[smartslider3 slider="2"]

راهنمای رده سنی فیلم ها و درجه بندی فیلم های مناسب کودکان

همه چیز درباره رده سنی فیلم ها

آیا با رده سنی فیلم ها آشنا هستید و در خرید فیلم و سریال رده بندی سنی آن را در نظر می گیرید؟ رده بندی سنی فیلم ها یک قانون بین المللی است که شرکت های فیلمسازی دنیا برای دریافت مجوز پخش، باید رده سنی آن را رعایت کنند. این موضوع تا جایی مهم است که در کشورهای اروپایی افراد برای حضور در سینما، باید شرایط رده سنی آن فیلم را داشته باشند.

این رده بندی بر روی کاور دیسک یا پوستر معرفی فیلم در وب سایت ها با کدهای خاصی نوشته می شود. برای اینکه بفهمید چه فیلمی مناسب چه سنی است باید مفهوم این کدها را بدانید. با توجه به تاثیر رسانه بر کودکان، در این مقاله در رابطه با رده بندی های سریال و فیلم خارجی توضیح می دهیم. همچنین قانون رده بندی فیلم های ایرانی را نیز توضیح می دهیم. با مطالعه این مقاله از این به بعد می توانید قبل از دیدن هر فیلم و سریالی، بررسی کنید که این فیلم برای دیدن با فرزندانتان مناسب هست یا خیر؟ با ما همراه باشید.

رده سنی فیلم سینمایی

MPAA مخفف The Motion Picture Association of America به معنی انجمن فیلم سینمایی آمریکاست. کار این انجمن درجه بندی فیلم های سینمایی است که کار خود را از نوامبر 1968 شروع کرد. هیات درجه بندی، دقیقا معیارهایی را که والدین برای دیدن فیلمی برای فرزندان شان درنظر می گیرند، انتخاب می کنند. کلمات رکیک، خشونت، برهنگی، صحنه های جنسی و استفاده از مواد مخدر مسائلی هستند که در طبقه بندی فیلم ها نقش بسزایی دارند.

نکته جالب این درجه بندی، این است که در سینماهای آمریکایی و اروپایی، هم در زمان بلیت فروشی و هم مقابل ورودی سالن های سینما، نظارت دقیقی روی این مساله وجود دارد و در دو مرحله از ورود افراد سن پایین که دوست دارند فیلم های بزرگسال را ببینند ممانعت به عمل می آید.

رده سنی فیلم آمریکا

بطور کلی 5 رده سنی برای فیلم ها تعریف شده است که در ادامه توضیح داده ایم:

  • درجه G:

مخفف General Audience به معنی تماشاگران عمومی است که همه سنین قادر به تماشای این فیلم ها می باشند و محدودیت سنی برای تماشای این نوع فیلم ها وجود ندارد.

  • درجه PG:

مخفف Parental Guidance Suggested به معنی تصمیم گیری با والدین است. فیلم هایی که با این رده بندی مشخص شده اند غالبا برای کودکان مناسب هستند. با این وجود شرکت فیلم سازی تصمیم را به عهده والدین گذاشته است. با توجه به ویژگی های شخصیتی کودک، ممکن است والدین دوست نداشته باشند فرزندشان این سری فیلم ها را ببیند.

  • درجه PG-13

مخفف Parents Strongly Cautioned به معنی تذکر قاطع به والدین است که بعضی موارد برای بچه های زیر ۱۳ سال نامناسب است. اگر فرزند شما زیر 13 سال سن دارد باید از دیدن فیلم هایی با درجه PG-13 خودداری کند.

این فیلم ها عموما حاوی صحنه های آمیزش و برهنگی نیستند، اما ممکن است حاوی صحنه های عشقی معمول و مواد مخدر باشند.

  • رده R

مخفف Restricted-Under 17 می باشد. فیلم های رتبه R ممکن است حاوی کلمات رکیک، خشونت، آمیزش و نمایش استعمال مواد مخدر باشند. همچنین هیئت تشخیص داده است که موارد این فیلم ها برای بزرگ سالان است و والدین بیشتر از فرزندانشان ترغیب می شوند که این فیلم ها را ببینند.

  • رده NC-17

مخفف No One 17 and Under Admitted است. به این معنی که هیچ شخص ۱۷ سال و زیر ۱۷ سال قادر به تماشای این نوع فیلم ها نمی باشد. در این رده ممکن است فیلم حاوی مناظر واضح آمیزش، کلمات نامناسب، خشونت زیاد یا تمام موارد باشد. البته دقت کنید که درجه NC-17 بر این دلالت ندارد که فیلم مستهجن و ضد اخلاقی است.

 رده بندی شبکه های تلویزیونی آمریکا

در تلویزیون آمریکا تمامی شبکه های تلویزیونی رده بندی سنی می شوند و این رتبه بندی، خانواده ها را راهنمایی می کند تا به راحتی برنامه های مناسب افراد خانواده را انتخاب کنند. رده بندی برنامه های تلویزیونی با عنوان Parental Guidelines و به اختصار PG  ارائه می شود.

این قانون در ۱۹ دسامبر سال ۱۹۹۶ در کنگره آمریکا تصویب شده و در اول ژانویه سال ۱۹۹۷ روی شبکه تلویزیون ها قرار گرفت. رده های سنی شبکه های تلویزیونی آمریکا TV PG به این صورت است:

رده سنی شبکه های تلویزیونی
  • رده TV-Y

این برنامه ها بیش تر برای یادگیری مورد استفاده قرار می گیرند و محدودیت خاصی ندارند. این رتبه مناسب کودکان است و برنامه هایی را پخش می کند که همه کودکان با همه سنین می توانند آن را تماشا کنند.

  • رده TV-Y7

این رتبه برای استعداد یابی کودکان بالاتر از ۷ سال مورد بازدید قرار می گیرد و این برنامه ها می توانند استعداد کودکان را افزایش دهند. بنابراین شبکه های TV-Y7 مناسب کودکان 7 سال و بالاتر می باشند.

  • رده TV-G

شبکه های TV-G این مزیت را دارند که همه خانواده در کنار هم بدون محدودیت خاصی برنامه های تلویزیون را ببینند. در واقع شبکه های تلویزیونی در این دسته قرار می گیرند که محتوای آن ها خانوادگی بوده و مناسب تمام سنین است.

  • رده TV-PG

این رتبه از برنامه ها می تواند برای کودکان با سنین پایین مناسب نباشد. محتوای این برنامه ها بدون ناسزا یا بسیار خفیف، بدون روابط جنسی یا روابط جنسی بسیار کم و در نهایت نداشتن گفتگوی خشن می باشد. والدین با صلاحدید خودشان و بنا به فاکتورهای تربیتی، می توانند اجازه دیدن این سریال ها را به فرزندشان بدهند یا اینکه دیدن این برنامه ها را برای فرزند ممنوع کنند.

  • رده TV-14

بعضی از صحنه ها برای کودکان زیر ۱۴ مناسب نیستند. فیلم هایی که این شرایط را دارند در دسته TV-14 رتبه بندی می شوند.

  • رده TV-MA

این سری از برنامه ها برای سنین کم تر از ۱۷ سال مناسب نیستند. در این سری شبکه ها روابط جنسی به صورت محدود وجود داشته و در بعضی مواقع برهنگی دیده می شود.

 در ادامه رده بندی های سریال و فیلم ممکن است حروفی درج شده باشد که این حروف نوع محتوای موجود در برنامه را مشخص می کند. این توضیح بیش تر زمانی کارایی دارد که شما به عنوان والد مشکلی با دیدن خشونت توسط فرزندتان ندارید و تنها دلیلتان برای ممنوعیت فیلم و سریال، صحنه های جنسی است. با اطلاع از محتوای فیلم می توانید برای انتخاب فیلم تصمیم گیری کنید. این حروف شامل موارد زیر است:

  • دیالوگ های های خشن (D)
  • ناسزا و توهین (L)
  • صحنه های جنسی و آمیزشی (S)
  • خشونت و خونریزی (V)

رده بندی سریال و فیلم های ایرانی

طبق اعلام سازمان سینمایی ایران، اطلاع رسانی، طبقه بندی آثار و توصیه های آگاهی بخش با انواع روش ها، ضروری به شمار می رود. نظام درجه بندی سنی فیلم ها مربوط به بد بودن محتوای آثار نبوده و صرفا هدایتگر مخاطبان در تشخیص مطابقت آثار با موازین تربیتی و روحی روانی است و به همین منظور تبیین و ابلاغ می شود.

طبق اطلاعیه سازمان سینما، دفاتر پخش فیلم، سالن های نمایش فیلم، سامانه های نمایش فیلم و سامانه های پیش فروش و فروش اینترنتی بلیت سینما، مکلف به اطلاع رسانی درجه بندی سنی مندرج در پروانه نمایش فیلم ها در تمامی مواد تبلیغی، فضای فیزیکی و مجازی مرتبط با نمایش فیلم هستند. همچنین پیش از نمایش فیلم در سینماها باید این درجه بندی اعلام و پنج مرتبه هم در هنگام نمایش باید به مخاطبان یادآوری شود.

درجه بندی فیلم ها براساس اعلام سازمان سینمایی به این شرح است:

رده سنی فیلم ایران
  • رده 7+: این فیلم دارای الفاظ یا صحنه های نامناسب برای کودکان است و تماشای آن برای کودکان زیر ۹ سال توصیه نمی شود.
  • رده ۱۲+: این فیلم دارای صحنه های نسبتا خشونت آمیز یا دلهره آور یا استعمال دخانیات و یا الفاظ نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود.
  • رده ۱۵+: این فیلم دارای صحنه های خشونت آمیز، ترسناک یا استعمال مواد مخدر یا روابط خلاف عرف جامعه و یا زبان تند و نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۵ سال توصیه نمی شود.
  • رده ۱۸+: این فیلم دارای صحنه های افراطی از خشونت یا صحنه های استعمال مواد مخدر یا صحنه هایی تداعی کننده روابط زناشویی و یا الفاظ و حرکات نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

با توجه به شرایط فرهنگی و معنوی ما و البته تعیین سن کودکان و نوجوانان، درجه بندی فیلم ها در جهان و ایران تفاوت اندکی دارد اما آنچه درباره ویژگی فیلم ها مطرح است تا حدود زیادی مشابه است.

رتبه بندی فیلم ها را چگونه ببینیم

Imdb مطرح ترین وب سایت در جهت امتیاز دهی به فیلم ها می باشد. اگر قصد دارید رده بندی فیلمی را قبل از خرید کردن آن بررسی کنید، این سایت می تواند مرجع خوبی برای شما باشد.

برای بررسی رتبه فیلم مدنظرتان در وب سایت IMDB مراحل زیر را طی کنید.

  1. بر روی لینک وب سایت IMDB کلیک کنید تا وارد صفحه اصلی سایت شوید.
  2. در کادر جستجوی بالای صفحه، نام کامل فیلم مدنظرتان را وارد کنید و دکمه جستجو را بزنید.
  3. فیلم مورد نظر پیدا می شود و اطلاعات مربوط به فیلم نمایش داده می شوند. زیر اسم فیلم و در بخش مشخصات، علامت اختصاری رده بندی سنی آن وجود دارد.
  4. همچنین در پایین صفحه لینکی به نام Parents Guide (راهنمای والدین) وجود دارد که توضیحات کاملی در مورد صحنه های خاص فیلم به والدین ارایه می دهد.
بررسی رده سنی فیلم در imdb
بعد از باز شدن صفحه مشخصات فیلم، به سمت پایین صفحه اسکرول کنید و بر روی Parents Guide کلیک کنید.

نقش نظارتی والدین در فیلم دیدن فرزندان

سلامت روان کودکان در همه دنیا جایگاه بسیار مهمی دارد و دغدغه ها در این زمینه نسبتا مشابه اند. سینما به عنوان یکی از تاثیرگذارترین صنایع جهان سعی کرده است که به دغدغه والدین پاسخ مناسبی دهد.

تکنولوژی در سال های اخیر پیشرفت زیادی داشته اما متاسفانه در کشور ما استانداردسازی خاصی برای وب سایت ها و منابع تکنولوژی صورت نگرفته است. همانطور که می دانید هر کودکی با داشتن اطلاعات کارت بانکی اش به راحتی می تواند از طریق درگاه بانکی فیلم یا سریال مدنظرش را خریداری کند؛ بدون اینکه در خرید، نظارتی بر سن و سال فرد صورت بگیرد. بدتر از آن اینکه به دلیل عدم رعایت قوانین کپی رایت، تقریبا تمام فیلم ها را می توان به صورت رایگان از سایت ها دانلود کرد و واحد نظارتی دقیقی بر این دانلودها وجود ندارد.

در این شرایط نقش والدین بیش از پیش مهم خواهد بود. اما چطور می توانیم در زمینه دیدن فیلم های مناسب، فرزندمان را راهنمایی کنیم؟ در گام اول سعی کنید که با فرزندتان دوستانه صحبت کنید و مساله مربوط به رده بندی سنی را با او مطرح کنید. از او بخواهید که هر فیلمی را نبیند و برای خریدن و دیدن فیلم از شما مشورت بخواهد.

همچنین  نرم افزار مراقبت از فرزندان در این زمینه می تواند کمک زیادی به والدین کند. با این نرم افزار شما می توانید به صورت کاملا نامحسوس، بر دانلودهای گوشی فرزندتان نظارت کنید و بفهمید که فرزندتان به چه رسانه ای توجه نشان می دهد. این نرم افزار مزایای دیگری همچون بررسی پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی نیز دارد. در صورت تمایل بر روی لینک ارائه شده کلیک کنید و با قابلیت های نرم افزار نظارت بر فرزندان بیش تر آشنا شوید.

یک نظر برای “راهنمای رده سنی فیلم ها و درجه بندی فیلم های مناسب کودکان

  1. سلام.
    بعضی از سریال هایی که مناسب بالای 14 سال هستن،صحنه های بوسه دارن.
    به نظرتون این صحنه ها برای من که 15 سالمه مناسبن؟
    چون اگه این صحنه ها برای من مشکلی ندارن میخوام بدون سانسور ببینم…

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *