[smartslider3 slider="2"]

چگونه یک مدرسه خوب را برای فرزندانمان انتخاب کنیم؟

ویژگی های مهم برای انتخاب مدرسه خوب کدامند؟

برخی والدین در انتخاب مدرسه خوب برای فرزندشان با چالش هایی مواجه اند. تعداد مدارس غیر دولتی این روزها خیلی زیاد شده است و تبلیغات وسوسه کننده ای که این مدارس انجام می دهند، این احساس را به برخی از والدین می دهد که مدرسه غیر انتفاعی پل موفقیت فرزندشان است.

دولتی و غیر دولتی بودن مدرسه تضمینی بر خوب بودن آن مدرسه نیست. برای انتخاب مدرسه خوب، باید معیارهای خودتان و فرزندتان را بشناسید. سپس به دنبال مدرسه ای بگردید که معیارهای مدنظر شما را برآورده می کند. در این مقاله معیارها و ویژگی هایی که باید به آن ها توجه کنید را مرور می کنیم. با ما همراه باشید.

چرا انتخاب مدرسه خوب از نظر والدین مهم است؟

مدرسه اولین اجتماع جدی بعد از خانواده است که کودک در آن حاضر می شود. فرزندان ما ساعت های مهمی از روز را در مدرسه می گذرانند و سال های زیادی تحت آموزش و پرورش نظام آموزشی مدارس قرار می گیرند. با توجه به اهمیت انتخاب یک مدرسه خوب، یکی از دغدغه های والدین این است که فرزندشان را در کدام مدرسه ثبت نام کنند؟ اما مساله هم این است که معیار خانواده ها برای خوب بودن و بد بودن تا حدودی متفاوت است.

بخش مهمی از شخصیت و تربیت فرزندان ما در محیط مدرسه شکل می گیرد. دیدگاه های اخلاقی، ارزشی، علمی و… کودک تا حد زیادی متاثر از دیده ها و شنیده هایش در مدرسه است. این دیدگاه ها رابطه مستقیمی با کیفیت زندگی فرد و تعیین سرنوشت او در بزرگسالی دارند.

انتخاب مدرسه در دوران ابتدایی حساسیت زیادی دارد. کودک شما باید تحصیلش را در جایی شروع کند که به درس خواندن علاقمند شود و آن را به چشم وظیفه نبیند. همچنین تربیت کودک در سنین ابتدایی، تا حد زیادی تحت تاثیر اطرافیان است. فرزندتان را به مدرسه ای بفرستید که از تربیت همکلاسی ها و دوستان فرزندتان مطمئن تر باشید.

انتخاب مدرسه خوب در سنین بالاتر و مقطع دبیرستان نیز اهمیت زیادی دارد. فرزند شما در این سال ها باید به خوبی متوجه شود که می خواهد به دانشگاه برود یا اینکه وارد بازار کار شود؟ اگر قصد ادامه تحصیل دارد، باید در مدرسه ای درس بخواند که در جهت اهداف کنکوری او برنامه ریزی دقیقی داشته باشد. معلمین و مشاورها در مدرسه می توانند تاثیر بسزایی در موفقیت فرزندتان داشته باشند.

دلیل اهمیت انتخاب مدرسه
فرزندان ما سال های زیادی تحت آموزش و پرورش نظام آموزشی مدارس قرار می گیرند. بنابراین انتخاب مدرسه خوب اهمیت زیادی دارد.

چگونه یک مدرسه خوب انتخاب کنیم ؟

این روزها ثبت نام در مدارس بیش تر تحت تاثیر تبلیغات است، اما معیارهای هر کسی منحصر به خود اوست. به علاوه، روحیه دانش آموزان با هم تفاوت دارد و برای ایجاد آمادگی رفتن به مدرسه، باید به ویژگی های شخصیتی و علایق کودکمان توجه کنیم.

تعریف دقیق یک مدرسه خوب برای هر کسی متفاوت است؛ چرا که معیارهای افراد با یکدیگر فرق دارد. برای انتخاب مدرسه، قبل از هر چیزی معیارهایتان از جمله امکانات مدرسه، هزینه، موقعیت مکانی و… را با دقت بر روی یک کاغذ بنویسید. برای انتخاب مدرسه شرایط خانواده و فرزندتان را در نظر بگیرید. اینکه به دنبال مدرسه دولتی یا غیر دولتی هستید؟ چه میزان بودجه ای برای تحصیل فرزندتان در نظر دارید؟ ترجیح می دهید در مدرسه به فرزندتان زبان انگلیسی آموزش داده شود یا خبر؟ فرزندتان شرایط خاصی دارد؟ به چه فعالیت هایی علاقه دارد؟ مدرسه چه امکاناتی داشته باشد؟ همه این ها در انتخاب مدرسه خوب مهم اند.

سپس لیستی از مدارس تهیه کنید. برای این کار می توانید به اداره آموزش و پرورش منطقه خود رفته و آدرس و شماره تلفن مدارس آن منطقه را بگیرید. جستجو در اینترنت نیز تا حدودی می تواند کمک کننده باشد.

با مدارسی که تا حدودی شرایط مد نظر شما را دارند تماس بگیرید و سوالاتتان را بپرسید. در صورت امکان به صورت حضوری به مدارس مراجعه کنید تا بررسی دقیق تری نسبت به شرایط مدرسه داشته باشید. در این مرحله تعدادی از مدارس از لیست اولیه شما حذف می شوند. اگر مدرسه ای در بین انتخاب های نهایی شما قرار گرفت، در ساعات کاری به آنجا بروید و سعی کنید با دانش آموزان و اولیایی که در مدرسه حضور دارند صحبت کنید .

نکات مورد توجه در انتخاب مدرسه کدامند؟

فاصله خانه تا مدرسه

یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب مدرسه، فاصله مدرسه تا منزل است. این موضوع در کلان شهرها با توجه به شلوغی شهر، زیاد بودن فاصله ها و ترافیک، اهمیت بیش تری پیدا می کند. طی کردن هر روزه یک مسیر طولانی (پیاده یا با اتوبوس و سرویس) باعث خستگی و دل زدگی کودک می شود.

تا حد امکان مدرسه ای را انتخاب کنید که از نظر مسافتی، فاصله خیلی زیادی با منزلتان نداشته باشد. این موضوع باعث می شود که در وقت کودک نیز صرفه جویی شود.

امکانات و محیط مدرسه

داشتن امکانات در انتخاب مدرسه خوب اهمیت دارد.
داشتن امکانات و تجهیزات کافی و لازم در مدارس، در کیفی یادگیری کودکان موثر است.

هر مدرسه ای در گام اول باید امنیت بالایی داشته باشد. لازم است که مدرسه برای مراقبت از کودک در مقابل اذیت دیگر دانش آموزان برنامه داشته باشد. همچنین باید ایمنی مدرسه از لحاظ آتش سوزی، زلزله، برق کشی و… بالا باشد. امکانات مدرسه از جمله تمیزی کلاس ها و برنامه نظافتی مدرسه، فضای علمی مجهز، آزمایشگاه، سیستم تهویه مناسب، کامپیوتر و… از جمله امکاناتی است که باید به آن ها توجه کنید.

امروزه بسیاری از مدارس برنامه های غیر درسی برای بهبود شخصیت و خلاقیت کودکان برگزار می کنند. این کلاس ها و فوق برنامه ها، استعدادهای کودکتان را شکوفا می کنند.

همچنین مهارت های فکری و شهودی کودک با فوق برنامه ها تقویت می شود. اگر می خواهید فرزندتان برنامه های غیر درسی اش را نیز در محیط مدرسه پیش ببرد و نمی خواهید درگیر ثبت نام او در کلاس های خارج از مدرسه شوید، هنگام انتخاب مدرسه به این فاکتور نیز توجه کنید.

برای اطمینان از کیفیت فعالیت های مدرسه می توانید به هنگام مراجعه، با والدینی که در آنجا حضور دارند ارتباط برقرار کنید و سوالاتی راجع به میزان رضایت آنها از مدرسه مورد نظر بپرسید.

تیم آموزشی و برنامه های درسی

کادر فعال در مدرسه، از جمله معلمین، مدیر، مشاوران، ناظم و… تاثیر مهمی بر روی کودک دارند. اگر مدرسه ای بهترین امکانات را داشته باشد اما تیم آموزش آن به درستی از این امکانات استفاده نکنند، یا اینکه تیم ضعیفی باشند، این امکانات به رشد علمی فرزندتان کمکی نخواهد کرد.

معلم نقشی مهم در شکل گیری دیدگاه کودک به مسائل مختلف و رفتار او دارد. بنابراین لازم است در انتخاب مدرسه خوب برای فرزند خود، به نحوه برخورد معلم ها با دانش آموزان و روش تدریس آن ها توجه کنید. یک معلم خوب با هر بچه ای طبق روحیات و نوع شخصیتش برخورد می کند. او به خوبی نقاط قوت و ضعف شاگردانش را می داند. همچنین با رفتار خود، انگیزه دانش آموز برای مدرسه رفتن را افزایش می دهد.

به روز بودن اطلاعات معلم، یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید. برخی از معلم ها دائم اطلاعات خود را به روز رسانی می کنند؛ این باعث می شود که بتوانند به خوبی با چالش های ذهنی کودک مواجه شوند. تسلط به کامپیوتر و اشراف به تکنولوژی نیز یک مزیت مهم به حساب می آید. در مورد معلم ها و روش های تدریس آن ها اطلاعات کافی کسب کنید. می توانید از والدین دانش آموزانی که قبلا با معلم مدنظر شما آموزش دیده اند، در این رابطه صحبت کنید.

نقش مدیر و ناظم مدرسه نیز اهمیت زیادی دارد. مدیریت، خط مشی کلی مدرسه را تعیین می کند و از این جهت تاثیر زیادی در آموزش و پرورش کودک شما دارد. برخی از مدیران مدرسه تنها به اعتبار علمی مدرسه خود اهمیت می دهند و به هر قیمتی می خواهند شاگردی داشته باشند که تمام نمراتش بالا باشد. اما لزوما روش مناسبی را برای این کار انتخاب نمی کنند و صدمات روانی و تربیتی زیادی برای کودکان به جای می گذارند.

ایجاد انگیزش برای مدرسه رفتن
شرایط مدرسه، رفتار معلمین و پرسنل و… تاثیر زیادی در ایجاد انگیزه برای مدرسه رفتن کودک دارند.

برنامه های کمک درسی

برنامه های کمک درسی می توانند در رشد علمی کودکتان تاثیر زیادی داشته باشند. اگر فرزندتان استعداد خوبی در درسی داشته باشد، برنامه های کمک درسی زمینه آمادگی بیش تر او برای شرکت در مسابقات علمی هستند. اما برخی مدارس در برگزاری کلاس های کمک درسی افراط دارند.

در انتخاب مدارسی که برنامه های درسی خیلی سنگین و ساعات درسی اضافه زیادی دارند تجدید نظر کنید.

تعداد دانش آموزان در هر کلاس

هر چه تعداد دانش آموزان یک کلاس کمتر باشد، یادگیری کودکان موثرتر است. در این شرایط معلم ها می توانند کلاس را بهتر مدیریت کنند، اشکالات دانش آموزان را رفع کنند و از یادگیری تک تک اعضای کلاس مطمئن شوند. این امر به خصوص برای کودکان سندروم داون و کودکانی که شرایط ویژه ای دارند مهم است. چرا که در این صورت توجه فردی بیش تری دریافت می کنند.

کم بودن تعداد دانش آموزان باعث می شود که معلم بتواند رابطه دوستانه تری با دانش آموز برقرار کند. ایجاد رابطه دوستانه باعث می شود که کودک نسبت به درس مشتاق تر باشد. تعداد دانش آموزان کلاس در کیفیت انجام بازدیدهای علمی، فعالیت های عملی و فعالیت های کمک درسی نیز اهمیت دارد.

کم بودن تعداد دانش آموزان باعث می شود که معلم بتواند رابطه دوستانه تری با دانش آموز برقرار کند.
کم بودن تعداد دانش آموزان باعث می شود که معلم بتواند رابطه دوستانه تری با دانش آموز برقرار کند.

سایر معیارهای مهم در انتخاب مدرسه

علاوه بر موارد قبلی که مهم ترین فاکتورها برای انتخاب مدرسه خوب بودند، فاکتورهای دیگری نیز اهمیت دارند. بر اساس اولویت های خودتان و فرزندتان، به موارد زیر نیز توجه کنید.

  • شاد بودن محیط مدرسه و احترام به دانش آموزان
  • توجه به مسائل مذهبی در مدرسه
  • وجود مشاوران با تجربه و متبحر در مدرسه
  • داشتن امکاناتی از جمله وب سایت، آمفی تئاتر برای جلسات والدین و برگزاری جشن ها، روزنامه دیواری، کامپیوتر و…
  • برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای معلمان در راستای افزایش مهارت آن ها
  • و…

جمع بندی

با گذشت زمان همه چیز در حال پیشرفت و ارتقا است. نسل های مختلف با توجه به مشکلات، کمبودها و نیازهایی که حس کرده اند، سعی می کنند آن مشکلات را از سر راه فرزندشان بردارند. بحث آموزش و انتخاب مدرسه خوب یکی از این موارد می باشد. والدین سعی دارند فرزندشان را در بهترین مدرسه ثبت نام کنند تا شاهد موفقیت های کودک باشند. اما مساله اصلی این است که معیارهای انتخاب مدرسه، در خانواده های مختلف و در مقاطع تحصیلی مختلف تفاوت دارد و والدین نباید نسبت به این ویژگی ها بی تفاوت باشند.

مدرسه ای خوب است که به هر دو بحث آموزش و پرورش اهمیت بدهد. فرزند شما علاوه بر یادگیری دروس مدرسه، نیاز دارد که اعتمادبنفس، عقاید و دیدگاه هایش را نیز بیابد. مدرسه نقش اساسی در شکل گیری شخصیت کودک دارد.

این موضوع را نیز در نظر بگیرید که هیچ مدرسه کاملا خوب یا کاملا بد نیست. مدارس مختلف با توجه به فاکتورهای دور یا نزدیک بودن، هزینه ثبت نام، مقطع تحصیلی و… دارای ویژگی های خوب یا بدی هستند. نکته مهم این است که مدرسه به استاندارد مورد انتظار شما نزدیک باشد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *