[smartslider3 slider="2"]

چگونه از حریم خصوصی کودک در اينترنت حفاظت کنيم؟

حریم خصوصی کودک

حریم خصوصی کودک نیز مانند بزرگسالان دارای اهمیت فراوانی است. بنابراین انتظار می‌رود تا هیچ شخصی بدون رضایت وی به آن وارد نشود. با این حال باید خاطرنشان نمود که تربیت کودک نیاز به کنترل و نظارت بر روابط وی با دیگران دارد. این امر در تداخل با حریم خصوصی کودک است.

با گسترش نفوذ اينترنت، شاهد بلوغ توانايي‌هاي کودکان در استفاده از اينترنت هستيم. هم زمان با اين پيشرفت‌ها، تهديدهاي مختلف نیز در شبكه‌‌هاي اجتماعي، نگراني‌ها در مورد امنيت كودك را افزايش داده‌است. يكي از دلايل اهميت اين موضوع، آسيب‌پذيري بيشتر كودكان در فهم حريم خصوصي و آگاهي از مسائل پيرامون آن است.

بنابراین نياز است تا با آموزش درست به كودكان پيشگيري‌هاي لازم به عمل آيد. نقش والدين و آگاهي ‌‌آن‌ها در برقراري امنيت و حريم خصوصي كودك در شبكه‌هاي اجتماعي انكار ناپذير است.

حریم خصوصی کودک چگونه تعریف می‌شود؟

حد و مرز رفتاری والدین، حریم خصوصی کودک را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای حریم شخصی کودک نمی توان سنی مشخص کرد زیرا درک و فهم کودکان از موقعیتی که در آن هستند متفاوت است. این موضوع را نمی‌توان به یک باره برای کودک تعریف و چارچوب برایش تعیین کرد.

داشتن یک کودک آگاه و سالم از نظر آموزش جنسی و روحی خواسته تمام والدین است. پس باید در این زمینه بسیار آگاه بود و دانست که اگر خود والد، کودک را آگاه نکند، اشخاص بدون صلاحیت این آموزش را به کودک بر عهده خواهند گرفت.

حريم خصوصي کودک در اينترنت

می‌توان با یك نگاه متوجه حضور پررنگ كودكان در شبكه‌های اجتماعی شد. بنابراین نیاز است كه آموزش‌ های لازم در مورد خطرات موجود و نحوه استفاده صحیح از این امكانات در اختیار كودكان و والدین قرار گیرد. به طور كلی خطرهایی كه متوجه حریم خصوصی كودكان است، در كشور‌های مختلف متفاوت بوده و به جامعه، مشخصه‌های فرهنگی و میزان دسترسی به اینترنت بستگی دارد.

برای کاهش استرس در والدين، آنها بايد ابتدا با کودکان خود درباره حريم خصوصي آنلاين صحبت کنند. اولین و مهمترین نکته این است که کودک نام و اطلاعات شخصي خود را به هیچ شخصی ارائه ندهد.

برای مثال وب‌سايت‌هاي محبوب نزد کودکان از فن‌آوري‌هاي رديابي بيش‌تري استفاده می‌کنند. والدين مي‌توانند برای جلوگیری از این نوع فعالیت‌ها اقداماتي را براي محدود کردن آنها انجام دهند.

وقتي كودكان از سرويس‌های اینترنتی استفاده مي‌كنند، چالش اصلي ارائه اطلاعات كافي در مورد اهداف و حوزه استفاده از داده‎هاي شخصي و همچنين دريافت رضايت از والدين است. علاوه‌ بر اين، تنظيمات پيش‌فرض به‌ندرت در حالت بالاترين سطح حفاظت از حريم خصوصي براي كاربران، از جمله كاربران كودك قرار مي‌گيرد.

در نهايت، كودكان و والدين آن‌ها با مشكلات مختلف و پيچيده تنظيمات حفظ حريم خصوصي مواجه هستند. با بررسی مقاله مهمترین وظایف خانواده در مقابل کودک و فضای مجازی با این وظایف بیشتر از قبل آشنا شوید.

راهکارهایی برای محافظت از حریم شخصی کودک

  • استفاده نکردن کودک از اینترنت بدون نظارت
  • بررسی تنظیمات امنیت و حریم خصوصی دستگاه‌ها
  • بررسی تنظیمات حریم خصوصی حسابهای کاربری
  • استفاده از نرم افزارهای فیلترینگ و مانیتورینگ همچون FamilySafe
  • قانون گذاری برای استفاده از شبکه های اجتماعی
  • عادتهای کودک را بشناسید
  •  الگوی مناسبی برای کودکانتان باشید
  • به روز بودن در مورد فناوری‌های جدید
  • مراقب تصاویر و مطالبی که کودکانتان در شبکه های اجتماعی ارسال می کنند باشید.

در آخر باید بیان کرد برای مراقبت از کودک خود لازم نیست که در مورد فعالیت‌های وی جاسوسی کنید و یا تک‌تک فعالیت‌های وی را به صورت سرسختانه زیر نظر بگیرید. کافی است که در مورد فعالیت‌های وی آگاهی داشته و نظارت ضمنی به آن‌ها داشته باشید. برای این امر و کنترل او همانطور که بیان شد میتوانید از نرم افزارهای نظارتی مانند FamilySafe استفاده نمایید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *