[smartslider3 slider="2"]

معرفی روش های جلوگیری از هک شدن اینستاگرام

هک اینستاگرام و راه های جلوگیری از آن

در سال های اخیر اینستاگرام به یک شبکه اجتماعی محبوب در جهان تبدیل شده است. تعداد کاربران میلیاردی و مجموعه اطلاعات شخصی وسیعی که در این فضا منتشر می شود، باعث شده اند که عده زیادی به فکر هک کردن حساب های افراد بیفتند. هک اینستاگرام می تواند با اهداف مختلفی صورت بگیرد.

برخی افراد با هدف کنجکاوی و علاقه به موضوع هک اقدام به انجام این کار می کنند. معمولا این دسته، حساب های مهم و با مخاطبین بالا را مورد هدف قرار می دهند. برخی نیز با هدف ورود به حساب عده ای خاص اقدام به هک حسابشان می نمایند. البته گاهی والدینی هم هستند که با هدف جلوگیری از آسیب های اینترنت و با کنترل گوشی کودکشان حساب اینستاگرام آن ها را چک می کنند.

ما در این مقاله ابتدا روش های هک کردن اینستاگرام را معرفی می کنیم. همچنین راه های لازم برای جلوگیری از هک اینستاگرام را آموزش می دهیم. در انتها نرم افزاری برای کنترل اینستاگرام فرزند را که به صورت مخفی بر روی موبایل فرزند شما نصب می شود معرفی می کنیم.

روش های هک اینستاگرام

تمامی روش هایی که باعث می شود دیگران بتوانند به اینستاگرام ما دسترسی داشته باشند در یکی از چهار دسته کلی زیر قرار می گیرد:

روش اول:

فرد با سرقت گوشی یا با بدون اجازه برداشتن آن، بتواند مستقیما وارد اینستاگرام شما شود و به دایرکت ها و سایر اطلاعات اینستاگرام دسترسی یابد. در این حالت حتی اگر زمان بیش تری گوشی شما در اختیارش باشد می تواند پسورد اینستاگرام شما را تغییر دهد یا حتی با گوشی خودش در اکانت شما لاگین کند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است گوشی خود را حتی برای مدت کوتاه به کسی ندهید و بر روی اپلیکیشن های مهمتان از جمله اینستاگرام رمز دوم را فعال کنید.

روش دوم:

در این روش که توسط هکرهای حرفه ای انجام می شود هکر بایستی از طریق لایه های امنیتی اینستاگرام به آن نفوذ کند. به دلیل بالا بودن امنیت اینستاگرام این روش عموما میسر نیست و روش های هک اینستاگرام که در روش سوم آن را شرح می دهیم، به جای اینکه به اینستاگرام حمله کنند، کاربر را هدف حمله قرار می دهند.

هک اینستاگرام با استفاده از پیدا کردن پسورد
رایج ترین نوع هک شدن اکانت اینستاگرام حالتی است که هکر مستقیما خود کاربر را مورد حمله هک قرار می دهد.

روش سوم:

در این روش هکر با استفاده از ابزاری که در اختیار دارد و با توجه به عدم آگاهی کاربر، اقدام به بدست آوردن پسورد اکانت فرد نموده و با استفاده از آن پسورد، به اکانت اینستاگرام او متصل می شود. این روش هک اینستاگرام بسیار گسترده است و شامل روش های مختلفی است که آن را در ادامه مفصل شرح می دهیم. از جمله این روش ها می توان به مهندسی اجتماعی، نرم افزارهای شکستن پسورد و فیشینگ اشاره کرد.

روش چهارم:

این روش را می توان به نوعی در دسته روش اول در نظر گرفت. در این روش هکر نسبت نزدیکی با صاحب گوشی دارد. هکر می تواند در زمان کمی نرم افزاری را بر روی گوشی مدنظر نصب کند. این نرم افزار به منظور کنترل گوشی نصب می شود و پس از نصب به حالت کاملا مخفی در می آید. هکر می تواند از طریق پنل کاربری خود و در هر کجا اینستاگرام، تلگرام و تمامی اطلاعات گوشی را بررسی کند. بسیاری از والدین برای کنترل گوشی کودکان خود از این روش کمک می گیرند. با این کار می توان از کیفیت استفاده فرزندتان از اینترنت مطلع شوید و در صورت بروز مشکل به موقع ورود کنید.

روش های هک اینستاگرام با به دست آوردن پسورد کاربر

شاید تاکنون از دوستان زیادی شنیده باشید که اکانت اینستاگرامشان هک شده و در اختیار فرد دیگری قرار گرفته است، اما این اکانت ها با برنامه هک اینستاگرام از دست نرفته اند. بلکه با سهل انگاری خود کاربر، دسترسی شخص دیگری به آن باز شده است. تا اینجا اشاره کردیم که هکرهای اینستاگرام سعی می کنند از حفره کاربر به اینستاگرام نفوذ کنند. هکر با به دست آوردن پسورد کاربر می تواند به اکانت او نفوذ کند و هر عملی را در حساب کاربری وی انجام دهد. این اعمال شامل خواندن دایرکت ها، ارسال پیام، فالو و آنفالو کردن، ارسال پست، استوری و… می باشد.

راه های مختلفی برای نفوذ به کاربر اینستاگرام و به دست آوردن پسورد اینستاگرام او وجود دارد که در ادامه برخی از مهم ترین این روش ها را معرفی و شرح می دهیم.

  • Social Engineering (مهندسی اجتماعی)
  • Phishing Attacks (حملات فیشینگ)
  • Keyloggers (استفاده از کیلاگر ها)
  • نصب برنامه های جاسوسی روی دستگاه فرد مورد نظر
  • دسترسی به ایمیل و یا تلفن همراه صاحب اکانت
  • و…

هک اینستاگرام با مهندسی اجتماعی (Social Engineering)

مهندسی اجتماعی برای هک اینستاگرام
روش مهندسی اجتماعی ضریب موفقیت بسیار بالایی دارد و بسیاری از هکرها از این شیوه استفاده می کنند.

مهندسی اجتماعی روشی است که در آن هکر به روش های مختلف شما را مجاب می کند که هر کاری که او خواست انجام دهید. در این روش، عموما فرد هکر خود را به شما نزدیک می کند و با استفاده از ترفندهای روانشناسی سعی در جلب اعتماد شما دارد. هکر سعی می کند اطلاعات مهمی را از شما به دست بیاورد تا با استفاده از آن ها رمزهای احتمالی شما را حدس بزند. برای مثال اطلاعات خودتان و اعضای خانواده تان از جمله تاریخ های تولد را از طریق خودتان به دست می آورد.

همچنین در برخی موارد نیز هکر با استفاده از همین شیوه، قربانی خود را مجاب می کند تا یک برنامه مخرب را روی دستگاه خود نصب کند که این برنامه توانایی دزدیدن پسوردها را دارد.

هک اینستاگرام با حمله فیشینگ (Phishing Attacks)

در این روش هکر یک صفحه معتبر را جعل می کند به طوری که کاربر تفاوتی بین صفحه اصلی و صفحه جدید حس نکند. پس از آن کاربر را مجاب می کند که در صفحه طراحی شده که جعلی هم هست اطلاعات کاربری اش را وارد کند. با این کار اطلاعات کاربر را ذخیره می کند و حالا نام کاربری و پسورد شخص را در اختیار دارد.

برای مثال هکر صفحه ای مشابه اینستاگرام ایجاد کرده و ایمیلی برای کاربر می فرستد که “حساب شما در معرض مسدود شدن است. برای جلوگیری از این موضوع و اثبات خودتان، با کلیک بر روی لینک پایین صفحه و وارد کردن نام کاربری و رمز عبورتان به اینستاگرام ثابت کنید که یک کاربر عادی هستید“. حال اگر کاربر متوجه جعلی بودن صفحه نشود امکان دارد که برای جلوگیری از مسدود کردن حسابش عمل گفته شده را انجام دهد و مورد حمله فیشینگ قرار بگیرد.

برای جلوگیری از حملات فیشینگ به آدرس دامنه وب سایت ها و ایمیل ها دقت کنید و مطمئن شوید که صفحه مدنظر متعلق به خود اینستاگرام است.

هک اینستاگرام با پسورد کرکر (Password Cracker)

پسورد کرکر فرایندی است که طی آن هکر سعی می کند به پسورد شما دست پیدا کند. برای این کار هکر هم می تواند از نرم افزار استفاده کند هم خیر. درPassword Cracker  صرفا می توان از طریق ابزار شکننده پسورد، موفق به انجام این حمله شد. ضریب موفقیت این حمله، ارتباط مستقیمی با سادگی و قابل حدس بودن پسورد کاربر هدف دارد و هر چه کاربر از پسوردهای مطمئن تر و قوی تری برای اکانت اینستاگرام خود استفاده کنید، هکر برای شکستن پسورد کار دشوارتری را پیش رو خواهد داشت.

دسترسی به ایمیل و یا تلفن همراه صاحب اکانت

یکی دیگر از علل از دست رفتن اطلاعات حساب اینستاگرام، دسترسی فرد متخلف به ایمیل و یا شماره تلفن همراه متصل به حساب شما می باشد. در این روش در واقع هک اتفاق نمی افتد و فقط یک بازیابی پسورد ساده صورت می پذیرد و فرد متخلف به سادگی وارد اکانت شما می شود.

برای جلوگیری از این کار به هیچ وجه ایمیل یا شماره خود را در اختیار دیگران قرار ندهید. همچنین تغییر دوره ای پسورد اینستاگرام و پسورد جیمیل می تواند به شما در برابر این مشکل کمک کند.

چرا به نرم افزار هک اینستاگرام نیاز داریم؟

ماهیت شبکه اجتماعی اینستاگرام بر پایه قرار دادن ویدئو، عکس های کاربران و درج نظرات است. این موضوع خود دلیلی بر تحریک افراد شیاد برای ایجاد دردسر می باشد. برخی افراد نادرست کودکان کم سن و سال را با توجه به روحیاتی که این قشر دارند مورد هدف قرار می دهند. این افراد گاها در فضای اینستاگرام کودکان را تخلیه اطلاعاتی کرده و اطلاعات شخصی کودک را می گیرند. حتی گاها کودک را تهدید می کنند.

ممکن است فرزند شما به دلیل ترس، احساس شرم یا هر دلیل دیگری این موضوعات را با شما درمیان نگذارد. با توجه به موارد ذکر شده ضرورت نظارت والدین در رده های سنی پایین تر بر عملکرد فرزندان در این شبکه مجازی بیشتر از سایت شبکه های مجازی احساس می شود. استفاده از نرم افزار کنترل و نظارت بر اعمال فرزند می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

معرفی نرم افزار کنترل گوشی

امروزه نرم افزارهای کنترل گوشی ایرانی و خارجی زیادی طراحی شده است که به عنوان دستیار والدین شناخته می شوند. برای مثال نرم افزار Kaspersky Safe Kids و Qustodio به عنوان دو نمونه از بهترین نرم افزارهای کنترل فرزند خارجی در سال 2022 شناخته شده اند. سامانه مراقبت از خانواده فمیلی سیف نمونه ایرانی می باشد که با استفاده از آن می توانید آرامش را به خانواده خود هدیه دهید. با این نرم افزار هر لحظه که خواستید می توانید اعمال فرزندتان را در فضای اینستاگرام و سایر برنامه ها بررسی کنید.

البته توجه داشته باشید که استفاده از این برنامه تنها برای فرزندان زیر 18 سال قانونی است و استفاده از آن برای فرزندان بالغ، کنترل همسر، دوست و… غیرمجاز است. در صورتی که از این نرم افزار استفاده غیرقانونی انجام شود تیم سامانه فمیلی سیف مسئولیتی در این زمینه نمی پذیرد.

چطور از هک شدن حساب اینستاگرام جلوگیری کنیم؟

تا این جا فهمیدیم که در اغلب مواقع بی دقتی خود فرد باعث می شود که اطلاعات حسابش در اختیار دیگری قرار بگیرد. برای اینکه احتمال هک شدن را به نزدیک صفر برسانیم بهتر است که توصیه های زیر را عملی کنیم.

چک کردن ورودهای فعال در حساب شما

راه های جلوگیری از هک اینستاگرام
مراحل چک کردن اکانت های فعال در یک حساب کاربری

اینستاگرام در بخشی با نام Login in Activity لیستی از تمام ورودهای فعال به حساب را گزارش می دهد. بنابراین با بررسی این بخش می توانید بفهمید که کسی غیر از شما وارد حسابتان شده است یا خیر. با استفاده از Login in Activity می توانید بفهمید که چه تاریخی، چه ساعتی یا حتی از چه شهری وارد اکانتتان شده است.

در صورتی که خودتان بر روی چند دستگاه مختلف از جمله کامپیوتر، گوشی و تبلت وارد حسابتان شده اید پیشنهاد می کنیم که حتما از آن Log out کنید. این کار احتمال دسترسی دیگران به حسابتان را کاهش می دهد.

پسورد قوی و سخت انتخاب کنید

پسورد مطمئنی برای حسابتان انتخاب کنید. از انتخاب رمزهای با مفهوم مشخص (برای مثال تاریخ تولد، تاریخ ازدواج، نام خودتان یا عزیزانتان، شماره تماس و…) خودداری کنید. سعی کنید پسوردی انتخاب کنید که ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، کاراکترهای ویژه (مانند @$#&) و اعداد باشد.

استفاده از رمز عبور دومرحله ای

جلوگیری از هک اینستاگرام با رمز دومرحله ای
احراز هویت دو مرحله ای یکی از بهترین راه ها برای افزایش امنیت حساب اینستاگرام شما می باشد.

رمز عبور دو مرحله ای مثل یک سپر در برابر نفوذ محسوب می شود. در این حالت با اجرای برنامه، رمز دومی خواسته می شود که تنها کاربر اصلی امکان دسترسی به آن را دارد.

برای فعال کردن رمز دوم کافیست وارد “Settings” اکانت اینستاگرام خود شوید و سپس گزینه “Two Factor Authentication” را انتخاب کنید. گزینه Get Start را برای شروع تایید رمز دو مرحله ای تایید کنید. در این مرحله دو گزینه می بینید. برای تنظیم رمز دو مرحله ای گزینه Text Message را فعال کنید. شماره همراه را وارد کنید تا جهت ورود به اینستاگرام، کد ورود برایتان پیامک شود. با تکمیل این فرایند در آینده برای ورود به اینستاگرام لازم است که کدی که به شماره تان پیامک می شود را وارد کنید.

امنیت ایمیل متصل به حسابتان را حفظ کنید.

ایمیلی را که با آن حساب اینستاگرامتان را فعال کرده اید امن نگه دارید. طوری که هیچ فردی غیر از خودتان امکان دسترسی به آن را نداشته باشد.

پسوردتان را به طور دوره ای عوض کنید.

تغییر دادن پسورد یکی از بهترین راه هایی است که برای بالا بردن امنیت حسابتان می توانید از آن استفاده کنید. در این حالت حتی اگر فردی به اکانت شما نفوذ کرده باشد، دسترسی وی از بین می رود و باید مجددا به دنبال راهی برای نفوذ به حساب شما باشد.

از نسخه اصلی اینستاگرام استفاده کنید

برخی نرم افزارهای شبه اینستاگرام وجود دارند که با ارائه امکاناتی کاربر را مجاب به استفاده می کنند. همچنین نرم افزارهای کمکی برای دانلود استوری، دانلود پست، آنفالویاب و… به وجود آمده اند که اینستاگرام هیچ یک از آن ها را به رسمیت نمی شناسد. از آنجایی که اطمینانی به امنیت این برنامه ها وجود ندارد بهتر است که استفاده ای از آن ها نشود. با این کار ریسک هک شدن را کاهش می دهید.

اینستاگرام را به موقع آپدیت کنید

اینستاگرام با ارائه نسخه های جدید، امکانات و امنیت برنامه خود را بیش تر می کند. سعی کنید هر چند هفته یک بار آپدیت اینستاگرام را چک کنید و نرم افزار خود را آپدیت نگه دارید.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با موضوع هک شدن در اینستاگرام صحبت کردیم و راه هایی که معمولا هکرها از آن طریق نفوذ می کنند را بررسی کردیم. همچنین در ادامه روش های جلوگیری از هک شدن را به طور کامل شرح دادیم. از طرفی توضیح دادیم که چگونه می توانید فرزند خود را در برابر آسیب های فضای اجتماعی از جمله اینستاگرام مصون نگه دارید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *