[smartslider3 slider="2"]

مهمترین وظایف خانواده در مقابل کودک و فضای مجازی

کودک و فضای مجازی

رشد روزافزون کاربران فضای مجازی نشان می‌دهد که علاوه بر پیامدهای خوب، این فضا نتایج خطرناکی نیز به همراه خواهد داشت. این نتایج خطرناک گاهی کودک را دچار مشکلات جبران ناپذیری می‌کند. باید خاطرنشان کرد تاثیر نظارت والدین بر کودک و فضای مجازی انکارناپذیر است.

والدین برای مقابله با پیامد‌های ناخوشایند و دوری از آسیب‌ها کار ساده‌ای در پیش نخواهند داشت. اما با رعایت کردن چند نکته می‌توانند از بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری نمایند. با بررسی نقش والدین و تاثیر آن در روند فعالیت کودک در فضای مجازی می‌توان با مهمترین نکات این بحث آشنا شد.

وظایف مهم و ضروری والدین در مورد کودک و فضای مجازی

  • در گام اول باید آسیب‌های موجود در فضای مجازی را شناسایی نمود. والدین با شناخت آسیب‌ها راه آسانتری برای دوری از فضای نامطلوب توسط کودکشان خواهند داشت. همچنین نگاه کامل‌تر و جامع‌تری نسبت به شرایط موجود داشته و برخورد مناسب‌تری خواهند داشت. در این صورت است که کودک نیز بدون ترس از شرایط و تجربه‌های ناخوشایند خویش صحبت خواهد کرد.
  • زمان صرف شده کودک در اینترنت افزایش یافته است. بازی‌‎‌های آنلاین مناسب ترین بستر برای افراد سودجو است. این افراد با تغییر هویت در این بازی‎‌ها، کودکان را به راحتی دچار مشکلات و آسیب‌‎های جدی می‌نمایند.
  • هویت کودک در خانواده شکل می‌گیرد. زمانی که کودک وارد دنیای اینترنت می‌شود، از دنیای واقعی و زندگی اصلی خویش دور خواهد شد.
  • کودک مانند هر انسان بزرگسال دیگری انتخاب می‌‎کند برای فرار از مشکلات حقیقی به این فضا پناه ببرد. وی با دوری از این آرامش ساختگی، از خود پرخاش نشان خواهد داد. از وضایف مهم والدین در مورد کودک و فضای مجازی بررسی راه‎‌های جلوگیری از این اعتیاد است. در مقاله پنج نکته مهم برای پیشگیری و درمان اعتیاد کودک به اینترنت می‌توانید بیشتر در این مورد بخوانید.
  •  اینترنت در حال و آینده کودکان نقش بسیار پررنگی دارد. به همین خاطر باید برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های این فضا اقداماتی پیشگیرانه در نظر داشت. والدین باید آموزش‌های لازم را برای پیشگیری و مقابله با آسیب‎ تکنولوژی‌، به کودک ارائه دهند.

کمک خانواده به افزایش مهارت‌های اجتماعی کودک در زمان آموزش مجازی

در این روزها به دلیل شرایط اپیدمی کرونا بیشتر مسئولیت آموزش کودک بر عهده خانواده‌ است. به همین دلیل خانواده‌ها باید راه کارهایی را اجرا کنند تا کودک از نظر ارتباط بین فردی دچار مشکل نگردد. نقش خانواده باید در این امر پررنگ باشد. به دلیل اینکه بخشی از روز کودک با آموزش‌های مجازی گرفته می‌شود، کودک باید در بقیه روز در ارتباط با دنیا واقعی قرار بگیرد. بنابراین باید دیگر تفریحات مجازی و کارهایی که جنبه سرگرمی دارند را به حداقل برساند. قانون گذاری در این رابطه می‌تواند نتایج بسیار چشم‌گیری در افزایش مهارت‌های اجتماعی کودک داشته باشد.

نظارت والدین بر فعالیت کودک در اینترنت

در شرایط امروز و با تغییر در شیوه آموزش و یادگیری که از طریق فضای مجازی و آموزش‎‌های آنلاین صورت می‎‌گیرد، نقش والدین در یادگیری آموزش‎‌های فرزندان بیشترشده است. از این رو ضروری است که خانواده محیطی امن‌‎تر از پیش برای کودک به شمار آید، تا کودک با احساس امنیت و لذت بیشتری به انجام امور خود بپردازد.

حضور آگاهانه والدین در فضای مجازی و مدیریت به کودک کمک خواهد نمود از خطرات دور بمانند. آشنا کردن کودک با آسیب‌های موجود و آموزش راه‌های صحیح استفاده از آن توسط خانواده می‌تواند از بروز مشکلات جدی جلوگیری نماید.

با رشد تکنولوژی‌های نوین، ارتباط‌ها و تحولاتی در نوع ارتباط کودک و فضای مجازی بوجود آمده است. به همین دلیل بسیاری از کارکردهای خانواده‌ دچار اختلال شده است. بنابراین برنامه ریزی برای شناسایی، پیشگیری و کاهش آسیب‌های نوظهور لازم و ضروری است. FamilySafe نرم‌افزاری است که با ارائه‌ی راه‌های نظارت بر وسایل هوشمند کودک به والدین کمک می‌کند تا در کنترل کودک خود دچار مشکل نشوند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *