[smartslider3 slider="2"]

9 خوراکی مفید برای افزایش هوش کودک

هوش کودک

نود درصد رشد مغزی کودک در شش سال اول زندگی اتفاق می‌افتد. غذایی که کودک می‌خورد نقش مهمی در سالم نگه داشتن مغز و شکوفایی وی به عنوان یک فرد بالغ، شاد و موفق دارد. مطالعات نشان می‌دهد که در سال‌های اولیه کودکان چیزهای زیادی یاد می‌گیرند و اطلاعات را جذب می‌کنند. بنابراین هوش کودک حرف اول را در روند تکامل میزند.

وقتی کودک متولد می‌شود، اندازه مغز فقط حدود یک چهارم اندازه نهایی مغز بزرگسالان است. تا پنج سالگی، مغز به اندازه و حجم مغز بزرگسالان بسیار نزدیک می‌شود. مغز رشد می‌کند، به این معنی است که ساختارهای مغز درگیر در یادگیری، حافظه، کنترل حرکتی و سایر عملکردهای مغزی تا سن شش سالگی ایجاد می‌شوند. در مقاله شش عامل موثر در هوش کودک بیشتر در این مورد بخوانید.

توسعه مغز بستگی به ژنتیک، نحوه ایجاد ارتباط بین نورون‌های مغز و نحوه استفاده از مغز و شرایط مختلف دارد. بدن‌های در حال رشد نیز به انواع مختلفی از مواد مغذی نیاز دارند که به تقویت قدرت مغزی کودک کمک می‌کند. به همین دلیل در ادامه تعدادی از بهترین غذاها برای رشد مغز کودکان را معرفی می‌کنیم.

راه‌هایی برای داشتن تغذیه سالم

رفتار تغذیه‌ای والدین بیشترین تأثیر را بر کودکان می‌گذارد. اگر عادت تغذیه سالم و رژیم متعادل به طور منظم در خانه انجام شود، کودکان به آن پایبند خواهند بود. همچنین وقتی به آنها اجازه داده می‌شود که بخشی از کاری باشند، آن را دوست دارند. آنها مشتاق هستند و دوست دارند ایده‌های خود را ارائه دهند. بنابراین سعی کنید کودکان را برای خرید مواد غذایی همراه ببرید. بگذارید یک یا دو سبزی دلخواه انتخاب کنند.

بچه‌ها خیلی زود از خوردن غذا خسته می‌شوند. آنها عاشق داشتن گزینه هستند. هر هفته چیز جدیدی به آنها ارائه دهید. آنها وقت خود را می‌گذارند تا تصمیم بگیرند چه چیزی را دوست دارند. همچنین با این روش می‌توان غذاهای ناخواسته‌ای را که قبلا به آن معتاد شده بودند حذف کرد.

غذاهایی هستند که نه تنها سالم هستند، بلکه برای افزایش هوش آنها نیز ضروری هستند. با این حال، آنها می‌توانند به دلیل طعم و مزه دافعه باشند. در آن زمان است که “قانون یک لقمه” کمک می کند. از آنها بخواهید که یک لقمه برای مادر و یک لقمه دیگر برای پدر بخورند. خوردن یک لقمه از غذا و پاداش دادن به آنها باعث ایجاد تجربیات غذایی مثبت می‌شود. همچنین تمایلات پرخاشگرانه غذا را کاهش می‌دهد.

9 غذای برتر مغز برای افزایش هوش کودک

  • آجیل سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. آجیل و مغزها برای تقویت روحیه مفید هستند و سیستم عصبی را در کنترل نگه می‌دارند. بادام زمینی و کره بادام زمینی منبع خوبی از ویتامین E هستند. ویتامین به مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند تا از گلوکز برای انرژی استفاده کند.
  • تخم مرغ یک ماده غذایی فوق العاده برای رشد مغز و برای افزایش هوش کودک است. تخم مرغ پروتئین‌ها و مواد مغذی را ارائه می‌دهند که به تمرکز کودکان کمک می‌کند. رژیم ترکیبی پروتئین و کربوهیدرات بسیار بهتر از جهش انرژی ناشی از قند است. زرده تخم مرغ انبار ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های حیاتی است و همچنین حاوی کولین است که به رشد حافظه کمک می کند.
  • ماهی منبع خوبی از ویتامین D و اسید چرب امگا 3 است. ماهی از مغز در برابر کاهش مهارت‌های ذهنی و از دست دادن حافظه محافظت می‌کند. ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین همگی منابع غنی از این منابع هستند. هرچه امگا 3 بیشتری به مغز برسد، عملکرد بهتری دارد و تمرکز کودکان بهتر خواهد بود.
  • فواید سبزیجات سبز بسیار زیاد است. اسفناج مملو از  ویتامین‌ها است. سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و چیزهای دیگر هستند که به رشد سلول‌های جدید مغز کمک می‌کند.
  • محصولات لبنی سرشار از پروتئین و ویتامین B است. برای رشد بافت مغز، انتقال دهنده‌های عصبی و آنزیم‌ها ضروری است.
  • چربی برای سلامت مغز مهم است و سلول‌های مغزی را برای ارسال و دریافت اطلاعات در وضعیت خوبی نگه می دارد.
  • مغز به منبع ثابت گلوکز نیاز دارد و غلات کامل آن را به صورت چندگانه تامین می کنند. غلات حاوی فیبر هستند که به تنظیم انتشار گلوکز در بدن کمک می‌کنند. علاوه بر این، غلات سبوس دار دارای ویتامین B برای یک سیستم عصبی سالم هستند.
  • جو دوسر برای رشد مغزی بسیار مفید است. زیرا انرژی فوق العاده‌ای را برای مغز فراهم می‌کند که بچه‌ها به آن نیاز دارند. جو دوسر مملو از فیبر است و مغز کودک را پر انرژی نگه می‌دارد. همچنین منابع خوبی از ویتامی E، ویتامین B، پتاسیم و روی است که باعث عملکرد بهتر مغز می‌شود.
  • لوبیا غذایی عالی است زیرا دارای پروتئین، کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر به علاوه مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است. این یک غذای عالی برای مغز است زیرا انرژی و سطح تفکر کودک را برای مدت طولانی در اوج نگه می‌دارد. لوبیا همچنین حاوی امگا 3 است که برای رشد و عملکرد مغز مهم است.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *