[smartslider3 slider="2"]

آیا هک دوربین گوشی امکان پذیر است؟ چگونه انجام می شود؟

آموزش جلوگیری از هک دوربین گوشی

بارها در فیلم های سینمایی صحنه هایی از هک شدن دوربین گوشی دیده ایم، اما آیا این امر در واقعیت هم امکان پذیر است؟ متاسفانه جواب این سوال بله است. هک دوربین گوشی یکی از راه های نفوذ به گوشی های موبایل است که در موبایل های اندرویدی بیش تر از گوشی های آیفون اتفاق می افتد.

هکر با انگیزه های مختلفی مثل اطلاع از موقعیت مکانی شما، گرفتن عکس از محیط خصوصی زندگی تان، باج گیری و یا اهداف دیگر می تواند دوربین گوشی تان را مورد حمله قرار دهد. در این مقاله در رابطه با روش های هک دوربین موبایل توضیح می دهیم و راه های جلوگیری از هک شدن دوربین را شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

مقدمه ای بر هک دوربین

اگر سری به اطلاعات نرم افزارها بیندازید در بخش دسترسی های برنامه خواهید دید که برخی اپلیکیشن ها نیاز به دسترسی دوربین گوشی دارند. برنامه هایی مثل تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ و سایر شبکه های اجتماعی و حتی برنامه های ادیت تصویر و ویدئو از جمله این نرم افزارها می باشند. با توجه به ماهیت این برنامه ها و از آن جایی که گرفتن عکس در این برنامه ها یک قابلیت محسوب می شود، جای نگرانی نیست. به علاوه اینکه نرم افزارهایی که اشاره کردیم برای عکس برداری دوربین گوشی را باز می کنند و شما متوجه این مساله می شوید. در اصل ارسال عکس تنها منوط به اجازه و تائید شماست.

در کنار این برنامه ها، نرم افزارهای نامعتبر و مخربی وجود دارند که بدون اجازه شما دوربین گوشی را باز کرده و از محیط عکس یا فیلم می گیرند. این برنامه ها اکثرا در پس زمینه گوشی در حال اجرا هستند و برای فعالیت نیازی به این ندارند که نرم افزار را حتما اجرا کنید.

وبکم خود را بپوشان!

چند سال قبل عکسی از مارک زاکربرگ، موسس شرکت فیس بوک، در شبکه های اجتماعی منتشر شد که حضور ۵۰۰ میلیون کاربر فعال را در اینستاگرام، تبریک می گفت، اما نکته ای که بسیار مورد توجه قرار گرفت، پوشش وبکم لپ تاپ او بود.

این عکس به شدت مورد توجه رسانه ها و مردم قرار گرفت، چرا که فردی که جزو غول های تکنولوژی عصر حاضر شناخته می شود و دانش امنیتی بالایی دارد باز هم دوربین لپتاپ خود را پوشانده است. این خبر رسانه ای با عنوان وبکم خود را بپوشان نشر پیدا کرد و  به زنگ خطری برای تمام افراد تبدیل شد تا بیش تر مراقب نشر اطلاعات شخصی شان باشند.

وب کم خود را بپوشان
وب کم خود را بپوشان.

قضیه هک دوربین گوشی از آن  جایی شروع شد که یک شرکت موبایل سازی اقدام به ساخت یک برنامه امنیتی کرد، که می توانست بدون اجازه شخص، میکروفون موبایل را فعال کند و همچنین از اطراف شخص، عکس یا فیلم بگیرد. نرم افزار مدنظر با این هدف ارائه شد که اگر گوشی فرد به سرقت رفت به کمک این برنامه، موقعیت دستگاه یا شخص سارق شناسایی شود. اما متاسفانه با گذشت زمان کاربرد این برنامه تغییر کرد و انگیزه های شوم افراد باعث سوء استفاده از قابلیت دوربین جاسوسی شد. به این ترتیب برنامه ای که قرار بود برای کمک به اشخاص استفاده شود برای جاسوسی و شنود اطلاعات به کار گرفته شد.

هک با نرم افزار

کنترل از راه دور ابزارهای هوشمند یک قابلیت کاربردی مفید است. با این وجود برنامه های مخرب زیادی در این زمینه منتشر شده اند که می توانند تک تک قسمت های گوشی یا کامپیوتر را کنترل کنند. با استفاده از نرم افزارهایی خاص می توانید به شنود مکالمات و صداهای اطراف فرد دیگر بپردازید و یا می توانید از راه دور اقدام به هک دوربین گوشی دیگری نمائید.

این نرم افزارها با برقراری ارتباط بین دو گوشی، امکان مشاهده تصاویر اطراف یک گوشی را با گوشی دیگر فراهم می کنند. شعاع قابل کنترل در این نرم افزارها متفاوت است اما اکثر آن ها می توانند حدود 15 متری از دوربین را تحت دید قرار دهند. معمولا هکرهای مبتدی یا افرادی که دانش برنامه نویسی ندارند از این برنامه ها برای هک دوربین گوشی دیگران استفاده می کنند.

هک دوربین گوشی با نرم افزار
توصیه می کنیم که از نرم افزارهای هک استفاده نکنید؛ چرا که این برنامه ها می توانند امنیت اطلاعات گوشی خودتان را نیز از بین ببرند.

برای استفاده از این برنامه ها باید نرم افزار کنترل گوشی، بر روی گوشی هدف نصب شود. سرور در گوشی کنترل کننده فعال شود و گوشی قربانی به دستگاه هکر متصل گردد. بعد از برقراری ارتباط، دوربین دوم (سلفی) گوشی قربانی فعال می شود و تصاویر برای هکر ارسال می گردد.

Remote Camera وPhone Camera Remote CCTV Pro دو نمونه از نرم افزارهای کنترل دوربین گوشی از راه دور می باشند. برنامه Phone Camera Remote CCTV Pro علاوه بر امکان مشاهده تصاویر اطراف دوربین کنترل شونده، به شما امکان گرفتن عکس و فیلم و ذخیره آن ها را نیز می دهد. همچنین این برنامه دارای قابلیت تصویربرداری خودکار می باشد که به شما این امکان را می دهد تا یک تایم خاص را مشخص کنید و نرم افزار به طور خودکار در آن تایم تصویربرداری را شروع و به پایان برساند.

هک با فیشینگ

تا اینجای مقاله فقط در مورد نرم افزارهای هک دوربین حرف زدیم، اما هکرهای حرفه ای به روش دیگری عمل می کنند. هکرهای واقعی برای نفوذ به گوشی از روش فیشینگ استفاده می کنند. در این روش هکر با ایجاد اعتماد، شما را مجاب می کند تا اجازه ورود برنامه مخربی که خودش آن را طراحی کرده است را بدهید. در این روش شما به هیچ وجه متوجه ورود کد مخرب به گوشی تان نمی شوید.

هکر برای نفوذ از یک ایمیل حاوی تروجان استفاده می کند یا از طریق لینکی در یک وب سایت ناشناس به گوشی شما نفوذ می کند. عملاً شما نمی توانید متوجه شوید که هکر به شما نفوذ کرده است و او تا هرزمان که بخواهد از اطلاعات شما سوء استفاده می کند.

هک با فیشینگ
هکر با استفاده از ایمیل ها و یا برنامه هایی سعی در نفوذ به گوشی شما دارد. پس کار شما این است که روی هر لینکی که برایتان ارسال می شود کلیک نکنید و برنامه های خود را تنها از منابع معتبر دانلود کنید.

راه های جلوگیری از هک دوربین موبایل

تا این بخش فهمیدیم که هک دستگاه های هوشمند بیش تر از آنچه از طریق سیستم عامل صورت بگیرد، از طرف کاربر انجام می شود. انجام یک سری کارها باعث می شود که خود کاربر امنیت را نقض کند و اجازه دسترسی به هکر بدهد. گوشی هایی با سیستم عامل اندروید شکننده تر و قابل نفوذتر از گوشی های ios می باشند. چرا که در اندروید برای راحتی و کاربرپسند بودن، پورت های بیش تری باز گذاشته شده و کنترل بیش تری در دست کاربر است.

راهکارهایی وجود دارد که با رعایت آن ها احتمال هک گوشی و یا هک شدن دوربین گوشی به حداقل می رسد. این راهکارها عبارتند از:

  • اپلیکیشن های ناشناسی که در منابع نامشخصی آپلود شده اند را نصب نکنید.
  • نرم افزارهای موردنیاز را تنها از وب سایت های معتبری همچون پلی استور و اپ استور دانلود کنید.
  • بر روی لینک های ناشناسی که از طریق ایمیل، پیامک و یا در وب سایت ها دریافت می کنید کلیک نکنید.
  • سیستم عامل گوشی و نرم افزارهایتان را به صورت دوره ای آپدیت کنید.
  • حواستان به برنامه هایی که برای اجرا نیاز به دسترسی به دوربین شما دارند، باشد و به هر برنامه ای دسترسی دوربین را ندهید. البته حواستان باشد برنامه هایی مانند اینستاگرام یا واتساپ به طور طبیعی برای امکاناتی که برای ارسال تصویر یا صدا در اختیار شما می گذارند نیاز به دسترسی به دوربین دارند. این به این معنا نیست که اینستاگرام هم در حال هک کردن شماست و یا هکرها از طریق این برنامه می توانند شما را هک کنند.
  • هر فعالیت مشکوک در گوشی خود را جدی بگیرید و اگر متوجه هک شدن گوشی خود شدید، به پلیس فتا گزارش کرده و برای پاکسازی تلفن همراه خود گوشی را ریست فکتوری کنید یا به یک متخصص تحویل دهید تا راهکارهای رفع هک را روی گوشی اعمال کند.
بررسی اعتبار لینک ها برای جلوگیری از هک شدن دوربین گوشی
برای جلوگیری از هک شدن، بررسی اعتبار لینک قبل از کلیک ضروری است.

حفظ امنیت دوربین با اپلیکیشن Access Dots

در گوشی های آیفون و از iOS 14 به بعد در بخش امنیت دوربین جلوی شرکت اپل به روزرسانی صورت گرفت که در آن نقطه سبز رنگی کنار دوربین جلو نمایش داده می شود. این نور سبز تنها زمانی برای شما قابل مشاهده است که در حال استفاده از دوربین سلفی باشید و در غیر این صورت چیزی دیده نمی شود. این یک قابلیت کاربردی است که اگر بدون اطلاع شما دوربین سلفی فعال شد از آن مطلع شوید. این موضوع به ایده ای برای توسعه برنامه اندرویدی Access Dots تبدیل شد.

با استفاده از Access Dots شما می توانید از فعالیت دوربین جلوی گوشی اندرویدی تان مطلع شوید. بعد از Access Dots برنامه های دیگری با همین کاربرد ارائه شدند اما همچنان معروف ترین و کاربردی ترین برنامه در این زمینه Access Dots می باشد. این برنامه علاوه بر دوربین جلو، هنگام استفاده از میکروفون نیز به شما اطلاع خواهد داد تا خیالتان از مسائل امنیتی راحت تر باشد. نرم افزار Access Dots با نمایش نقطه ای نارنجی و یا سبز رنگ در قسمت بالایی موبایل، شما را از این رخداد مطلع می کند.

تنها موضوعی که ممکن است در مورد این اپلیکیشن جای بحث داشته باشد این است که آیا دسترسی هایی که شما به این اپ می دهید کاملاً امن هستند؟ این موضوع خود یک چالش به حساب می آید چرا که برنامه Access Dots منبع توسعه دهنده معروف و معتبری ندارد. توصیه ما به شما این است که حدالامکان از سایر روش های جلوگیری از هک دوربین موبایل که توضیح دادیم استفاده کنید. با این وجود قابل ذکر است که تاکنون کابران و متخصصین امنیت اشاره ای به ناامن بودن این برنامه نکرده اند و نارضایتی جدی از این برنامه منتشر نشده است.

تشخیص هک با Access data
Access Dots برنامه ای اندرویدی جهت تشخیص اعمال جاسوسی در گوشی می باشد.

نشانه های هک شدن دوربین موبایل

راه های زیادی برای فهمیدن این موضوع وجود دارد، اما ما چند نمونه از مهم ترین علامت های هک دوربین موبایل و یا وبکم لپ تاپ را ذکر می کنیم:

  • اگر دوربین شما مدرن است و سنسور حرکتی دارد و می تواند به صورت خودکار چهره را شناسایی و طبق آن گردش کند تشخیص هک شدن بسیار ساده است.
  • اگر گاهی متوجه وجود پوشه و فایل هایی در قسمت های مختلف دستگاهتان می شوید و یا حتی پیام هایی بدون اطلاع شما فرستاده یا دریافت می شود و شما اصلا نمی دانید، که این  اطلاعات از کجا آمده اند، احتمالا هک شدن بالا است. چرا که معمولا هکرها ردپاهایی از خود به جا می گذارند و موفق به برداشتن تمامی فایل ها و پاک کردن پوشه ها نمی شوند.
  • اگر به صورت خودکار دوربین شما روشن می شود و یا چراغ  قرمز وبکمتان بدون این که فرمانی بدهید چشمک می زند، به احتمال زیاد فردی از پشت دوربین در حال کنترل شماست و تمامی حرکاتتان را ثبت می کند.
  • اگر اینترنت گوشی تان سریع تر از آنچه شما مصرف می کنید تمام می شود یا اینکه باتری گوشی تان خیلی زود تمام می شود احتمال جاسوسی وجود دارد. البته این موضوع در شرایطی صادق است که از سالم بودن باتری گوشی مطمئن باشید و اینکه مصرف اینترنت برنامه های مختلف گوشی تان را چک کرده باشید.

کلام آخر…

در این مقاله روش های هک دوربین گوشی را معرفی کردیم. افراد مبتدی و کسانی که دانش برنامه نویسی ندارند معمولا از اپلیکیشن هایی که برای هک دوربین گوشی منتشر شده اند استفاده می کنند. اما هکرهای حرفه ای عموما از روش فیشینگ استفاده کرده و گوشی کاربر را از طریق بدافزارهایی همچون تروجان هک می کنند.

همچنین راه های جلوگیری از هک شدن دوربین گوشی معرفی شدند که بهتر است جهت حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از هک شدن دوربین یا گوشی این راهکارها را جدی بگیرید.

یک نظر برای “آیا هک دوربین گوشی امکان پذیر است؟ چگونه انجام می شود؟

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *