[smartslider3 slider="2"]

آیا گوشی هوشمند کودک اثر منفی بر زندگی او خواهد گذاشت؟

گوشی هوشمند کودک

یک تلفن هوشمند یا تبلت را به کودک نوپا تحویل دهید، به احتمال زیاد آنها در چند ثانیه نحوه باز کردن آن و روش استفاده از آن را خواهند فهمید. پیشرفت تکنولوژیکی بدین معناست که کودکان در سنین بسیار کم متخصص کامپیوتر می‌شوند. بچه‌های دبستانی کلاس‌های کامپیوتری دارند و بسیاری از آنها قبل از شروع مدرسه از رایانه و تبلت خود در خانه استفاده می‌کنند. نقش گوشی هوشمند کودک در زندگی او غیر قابل انکار است.

همانطور که کودکان از سنین پایین در حال یادگیری فناوری هستند، با آمادگی برای تحصیل، مشاغل آینده، نوآوری و موارد دیگر گام‌های بلندی بر می‌دارند. با این حال، با این همه غرق شدن مداوم در فناوری، برخی نگرانی‌های واقعی در مورد تأثیر این فناوری بر رشد کودکی وجود دارد. ما در حال سرگردان شدن در قلمرو ناشناخته‌ای هستیم. زیرا نسل‌های گذشته هرگز چنین مشکلات مداوم تکنولوژیکی نداشته‌اند. متخصصان در حال بررسی این هستند که فناوری در این سطح چه تاثیری بر کودکان و آینده آنها می‌گذارد.

کودکان به گوشی‌های هوشمند اطراف خود دسترسی دارند. بسیاری از خانه‌ها دارای چندین تلویزیون، رایانه، تبلت و تلفن هستند تا کودکان بتوانند با آنها بازی کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که به طور متوسط ​​یک کودک 8 تا 10 ساله روزانه تقریباً 8 ساعت را با رسانه‌های مختلف می‌گذراند. همچنین نوجوانان بزرگتر روزانه حدود 11 ساعت را با رسانه‌ها می‌گذرانند. این امر به این معنی است که نوجوانان بیشتر از زمان مدرسه با فناوری وقت می گذرانند.

در حالی که بسیاری از مردم تأثیر منفی چنین استفاده از فناوری را می‌بینند، مزایایی نیز وجود دارد. سوال اصلی این است که والدین و معلمان می‌توانند با استفاده از روش‌های مفید، بدون اینکه اجازه دهند بچه‌ها برده این فناوری شوند و تأثیرات منفی آن بر زندگی آنها باشد، چگونه از فناوری استفاده کنند.

تاثیرات منفی گوشی هوشمند کودک

کارشناسان می‌گویند که فناوری می‌تواند تأثیر مستقیمی بر محدوده توجه داشته باشد. بی‌واسطه بودن تعاملات تکنولوژیکی انتظار را برای کودکان سخت‌تر می‌کند. با تکنولوژی، آنها مجبور به صبوری نیستند. کودکان می‌توانند فوراً برنامه تلویزیونی خود را داشته باشند، خسته نمی‌شوند زیرا همیشه چیزی برای سرگرم کردن آنها دارند. فناوری به سرعت حرکت می‌کند، پاسخ‌های فوری و رضایت فوری بر توجه کودکان و نوجوانان تأثیر می‌گذارد.

افزایش خطر و عدم رعایت حریم خصوصی

نوجوانان و کودکانی که در دنیای تکنولوژی بزرگ شده‌اند، ایده حفظ حریم خصوصی تا حدودی برای آنها بیگانه است. امنیت سایبری امروزه عنصر عظیمی از فناوری است، اما همیشه بی نقص نیست. هکرها و جنایتکاران می‌توانند از فناوری برای سرقت هویت و آزار کودکان استفاده کنند. فناوری باعث افزایش سرقت، مسائل مربوط به حریم خصوصی، مزاحمت و موارد دیگر شده است. صنعت فناوری اطلاعات به متخصصان امنیت سایبری نیاز دارد که می‌توانند به ایمن سازی فناوری برای کودکان کمک کنند. در مقاله چگونه از حریم خصوصی کودک در اينترنت حفاظت کنيم؟ بیشتر در این مورد بخوانید.

خطر افسردگی

نوجوانان و کودکانی که زمان بیشتری را از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که مسائل مربوط به سلامت روان را نیز گزارش کنند. افسردگی یک مسئله کلیدی است که با استفاده بیشتر از رسانه‌ها ارتباط دارد. این امر میزان خودکشی را افزایش داده و باعث شده است که جوانان بیشتری به مداخلات بهداشت روانی مانند دارو و مشاوره نیاز داشته باشند. کارشناسان معتقدند زمان صرف شده در رسانه‌های اجتماعی یا استفاده از فناوری و گوشی هوشمند کودک می‌تواند مستقیماً با افزایش افسردگی مرتبط باشد. در مقاله آیا فضای مجازی سبب افسردگی در کودکان خواهد شد؟ بیشتر در این مورد بخوانید.

چاقی

کودکانی که زمان بیشتری را با تلفن یا تبلت خود می‌گذرانند، زمان زیادی را برای دویدن و بازی بیرون صرف نمی‌کنند. آنها عادت‌هایی را برای استفاده از فناوری ایجاد می‌کنند که شامل ورزش نمی‌شود. این می‌تواند منجر به افزایش میزان چاقی در کودکان و جوانان شود.

افت نمرات

امروزه بسیاری از دانش آموزان که وقت بیشتری را با فناوری صرف می‌کنند، نمی‌توانند نمرات خوبی را به دست آورند. افزایش استفاده از فناوری به معنای صرف زمان کمتر برای انجام تکالیف است. که این امر به خودی خود باعث افت میزان نمرات دانش‌آموزان خواهد شد.

قلدری و زورگویی

با پیشرفت فناوری، قلدری و زورگویی اینترنتی نیز رشد کرده است. کودکان و نوجوانان از فناوری و رسانه‌های اجتماعی برای آزار و اذیت سایر بچه‌ها استفاده می‌کنند، حتی بدون این که مجبور باشند با آنها روبرو شوند. این روند که اغلب به عنوان مزاحمت سایبری نامیده می‌شود، در حال افزایش است و در بین دانش آموزان جوان تر نیز رواج بیشتری پیدا کرده است. در مقاله هفت نشانه هشدار دهنده مزاحمت سایبری بیشتر در این مورد بخوانید.

تعاملات اجتماعی

مسائل مربوط به تعامل اجتماعی با صرف زمان بیشتر با فناوری، کودکان خردسال را دچار مشکل می‌کند. به نظر می‌رسد بسیاری ترجیح می‌دهند در رسانه‌های اجتماعی پیام کوتاه ارسال کنند یا صحبت کنند، نه اینکه با یکدیگر رو در رو صحبت کنند. حتی وقتی بچه‌ها وقت خود را با هم می‌گذرانند، ممکن است زمان بیشتری را به پیامک یا تلفن خود نسبت به بودن با هم اختصاص دهند.

تاثیرات مثبت گوشی هوشمند کودک بر زندگی

در حالی که بسیاری از تأثیرات منفی را می‌توان به استفاده از فناوری مرتبط کرد، تأثیرات مثبت زیادی نیز وجود دارد.

آموزش به کودکان

بسیاری از عناصر آموزشی فناوری وجود دارد که می‌تواند به کودکان در یادگیری کمک کند. از برنامه‌های تلویزیونی گرفته تا برنامه‌های تلفن هوشمند یا تبلت، موارد زیادی وجود دارد که کودکان می‌توانند در معرض آنها قرار گیرند و به رشد ذهن آنها کمک کرده و چیزهای جدیدی به آنها بیاموزند.

ابزار کلاس درس

بسیاری از معلمان استفاده از فناوری را در کلاس‌های درس برای کمک به یادگیری دانش آموزان آغاز کرده‌اند. فناوری به معلمان کمک می‌کند تا به انواع مختلف فراگیری دست یابند، مفاهیم را تقویت کرده و بسط دهند و به شیوه‌های جدیدی به دانش‌آموزان انگیزه دهند. همانطور که معلمان بیشتری از فناوری استقبال می‌کنند، انواع جدیدی از یادگیری می‌تواند در کلاس‌های درس اتفاق بیافتد و با دانش آموزان بیشتری می‌توان به شیوه‌های جدیدی ارتباط برقرار نمود.

آماده شدن برای مشاغل آینده

به دلیل پیشرفت و شکوفایی روزافزون فناوری، در آینده تقاضای بیشتری برای متخصصان مشاغل فناوری وجود خواهد داشت. وقتی کودکان از سنین جوانی شروع به کار و آموختن فناوری می‌کنند، برای آینده خود آمادگی بیشتری دارند. کودکان می‌توانند مهارت‌های تکنولوژیکی را که در آینده به آنها نیاز دارند، زودتر شروع کنند.

بهبود انجام چند وظیفه با هم

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از فناوری به کودکان خردسال کمک می‌کند تا نحوه انجام چند وظیفه را به طور هم زمان و تاثیرگذارتری بیاموزند. در حالی که چند وظیفه بودن هرگز به شما اجازه نمی‌دهد تا به طور کامل بر یک حوزه تمرکز کنید، دانش آموزان می‌توانند نحوه گوش دادن و تایپ کردن برای یادداشت برداری یا سایر فعالیت‌های چند وظیفه ای را که می‌تواند به موفقیت آنها در آینده کمک کند، بیاموزند.

بهبود توسعه بصری و فضایی

وقتی از فناوری مانند بازی‌های ویدئویی برای آموزش استفاده شود، توسعه فضایی می‌تواند تا حد زیادی بهبود یابد. تمرین مهارت‌های بصری و مکانی با بازی‌های ویدئویی می‌تواند راهی عالی برای بهبود توانایی‌ها باشد. مهارت‌های بصری فضایی در موارد مختلف مانند نقشه خوانی، معماها و موارد دیگر مورد نیاز است.

بهبود حل مشکلات و تصمیم گیری

گوشی هوشمند کودک اغلب او را با مشکلاتی روبرو می‌کند و به او کمک می‌کند تا نحوه تصمیم گیری و حل این مشکلات را بیاموزند. باز‌ی‌ها و برنامه‌های موجود در رایانه‌های لوحی یا تلفن‌های هوشمند می‌توانند به کودکان کمک کنند تا بتوانند در مسیر خود به موفقیت برسند. وقتی دانش آموزان عاقلانه از فناوری استفاده کنند، می‌توانند از پاداش‌های بزرگی بهره‌مند شوند.

بزرگسالان چگونه می‌توانند کمک کنند؟

والدین و بزرگسالان می‌توانند به کودکان کمک کنند تا از مزایای فناوری با تأثیرات منفی کمتر برخوردار شوند. والدین می‌توانند با اطمینان از عدم استفاده از گوشی هوشمند کودک زیر دو سال، شروع کنند. آنها همچنین می‌توانند در کنار کودکان بازی کنند تا تعاملات رو در رو با فناوری را شامل شوند و مطمئن شوند که فناوری در فرصت‌های بازی آنها دخالت نمی‌کند. والدین همچنین باید برای تعیین مرزهای مناسب از جمله محدودیت‌های زمانی و مدل استفاده مناسب از تلفن هوشمند تلاش کنند.

نرم افزارها و سیستم‌های امنیت سایبری می‌توانند به اطمینان از امنیت کودکان در هنگام استفاده از فناوری کمک کنند. نرم‌افزارهایی همچون FamilySafe می‌توانند در این راه پر از پیچ و خم و خطرناک به والدین در ایجاد زندگی متعادل برای کودک خود کمک نمایند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *