[smartslider3 slider="2"]

بررسی مزایا و معایب اینستاگرام – آیا استفاده از این برنامه خطرناک است؟

معزفی مزایای اینستاگرام و معایب اینستاگرام

شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال 2010 توسط دو مهندس نرم افزار خلاق ساخته شد و اکنون در مالکیت شرکت فیسبوک که به تازگی به “متا” تغییر نام داده است، می باشد. این نرم افزار در دنیا بیش از یک میلیارد مخاطب دارد و در ایران نیز کاربران فعال زیادی دارد. آشنایی با مزایای اینستاگرام و معایب اینستاگرام به ما کمک می کند که بتوانیم از این رسانه اجتماعی استفاده درست و حرفه ای داشته باشیم.

در این مقاله به بررسی مزایای اینستاگرام شخصی و تجاری (بیزینس) می پردازیم. همچنین مضرات و معایب اینستاگرام از جمله تاثیرات بد روانی و هم چنین اعتیاد به گوشی که این برنامه ایجاد می کند را بررسی می کنیم. در انتها نکاتی را ارائه می دهیم که با درنظر گرفتن آن ها می توانیم از این شبکه اجتماعی جذاب استفاده مفیدتری ببریم. با ما همراه باشید.

بررسی مزایای اینستاگرام

صفحات اینستاگرام به دو دسته صفحات کاربران معمولی و صفحات تجاری تقسیم می شوند که اینستاگرام برای هر دوی این کاربران امکانات خوبی را در نظر گرفته است. حساب معمولی اینستاگرام فضایی است که در آن می توانید عکس ها و ویدئوهای شخصی تان را در قالب پست و استوری منتشر کنید. همچنین قابلیت خصوصی کردن صفحه این امکان را به کاربر می دهد که فایل های شخصی اش را تنها برای عده ای خاص به اشتراک بگذارد.

از طرفی اینستاگرام برای صفحات تجاری امکاناتی را فراهم کرده است که بتوانند مخاطبان بیش تری را جذب کنند. قابلیت مشاهده تعداد افرادی که پست ها را ذخیره کرده اند، آمار مربوط به افرادی که پس از مشاهده پست به پروفایل مربوطه مراجعه کرده اند، تعداد افرادی که بعد از دیدن پست، به صورت مستقیم در همان پست اقدام به فالو کردن صفحه نموده اند، تعداد اثرگذاری و درگیری کاربران با پست ها بخشی از اطلاعات آماری هستند که اینستاگرام در اختیار کاربران صفحات تجاری قرار می دهد.

ارتقا سطح دانش و اطلاعات

یکی از مزایای اینستاگرام این است که در آن صفحات زیادی به انتشار محتوای تخصصی و آموزشی می پردازند. برای مثال اگر بخواهید دانش برنامه نویسی کسب کنید می توانید پیج هایی در این زمینه را دنبال کنید. در این حالت می توانید اطلاعات مفیدی را در زمینه برنامه نویسی به دست آورید. حتی این امکان وجود دارد که در لایوهای آموزشی که موضوعی را عنوان می کنند و در زمینه آن آموزش می دهند شرکت داشته باشید.

حتی اگر بخواهید لوازم آرایش، موبایل، لوازم خانگی یا هر چیز دیگری بخرید و اطلاعات کافی در رابطه با برندها نداشته باشید، می توانید به بلاگرهای متخصص در آن زمینه مراجعه کنید و نقدها و نظرات آن ها در رابطه با لوازم مختلف را بررسی کنید. از بین کامنت ها و نظرات این پست ها نیز می توان به نتیجه قطعی برای خرید وسیله مناسب رسید.

افزایش اطلاعات از مزایای اینستاگرام
بسیاری از پیج ها اطلاعات تخصصی و مفیدی را در زمینه های مختلف به صورت رایگان منتشر می کنند که با آن می توانیم سطح اطلاعات خود را بالا ببریم.

آگاهی از اخبار و وقایع روز از جمله مزایای اینستاگرام

یکی از مهم ترین ویژگی های اینستاگرام این است که اخبار خیلی سریع در آن نشر پیدا می کنند. جدیدترین اخبار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، سینمایی و… دنیا در سریع ترین زمان ممکن در اینستاگرام منتشر می شود. بنابراین اگر فرصت دنبال کردن اخبار تلویزیونی را ندارید، اینستاگرام می تواند منبعی برای به روز بودن و آگاهی شما از اخبار و اتفاقات روز دنیا باشد.

البته باید به این نکته هم توجه کنیم که اخبار دروغین زیادی در این فضا به اشتراک گذاشته می شود. اگر می خواهید اخباری را دریافت کنید که حقیقی تر باشند بهتر است صفحات خبری مطرح اینستاگرام را دنبال کنید.

ارتباط با افرادی که طرفدارشان هستیم

اینستاگرام فضایی دوستانه است که در آن می توانید از رویدادهای زندگی هر فردی، از دوستان و آشنایان گرفته تا هنرمندان، ورزشکاران و… مطلع شوید. افراد معروف در فضای اینستاگرام ارتباط دوستانه ای با طرفدارانشان برقرار می کنند. همین موضوع باعث ایجاد محبوبیت بیش تر و صمیمیت می شود. از طرفی دنبال کردن پیج این افراد باعث می شود اخبار حقیقی و دروغین در رابطه با آن ها را بفهمید.

قابلیت لایو گروهی اینستاگرام این امکان را می دهد که در یک لایو چند نفره شرکت کنید و به صحبت کردن بپردازید. در این لایوها افراد دیگر نیز حضور پیدا می کنند و در بخش کامنت با یکدیگر به صحبت کردن می پردازند.

ارتباط بیشتر با دوستان و آشنایان

اکثر مردم امروزه به دلیل مشغله های کاری و شخصی، فرصت کمتری برای احوال پرسی یا تلفن زدن به دوستان و آشنایان خود پیدا می کنند. اما به لطف اینستاگرام، انسان ها بیش از پیش با یکدیگر در ارتباط بوده و با فالو کردن هم در اینستاگرام از حال یکدیگر باخبر می شوند.

اتفاقاتی مثل تولد، سالگرد ازدواج، خبر فوت نزدیکان، رویدادهای روزانه و… چیزهایی هستند که افراد در صفحه شخصی اینستاگرامشان به اشتراک می گذارند. از این طریق شما می توانید در شادی و غم آشنایان سهیم باشید.

ارتباطات گسترده از مزایای اینستاگرام
اینستاگرام فضایی است که در آن می توانید با هر کسی که او را می شناسید ارتباط برقرار کنید.

امنیت بالای اینستاگرام به عنوان یکی از مزایای اینستاگرام

اینستاگرام به حریم شخصی افراد احترام زیادی می گذارد و در این زمینه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار داده است. برای مثال می توان به خصوصی کردن پیج، بستن ریپلای استوری، بستن کامنت پست، کلوز فرند استوری اینستاگرام، پنهان کردن استوری از عده ای خاص، عدم نمایش اطلاعات شخصی مثل شماره تلفن و ایمیل و… اشاره کرد.

از طرفی الگوریتم رمزنگاری اینستاگرام بسیار قوی است و قابلیت نفوذ به سرور این برنامه وجود ندارد. در صورتی که امنیت گوشی تان را بالا ببرید، وارد صفحات فیشینگ نشوید و گوشی تان را در اختیار کسی قرار ندهید، امکان هک اینستاگرام وجود نخواهد داشت. تمام افرادی که تاکنون حساب اینستاگرامشان هک شده است به دلایل سهل انگاری و نقض قوانین امنیتی بوده است.

قابلیت ریپورت کردن در اینستاگرام یکی از امکانات خوب دیگر در این برنامه است. شما می توانید با دیدن هر پست، پیج، استوری، کامنت و دایرکتی که حاوی محتوای نامناسب است این موضوع را به اینستاگرام گزارش کنید. در صورت تکرار شدن این ریپورت، پیج مدنظر محدود یا حتی غیرفعال می شود. قابلیت بلاک کردن کاربران نیز به شما کمک می کند در صورت ایجاد مزاحمت، پیج های مزاحم یا نامناسب را بلاک کنید تا دیگر به حساب شما دسترسی نداشته باشند.

مزایای اینستاگرام در صفحات تجاری

در سال های اخیر اینستاگرام به یک پلتفرم عالی برای رشد کسب و کارها تبدیل شده است. در کشور خودمان شاهد هستیم که در چند سال اخیر فروشگاه های مجازی زیادی آغاز به کار کرده و مشتریان زیادی هم دارند. از طرفی بحث فروش دوره های آموزشی نیز در اینستاگرام رونق زیادی پیدا کرده است.

اپلیکیشن اینستاگرام با شناخت این پتانسیل رفته رفته امکانات زیادی را به بخش تجاری نرم افزارش اضافه کرد. اگر شما هم استعداد یا توانایی دارید می توانید به نوبه خودتان از این فضای رایگان برای فعالیت و راه اندازی کسب و کار خودتان استفاده کنید. از جمله قابلیت های اینستاگرام تجاری که باعث رونق بازاریابی و فروش در این شبکه شد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قابلیت ارائه اطلاعات تکمیلی (در قالب کپشن پست) این امکان را به شما می دهد که مشخصات فنی محصول را درج کنید تا کاربر با اطلاعات دقیق تری اقدام به خرید کند.
  2. رابط کاربری آسان و منظم اینستاگرام باعث می شود که افراد به خوبی بتوانند کالا یا خدمات شما را بررسی کرده و اقدام به خرید کنند.
  3. قابلیت به اشتراک گذاری پست ها و استوری ها باعث می شود که افراد بیش تری بتوانند با کسب و کار شما آشنا شوند و حتی خود کاربران، شما را به دیگران معرفی کنند.
  4. تعداد بسیار زیاد کاربران آنلاین اینستاگرام باعث می شود که پتانسیل بالقوه فروش در این فضا افزایش پیدا کند. شما با فراگیری دانش بازاریابی و ایجاد اعتماد در کاربران می توانید سقف درآمدی خود را افزایش دهید.
  5. خلاقیت در اینستاگرام همیشه جواب می دهد. اگر شما بتوانید یک ایده خوب داشته باشید و فعالیت اصولی تان را ادامه دهید احتمال موفقیت و دیده شدن شما در اینستاگرام بسیار بالا می رود.
داشتن ایده از مزایای اینستاگرام
یک ایده خلاقانه و موثر می تواند افراد زیادی را به سمت بیزینس شما جذب کند.
  1. امکانات ارتباطی بین صاحب کسب و کار و مشتریان زیاد است. کاربران شما می توانند از طریق چت دایرکت، استوری، پست، کامنت و لایو با شما در ارتباط باشند. شما از طریق تولید محتوای جذاب و هدفمند می توانید آن ها را ترغیب به خرید کنید.
  2. فعالیت درست و در راستای الگوریتم اینستاگرام به شما کمک می کند که پست هایتان در صفحه اکسپلور مخاطبان و مشتریان نمایش داده شود.
  3. یکی از خصوصیات مهم و کاربردی اینستاگرام این است که به شما کمک می کند از قدرت اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید. اینفلوئنسرها معمولاً علاقه مندان زیادی دارند که به پیشنهادهای آن ها توجه می کنند و اگر یک اینفلوئنسر محصول یا پیج شما را به علاقه مندان خودش پیشنهاد دهد، فالوورهای او به پیج شما سر می زنند.
  4. یکی از قابلیت هایی که اینستاگرام به کاربران پرطرفدار خودش می دهد، امکان قرار دادن لینک در استوری است. این قابلیت تنها در اختیار کاربرانی قرار می گیرد که بیش از 10000 دنبال کننده داشته باشند. شما می توانید لینک سایت را در استوری محصول قرار دهید. از این طریق ترافیک و بازدید سایت شما زیاد می شود و فروش سایت افزایش می یابد.
  5. حساب تجاری اینستاگرام می تواند اطلاعات و داده های مفیدی در رابطه با صفحه کاری تان به شما بدهد. از طریق این قابلیت می توانید افرادی را که با صفحه تجاری شما در ارتباط هستند را بررسی کنید و متوجه سلیقه و علاقه مندی مخاطبینتان شوید.
  6. افراد برای صرفه  جویی در زمان خود می توانند پست های خود را از قبل آماده کنند و با توجه به زمانی که تعیین می کنند، اینستاگرام پست را منتشر کند.
  7. با استفاده از هشتگ ها می توان بیش تر دیده شد. هشتگ، خود یک روش جستجو در اینستاگرام است. با انتخاب هشتگ های مناسب می توانید بازدید پیجتان را بالاتر ببرید.
  8. کاربران شما هر روز شما را در اینستاگرام می بینند. محتوای شما ارزش ها و اهدافتان را منعکس می کند. به نوعی کیفیت محصول و اعتبار شما، باعث بِرند شدن شما در اینستاگرام می شود.
  9. اینستاگرام مانند دیگر پلتفرم های شبکه های اجتماعی، گزینه های تبلیغات پولی برای کسب و کارها پیشنهاد می دهد. اگر چه شما می توانید یک صفحه موفق را بدون تبلیغات هم داشته باشید، اما این ویژگی تبلیغاتی می تواند یک روش موثر برای رشد حساب کاربری شما باشد.
مزایای اینستاگرام بیزینسی
از مزایای اینستاگرام در نسخه بیزینسی می توان به گزارشات آماری اشاره کرد. این گزارش ها می توانند به شما در درک نیاز و علاقه مشتری کمک کنند.

بررسی معایب اینستاگرام

مسلما هر اپلیکیشنی یک سری مزایا و معایب دارد و اینستاگرام هم از این قاعده مستثنی نیست. البته معایب اینستاگرام نسبت به مزایای زیاد آن برتری ندارند. ما در ادامه به لیستی از معایب اینستاگرام اشاره می کنیم تا با علم به این موارد به فعالیت در این شبکه اجتماعی بپردازید.

امکان ساخت اکانت های تقلبی

یکی از معایب اینستاگرام امکان ساخت اکانت های تقبلی می باشد. برخی افراد با ساخت یک اکانت به نام یک هنرمند و یا هر فرد دیگری شروع به سوءاستفاده از نام، اعتبار یا شهرت آن فرد می کنند. البته اینستاگرام با اضافه کردن قابلیت “تیک آبی” تا حدودی توانست این مشکل را برای افراد معروف حل کند. اما افراد معمولی همچنان در معرض این مشکل قرار دارند.

شاید قابلیت ریپورت اینستاگرام تا حدودی بتواند این مشکل را پوشش دهد اما مساله اساسی این است که تعداد ریپورت کاربران برای اینکه حسابی حذف شود مشخص نیست. حتی اگر شما حساب فیک را ریپورت کنید اطمینانی وجود ندارد که آن صفحه حذف شود.

عدم سازگاری با همه سیستم عامل ها از جمله معایب اینستاگرام

اپلیکیشن های معتبر سعی می کنند که نسخه مربوط به تمام سیستم عامل های موجود را پوشش بدهند تا کاربران کل دنیا بتوانند به برنامه دسترسی داشته باشند. اینستاگرام تا کنون فقط در سیستم عامل Android و ios ارائه شده است. بنابراین کاربرانی که از linux یا سایر سیستم عامل ها استفاده می کنند به این برنامه به طور مستقیم دسترسی ندارند.

ایده آل نبودن نسخه تحت وب

اینستاگرام یک نسخه تحت وب نیز دارد. اما نسخه تحت وب آن تمام امکانات نسخه های موبایل را پوشش نداده است. بنابراین اگر از نسخه وب اپلیکیشن اینستاگرام استفاده کنید احتمالا متوجه کمبودها و معایب اینستاگرام در نسخه تحت وب این برنامه خواهید شد.

وجود تبلیغات از جمله معایب اینستاگرام

تبلیغات گسترده اینستاگرام یکی از مواردی است که برای کاربر آزاردهنده است. البته تقریبا تمام پلتفرم های رایگان دارای تبلیغ هستند اما می توان به این موضوع به عنوان یکی از معایب اینستاگرام اشاره کرد.

نامناسب بودن داده ها برای افراد کم سن و سال

در اینستاگرام انواع و اقسام داده ها منتشر می شود و ممکن است بسیاری از آن ها برای سنین خاصی مناسب نباشند. با اینکه اینستاگرام داده های غیرمجاز را حذف می کند اما در صورتی که ریپورت پست یا استوری زیاد نباشد، آن داده در اینستاگرام باقی می ماند.

اینستاگرام در حال آماده سازی ورژن اینستاگرام مناسب کودکان است اما هنوز این ورژن به صورت رسمی ارائه نشده است. در این زمینه نقش والدین پررنگ تر می شود. شما باید سعی کنید که راهکارهای کنترل نوجوانان در فضای مجازی را فرا گرفته و به کار ببرید. از فرزند خود بخواهید که در اینستاگرام تنها داده هایی که مناسب سنش هستند را پیگیری کند و از ارتباط با افرادی که نمی شناسد خودداری کند.

بسیار مهم است که نوجوانان بتوانند نگرانی های خودشان را با شما مطرح کنند. پس مثل یک دوست با او همراه باشید تا بتواند شما را در جریان چالش های زندگی اش از جمله مزاحم های اینستاگرامی قرار دهد.

حجم زیاد مصرف اینترنت از جمله معایب اینستاگرام

محتوای منتشر شده در اینستاگرام حاوی تصاویر و ویدئوهای حجیم است. با ورود به اینستاگرام تمام داده ها به صورت خودکار دانلود و نمایش داده می شوند. یعنی شما بدون اینکه تصمیم بگیرید پست فردی را ببینید اینستاگرام آن داده را دانلود می کند. همین موضوع باعث می شود که حجم اینترنت مصرفی شما به شدت زیاد باشد.

اعتیاد به اینستاگرام از معایب اینستاگرام است
مهم ترین ضرر اینستاگرام ایجاد حس وابستگی زیاد به گوشی است.

مضرات اینستاگرام

تا اینجا در رابطه با معایب فنی اینستاگرام صحبت کردیم. اما یک بعد دیگر نیز، نیاز به بررسی دارد و آن مضرات جسمی و روحی و روانی است که اینستاگرام بر جای می گذارد. فضای اینستاگرام یک فضای گاها تجملاتی است که افراد در آن زیباترین بخش زندگی خود را به اشتراک می گذارند و احساساتی مثل کمال گرایی، نارضایتی و افسردگی در بعضی از مخاطبین شکل می گیرد. در ادامه به برخی از مهم ترین مضرات اینستاگرام برای کاربران اشاره می کنیم.

  • بسیاری از مردم به خصوص جوانان و نوجوانان اعتیاد عجیبی به اینستاگرام دارند و هر روز زمان زیادی را در این برنامه صرف می کنند. این کار باعث می شود که افراد از کارهای مهم زندگی شان باز بمانند.
  • اینستاگرام به بستری جهت خودنمایی های پوچ و بیهوده برای برخی افراد تبدیل شده است. بعضی افراد تنها از جنبه های مثبت زندگی خود عکس و فیلم منتشر می کنند و خود را در نظر فالورهایشان مهم و ثروتمند جلوه می دهند. در صورتی که ممکن است حقیقت زندگی شان چیز دیگری باشد. این موضوع باعث می شود تا خیلی از افراد، در این شرایط ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودشان مقایسه کرده و دچار احساس ناامیدی و خودکم بینی می شوند.
  • اینستاگرام باعث شده است که بسیاری از روابط به این فضا محدود شود و افراد تلاش زیادی برای تماس گرفتن یا دیدار با دوستان قدیمی شان نداشته باشند.
  • مطالعات دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهد که استفاده از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، حس تنهایی را در افراد افزایش می دهد. بهتر است که تعامل در دنیای واقعی را جایگزین تعامل در اینستاگرام کنید تا به اختلالاتی مثل حس تنهایی، اضطراب و افسردگی دچار نشوید.
  • پلتفرم هایی مثل اینستاگرام می توانند عاملی برای ضربه های روحی روانی، مواجهه با دروغ ها، خیانت ها و بسیاری از مشکلات عاطفی باشند.
  • گاهی اوقات اینستاگرام آنقدر ذهن افراد را درگیر می کند که فرد مشکلات شخصی اش و حتی اهدافش را فراموش می کند. دلیل این اتفاق آن است که برخی از افراد سعی می کنند با رجوع به خوشحالی آنی، روح خود را آرام کنند و مسائلی که در طولانی مدت به وقوع می پیوندد را در نظر نگیرند.
  • تحقیقات نشان می دهد که اینستاگرام توانسته است در کیفیت خواب و ساعت خواب افراد تاثیر بگذارد. برخی افراد تلفن همراه را هنگام خواب با خود به رختخواب می برند و این باعث می شود که به موقع نخوابند.
  • برخی از افراد به خصوص افراد کم سن و سال، در فضای اینترنت تعریف های اغراق آمیزی از خود می شنوند و این باعث ایجاد حس غرور و خودپسندی در آنها می گردد.
اعتیاد به اینستاگرام- معایب اینستاگرام
بسیاری از افراد قبل از خوابیدن و بعد از بیدار شدن اینستاگرام خود را چک می کنند که این از نشانه های وابستگی شدید به این اپلیکیشن است.

راهکارهایی برای استفاده موثر و مفید از اینستاگرام

حال که با معایب و مزایای اینستاگرام آشنا شدیم بهتر است به این فکر کنیم که چگونه می توانیم به بهترین نحو از این اپلیکیشن قدرتمند استفاده کنیم؟ با در نظر گرفتن مزایا و معایب اینستاگرام می توانیم نحوه استفاده صحیح از آن را برای خودمان تعریف کنیم.

  • بهتر است تنها پیج هایی که به آن نیاز دارید را دنبال کنید. تعداد پیج های زیاد باعث هدر رفتن وقت شما شده و باعث می شود که شما بمباران اطلاعاتی شوید.
  • میزان زمانی که می خواهید در طول روز صرف اینستاگرام کنید را تعیین کنید. برای اینکه بیشتر از زمان تعیین شده وارد اینستاگرام نشوید می توانید از نرم افزارهای محدود کننده زمان استفاده از گوشی و برنامه ها استفاده کنید.
  • سعی کنید ناتیفیکیشن های برنامه اینستاگرام را قطع کنید تا هر زمان اعلانی دریافت شد وارد برنامه نشوید.
  • اگر به صورت ناخودآگاه وارد برنامه اینستاگرام می شوید می توانید از اپلیکیشن های قطع دسترسی به اینترنت کمک بگیرید. این برنامه دسترسی اینستاگرام به اینترنت را قطع می کند و حتی اگر بدون اراده وارد اینستاگرام شوید داده جدیدی را نمی بینید.
  • به هیچ عنوان موبایل یا تبلت خود را با خود به رختخواب نبرید.
  • اگر بتوانید تمرکز خود را روی یک مورد جایگزین مثل کتاب خواندن بگذارید، قطعا می توانید استفاده از اینستاگرام را کاهش دهید.
  • اگر بتوانید در دنیای واقعی با دیگران ارتباط برقرار کنید، ورزش کنید و به طور کلی خود را با کارهای مفید درگیر کنید، ارتباطات مجازی در اینستاگرام برایتان کم رنگ تر خواهند شد.
  • ذهن آگاهی را با خودتان تمرین کنید و این موضوع را قبول کنید که استفاده زیاد از اینستاگرام به شما ضرر می رساند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *