بهترین روش‌های کاهش استرس در دانش آموزان

کاهش استرس

اکثر دانش آموزان در زمان مدرسه یا حتی بعد از آن میزان قابل توجهی استرس را تجربه می‌کنند. این استرس در دانش آموزان می‌تواند بر سلامتی، شادی و نمرات آنها تأثیر بسزایی بگذارد. به همین دلیل در این مقاله روش‌های مقابله و کاهش استرس در دانش آموزان آورده شده است.

مطالعات انجمن روانشناسی آمریکا (APA) نشان داده است که نوجوانان سطح استرس مشابه با بزرگسالان را سپری می‌کنند. این بدان معناست که نوجوانان سطوح قابل توجهی از استرس مزمن را تجربه می‌کنند و احساس می‌کنند که سطح استرس آنها به طور کلی بیش از توانایی آنها برای مقابله موثر با اتفاقات است. استرس می‌تواند رفتارهای مرتبط با سلامتی مانند الگوهای خواب، رژیم غذایی و ورزش را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

بر همین اساس بسیاری از دانش آموزان احساس می‌کنند نیاز به تسکین استرس دارند. اما با همه فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایی که برنامه دانش آموزان را پر می‌کند، گاهی اوقات یافتن مسکنی برای کمک به رفع این استرس‌ها دشوار است.

علل شایع استرس در دانش آموزان

یک مطالعه دیگر نشان داد که بسیاری از استرس‌های دانش آموزان دبیرستانی از مدرسه و فعالیت‌های آن سرچشمه می‌گیرد. این استرس مزمن می‌تواند تا سال‌های بعدی نیز ادامه یابد و منجر به عدم تمایل تحصیلی و مشکلات روانی شود. منابع رایج استرس دانش آموزان عبارتند از:

  • مدرسه
  • مشق شب
  • فعالیت‌های فوق برنامه
  • چالش‌های اجتماعی
  • مراحل گذار (به عنوان مثال فارغ التحصیلی ، مهاجرت ، زندگی مستقل)
  • روابط
  • کار

خواب مناسب و کاهش استرس

دانش آموزان با برنامه‌های فشرده خود به دلیل کمبود خواب روبرو هستند. متأسفانه، فعالیت در حالت کمبود خواب شما را در یک نقطه ضعف مشخص قرار می‌دهد. در این زمان است که شخص بهره وری کمتری دارد و حتی ممکن است یادگیری برای شخص دشوارتر شود. باید به دانش آموزان یادآوری نمود تا از برنامه خواب خود غافل نشوند. آنها باید سعی کنند حداقل 8 ساعت در شب وقت بگذارند و در صورت نیاز به چرت زدن‌های کوتاه بپردازند. در مقاله خواب کودک، عنصر اساسی برای سلامت روحی و جسمی بیشتر در این مورد بخوانید.

گاهی والدین نیز می‌توانند در این راه کودک را همراهی نمایند. برای مثال نوجوانان نمی‌توانند در شب نیز گوشی را از خود دور کرده و خوابی راحت داشته باشند. بنابراین والدین می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای کنترل کودک مانند FamilySafe و با قطع دسترسی آنها به برخی از پر‌کاربردترین نرم افزارهایشان به آنها کمک نمایند.

ورزش و کاهش استرس

یکی از سالم‌ترین راه‌ها برای از بین بردن استرس، ورزش منظم است. دانش آموزان می‌توانند با انجام یوگا در صبح، پیاده روی یا دوچرخه سواری یا غیره روز خود را برنامه ریزی کنند. یک تمرین ورزشی منظم را در طول زندگی می‌تواند کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید و از زندگی خود لذت بیشتری ببرید.

وقتی بدن استرس را تجربه می‌کند ، اغلب آنطور که می‌توانید فکر نمی‌کنید. یک راه سریع برای آرامش، تمرینات تنفسی است. این تمرینت را می‌توان تقریباً در هر نقطه‌ای برای از بین بردن استرس در چند دقیقه انجام داد.

موسیقی درمان اضطراب

موسیقی که یک کاهش دهنده استرس مناسب است و مزایای شناختی زیادی نیز به همراه داشته است. موسیقی می‌تواند کمک کند تا استرس از بین برود و یا با توجه به شرایط ذهن به پاسخگویی تحریک شود. دانش آموزان می‌توانند با پخش موسیقی کلاسیک در حین مطالعه، پخش موسیقی شاد برای بیدار شدن ذهنی یا استراحت با کمک ملودی‌های آرام و مورد علاقه خود، از مزایای موسیقی استفاده کنند.

سازماندهی و دوری از بی نظمی راهی برای کاهش استرس

بی‌نظمی می‌تواند باعث ایجاد استرس، کاهش بهره‌وری و حتی هزینه شود. بسیاری از دانش آموزان در مکانی به هم ریخته زندگی می‌کنند و این می‌تواند بر نمرات تأثیر منفی بگذارد. یکی از راه‌های کاهش میزان استرس برای دانش‌آموز این است که یک منطقه مطالعه مینیمالیستی و آرامش بخش داشته باشد که عاری از حواس پرتی و بی‌نظمی باشد.

این امر می‌تواند به کاهش سطوح استرس، صرفه جویی در وقت در یافتن اقلام گمشده و ایجاد روابط مثبت با هم اتاقی کمک کند. همچنین می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا در مورد منطقه مطالعه خود احساس مثبتی داشته باشند.

رژیم غذایی سالم و اثر آن بر کاهش اضطراب

شاید متوجه نشده باشید اما رژیم غذایی یا می‌تواند قدرت مغزی را افزایش دهد یا از انرژی روانی برای کسل شدن فرد استفاده کند. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند هم به عنوان تکنیک مدیریت استرس و هم به عنوان یک وعده مفید عمل کند. بهبود رژیم غذایی می تواند شما را از نوسانات خلقی مرتبط با رژیم غذایی ، سردرد و موارد دیگر بازدارد. رژیم غذایی سالم امری بسیار مهم و ضروری برای هر انسان سالمی بشمار میرود. در مقاله 9 خوراکی مفید برای افزایش هوش کودک بیشتر در این مورد بخوانید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها