[smartslider3 slider="2"]

آزار جنسی کودکان و قوانین مهم آموزشی

آزار جنسی

در این مقاله قصد داریم تا برای حفاظت و مراقبت از کودکانمان در برابر آزار جنسی صحبت کنیم. همه ما زندگی آرام و بدون مشکل و استرس را برای کودکمان می‌خواهیم. در واقع تلاش می‌کنیم تا کودکمان در محیطی امن، شاد و سالم رشد پیدا کند. به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا او را از همه مشکلات موجود در خارج از خانه آگاه سازیم. 

یکی از بدترین و ناشایسته‌ترین اتفاقاتی که ممکن است برای یک کودک رخ دهد، مورد سواستفاده جنسی و آزار جنسی قرار گرفتن است. به همین دلیل آموزش مراقبت از خود در برابر آزار جنسی به کودکان اهمیت بسیار زیادی در برقراری امنیت برای آنها دارد. 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیش از 90 درصد از کسانی که کودکان را مورد آزار جنسی قرار می‌دهند از دوستان و آشنایان مورد اعتماد والدین هستند. بنابراین دیگر وقت آن رسیده است که اطلاعات خود را بروزرسانی کنید و دیگر غریبه‌ها را تنها خطر در کمین کودکان خود ندانید. اکنون دیگر زمان آن رسیده است که برای محافظت از کودکان در برابر چنین خطراتی آنها را آماده نماییم.

کودک آزاری آنلاین چیست و چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

۲ اصل مهم آموزشی برای کودک در برخورد با آزارجنسی

ما در اکثر موارد می‌توانیم مهارت‌ها و قوانین لازم را برای مراقبت کودکانمان از خوشان را به آنها آموزش دهیم و دانش لازم برای محافظت را به آنها بیاموزیم. این آموزش‌های مراقبتی می‌تواند به کودکان ما در مواقع ضروری و مورد نیاز کمک فراوانی کند.

بهترین تاثیر این آموزش‌ها افزایش اعتماد به نفس کودک ما در اثر توجه و صحبت‌های والدین با او خواهد بود. متخصصان بر اساس تحقیقات صورت گرفته مهمترین این آموزش‌ها در قالب سه اصل برای کودکان بیان می‌کنند: 

درک کردن

وقتی کسی از حد و مرز حریم خصوصی کودک عبور می‌کند، هیچ فرقی نمی‌کند که او چه کسی باشد، کودک شما باید متوجه این موضوع بشود و این موقعیت را تشخیص دهید. کودک باید درک کند در چه وضعیتی قرار دارد.

مقاومت کردن

کودک مجاز به مقابله و حمله است، نه بگوید، ضربه بزند، فریاد بزند و هر کاری که برای مقاومت کردن نیاز است را مجاز است که انجام دهد.

مهمترین روش‌های آموزش مراقبت

استفاده از اسامی واقعی اعضای بدن

ممکن است اینگونه صحبت کردن برای والدین کودک کار راحتی نباشد و حتی گاهی برای آنان یک گفت و گوی نامناسب و ناراحت کننده نیز باشد. اما انجام این کار برای توانمند سازی کودکان امری ضروری و مهم بشمار می‌رود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته گاهی متجاوز از کلمات عامیانه به جای اسامی درست اعضای بدن استفاده می‌کند. اما زمانی که شما اسامی درست و واقعی را به فرزند خود آموزش می‌دهید، اگر در موقعیتی کودک از کلمات دیگر استفاده کند، شما سریعا متوجه می‌شوید که اتفاقی رخ داده است.

در آزار جنسی متجاوز همیشه غریبه نیست!

آمارها نشان می‌دهد که بیشتر از 90 درصد متجاوزان آشنا هستند؛ پس استفاده از این اصطلاح غریبه دیگر موثر نیست. بلکه باید به کودکانمان بیاموزیم که هیچ کس حق ندارد بدن آنها را لمس کند و همچنین کسی حق ندارد به بدن آنها دست بزند.

احترام به حریم خصوصی کودکان

زمانی که کودک تمایلی ندارد که کسی او را بغل بگیرید، پس نباید او را وادار به این کار کرد، زیرا با این کار به او می گوییم که حس آنها مهم نیست. باید به نه گفتن کودکانمان احترام بگذاریم و زمانی که کودک حس خوبی نسبت به کسی ندارد، او را مجبور به نزدیک شدن به آن فرد نکنیم.

مدیریت احساسات در زمان آزار جنسی

معمولا کودکانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند از فاش سازی آن چیزی که اتفاق افتاده دچار تردید می‌شوند و نمی‌دانند که آیا گفتن آن اتفاق کار درستی است یا خیر. معمولا ما به عنوان والدین در این مواقع بسیار عصبانی می‌شویم و می‌خواهیم که سریعا حالت تدافعی بگیریم. اما بهتر است به عنوان والد کودک بدانید که با این کار کودک را دچار تردید کرده و اعتماد او نسبت به خودتان را ازبین می برید.

شناخت کامل اطرافیان برای جلوگیری از آزار جنسی

از افرادی که در زندگی کودکتان هستند آگاه باشید و بدانید با چه کسانی وقت می‌گذرانند. مسئولین مهد یا مدرسه آن‌ها را بشناسید و درمورد آن‌ها از کودک خود سوال بپرسید. تمام تلاش خود را بکنید تا بتوانید در جمعیت افراد نزدیک به کودکتان جای داشته باشید.

شناخت مرزهای بدن کودک

به فرزندتان بگویید هیچ کس نباید بدن و اعضای خصوصی او را لمس کند و آن‌ها نیز اجازه ندارند اعضای خصوصی‌ دیگران را لمس کنند. اکثر سوء استفاده‌های جنسی با درخواست متجاوز از کودک برای لمس کردن آن‌ها شروع می‌شود.

ایجاد قدرت نه گفتن

اکثر کودکان از نه گفتن به دیگران ناراحت می‌شوند. شما باید به کودکان خود بگویید نه گفتن به بزرگسالانی که قصد نزدیک شدن به آن‌ها را دارند مشکلی ندارد. به عنوان والدین شما باید به آنها کمک کنید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند؛ زیرا این امر در قدرت نه گفتن آنها به دیگرا تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

اعتماد و اجازه برای صحبت کودک

به کودکان خود نشان دهید که شخص مناسبی هستید تا درمورد هر اتفاقی با شما صحبت کنند و مطمئن باشند که کنار شما جایشان امن است و از طرف شما نیز هیچ برخورد پرخاشگرانه‌ای نخواهند دید. فضایی ایجاد کنید که کودک بتواند در هر شرایطی امنیت را در آن احساس کند.

سخن آخر 

به عنوان سخن آخر همیشه این قوانین را اول برای خودتان تکرار کنید و همیشه به یاد داشته باشید. پس از آن می‌توانید با کودک خود صحبت کنید و با زبان ساده این قوانین مهم را به او آموزش دهید. آموزش این موضوع در درجه اول وظیفه پدر و مادر است تا از هرگونه اتفاق ناخوشایند برای کودک خود جلوگیری کنند. به یاد داشته باشید که آموزش این موارد به کودکتان امری بسیار مهم و ضروری است.

به عنوان والدین همیشه و در هر لحظه نمی‌توان در کنار فرزندانمان باشیم و از آنها در مقابل هر خطری حمایت کنیم؛ پس بهترین کار در این لحظه برای مراقبت از آنها آموزش صحیح و درست است. در چنین زمان‌هایی است که ارزش خود مراقبتی کودکان بیشتر از قبل نمایان می‌شود.

برای اینکه همیشه بدانید کودک شما در مکانی قرار داردبهتر است از برنامه‌های کنترل والدین استفاده نمایید. familysafe یکی از قدرتمندترین برنامه‌ها در این زمینه است. با familysafe علاوه بر دانستن موقعیت لحظه‌ای کودک خود به امکانات بسیار مفید دیگری برای کنترل گوشی موبایل او نیز دسترسی داشته باشید.

ردیاب کودک چیست؟ بررسی کاربردهای دستگاه GPS کودکان

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *