5 روش برای کنترل استرس دانش آموز

کنترل استرس

استرس دانش آموز می‌تواند توسط عوامل مختلفی از جمله از دست دادن سلامت روانی و عدم کنترل استرس، تنهایی، دلتنگی یا مشکلات رابطه، صرفه جویی در پول یا داشتن بدهی، احساس عدم اطمینان در مورد کار بعد از فارغ التحصیلی و مصرف مضر یا ترک الکل یا مواد مخدر ایجاد شود.

واکنش‌های متداول برای کنترل استرس

رفتاری: این رفتار می‌تواند شامل اجتناب یا فرار از موقعیت و روی آوردن به الکل یا مواد مخدر، تغییر اشتها یا عدم تمرکز باشد.

فیزیکی: ممکن است با افزایش ضربان قلب، تعریق، لرزش، سردرد یا تنفس بیش از حد مواجه شود.

روانشناختی: استرس می‌تواند منجر به ترس، وحشت و احساس این شود که قرار است اتفاق بدی رخ دهد.

استرس یک بخش عادی و در برخی موارد مفید زندگی روزمره است. آدرنالین که به عنوان بخشی از واکنش استرس به وجود می‌آید، می‌تواند انگیزه بخش باشد. در واقع به دانش آموز ما کمک کند عملکرد بهتری داشته باشد. هنگامی استرس بر زندگی روزمره تأثیر منفی می‌گذارد که مانع دستیابی، آرامش یا برقراری ارتباط می‌شود.

این زمانی است که برخی حمایت‌ها می‌توانند به کمک بیاید. مکانیسم‌های مقابله برای همه متفاوت است. اما اگر استرس شروع به تأثیر بر سلامت روانی دانش آموز کرده است، استراتژی‌های زیر را امتحان کنید.

ورزش کردن و اثر آن بر کنترل استرس

برای این امر حتما لازم نیست که جلسه ورزشی سخت باشد. فقط باید ضربان قلب را تند نمود. ورزش اندورفین آزاد می‌کند که این امر به انسان احساس خوبی می‌دهد. در این زمان است که احساس می‌کنیم که از ورزش لذت می‌بریم. تحقیقات نشان داده است که ورزش بسیار زیاد در درمان علائم افسردگی اثرگذار است. در مقاله شش نکته مهم آموزشی در ورزش کودک بیشتر در این مورد بخوانید.

ذهن آگاهی

این تکنیک آرام سازی که از بودیسم سرچشمه می‌گیرد. ذهن آگاهی یک مکانیسم مقابله‌ای محبوب برای کسانی است که با استرس یا اضطراب مقابله می‌کنند. استفاده از این روش‌های درمانی برای بهبود سلامت جسمی و روانی بیماران، می‌تواند سطح استرس را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

صحبت کردن

انزوا می‌تواند تأثیر بسیار منفی بر شادی داشته باشد. پذیرفتن این که به کمک احتیاج دارید و صحبت با کسی اغلب اولین قدم برای احساس بهتر است.

با دوستان و خانواده خود صحبت کنید. آنها شما را بیشتر می‌شناسند و بیشترین اهمیت را به شما می‌دهند. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که معاشرت با یک دوست فقط یک بار در هفته می‌تواند سطح استرس شما را کاهش داده و خلق و خوی شما را به اندازه درمان یا مشاوره بهبود بخشد.

با یکی از دوستان خود ملاقات کنید و مشکلاتی را که با آن روبرو هستید به او بگویید و سپس چیزهای خوب زندگی خود را به آنها بگویید، از آنها بخواهید تا به شما کمک کنند تا بتوانید دیدگاه مورد نظر خود را به دست آورید.

با دانش آموزان دیگر در دوره خود صحبت کنید و احتمالاً متوجه خواهید شد که تنها نیستید. این می‌تواند به چشم انداز اوضاع کمک کند. از آنها بپرسید از چه تکنیک‌هایی برای مدیریت استرس استفاده می‌کنند.

مدیریت زمان برای کنترل استرس

افراد اغلب وقتی احساس می‌کنند که برای تکمیل کارشان استرس می‌گیرند. این می‌تواند مربوط به مطالعه یا کار باشد یا حتی ناشی از غرق شدن در فعالیت‌های اجتماعی باشد. با این حال، تکنیک‌های ساده مدیریت زمان می‌تواند به دانش آموز کمک کند تا احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشد.

سعی کنید یک برنامه مکتوب ایجاد کنید و وظایف خود را به قسمت‌های قابل مدیریت تقسیم کنید. حتی گاهی والدین می‌توانند در این راه به شما کمک نمایند. با استفاده از نرم افزارهایی مانند FamilySafe والدین می‌توانند زمان استفاده از گوشی که یکی از مهمترین عوامل حواس پرتی و دور شدن از برنامه اصلی است را کنترل نمایند.

خواب کافی

حفظ روال خواب از اهمیت بالایی برای سلامت روان و مدیریت استرس برخوردار است. وقت گذاشتن برای استراحت قبل از خواب می تواند به کیفیت خواب کمک کند. سعی کنید هر روز به طور همزمان بخوابید و در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. برای خواب هفت تا هشت ساعت توصیه می شود. استرس اغلب می‌تواند الگوی خواب را مختل کند، بنابراین سعی کنید قبل از خواب هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا خود را آرام کنید. در مقاله خواب کودک، عنصر اساسی برای سلامت روحی و جسمی بیشتر در این مورد بخوانید.

سایر روشهای از بین بردن استرس

  • دانش آموز باید کاری را انجام دهد که از آن لذت می‌برد و برای مدتی حواسش را پرت می‌کند. مانند گوش دادن به موسیقی، خواندن، پختن یا صنایع دستی.
  • آنها باید غذای سالم بخورند و غذاهای تازه مصرف کنند.
  • همچنین باید طرز فکر خود را تغییر داده و نگرش مثبتی داشته باشند.
  • خندیدن باعث افزایش اکسیژن و جریان خون می‌شود که بلافاصله استرس را کاهش می‌دهد.
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها