ردیاب خودرو و استفاده از آن در صنایع و شرکت ها
از دستگاه های ردیاب ماشین می توان برای نظارت بر کار رانندگان شرکت ها استفاده کرد.

مزایای استفاده از ردیاب خودرو

GPS خودرو تکنولوژی است که توانسته در بازار جایگاه خود را به دست آورد و مورد توجه و اعتماد افراد زیادی واقع شود. این دستگاه دارای ویژگی  ها و مزایای بسیاری می  باشد.

  • حفظ امنیت ماشین و کاهش خطر سرقت آن
  • آگاهی از موقعیت مکانی ماشین در هر لحظه
  • هزینه نسبتا کم در برابر ایجاد ارزش زیاد
  • ردیابی سریع خودرو در صورت دزدیده شدن
  • ردیابی خودرو هنگامی که اشخاص دیگری مانند فرزندانمان از آن استفاده می کنند
  • استفاده در شرکت های بازاریابی، برای مطلع شدن از محل قرارگیری خودروی شرکتی پرسنل و مدت زمان ساعت کاری آن ها
  • ردیابی سرویس های مدارس و ادارات

معایب جی پی اس خودرو

  • از ردیاب ها ممکن است برای کارهای خلاف استفاده شود. ولی این را باید به حساب عدم بهره وری درست از سمت مصرف کنندگان گذاشت.
  • برخی از دستگاه های جی پی اس ماشین بی سیم هستند و تمام شدن بدموقع باتری یک معضل محسوب می شود.
  • برخی مواقع اطلاعات اشتباه و یا ناقصی از دستگاه ردیاب برای تلفن همراه شما ارسال می  شود و یا گاهی به دلیل کیفیت پایین و نداشتن گارانتی معتبر، دستگاه ردیاب زود از کار می افتد.
  • قیمت ردیاب براساس امکانات و ویژگی های آن تعیین می شود. شما در وهله اول ممکن است در مقابل ویژگی های سیستم جی پی اس خودرو گیج شوید و ندانید چه مدل ردیابی مناسب شماست.
  • خرید ردیاب خودروی بی کیفیت، ارزان و گمنام باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل قطع و وصل شدن ارتباط دستگاه ردیاب GPS خودرو با سرور، کاربری سخت به دلیل استفاده از زبان غیر فارسی در نرم افزار و همچنین صدمه زدن به سیستم برق خودرو خواهد شد.
تامین برق در ردیاب خودرو (جی پی اس خودرو)
ردیاب های خودرو در دو نوع سیمی و بدون سیم ارائه می شوند. مدل سیمی از برق خودرو استفاده کرده و مدل بدون سیم دارای باتری داخلی می باشد.

سوالات مهم

 جی پی اس روی چه خودرویی قابل نصب است؟

دستگاه های جی پی اس خودرو ابعاد کوچکی دارند و بر روی تمام خودروهای سبک، سنگین و حتی موتورسیکلت ها قابل نصب می باشند.

نکات مهم در خرید ردیاب خودرو چیست؟

بسته به اینکه بودجه شما برای خرید ردیاب چقدر است باید بتوانید بهترین ردیاب در رنج قیمتی مدنظرتان را تهیه کنید. در خرید ردیاب خودرو هم کیفیت سخت افزاری و هم قابلیت های نرم افزاری اهمیت زیادی دارند. یکی از نکات مهم که کم تر به آن توجه می شود پشتیبانی ردیاب می باشد.

ردیاب ماشین را از کجا بخرم؟

سعی کنید قبل از خرید اطلاعات خود را در رابطه با مدل های ردیاب خودرو بالا ببرید و با انتخاب چند مدل مشخص، برای خرید مراجعه کنید. همچنین حتما کالای مدنظرتان را از شرکت ها یا نمایندگی های معتبر و خوشنام تهیه کنید. فروشگاه ها معمولا خدمات خوبی در زمینه پشتیبانی ارائه نمی دهند. برای همین خرید GPS خودرو از شرکت های دارای پشتیبانی بهتر است. با کمی جستجو و تحقیق می توانید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید.

دقت ردیاب ها چقدر است؟

دقت و درصد خطا در ردیاب ها به عوامل بسیار زیادی از جمله کیفیت سخت افزاری دستگاه بستگی دارد. یکی از موارد مهم دیگر شبکه مخابراتی است که دستگاه ها برای ارتباط با ماهواره و ارسال و دریافت اطلاعات از آن استفاده می کند. قطعا هرچقدر شبکه مخابراتی مربوطه زیر ساخت های بهتری داشته باشد درصد خطای اطلاعاتی نیز کمتر خواهد بود.

چه سیم کارتی برای دستگاه مناسب است؟

اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل هر سه از پوشش دهی مناسبی برخوردارند. اما اپراتور ایرانسل به طور نسبی در بعضی مناطق دارای پوشش دهی بهتری است.

ردیاب های سیمی و بی سیم چگونه کار می کنند؟

ردیاب های خودرو دو نوع هستند: ردیاب های سیم دار و ردیاب های بی سیم. در مدل های بی سیم برق دستگاه توسط باتری داخلی تامین می شود. در این دستگاه ها قدرت ذخیره سازی باتری اهمیت زیادی دارد. دستگاهی که بتواند تا چند روز بدون شارژ شدن روشن بماند دستگاه خوبی است. در مدل سیمی، دستگاه برق مورد نیاز خود را از باتری خودرو تامین می کند.

قیمت ردیاب خودرو چقدر است؟

قیمت ردیاب خودرو بسته به برند دستگاه، نرم افزار ارائه شده و شرکت پشتیبان آن بسیار متفاوت است. هرچه قابلیت های ارائه شده توسط دستگاه بیش تر باشد طبعا قیمت دستگاه بیش تر خواهد بود.

در صورت خاموش بودن سیمکارت چگونه می توان خودرو را ردیابی کرد؟

در صورتی که سیم کارت دستگاه خاموش شود یا از دستگاه خارج شود، دستگاه دیگر قابلیت جمع آوری و ارسال کردن اطلاعات را ندارد و شما دیگر نمی توانید موقعیت جدیدی از خودرو را به دست بیاورید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *