[smartslider3 slider="2"]

ورزش کودکان و چالش‌های موجود

ورزش کودکان

استفاده از تکنولوژی در زندگی روزمره انسان‌ها متداول شده است. به صورتی که حتی کودکان نیز اغلب زمان خود را صرف بازی با گوشی هوشمند می‌نمایند. این سبک زندگی بی‎تحرک می‎‎‌تواند خطرات سلامتی را به همراه داشته باشد. ورزش کودکان در سنین پایین باعث افزایش مقاومت بدن در دوران بزرگسالی می‌شود. کودکی که ورزش می‌کند در آینده کمتر دچار انواع بیماری‌ها می‌شود.

در گذشته کودکان به طور طبیعی فعالیت‌هایی همچون دویدن و بازی کردن در محیط بیرون از خانه داشتند مه خود باعث می‌شد بدن آنها در سلامتی باقی بماند. اما در دو دهه اخیر، شرایط تغییر کرده است. بازی‌های رایانه‌ای و سایر سرگرمی‌های مشابه موجب سکونت کودک و مانع فعالیت او شده‌اند. دیگر کودکان بازی‌های پر تحرک را ترجیح نمی‌دهند و بیشتر وقت را بدون فعالیت بدنی درحال بازی‌های کامپیوتری هستند.

برخی از مزایای فعالیت بدنی شامل وزن سالم بدن، افزایش حافظه، افزایش تمرکز، بهبود هماهنگی، افزایش اعتماد به نفس، پیدا کردن دوستان جدید، خواب بهتر وماهیچه‎‌ها و استخوان‌های قوی است. برای ایجاد انگیزه به فعالیت، او باید در فعالیت‌های معنادار شرکت کند. یکی از راه‌های فعالیت معنادار، امکان ورزش کودکان است. در مقاله شش نکته مهم آموزشی در ورزش کودک بیشتر بخوانید.

مهمترین آثار ورزش کودکان

زمانی که کودک فعالیتی را جذاب میبیند، انگیزه بیشتری برای بازی دارد. اما گاهی به انگیزه بیرونی نیز نیاز است. انگیزه بیرونی به تلاش بیشتر والدین نیاز دارد. زیرا پاداش با بزرگ شدن کودکان تغییر می‌کند. فعالیت بدنی کودکان آثار و فواید متعددی دارد. ورزش در سنین کودکی باعث افزایش مقاومت بدن در دوران بزرگسالی خواهد شد.

کودکانی که ورزش می‌کنند بهتر و راحت‌تر از سایر کودکان می‌خوابند. یکی از علل اصلی این موضوع، افزایش سلامت روانی کودک و بالا رفتن اعتماد به نفس اوست. همه کودکان به فعالیت فیزیکی نیاز دارند. این فعالیت نه تنها به کاهش وزن آنها کمک می‌کند، بلکه سلامت روانی آنها را نیز افزایش می‌دهد.

فردی که از دوران کودکی ورزش می‌کند، به این کار عادت می‌کند و حتی در دوران بزرگسالی نیز به این روند ادامه خواهد داد. ورزش و فعالیت بدنی فشار خون و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و سرطان را نیز کاهش می‌دهد. سپری کردن ساعاتی از روز در بیرون از خانه باعث می‌شود کودکان ویتامین D بیشتری دریافت کنند و استخوان‌های آنها تقویت شود.

فعالیت‌های متفاوت و جذاب

همه کودکان دوست ندارند عضو باشگاه یا گروهی خاص و اجباری باشند. والدین باید به دنبال ورزشی باشند که علاوه بر افزایش فعالیت کودک، به شادی و نشاط فرزندتان نیز کمک کرده و برای او جذاب باشد. مهمترین نکته در این رابطه علاقه‌ای است که کودک به این ورزش‌ها نشان می‌دهد. شاید مدتی طول بکشد تا کودک بتواند به یک نتیجه کلی برسد. به او زمان کافی برای آزمون و خطا و انتخاب بدهید.

محدودیت در تماشای تلویزیون

کودکان نباید در طول روز بیش از یک الی دو ساعت از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون، بازی با رایانه یا سایر کارهای مشابه کنند. والدین در کاهش این زمان نقش مهمی دارند. علاوه بر رفتارهای گفته شده برای انجام ورزش در روز آنها می‌توانند از نرم افزارهای کنترل و نظارت بر گوشی کودک همچون FamilySafe استفاده نمایند. FamilySafe یکی از بهترین نرم افزارهای کنترل والدین است که در تمام ساعات میتواند بر کارهای گوشی کودک نظارت داشته باشد.

برنامه منظم برای ورزش کودکان

در دنیای مدرن امروزی بهتر است تا همه اعضای خانواده در طول روز فعالیت فیزیکی داشته باشند و ورزش کنند. پس برای ورزش یک برنامه منظم و همیشگی تنظیم کنید. ورزش کردن باید فعالیت‌ی همیشگی و به صورت روزانه باشد. والدین بزرگترین الگوی کودک بشمار میروند. نوع نگاه شما نیز به عنوان بزرگترین الگوی فرزندتان به ورزش و فعالیت بدنی بسیار مهم است. به کودک نشان دهید که ورزش کردن یک فعالیت اضافی و خارج از برنامه نیست، بلکه جزء جدایی ناپذیر زندگی است که باید در اولویت قرار گیرد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *