[smartslider3 slider="2"]

10 نکته مهم برای استفاده‌ی کودک از فناوری

استفاده‌ی کودک از فناوری

نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تحت سلطه تکنولوژی است. هر ساله استفاده از ایده‌های جدید فناوری، جهان را به مکان بهتری تبدیل می‌کند. ما می‌توانیم بیشتر بیاموزیم، چیزهای جدید را تجربه کنیم و از طریق فناوری با یکدیگر در ارتباط باشیم. استفاده‌ی کودک از فناوری نیز امروزه به یکی از اتفاقات عادی زندگی ما تبدیل شده است.

امروزه بچه‌ها زمان زیادی را در حال استفاده از گوشی هستند. والدین نیز اغلب با تصمیماتی که شامل فناوری می‌شود، در حال جدال و جنگ هستند. به طور متوسط کودکان زیر 8 سال هر روز به طور متوسط ​​2 ساعت و 19 دقیقه از فناوری استفاده می‌کنند. کودکان بین 5 تا 8 سال تقریباً 3 ساعت در روز با فناوری‌های مبتنی بر صفحه نمایش وقت می‌گذرانند.

نکات مثبت و منفی استفاده‌ی کودک از فناوری

1. منبع سرگرمی و آموزش

تلاش برای یادگیری مطالب مفید در زمان انتظار برای دکتر یا در زمان مسافرت و رانندگی والدین کاری غیرممکن به نظر می‌رسد. به لطف برنامه‌های آموزشی برای کودکان که برای اکثر دستگاه‌ها قابل نصب هستند، زمان‌های مرده می‌توانند فرصت‌های یادگیری را ارتقا دهد. برای مثال برنامه هایی مانند Duolingo به کودکان امکان می‌دهد یادگیری یک زبان خارجی را شروع کنند. یا DragonBox اصول ریاضیات را آموزش می‌دهد.

2. دسترسی به اطلاعات

استفاده‌ی کودک از فناوری امروزی اجازه می‌دهد فرهنگ‌ها را به گونه‌ای نوین تجربه کنند. آنها می‌توانند فیلم‌هایی را که جشنواره‌ها و رویدادهای برگزار شده در کشورهای دیگر را نشان می‌دهد، تماشا کنند. از طریق فناوری کودکان امروزی راه‌هایی برای گسترش افق‌های خود و گسترش دنیایی که در آن زندگی می‌کنند را پیدا خواهند نمود.

3. کودکان و آینده

پیشرفت تکنولوژی همچنان ادامه خواهد داشت. قرار دادن کودکان در معرض مفاهیم فناوری به صورت زودهنگام آنها را برای آینده‌ای آماده می‌کند که بتوانند در آن مولد باقی بمانند. ابزارها این امکان را برای کودکان فراهم می‌کنند که بتوانند برای موضوعات اصلی و مشکلات خود آماده شوند.

4. افزایش هماهنگی چشم و دست

برنامه‌هایی که مشارکت را تشویق می‌کنند، هماهنگی چشم و دست کودک را بیشتر توسعه می‌دهند. ردیابی چشم کودکان با استفاده از فناوری بهبود می‌یابد. زیرا اشیاء روی صفحه را دنبال می‌کنند. این مهارت‌ها به خواندن و نوشتن بهتر در دوران مدرسه تبدیل می‌شود. زیرا بچه‌ها عادت دارند از دست و چشم به عنوان راهی برای درک و برقراری ارتباط استفاده کنند. در مقاله هفت تمرین عالی برای تقویت ذهن و سلامت مغز بیشتر در این مورد بخوانید.

5. ایجاد مهارت‌های زبانی

کودکان با تکنولوژی فرصت‌های زیادی برای توسعه مهارت‌های زبانی دارند. در زمانی بازی‌ها از آنها می‌خواهند دستورالعمل‌های خاصی را برای موفقیت دنبال کنند، فهم آنها از زبان افزایش میابد. کودکان می‌توانند کتاب‌های الکترونیکی را به عنوان راهی برای بهبود واژگان یا داستان‌های سرگرم کننده خود بخوانند. فلش کارت‌های آنلاین می‌توانند مفاهیم آوایی و ریاضی را ارتقا می‌دهند.

6. زندگی بی تحرک

گفته می‌شود که 20 درصد از کودکان مدرسه‌ای دارای BMI بالا هستند. تعداد کودکانی که با وزن خود دست و پنجه نرم می‌کنند از دهه 1970 سه برابر شده است. استفاده از فناوری ممکن است فرصت‌های جدیدی را برای یادگیری ایجاد کند و ارتباطات اجتماعی بیشتری را ایجاد کند، اما داشتن حرکت کمتر را نیز تشویق می‌کند.

7. خطرات ایمنی

29 درصد از والدین به فرزندان خود اجازه می‌دهند بدون هیچ گونه نظارت و محدودیتی از اینترنت استفاده كنند. در این میان 25 درصد از بچه‌های آنلاین وانمود کرده‌اند که برای دریافت حساب در یک سایت، رسانه‌های اجتماعی یا انجمن‌های دیگر بزرگتر هستند. از هر 12 کودک 1 نفر به تبادل محتوای جنسی با افراد دیگر اعتراف کرده است. همچنین 42 درصد از بچه‌ها می‌گویند حداقل یکبار پورنوگرافی آنلاین دیده‌اند. در مقاله شش موضوع مهم که ایمنی در اینترنت را برای کودک به خطر می‌اندازند. درباره‌ی این موضوع بخوانید.

8. ایجاد گسستگی‌های اجتماعی

استفاده از فناوری برای ایجاد روابط، زندگی واقعی را چالش برانگیزتر می‌کند. کودکانی که زمان بیشتری را برای استفاده از وسایل هوشمند مصرف می‌کنند، تعاملات شخصی کمتری با دیگران دارند. این امر باعث می‌شود آنها کمتر با نیازهای دیگران همدلی کنند، در ایجاد دوستی مشکل داشته باشند و مهارت‌های اجتماعی کمتری داشته باشند که شامل رایانه، تبلت یا کنسول نمی‌شود.

9- علاقه به دنیای فانتزی

فناوری و به صورت خاص بازی‌های آنلاین آرامش، تفکر خلاق و سرانجام جهان اطراف کودک را کوچک می‌کند. آنها شروع به درگیر شدن در زندگی واقعی می‌شوند. به همین دلیل کودکان دنیای فانتزی ارائه شده توسط فناوری را ترجیح می‌دهند. این امر منجر به افزایش اختلالات روانی، ADHD، مشکلات اضطرابی و اختلالات پردازش حسی می‌شود.

10- دستاوردهای مجازی

کودکانی که از فناوری استفاده می‌کنند به موفقیت‌هایی دست می‌یابند. تفاوت در این است که دستاوردهای آنها در دنیای مجازی است. کودکی را تصور کنید که در یک بازی بیس بال فوق العاده خوب عمل کرده است. همین امر را با یک مسابقه مجازی مقایسه کنید. خواهید دید که یک دنیای مجازی هیچ گاه جای دنیای واقعی را پر نخواهد نمود. حتی با پیشرفت ورزش‌های الکترونیکی، کودکان دریافته‌اند که موفقیت‌های مجازی در دنیای بزرگسالان چندان معنی ندارد.

در آخر باید بیان نمود که استفاده از فناوری در مقدار و اندازه‌ی مناسب بسیار خوب و مفید است. گاهی به آسانی والدین می‌توانند به کودکان خود کمک نمایند. برای این کار می‌توان از نرم افزار پرکاربرد FamilySafe استفاده نمود. با این نرم افزار والدین می‌توانند از تمام اتفاقات گوشی فرزند خود باخبر شوند و حتی میزان استفاده او از گوشی و دیگر وسایل هوشمندش را کنترل نمایند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *