[smartslider3 slider="2"]

7 راهکارعالی برای ایجاد انگیزه در یادگیری کودکان

یادگیری کودکان

اکثر دانش آموزان خوب، دانش آموزان خوب متولد نمی‌شوند. شخصیت فردی نقش مهمی در تمایل کودک به یادگیری و تمایل کلی او به مدرسه و تحصیل دارد. بیشتر کودکانی که در مقاطع مختلف تحصیلی خوب هستند باید یادگیرنده‌های خوبی نیز باشند. به یاد داشته باشید ایجاد انگیزه در یادگیری کودکان همانطور که آسان است بسیار مهم بوده و در زندگی آنها نقش بزرگی ایفا می‌کند.

در مقاله 10 نکته ضروری و مهم برای تربیت کودکان مستقل و مدیریت زمان و هشت گام ساده برای آموزش به کودکان بیشتر در این زمینه بخوانید.

روش‌های ایجاد انگیزه در یادگیری کودکان

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معلمان و والدین می‌توانند در مورد رشد دانش آموزان و کودکانی که یادگیرنده خوبی هستند، مرتکب شوند، محدود کردن یادگیری در کلاس درس است.

در حالی که کلاس درس به احتمال زیاد منبع اصلی آموزش خواهد بود، رشد فکری، اجتماعی و تحصیلی باید خارج از دیوارهای کلاس درس گسترش یابد. به همین منظور در این مقاله به مرور مهمترین مواردی که می‌تواند در ایجاد انگیزه برای کودک مفید باشد می‌پردازیم.

ایجاد فضای مطالعه مناسب برای ایجاد انگیزه در یادگیری کودکان.

برخی معتقدند که خواندن کلید موفقیت در زندگی است. اما بهتر است بگوییم که حداقل خواندن کلید موفقیت در یادگیری است. کودکانی که عشق به مطالعه دارند، عشق به یادگیری را در خود پرورش می‌دهند. کودکانی که با مطالعه مشکل دارند، با یادگیری مبارزه می‌کنند.

خواندن نه تنها به کودکان کمک می‌کند تا واژگان بسیار غنی‌تری را بیاموزند، بلکه به مغز آنها کمک می‌کند تا نحوه پردازش مفاهیم و ارتباطات رسمی را نیز بیاموزند.

با پر کردن دنیای کودک از کتاب، به او در پرورش مهارت و عشق به خواندن کمک کنید. از فرزندتان بخواهید با صدای بلند بخواند. یک زمان مطالعه خانوادگی ایجاد کنید که در آن همه روی مطالعه 20 دقیقه در روز تمرکز کنند. فضایی از خواندن ایجاد کنید که به فرزند شما (یا دانش آموزان) نشان می‌دهد که چگونه خواندن مهم است.

خواندن را سرگرم کننده کنید نه خسته کننده. اگر کودکی تصمیم بگیرد که خواندن خسته کننده یا ناامید کننده است، نمی‌خواهد بخواند و توانایی یادگیری او کاهش می‌یابد. به کودکان اجازه دهید کتاب‌های خود را برای مطالعه انتخاب کنند، به آنها در خواندن کمک کنید و فعالیت‌هایی را برای آنها ایجاد کنید که خواندن را سرگرم کننده می‌کند.

دستاوردهای کودک را بشناسید و جشن بگیرید.

مهم نیست که فرزندان شما چقدر کوچک باشند، مهم است که دستاوردهای فرزند خود را بشناسید و جشن بگیرید. این امر به ویژه برای کودکان دبستانی که به تقویت مثبت نیاز دارند تا انگیزه لازم برای یادگیری را داشته باشد و خود را برای انجام بهتر کارها به چالش بکشد، بسیار مهم است. همیشه از انگیزه مثبت برای ایجاد انگیزه در یادگیری با فرزند خود استفاده کنید.

بر نقاط قوت کودک خود برای ایجاد انگیزه در یادگیری کودکان تمرکز کنید.

تمرکز بر روی نقاط قوت زمانی دشوار است که فرزند شما از نظر تحصیلی بسیار مشکل داشته باشد. با وجود این، تمرکز بر نقاط قوت فرزند شما برای رشد و پیشرفت عاطفی و تحصیلی سالم ضروری است.

تمرکز بر نقاط قوت فرزند شما شکل دیگری از تقویت مثبت است که او را برای ادامه یادگیری ترغیب می‌کند. برعکس، تمرکز بر نقاط ضعف فرزند شما چیزی جز دلسردی، ناراحتی و عدم تمایل به یادگیری ندارد.

هر روز را به یک روز یادگیری کودکان تبدیل کنید.

تبدیل هر روز به یک روز یادگیری ممکن است کمی زیاد به نظر برسد، اما اگر این کار را به درستی انجام دهید، واقعاً اینطور نیست. در صورت امکان، فرزند خود را تشویق کنید تا دنیای اطراف خود را کاوش کند، سوال بپرسید و ارتباط برقرار کنید.

به او کمک کنید تا آنچه را که می‌بیند و تجربه می‌کند، طبقه بندی و تفکر انتقادی کند. تبدیل هر روز به یک روز یادگیری به کودک شما کمک می‌کند تا انگیزه درونی خود را برای یادگیری در کلاس درس، در خانه یا هر کجا که ممکن است ایجاد کند.

بر علایق فرزند خود تمرکز کنید.

وقتی یادگیری کودکان را در زمینه‌ها و موضوعات مورد علاقه درگیر می‌کند، یادگیری سرگرم کننده می‌شود و کودکان درگیر یادگیری می‌شوند. اگر واقعاً می خواهید به فرزند خود کمک کنید تا یادگیرنده خوبی شود، او را تشویق کنید تا موضوعاتی را که برای او جذاب است بررسی کند.

اگر او دایناسورها را دوست دارد، به او کمک کنید تا کتاب‌ها و داستان‌های جذاب و جالبی در مورد دایناسورها پیدا کند. سپس او را به چالش بکشید تا پنج دایناسور مورد علاقه خود را شناسایی کرده و توضیح دهید که چرا هریک از آنها را انتخاب کرده است.

انواع مختلف سبک‌های یادگیری را معرفی و تشویق کنید.

هر کودکی ترجیحات و سبک‌های یادگیری را دارد که با شیوه یادگیری آنها متناسب است. برخی از کودکان سبک یادگیری غالب دارند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند با ترکیبی از سبک‌های یادگیری بیاموزند.

لزوماً یک سبک یادگیری درست یا غلط یا ترکیبی از سبک‌های یادگیری وجود ندارد. با این حال، با کمک به فرزند خود برای کشف سبک‌های یادگیری ترجیحی خود، می‌توانید از تکنیک‌هایی استفاده کنید که میزان یادگیری را با کیفیت و بهبود می‌بخشد.

هفت سبک یادگیری اساسی وجود دارد: بصری، شنیداری، کلامی، فیزیکی، منطقی (ریاضی)، اجتماعی و انفرادی. به عنوان مثال ، کودکانی که یادگیرنده بصری هستند با دیدن نحوه کار همه چیز را بهتر یاد می‌گیرند. برای کودکان خردسال، کاوش و استفاده از انواع مختلف سبک‌های یادگیری مفید است.

یادگیری را مبتنی بر بازی، سرگرم کننده کنید.

یادگیری مبتنی بر بازی مفهوم جدیدی نیست. مدت زیادی است که وجود دارد. یادگیری مبتنی بر بازی به دلایل زیادی می‌تواند بسیار مفید باشد. استفاده از بازی‌ها به عنوان یک ابزار آموزشی نه تنها فرصت‌هایی را برای یادگیری عمیق‌تر و توسعه مهارت‌های غیر شناختی فراهم می‌کند، بلکه به ایجاد انگیزه در کودکان برای تمایل به یادگیری نیز کمک می‌کند.

یادگیری مبتنی بر بازی راهی عالی برای والدین و معلمان است تا ایده‌ها، دستور زبان، مفاهیم و دانش جدیدی را به گونه‌ای معرفی کنند که کودکان را به یادگیری ترغیب کند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *