[smartslider3 slider="2"]

هفت نشانه هشدار دهنده مزاحمت سایبری

مزاحمت سایبری

با پیشرفت سریع فناوری تلفن همراه و افزایش تقاضا برای تلفن‌های هوشمند، بسیاری از کودکان در سنین پایین به دستگاه‌های تلفن همراه دسترسی پیدا می‌کنند. آنچه گاهی اوقات بسیاری از والدین از آن غافل هستند این است که دسترسی به این وسایل می‌تواند سناریویی خطرناک برای کودکان و نوجوانان ایجاد کند. گاهی این امر به مزاحمت سایبری ختم خواهد شد.

گزارش شده است که تا 43 درصد از کودکان در مقطعی از زندگی خود قربانی مزاحمت سایبری شده‌اند. همچنین تا 58 درصد از آنان به والدین خود این امر را اطلاع نداده‌اند. توجه والدین به رفتار فرزندان، برای آگاهی و جلوگیری از چنین شرایطی بسیار مهم است.

هفت نکته برای تشخیص علائم مزاحمت سایبری

ناراحت وعصبی بودن

ترس از رفتن به مدرسه یا بیرون توسط کودک علامتی هشداردهنده است. این امر نشان می‌دهد کودک در محیط مدرسه و یا در کنار همکلاسی‌های خود احساس ناراحتی می‌کند. گاهی نیز کودک به طور مداوم می‌پرسد که آیا می‌تواند با ماندن در خانه مدرسه را ترک کند یا می‌تواند زودتر به خانه بیآید.

از دیگر علام میتوان به کودک که در هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی عصبی است، اشاره نمود. آیا کودک به شدت در مورد تلفن، تبلت یا لپ تاپ خود مضطرب می‌شود؟ این اضطراب با وجود والدین در حال مشاهده دستگاه افزایش می‌یابد؟ نگهداری وسایل در مناطق متداول یک راه آسان برای کمک به کودک است. اما راه دیگری نیز وجود دارد که استفاده از نرم افزارهای کنترل والدین مانند FamilySafe است.

ناراحتی یا ناامیدی، علائم هشداردهنده مزاحمت سایبری

کودک بعد از آنلاین شدن یا بازی کردن ناراحت یا ناامید می‌شود. آیا تا به حال شاهد بوده‌اید که کودک از آنچه در فضای مجازی اتفاق می‌افتد عصبانی شود؟ این فوران عصبانیت می‌تواند یک پرچم قرمز باشد. زیرا بچه‌ها ممکن است این کار را به عنوان راهی برای فاصله گرفتن از قلدرها انجام دهند.

آنها تمایلی به بحث و تبادل اطلاعات درباره حساب‌ها و فعالیت‌های آنلاین ندارند. افزایش مخفی کاری یکی دیگر از علائم هشداردهنده بزرگ در مورد زورگویی آنلاین است. کودکان سعی می‌کنند آنچه را که در جریان است پنهان کنند یا ساکت بمانند. زیرا بسیاری از قربانیان از صحبت کردن می‌ترسند. داشتن یک قرارداد خانوادگی که قوانین را برای فرزندان شما تعیین می‌کند و گذرواژه‌ها و حساب‌های آنلاین آنها فقط راهی است که می‌توانید از آنها در برابر زورگویی محافظت کنید و به عنوان والدین آرامش خاطر داشته باشید.

علائم مرتبط با سلامتی

کاهش وزن یا افزایش وزن بدون دلیل، سردرد یا مشکل در غذا خوردن از علائم مرتبط با سلامتی است. والدین باید از این علائم آگاه باشند. زیرا اگر این علائم برای مدت طولانی ادامه یابد، سلامت کودک آنها می‌تواند به سرعت به سمت پایین سقوط کند.

مشکل در خوابیدن در شب یا خواب آلودگی در طول روز و بی‌قراری عامل مهمی در مورد مزاحمت سایبری است. کودکان نمی‌توانند بخوابند زیرا از سخنان مجرمان سایبری در مورد آنها عذاب می‌کشند. این خستگی می‌تواند در طول بقیه روز بر کودک تأثیر بگذارد و مدرسه او را حتی سخت‌تر کند، زیرا سعی می‌کند با کارهای مدرسه و همکلاسی‌ها کنار بیاید. در مقاله خواب کودک، عنصر اساسی برای سلامت روحی و جسمی بیشتر در این مورد بخوانید.

از دست دادن علاقه به سرگرمی‌ها یا فعالیت‌های موردعلاقه

اگر کودک شما به طور ناگهانی علاقه به ورزش یا سرگرمی مورد علاقه خود را از دست داده است، ممکن است نشانه‌ای از آزار سایبری باشد. آنها ممکن است سعی کنند از دیگران فاصله بگیرند. با فرزند خود صحبت کنید و او را تشویق کنید تا آنچه که او را خوشحال می‌کند انجام دهد.

افسردگی از نشانه هشدار دهنده مزاحمت سایبری

اگر به نظر می‌رسد کودک به شدت ناراضی است و فقط می‌خواهد به تنهایی در اتاق خود باشد، این امر می‌تواند یک علامت هشدار دهنده باشد. به عنوان والدین سعی کنید یک گردش خانوادگی یا حتی یک شب بازی برنامه ریزی کنید تا آنها را از اتاق خود بلند کرده و خارج کنید. این کار همچنین به فرزند شما می‌گوید که خانواده شما برای حمایت از او آنجا هستند. در مقاله افسردگی و اینترنت، علائم و راه‌های جلوگیری بیشتر در این مورد بخوانید.

از دوستان و خانواده دور شدن

این عقب نشینی می‌تواند تلاشی باشد برای دور کردن مردم و فاصله گرفتن از همه آنها در زندگی، به ویژه از کسانی که زورگویی را انجام می‌دهند. اگر می‌خواهد کودک در مورد چیزی صحبت کند، مطمئن شوید که می‌داند شما در کنارش هستید.

اقدام به خودکشی

این علامت را نباید بی اهمیت جلوه داد. به عنوان والدین باید در صورت نیاز بلافاصله با یک متخصص تماس بگیرید و مدرسه را درگیر کنید. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما می‌داند که اقدامات شما فقط به این دلیل است که سعی می‌کنید به او کمک کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *