[smartslider3 slider="2"]

کودک آزاری آنلاین چیست و چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

کودک آزاری آنلاین

وابستگی بشر به اینترنت امروزه بیش از قبل شده است. اینترنت با همه خوبی‌هایی که دارد، خطرات بسیار زیادی برای کودکان به همراه خود آورده است. کودک آزاری آنلاین یکی از بدترین اتفاقاتی است که با گسترش فضای مجازی در حال رخ دادن است.

به هر گونه آزار کودک که در فضای مجازی رخ دهد کودک آزاری آنلاین گفته می‌شود. در این نوع از آزار امکان دارد کودک یا نوجوان در معرض زورگویی‌های اینترنتی، اغفال جنسی یا آزار جنسی قرار گیرند. به گفته کارشناسان هفتاد و هفت درصد قربانیان آزار آنلاین کودکان زیر سن 14 سال هستند.

چه کودکانی در معرض کودک آزاری آنلاین قرار دارند؟

تعداد زیادی از کودکان در معرض آزارهای آنلاین قرار دارند. اما همیشه موارد خاص‌تر در این میان بیشتر در معرض این اتفاقات تلخ قرار می‌گیرند. برای مثال کودک یا نوجوان با خواهر یا برادر بیمار که در خانواده کمتر به آنها توجه شده است. یا کودکان با خانواده‌های دچار بحران که در آنها محیطی برای آرامش اعضا وجود ندارد. یا کودکان با اعتماد به نفس پایین بیشتر در معرض چنین خطراتی هستند.

رفتار صحیح با کودک

مهمترین عملی که باید در ابتدا به کودک آموخت این است که او را با اصول مراقبت از خود در اینترنت آشنا نمود. والدین باید به کودک اطمینان دهند که به تمامی جنبه‌های زندگی آنها علاقه دارند و فقط برای حمایت و امنیت خود کودک است که مایل هستند تا درباره آنچه آنلاین دیده‌اند، صحبت شود.

باید با کودک درباره اصول و قوانین اشتراک گذاری مطالب یا عکس‌ها صحبت نمود. والدین باید به کودک اطمینان دهند که همیشه می‌توانند درباره هرچیزی که آنها را ناراحت می‌کند صحبت کنند.

باید کودک را با این امر آشنا کرد که تشخیص هویت افراد به صورت آنلاین کار ساده ای نیست. بنابراین نباید اطلاعات شخصی را با همه به اشتراک گذاشت. برای آگاهی بیشتر مقاله سرقت هویت کودک در فضای مجازی چگونه رخ میدهد و راه جلوگیری از آن چیست؟ را مطالعه کنید.

کودک آزاری آنلاین و روش‌های فریب کودکان

شخص آزارگر همیشه از طریق شناخت علایق کودک و آگاه شدن از آنها  به کودک نزدیک می‌شود. کودک آزار تلاش می‌کند تا با نزدیک شدن به کودک با او تماس برقرار کند. این نزدیک شدن می‌تواند از طریق برقراری تماس در شبکه‌های مجازی یا بازی‌ها و سرگرمی‌های کودک باشد.

گاهی حتی امکان دارد از طریق صحبت کردن با کودک در شبکه‌های مجازی کودک را بشناسد و به او نزدیک شود. ممکن است هدایایی نیز برای کودک ارسال کند تا اعتماد و علاقه او را جلب کند. امکان دارد این شخص کودک را به تدریج از طریق ابراز محبت، تهدید کردن، اغفال نمودن، زورگویی یا اخاذی فریب دهد.

پیش گیری از کودک آزاری آنلاین

 والدین می‌توانند با کنترل کردن شرایط گام‌های بزرگی در راه حفظ امنیت آنلاین کودکان بردارند. با بلاک کردن محتوای آسیب‌زا و با استفاده از نرم افزارهایی مانند FamilySafe می‌توان بر مدت زمان استفاده کودک از گوشی و تمام محتوای دیده شده توسط او نظارت داشت. این نوع از نرم‌افزارهای کنترل والدین ابزارهایی هستند که می‌توانید روی تلفن یا تبلت، یا لپ تاپ کودک نصب نموده و از تمام اتفاقات رخ داده آگاه شوید. با استفاده از FamilySafe مانع از دانلود اپلیکیشن‌هایی شوید که برای سن کودک مناسب نیستند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *