[smartslider3 slider="2"]

هفت تمرین عالی برای تقویت ذهن و سلامت مغز

تقویت ذهن

آیا می‌دانستید که ورزش کردن ذهن نیز مهم است؟ آیا شنیده‎‌اید که گفته می‌شود، استفاده کن در غیر این صورت آن را از دست خواهی داد؟ بسیاری از محققان معتقدند که این امر برای سلامت مغز نیز صدق می‌کند. این روزها به دلیل وجود شلوغی بیش از حد زندگی، تمرینات مغزی مورد توجه قرار گرفته است و اغلب به عنوان راهی برای تقویت ذهن و حتی افزایش هوش مطرح می‌شود.

در حالی که بسیاری از دانشمندان ادعا می‌کنند که گفته‌های مربوط به تمرینات مغزی مبالغه آمیز و گمراه کننده است، تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد انواع خاصی از فعالیت‌ها می‌توانند برای سلامت مغز مفید باشند. اگر می‌خواهید از ذهن خود مراقبت کنید، باید مراقبت از بدن خود را شروع کنید.

ایجاد رفتارهای سالم برای تقویت ذهن

تحقیقات بارها نشان داده است افرادی که رفتارهای سالم مانند ورزش و تغذیه مناسب را انجام دارند، کمتر مستعد کاهش شناختی مرتبط با روند پیری هستند. این رفتارهای سالم شامل عدم استعمال دخانیات، حفظ BMI سالم، ورزش منظم، مصرف مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌ها و مصرف مقدار کم ​​الکل است.

مراقب بدن خود باشید.

بنابراین اگر می‌خواهید ذهن بهتری بسازید، ابتدا با سلامت جسمانی خود کار کنید. پیاده روی کنید. میوه و سبزیجات تازه را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید. سعی کنید عادت‌های بد مانند مصرف الکل یا استعمال دخانیات را کنار بگذارید. برخی از این موارد ممکن است دشوارتر از دیگران باشد، اما مغز شما در سال‌های آینده از شما تشکر خواهد کرد. در مقاله ورزش کودکان و چالش‌های موجود بیشتر بخوانید.

نقشه شهر خود را ترسیم کنید.

ممکن است احساس کنید می‌توانید با چشمان بسته در خیابان‌های محله خود حرکت کنید. با کشیدن نقشه‌ای از شهر یا محله خود از روی حافظه، مغز خود را به چالش بکشید. سعی کنید خیابان‌های اصلی، خیابان‌های فرعی و مکان‌های دیدنی محل را درج کنید. پس از اتمام کار، نقشه حافظه خود را با نقشه واقعی منطقه مقایسه کنید.

یادگیری چیزهای جدید برای تقویت ذهن و سلامت مغز

این تمرین مغزی نیازمند کمی تعهد است. یادگیری چیزهای جدید یکی از راه‌هایی است که می‌توانید مغز خود را روی پای نگه دارید. به طور مداوم چالش های جدیدی را امتحان کنید.

برخی از مواردی که ممکن است بخواهید امتحان کنید، شامل یادگیری یک زبان جدید، یادگیری نواختن یک ساز موسیقی یا یادگیری سرگرمی جدید، نه تنها ذهن خود را تقویت خواهید کرد، بلکه به طور مداوم با یادگیری مهارت‌های جدید و پیشرفت بیشتری خواهید داشت.

سعی کنید از دست غیر مسلط خود استفاده کنید.

این تمرین جالب مغزی، به زنده نگه داشتن مغز شما کمک می‌کند. لورنس کاتز متخصص مغز و اعصاب، در کتاب خود مغز خود را زنده نگه دارید، توصیه می‌کند از دست غیر مسلط خود برای تقویت ذهن خود استفاده کنید. از آنجا که استفاده از دست مخالف می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، می‌تواند راهی عالی برای افزایش فعالیت مغز باشد. سعی کنید هنگام خوردن شام یا هنگام نوشتن چیزی دست خود را عوض کنید. دشوار خواهد بود، اما دقیقاً نکته این است. موثرترین فعالیت‌های مغزی آنهایی هستند که لزوما آسان نیستند.

اجتماعی بودن راهی برای تقویت ذهن

مطالعات انجام شده در سال 2019 نشان می‌دهد افرادی که از نظر اجتماعی فعال هستند نیز در معرض خطر کمتری برای ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر هستند. معاشرت قسمت‌های مختلفی از مغز را درگیر می‌کند و بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی شامل عناصر فیزیکی مانند ورزش برای ذهن نیز مفید است.

حتی اگر فردی درون گرا هستید، جستجوی روابط اجتماعی می‌تواند برای مغز شما در کوتاه مدت و بلند مدت مفید باشد. برخی از ایده‌ها برای ماندن در مشارکت اجتماعی شامل ثبت نام برای فرصت‌های داوطلبانه در جامعه، عضویت در باشگاه، شرکت در گروه پیاده روی محلی و ارتباط نزدیک با دوستان و خانواده است.

مدیتیشن کنید

مدیتیشن یک تمرین مغزی است که هزاران سال است مورد استفاده قرار می گیرد. اما اخیراً به دلیل اثربخشی آن شناخته‌تر شده است. یکی از تمرینات مغزی که شاید به آن توجه نکرده‌اید و واقعاً بسیار اثر گذار است، مدیتیشن است. مطالعات انجام شده در سال 2007 نشان می‌دهد که مدیتیشن و ذهن آگاهی می‌تواند به درگیری مسیرهای عصبی جدید کمک کند و در نتیجه مهارت‌های مشاهده را افزایش داده و انعطاف پذیری ذهنی را افزایش دهد. مدیتیشن می تواند به بهبود توجه، تمرکز، همدلی و حتی ایمنی کمک کند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که مدیتیشن حتی ممکن است ظرفیت حافظه کاری را افزایش دهد.

شبکه‌های اجتماعی

دور بودن از شبکه‌های اجتماعی خود راهی برای افزایش هوش و تقویت ذهن به شمار میرود. اگر روزانه زمان کمتری را برای این موارد اعمال کنید، در انتهای روز هم بیشتر برای کارهای مهمتر زمان گذاشته‌اید و هم اینکه به کارهای مورد علاقه خود در دنیای واقعی رسیدگی کرده‌اید. این امر برای کودکان بسیار مهمتر از هر نوع دیگر از تمرین تقویت ذهن بشمار میرود.

به همین دلیل توصیه می‌شود که از نرم‌افزارهای کنترلی مانند FamilySafe استفاده شود. FamilySafe با خدمات بسیار زیادی که عرضه می‌کند، می‌تواند ساعت استفاده از وسایل هوشمند کودک را کنترل نماید تا کودک بیشتر از زمان تعیین شده از این وسایل استفاده نکند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *