[smartslider3 slider="2"]

شش نکته مهم آموزشی در ورزش کودک

ورزش کودک

ورزش بخش مهمی از برنامه روزانه برای کودکان است. شروع تمرینات بدنی از سنین پایین به کودکان کمک می کند تا توانایی‌های بدنی و فکری خود را تقویت نمایند. کودکان هر آنچه ببینند را به خاطر سپرده و در زمانی دیگر انجام خواهند داد. ورزش کودک یکی از مهترین روش‌های آموزش برای او بشمار میرود.

در بازی‌های تیمی کودک احترام گذاشتن را می‌آموزد. او در یک تیم می‌آموزد که عادت‌های خوب چیست. همچنین در تیم گوش دادن به دوستان و هم تیمی‌های خود هنگام پیشنهادات، توجه به آنچه مربی می‌گوید، توجه به تیم رقیب به عنوان دوستان و نه دشمنان و پذیرش شکست و موارد زیاد دیگری را میبیند و از آنها درس میاموزد.

حتی هنگام انجام ورزش‌هایی تک نفره و بدون گروه نیز ارزش‌های زیادی هنگام برخورد با مربی، رفتار با والدین و دوستان می‌آموزد و همچنان فرصت‌هایی برای اعمال ارزش‌ها در عمل خواهد داشت.

فواید ورزش کودک

با وجود زندگی‌های آپارتمان نشینی، اضافه وزن مشکلی برای کودکان است که با ورزش می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. ورزش برای کودکان فواید متعددی از نظر جسمی دارد. اکسیژن‌رسانی و گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد.

بنابراین شرایط رشد بهتری برای عضلات کودک ایجاد خواهد شد. از سوی دیگر ورزش کودک به استحکام استخوان‌های کمک می‌کند.

مهمترین ارزش ها در ورزش کودک

فداکاری و ایثار

شرکت در ورزش برای کودک به این معنی است که باید زود از خواب بیدار شده و از زمان خود بهترین استفاده را در طول روز انجام دهند. کودک باید بیاموزند که چگونه زمان خود را در اولویت قرار دهد. در زمان ورزش کودک نیاز است تا او منظم بوده و با ثبات به کارهایش رسیدگی نماید. گاهی باید به وی یادآور شد که این یک نبرد سخت است. در این زمان است که می توان فهمید که آیا وی واقعاً احساس مسئولیت کرده است یا خیر.

پشتکار و آینده نگری

تمرینات بدنی برای کودک بسیار دشوار است و نیاز است تا دائماً او را از محدوده راحتی خود خارج کنیم. ورزش می‌تواند به بچه‌ها دستور دهد در مبارزه با موانعی که در طول زندگی با آنها روبرو می شوند، ایستادگی کنند.

مسئولیت

ورزش کردن کودکان اصولا جایی خارج از خانه است. بنابراین ابتدایی‌ترین وظایف خود را در خارج از خانه انجام می‌دهند. کودک باید از تجهیزات خود مراقبت کنند، در تمرینات به موقع  به دستورات عمل کنند و در موقعیتی که مربی به آنها می‌دهد بازی کنند، چه در روزهای خوب و چه در روزهایی که واقعاً احساس خوبی نسبت به خود ندارد.

دوستی

یک تیم فرصت بزرگ و تکرار نشدنی برای آشنایی و ایجاد گروهی از دوستان است. گاهی نیز والدین با سایرین ارتباط برقرار می‌کنند، که این خود می‌تواند در ایجاد دوستان جدید برای کودک امری بسیار مفید و سودمند باشد.

انگیزه و بهینه سازی

ورزش کودک شامل تلاش برای دستاوردهای خاص است. هر بازی و هر جلسه تمرینی می‌تواند به کودکان کمک کند تا چشم انداز خوش بینانه و آینده نگرانه ای از زندگی داشته باشند.

کار تیمی و دوری از دنیای مجازی

هنگامی که کودکان در ورزش‌های گروهی شرکت می‌کنند، باید همکاری با سایر کودکانی را بیاموزند. آنها به اشتراک گذاشتن، کمک به دیگران و مبادله را آموزش میبینند. ورزش این ویژگی را دارد که افراد مختلف را به صورت تیمی گرد هم می‌آورد. کار گروهی به تک تک اعضای تیم کمک می‌کند تا ویژگی‌های رهبری خود را بیابند، نیاز به حمایت از سایر اعضای تیم و حمایت از آنها و احساس وفاداری و نقش داشتن را بیاموزند.

اما در زمان استفاده از گوشی های هوشمند و یا وسایل دیگرشان از این دنیای پرتحرک و مفید دور خواهند شد. حتی گاهی این دور شدن آنقدر زیاد میشود که به اعتیاد خواهد رسید. در مقاله اعتیاد به بازی‌های آنلاین و اثرات آن بر روی کودک بیشتر در این مورد بخوانید.

به همین دلیل نیاز است تا از نرم افزارها‌ی کنترل گوشی کودک مانند FamilySafe استفاده شود. والدین با استفاده از نرم‌افزاهایی همچون FamilySafe می‌توانند به راحتی میزان استفاده از وسایل هوشمند کودک را کنترل و نظارت نمایند.

ورزش حرفه ای برای کودکان

چه ورزشی برای کودک در چه سنی مناسب است؟

مهمترین سوالی است که باید با توجه به روحیات و استعدادهای کودک پاسخ داده شود. متخصصین بیان می‌کنند که ورزش حرفه‌ای بعد از سن 8 سالگی برای کودک مفید خواهد بود. و نیاز است تا پیش از این سن به انجام حرکات کششی و مهارت‌های پایه‌ای پرداخته شود. کودکان بهتر است فعالیت بدنی خود را روزانه داشته باشند. اما به نکات زیر برای شروع ورزش کودکان بهتراست دقت نمود.

  • ورزش روزانه برای کودکان زیر 6 سال مناسب نیست.
  • ورزش حرفه‌ای در سنین کم دلزدگی و سرد شدن را برای کودک به همراه دارد.
  • کودکان در سن کمتر از 8 سال تنها بهتر است مهارت‌هایی مانند ضربه زدن به توپ، پرت کردن و دویدن را داشته باشند.
  • خواب کافی، استراحت و تغذیه سالم برای کودکان در کنار ورزش امری ضروری است.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *