[smartslider3 slider="2"]

بررسی رده سنی برخی از محبوب ترین سریال های 2022

آموزش رده سنی سریال های ایرانی و خارجی

با توجه به تاثیر رسانه بر کودکان، والدین باید به فیلم ها و سریال هایی که فرزندشان تماشا می کند نظارت داشته باشند. سریال ها و فیلم ها طبق محتوایی که دارند، رده بندی می شوند. بنابراین اگر می خواهید فیلمی را برای فرزندتان خریداری کنید، باید حتما رده سنی سریال یا فیلم را بررسی کنید.

در مقالات قبلی ما رده سنی PG برای فیلم را بررسی کردیم. در این مقاله به بررسی رده بندی سنی سریال های خارجی و ایرانی می پردازیم. همچنین نحوه بررسی رده سریال ها را آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

چگونه رده سنی سریال ها را بررسی کنیم؟

اگر می خواهید سریال خاصی را همراه خانواده ببینید، بهتر است قبل از دیدن سریال، رده سنی سریال را بررسی کنید. سایت های معتبر فیلم از جمله وب سایت Imdb، رده سنی سریال را ارائه می دهند. اگر قصد دارید رده بندی فیلمی را قبل از خرید کردن آن بررسی کنید، این سایت می تواند مرجع خوبی برای شما باشد.

برای بررسی رده سنی سریال در وب سایت IMDB وارد سایت IMDB شوید و در کادر جستجوی بالای صفحه، نام کامل سریال مدنظرتان را وارد کنید. فیلم پیدا می شود و اطلاعات مربوط به آن نمایش داده می شوند. زیر اسم فیلم و در بخش مشخصات، علامت اختصاری رده بندی سنی آن وجود دارد.

رده سنی سریال در IMDB
نام سریال را در کادر جستجو وارد کنید تا مشخصات سریال مد نظر و رده سنی آن نمایش داده شود.

همچنین در پایین صفحه لینکی به نام Parents Guide (راهنمای والدین) وجود دارد که توضیحات کاملی در مورد صحنه های خاص فیلم به والدین ارایه می دهد.

رده بندی سریال در IMDB
بعد از باز شدن صفحه مشخصات فیلم، به سمت پایین صفحه اسکرول کنید و بر روی Parents Guide کلیک کنید.

رده سنی سریال های خارجی

در تلویزیون آمریکا تمامی شبکه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی رتبه بندی سنی می شوند و این رتبه بندی، خانواده ها را راهنمایی می کند تا به راحتی برنامه های مناسب افراد خانواده خود را انتخاب کنند. طبق دسته بندی انجمن فیلم سینمایی آمریکا بطور کلی 5 رده سنی برای فیلم ها تعریف شده است که شامل موارد زیر است:

  • درجه G: مناسب تماشای تمام سنین
  • PG: مناسب برای کودکان در صورت صلاحدید والدین
  • PG-13: مناسب 13 سال و بالاتر
  • رده R: مناسب بالای 17 سال
  • رده NC-17: هیچ شخص 17 سال و زیر 17 سال مجاز به تماشای این نوع فیلم ها نمی باشد.

اما در آمریکا شبکه های تلویزیونی را نیز رده بندی می کنند. این رتبه بندی، خانواده ها را راهنمایی می کند تا به راحتی برنامه های مناسب افراد خانواده را انتخاب کنند. این رده بندی با عنوان Parental Guidelines یا به اختصار رده سنی PG شناخته می شود. PG به معنی راهنمای خانواده است. قانون تعیین PG در تاریخ 19 دسامبر سال 1996 در کنگره امریکا تصویب و در 1 ژانویه سال 1997 بر روی شبکه های تلویزیون قرار گرفت.

رده سنی شبکه های تلویزیونی آمریکا و سریال ها به شرح زیر است:

رده بندی سنی سریال و شبکه های آمریکایی
رده بندی سنی شبکه های آمریکایی
  • رده TV-Y: این رده برنامه هایی را پخش می کند که همه کودکان با همه سنین می توانند آن را تماشا کنند.
  • رده TV-Y7: شبکه های TV-Y7 مناسب کودکان 7 سال و بالاتر می باشند. این رتبه برای استعداد یابی کودکان بالاتر از 7 سال مورد بازدید قرار می گیرد.
  • رده TV-G: محتوای این شبکه های تلویزیونی خانوادگی بوده و مناسب تمام سنین است.
  • رده TV-PG: این رتبه از برنامه ها می تواند برای کودکان با سنین پایین مناسب نباشد. محتوای این برنامه ها بدون ناسزا، بدون روابط جنسی یا روابط جنسی بسیار کم و بدون گفتگوی خشن می باشد. والدین با صلاحدید خودشان و بنا به فاکتورهای تربیت فرزند، می توانند اجازه دیدن این سریال ها را به فرزندشان بدهند.
  • رده TV-14: بعضی از صحنه ها در این شبکه ها برای کودکان زیر 14 سال مناسب نیستند.
  • رده TV-MA: این سری از برنامه ها برای سنین کم تر از 17 سال مناسب نیستند. در این سری شبکه ها روابط جنسی به صورت محدود وجود داشته و در بعضی مواقع برهنگی دیده می شود.

 در ادامه رده بندی های سریال و فیلم ممکن است حروفی درج شده باشد که این حروف نوع محتوای موجود در برنامه را مشخص می کند. این توضیح بیش تر زمانی کارایی دارد که شما به عنوان والد مشکلی با دیدن خشونت توسط فرزندتان ندارید و تنها دلیلتان برای ممنوعیت فیلم و سریال، صحنه های جنسی است. با اطلاع از محتوای فیلم می توانید برای انتخاب فیلم تصمیم گیری کنید. این حروف شامل موارد زیر است:

  1. دیالوگ های های خشن (D)
  2. ناسزا و توهین (L)
  3. صحنه های جنسی و آمیزشی (S)
  4. خشونت و خونریزی (V)

رده بندی فیلم های ایرانی

رده سنی سریال های ایران
رده سنی سریال های ایرانی

با توجه به شرایط فرهنگی و معنوی ما، درجه بندی فیلم ها در جهان و ایران تفاوت اندکی دارد. نظام درجه بندی سنی فیلم ها در ایران صرفا هدایتگر مخاطبان در تشخیص مطابقت آثار با موازین تربیتی و روحی روانی است. درجه بندی فیلم ها و سریال ها براساس اعلام سازمان سینمایی به این شرح است:

  • رده 7+: این فیلم ها دارای الفاظ یا صحنه های نامناسب برای کودکان هستند و تماشای آن برای کودکان زیر 7 سال توصیه نمی شود.
  • رده 12+: این فیلم ها دارای صحنه های نسبتا خشونت آمیز، حاوی صحنه های استعمال دخانیات و یا الفاظ نامناسب هستند و تماشای آن ها برای افراد زیر 12 سال توصیه نمی شود.
  • رده ۱۵+: این فیلم دارای صحنه های خشونت آمیز، ترسناک یا استعمال مواد مخدر یا روابط خلاف عرف جامعه و یا زبان تند و نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۵ سال توصیه نمی شود.
  • رده ۱۸+: این فیلم دارای صحنه های افراطی از خشونت یا صحنه های استعمال مواد مخدر یا صحنه هایی تداعی کننده روابط زناشویی و یا الفاظ و حرکات نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

کلام آخر

کودکان و نوجوانان بسته به سنی که می گذرانند باید برنامه هایی را ببینند که برای همان سن ارائه شده است. برای مثال کودک 4 ساله نباید همراه والدینش، به دیدن سریال بپردازد. انیمیشن های مناسب کودکان 4 ساله در این مقوله مناسب ترند. اگر فرزندتان به تنهایی و با گوشی و لپتاپش فیلم می بیند، بهتر است به رده سنی فیلم هایی که تماشا می کند دقت کنید.

با دانستن نام فیلم، می توانید به وب سایت های مرجع در زمینه فیلم و سریال مراجعه کنید و رده سنی آن فیلم را بررسی نمایید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *