[smartslider3 slider="2"]

مدیریت زمان و هشت گام ساده برای آموزش به کودکان

وقتی از زمان صحبت می‌شود، آموزش مدیریت زمان به کودکان به اندازه آموزش نحوه تشخیص زمان اهمیت دارد. بنابراین هم‌زمان با آشنایی کودک با بحث زمان، می‌توان او را با مدیریت زمان نیز آشنا نمود. با ساده نگه داشتن و دسته بندی هر کار بر اساس اولویت، سعی کنید تا کودک را با این مباحث ساده نیز آشنا نمایید.

آموزش نحوه مدیریت صحیح روز به کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. اولویت بندی کلید است. وقتی کودک از همان کودکی با مدیریت زمان آشنا شود می‌آموزد که پایه و اساس یک روز با ساختار بهتر را برای خود ایجاد کند. این امر نه تنها از نظر روانی به آنها کمک می کند، بلکه از نظر علمی نیز برای داشتن زندگی بهتر مفید و کاربردی است.

در مقاله مدیریت زمان و نرم‌افزارهای مرتبط با آن، بیشتر با دست آوردهای دنیای نوین امروز در این زمینه آشنا شوید.

آموزش مدیریت زمان

با هشت گام آسان مهارت‌های مدیریت زمان را کودکان خود بیاموزید.

سرگرمی با مدیریت زمان

بزرگسالان تمایل دارند برای اموری چون کار، پول، زمان خواب، قرارها و… زمان خود را مدیریت کرده و برای آن برنامه‎‌ریزی کنند. این امور همگی خشک و استرس زا هستند. این فشار می‌تواند شما را وادار کند ساعت را از پنجره به بیرون پرتاب کنید.

یادگیری مدیریت زمان باید برای کودکان سرگرم کننده باشد. برای مثال از رنگ آمیزی تقویم برای جذابتر شدن آن استفاده کنید. یا می‌توانید برای نشان دادن روزهای خاص، برچسب اضافه کنید. هرچه مدیریت زمان را برای فرزندان خود بیشتر جذاب و سرگرم کننده نمایید، درک آنها از اهمیت زمان و نحوه مدیریت آن آسان تر خواهد بود.

شروع مدیریت زمان از کودکی

هرچه زودتر شروع کنید برای کودک بهتر است. برای مثال کودکان پیش دبستانی می‌توانند از طریق کارهای کوچکی که در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شوند، یاد بگیرند چطور برنامه ریزی نمایند. کودکان بزرگتر می‌توانند با شروع و پایان زمان تعیین شده برای تکمیل تکالیف و کارهای ساده متناسب با سن خود در خانه این روند را شروع کنند.

اندازه گیری زمان

حتی کودکانی که می‌دانند چگونه زمان را تشخیص دهند گاهی نمی‌دانند چگونه زمان را اندازه گیری کنند. هدف این است که به آنها کمک کنید بفهمند یک ساعت، 15 دقیقه یا حتی پنج دقیقه چه حسی دارد.

برنامه ریزی بیش از حد

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که ما به عنوان والدین مرتکب می‌شویم این است که سعی می‌کنیم اطمینان حاصل کنیم که فرزندانمان در هر فعالیتی بعد از مدرسه شرکت می کنند. آنچه در نهایت انجام می دهیم، برنامه ریزی بیش از حد برای تمام اعضای خانواده است.

تقویم خانوادگی

تقویم‌های خانوادگی نقشه راه برای همه کسانی است که تعهد به خانه را دارند. کل خانواده باید در ایجاد یک سند که همه را در مسیر نگاه می‎‌دارد مشارکت داشته باشند. می‌توانید این امر را به یک فعالیت هنری خانوادگی تبدیل کنید تا همه بتوانند یاد بگیرند چه کسی در چه روزهایی چه تعهداتی دارد.

برای تفریح بیشتر می‌توانید تقویم خود را رنگ آمیزی کنید تا هر فرد رنگ خاص خود را برای برنامه خود داشته باشد. مزیت دیگر این است که می‌توانید از برنامه ریزی برای استفاده بیشتر از اوقات خانوادگی با هم استفاده کنید و لذت ببرید.

تقویم شخصی

علاوه بر ایجاد تقویم خانوادگی، هر کودک باید تقویم خاص خود را نیز داشته باشد. کودک می‌تواند برنامه اختصاصی خود را برای نگهداری در اتاق خود داشته باشد. این تقویم برای نیازهای شخصی خود کودک بوده و دقیق تر از تقویم خانوادگی است.

تقویم نموداری

این یکی درست مانند ساخت یک تقویم شخصی است، اما با یک پیچ و تاب و کمی خاص‌تر. یک جدول زمانی ایجاد می‌شود تا کودک به طور روزانه به آن مراجعه کند. نمودار زمان صورتی خاص برای استفاده کودک از برنامه‎‌های زمان‌بندی است. کودک هنگام انجام کارهای روزمره خود از مراجعه به نمودار لذت می‌برد. با بزرگ شدن کودک، او به زمان برای کارهای روزمره احترام می‌گذارد و یاد می‌گیرد که به برنامه خود پایبند باشد.

ساعت شنی

ساعت شنی قدیمی ترین تکنیکی است که بشر از آن برای تعیین زمان استفاده کرده است. کودکان ساعت شنی را دوست دارند زیرا برای آنها مکانیزمی هیجان انگیز است. از کودک بخواهید که فعالیت های خاصی را پیرامون زمان خالی شدن ساعت شنی زمان بندی کند. برنامه‌ریزی فعالیت‌ها و مدیریت زمان با استفاده از ساعت شنی برای او سرگرم کننده است.

نرم‌افزارهای کنترل والدین

این نرم افزارها با امکاناتی که در اختیار والدین می‌گذارند به کودکان کمک می‌کنند تا هر چه بیشتر با مفهوم زمان و مدیریت آن آشنا شوند. برای مثال FamilySafe یکی از این نمونه‎‌ها است. FamilySafe با کنترل زمان استفاده شده گوشی هوشمند توسط کودک به وی کمک می‌کند تا در زمان صحیح و طبق برنامه به دیگر امور خود نیز رسیدگی کرده و به درستی زمانش را مدیریت کند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *