[smartslider3 slider="2"]

افسردگی و اینترنت، علائم و راه‌های جلوگیری

افسردگی و اینترنت

علائم افسردگی بیشتر در کسانی بروز می‌کند که به فضای مجازی اعتیاد شدید دارند. دلیل اصلی افسردگی این افراد واضح نیست. برخی از پژوهشگران اعتقاد دارند که این افسردگی به دلیل کم خوابی یا بدخوابی به وجود می‌آید. افسردگی و اینترنت رابطه‌ی جدا نشدنی با یکدیگر دارند. بنابراین آشنایی با راه حل‌های موجود برای دوری از این شرایط می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

حضور مداوم در فضای مجازی باعث کاهش اعتماد به نفس، افزایش افکار منفی و افزایش اضطراب اجتماعی می‌شود. عدم تمرکز درکودکان و نوجوانان که اعتیاد به فضای مجازی را تجربه کرده‌اند بسیار شایع است.

همچنین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مخفی کردن احساسات در فضای مجازی و شاد نشان دادن خود باعث ایجاد اختلال روانی در فرد می‌شود. در این هنگام فرد نمی‌تواند هیجان خود را به شکل مناسب نشان دهد.

رابطه‌ی بین افسردگی و اینترنت چیست؟

امروزه وسایل ارتباطی بر زندگی انسان‌ها سایه افکنده است. این وسایل می‌تواند نقاط مثبت و منفی زیادی داشته باشد. با توسعه اینترنت سن استفاده از آن نیز پایین آمده است. از هر سه کاربر اینترنت در جهان، یک نفر کودک است.

فضای مجازی جنبه‌های مثبت و منفی زیادی دارد. اما استفاده‌ی نادرست از آن می‌تواند کودکان و نوجوانان را تهدید کند. اختلال روحی، افسردگی، اضطراب اجتماعی، عزت نفس پایین از آسیب‌های روانی استفاده طولانی مدت از اینترنت است.

فضای مجازی تاثیرات مفیدی نیز به همراه دارد. این تاثیرات شگفت انگیز بر اجتماع، قدرت فضای مجازی را نشان می‌دهد. اما هم زمان باید به این نکته توجه داشت که در هنگام اعتیاد به اینترنت، انگیزه‌اش برای تعامل با دیگران کم می‌شود که خود اثرات نفی بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی او دارد.

والدین چه نقشی در مورد افسردگی و اینترنت دارند؟

در اولین اقدام والدین باید مراقب زمانی که کودکان صرف اینترنت می‌کنند، باشند. این زمان نباید به هیچ عنوان با فعالیت‌های دیگر کودک مانند روابط اجتماعی، ورزش، خوردن و خوابیدن تداخل داشته باشد.خانواده نباید اجازه دهد که کودک در زمان غذا خوردن از موبایل و یا سایر وسایل مشابه استفاده کند.

برای هرچه نزدیکتر شدن به کودک باید با آنها مرتب درباره آن چه که در اینترنت انجام می‌دهند، صحبت کرد. برای مثال با چه کسانی دوست هستند و استفاده از اینترنت چه تاثیری بر آن‌ها داشته است. به طور مرتب محتوای مطالبی را که کودکان به آن دسترسی دارند، چک کنند. با بررسی مقاله مهمترین وظایف خانواده در مقابل کودک و فضای مجازی بیشتر با این بحث آشنا شوید.

​​​​​​​مضرات اینترنت برای کودکان 

کودکان و نوجوانان در صورت استفاده نامناسب از اینترنت دچار مشکلات زیادی همچون موارد زیر خواهند شد.

  • سپری کردن زمان کمتر برای دوستی ها در دنیای واقعی و محیط اطراف
  • قرار گرفتن در معرض اطلاعات غلط
  • مشکلات ذهنی مثل سایبر بولینگ
  • با دوری از اینترنت دچار اضطراب و کلافگی خواهند شد
  • اغلب دوست های صمیمی ندارند و در اجتماع منزوی خواهند شد

افسردگی در کودکان و نوجوانان

​​​​​​​تشخیص افسردگی در میان کودکان در برخی موارد نسبت به بزرگسالان دشوار است. زیرا گاه علائم آن با برخی اختلال‌های دیگر چون اوتیسم تداخل دارد. به همین دلیل توجه و هوشیاری والدین نسبت به رفتار فرزند و تشخیص به‌موقع روانشناختی بسیار مهم است.حدود چهار درصد مردم  سراسر دنیا دچار افسردگی هستند.

عواملی مانند کشمکش‌های دائمی والدین در حضور کودک و مقصر دانستن کودک در اختلافات خانوادگی می‌توانند زمینه ساز افسردگی در کودک باشند. همچنین آگاهی کودک از بیماری والدین و نگرانی کودک از مرگ آنها و احساس تقصیر و یا جدایی والدین نیز می‌تواند زمینه‌ساز افسردگی باشند.

گاهی نیز دلایل ساده‌تری چون تعویض مدرسه، یا مهد کودک، اسباب‌کشی و مهاجرت برای کودک ناگوار است. تغییر ناگهانی و بدون مقدمه و از دست دادن دوستان ممکن است برای کودک ناخوشایند و آسیب‌زننده باشد.

بررسی های انجام شده در زمینه افسردگی کودکان نشان می‌دهد که اختلال افسردگی زمینه‌های ارثی دارد. تقریباً در چهل تا نود درصد کودکان و نوجوانان مبتلا به افسردگی، اختلالات دیگری چون بیش‌فعالی، اضطراب، نقص در تمرکز و اختلال سوء مصرف مواد مخدر مشاهده می‌شود.

روانشناسان ترس و اضطراب را عامل بروز افسردگی در کودکان می‌دانند. به صورت کلی افسردگی می‌تواند در هر سنی بروز کند ولی از آنجا که کودکان قادر به بیان حالات خود نیستند توجه به رفتار آنها بسیار اهمیت دارد.

باید دقت داشت که کودکان و نوجوانان بیش‌تر از دیگران از فضا مجازی تاثیر می‌گیرند. بنابراین باید برعملکرد آنها نظارت کافی وجود داشته باشد. نرم افزارهایی مانند FamilySafe کمک می‌کنند تا از تمام اتفاقات وسایل هوشمند کودک و نوجوان باخبر شوید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *