[smartslider3 slider="2"]

همه چیز درباره گذاشتن لایو اینستاگرام

آموزش همه چیز درباره گذاشتن لایو اینستاگرام

لایو اینستاگرام یکی از قابلیت های جذاب این شبکه اجتماعی است. حتی بسیاری از پیج های بیزینسی و آموزشی از طریق برگزاری لایو کسب درآمد می کنند. اما گذاشتن لایو اینستاگرام یک سری ترفندها دارد که برای اجرای یک لایو جذاب حتما باید این نکات را بدانید. در این مقاله مراحل گذاشتن لایو اینستاگرام به صورت تکی و گروهی را آموزش می دهیم. همچنین در رابطه با تمام امکاناتی که در اختیار مالک لایو و افراد شرکت کننده در لایو گذاشته شده است توضیح می دهیم.

نوتیفیکیشن های لایو اینستاگرام و تنظیمات مربوط به لایو نیز از معضلات بسیاری از کاربران محسوب می شود که ما در ادامه در رابطه با این موارد توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

لیست دسترسی سریع:

دلیل محبوبیت Live اینستاگرام

Instagram Live یکی از جذاب ترین امکانات برنامه اینستاگرام است. لایو فضایی را به وجود می آورد که صاحب اکانت بتواند به صورت زنده با مخاطبینش ارتباط بگیرد. خیلی از افراد در سفرها، کنسرت ها و سایر تفریحاتشان لایو می گذارند و حال خوبشان را با دوستانشان به اشتراک می گذارند.

از طرفی بلاگرها، بازیگران، ورزشکاران و… با اجرای لایو صمیمیت خود را  با طرفدارانشان بیش تر می کنند. در لایو اینستاگرام این امکان وجود دارد که شما دو یا چند نفر را به لایو خود اضافه کنید و به تبادل نظر بپردازید. همچنین سایر مخاطبین می توانند با گذاشتن کامنت در لایو نظر خودشان را به شما انتقال بدهند. به طور کل اینستاگرام سعی کرده است که تجربه یک ارتباط نزدیک و صمیمی را با این امکان به کاربرانش انتقال بدهد.

اما کاربرد لایو اینستاگرام تنها به این مورد محدود نمی شود. ویژگی طولانی بودن و بستر زنده قابلیت لایو اینستاگرامی باعث شده است که بیزینس ها بتوانند وبینارها یا دوره های رایگانی را در لایو برگزار کنند و از این طریق اطلاعات کاربردی و مفیدی را به کاربران انتقال دهند.

مراحل گذاشتن لایو اینستاگرام

آیکون را در بالا و سمت چپ صفحه اصلی اینستاگرام لمس کرده و یا صفحه را از راست به چپ بکشید تا بخش استوری های اینستاگرام (Instagram Stories) برای شما به نمایش در بیاید. راه دیگر برای دسترسی به این صفحه این است که علامت + بر روی عکس پروفایلتان را لمس نمایید.

شروع این کار مشابه مراحل گذاشتن استوری در اینستاگرام است. شما از سه طریق می توانید به آیکن لایو اینستاگرام دسترسی پیدا کنید:

  • برنامه اینستاگرام را باز کرده و از طریق لمس، صفحه را از چپ به راست بکشید.
  • بر روی علامت + روی عکس پروفایلتان کلیک کنید و از صفحه باز شده گزینه camera را انتخاب کنید.
  • در تب profile بر روی عکس پروفایلتان کلیک کنید تا وارد صفحه استوری شوید.
مراحل گذاشتن لایو اینستاگرام

بعد از دسترسی به صفحه استوری، مطابق تصویر بر روی گزینه live کلیک کنید. بر روی آیکن live کلیک کنید تا لایو اینستاگرامی شروع شود.

مراحل گذاشتن لایو اینستاگرام 2
بر روی آیکن علامت زده در تصویر کلیک کنید تا لایو شروع شود.

با شروع لایو، تعداد تماشاکنندگان لایو در بالای صفحه و کامنت های ارسالی در پایین صفحه به نمایش در می آیند. برای اینکه کامنتی به آسانی در معرض دید تماشاگران قرار گیرد، کامنت را لمس کرده و نگه دارید سپس می توانید آن را در بالای صفحه پین کنید تا راحت تر دیده شود.

با گذاشتن لایو اینستاگرام یک سری امکانات در اختیار شما قرار می گیرد که به راحتی می توانید با کلیک برروی هر گزینه، از آن استفاده کنید. در تصویر این امکانات علامت زده شده اند.

مراحل گذاشتن لایو اینستاگرام 3
  1. برای قطع و وصل کردن صدای لایو بر روی علامت میکروفن کلیک کنید.
  2. برای قطع و وصل کردن تصویر لایو بر روی علامت دوربین کلیک کنید.
  3. برای تغییر دوربین پشت و جلو می توانید بر روی علامت چرخش دوربین کلیک کنید.
  4. با کلیک بر روی دکمه افکت به لیستی از افکت ها دسترسی پیدا می کنید که با انتخاب هر یک از آن ها افکت بر روی صفحه اعمال می شود.
  5. کاربران حاضر در لایو می توانند برای گذاشتن لایو مشترک به شما درخواست بدهند. با کلیک بر روی گزینه دوربین پایین صفحه به لیستی از کاربران متقاضی لایو مشترک دست پیدا می کنید که با قبول درخواست آن ها لایو مشترک آغاز می شود.
  6. از این بخش می توانید به سایرین درخواست ملحق شدن به لایو را بدهید. اگر فردی با شما لایو مشترک را شروع کند در این بخش لیست می شود و تمام مخاطبین آن فرد هم می توانند وارد لایو شما شوند.
  7. علاوه بر اینکه کاربران می توانند در قسمت کامنت نظر بدهند در بخش سوالات این امکان وجود دارد که سوالاتشان را از شما بپرسند. شما با مراجعه به بخش سوالات می توانید سوال را خوانده و در لایو جواب بدهید. این گزینه به خصوص برای لایوهای آموزشی گزینه خیلی مفیدی است.
  8. با دکمه ارسال می توانید دیگران را از لایو خود مطلع کنید.

نکته:

با اجرای لایو، اینستاگرام به همه فالورهای شما این موضوع را اطلاع می دهد و آن ها می توانند وارد لایو شما شوند. بنابراین نیازی نیست که دوستانتان را از لایو استوری باخبر کنید. با این وجود اگر برایتان مهم است که حتما همگی راس ساعت مشخصی در لایو حضور پیدا کنند، می توانید از قبل در استوری اینستاگرام، ساعت شروع لایوتان را اعلام کنید تا برای حضور برنامه ریزی کنند. آموزش استفاده از تایمر رویداد، که یکی از ابزارهای استوری اینستاگرام است را در مقاله مربوطه توضیح داده ایم.

چگونه در اینستاگرام لایو دیگران را ببینیم؟

وقتی یکی از کسانی که در اینستاگرام او را دنبال می کنید (Following) لایو بگذارد، در بخش Feed (بالای صفحه و در بخش استوری ها) دور اسمش یک نوار رنگی متحرک می بینید. نکته اصلی این است که در بخش فید اولویت همیشه با Live می باشد. یعنی اگر کسی از مخاطبین شما لایو گذاشته باشد در سمت چپ ترین قسمت و در کنار عکس پروفایلتان می توانید آن لایو را ببینید. برای مشاهده لایو اینستاگرام مخاطبتان کافی است آن دایره رنگی را لمس کنید تا وارد live شوید.

نکات گذاشتن لایو اینستاگرام
آیکن مخاطبانی که در حال حاضر لایو گذاشته اند در HOME FEED اینستاگرام به این شکل در می آید.

در ویدئوهای لایو یک سری امکانات به بیننده داده شده است. شما می توانید در بخش کامنت ها نظرات خود را بنویسید. لایو را لایک کنید. در صورت مشاهده کامنت نامناسب کامنت را ریپورت کنید. این امکان به شما داده شده که لایو را در دایرکت به مخاطبینتان اطلاع دهید تا در صورت تمایل به لایو بپیوندند.

شما می توانید درخواست لایو مشترک بدهید و در صورت پذیرفته شدن درخواست می توانید با مالک لایو، به صورت زنده صحبت کنید. سوال پرسیدن یکی دیگر از امکاناتی است که در اختیار میهمانان لایو قرار داده شده است. اگر سوال مهمی از مالک لایو دارید در بخش سوال ها بپرسید. مالک لایو در فرصت مناسب به بخش سوال ها مراجعه کرده و سوال شما را در لایو پاسخ می دهد.

لایو چند نفره اینستاگرام

لایو روم اینستاگرام قابلیت منحصربفردی است که در آن می توان لایوهای اشتراکی گذاشت. در واقع در این حالت مالک لایو یا کسی که لایو را شروع کرده این اجازه را می دهد که تصویر دوستانش نیز در صفحه لایو نشان داده شود و با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند. امکان برگزاری لایو مشترک تا 4 نفر در لایو روم وجود دارد.

این ویژگی تا حد زیادی مشابه تماس تصویری در پیام رسان هایی همچون Skype می باشد. با این تفاوت که افراد زیادی بدون محدودیت می توانند بیننده لایو باشند و از تبادل نظرهای لایو روم استفاده ببرند.

برای گذاشتن لایو اینستاگرام چند نفره دو راه وجود دارد:

  • می توانید از یکی از دوستانتان دعوت کنید که به لایو اینستاگرام شما ملحق شود.
  • می توانید به یکی از دوستانتان که در حال اجرای لایو اینستاگرام است درخواست دهید تا به او در لایوش ملحق شوید.

برای دعوت به لایو اینستاگرام، انجام مراحل زیر لازم است:

  1. با توجه به مراحل گذاشتن لایو اینستاگرام که بالاتر توضیح دادیم یک لایو اینستاگرامی بگذارید.
  2. از پایین صفحه بر روی علامت صورتک همراه با فلش کلیک کنید.
مراحل گذاشتن لایو اینستاگرام اشتراکی 2
آیدی هر کدام از دوستانتان که در لایو حضور داشته باشند در لیست موجود در این بخش نمایش داده می شود.
  1. اسم کسی که می خواهید با او لایو استوری دو نفره داشته باشید را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که فقط می توانید از کسانی که در حال تماشای لایو استوری شما هستند دعوت کنید.
  2. اگر فرد مقابل درخواست لایو شما را بپذیرد صفحه تقسیم شده (Split-screen) و تصویر هر دوی شما در لایو به نمایش درمی آید. اگر کاربر درخواست لایو اینستاگرام را رد کند، شما متوجه این موضوع خواهید شد.

همچنین به عنوان صاحب اصلی لایو، به شما امکانی داده شده است که دیگران را از لایو مشترکتان حذف کنید. برای این کار کافی است بر روی علامت X که گوشه تصویر قرار گرفته است کلیک کنید.

حالت دوم زمانی است که شما بخواهید به لایو اینستاگرام فرد دیگری بپیوندید. برای پیوستن به لایو اینستاگرام یکی از دوستانتان باید ابتدا به او درخواست بفرستید. برای این کار بر روی گزینه درخواست (Request) کلیک کنید تا درخواستتان برای مالک لایو ارسال شود. اگر درخواست شما پذیرفته شود به شما برای پیوستن به لایو ویدیو مورد نظر اطلاع رسانی خواهد شد.

چگونه اطلاع رسانی لایو اینستاگرام فالور های خود را غیرفعال کنیم؟

یکی از ویژگی های اینستاگرام در حالت پیش فرض این است که در صورتی که مخاطبین شما (Following) لایو اینستاگرام بگذارند از طریق نوتیفیکیشن به شما اطلاع داده می شود. ممکن است شما به هر دلیلی دوست نداشته باشید این نوتیفیکیشن را دریافت کنید. با مراجعه به تنظیمات اینستاگرام می توانید این اعلان را غیرفعال کنید. برای غیرفعال کردن نوتیفیکیشن لایو اینستاگرام مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد تنظیمات برنامه اینستاگرام شوید.
  • بر روی گزینه Notifications کلیک کنید.
  • از بین موارد موجود در صفحه Notifications گزینه Live and Video را انتخاب کنید.
  • گزینه Live Video را بر روی Off تنظیم کنید.
غیر فعال کردن نوتیفیکیشن های گذاشتن لایو اینستاگرام دیگران
غیر فعال کردن نوتیفیکیشن های گذاشتن لایو اینستاگرام دیگران

مراحل ذخیره کردن لایو اینستاگرام

اگر شما کسی هستید که لایو اینستاگرام می گذارد اینستاگرام چند امکان برای ذخیره لایو در اختیار شما قرار داده است.

  • کاربر پخش کننده لایو می تواند پس از اتمام لایو، ویدئو را در گالری گوشی خود دانلود کند.
  • در صورت فعال کردن آرشیو لایو (که درادامه توضیح می دهیم) می توان لایو را آرشیو کرده و در استوری منتشر کرد.
  • می توان پس از اتمام لایو، به راحتی آن را در قالب پست انتشار داد.

نکته مهم این است که لایوهای آرشیو شده تنها تا سی روز قابل دسترس هستند و اگر می خواهید لایوی را استوری و هایلایت کنید تا سی روز پس از لایو این امکان را دارید. نکته مهم دیگر اینکه در صورت پست و استوری کردن لایو، تنها ویدئوی لایو منتشر می شود و کامنت هایی که کاربران در حین لایو گذاشته بودند قابل نمایش نیست.

تا مدتی قبل قابلیت Save اینستاگرام به کاربران این امکان را می داد که پس از تمام شدن لایوشان بر روی دکمه Save در گوشه سمت راست و بالای صفحه کلیک کرده و لایو را در گالری گوشی شان ذخیره کنند. معمولا کاربران بعد از آن لایو را در قالب پست اینستاگرام انتشار می دادند. اما جدیدا اینستاگرام ویژگی فوق العاده پست کردن لایو اینستاگرام را ارائه داده است. بلافاصله بعد از اتمام لایو گزینه ای در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید لایو خود را پست کنید.

البته در صورتی که در اینستاگرام شما همچنان دکمه save وجود دارد و دکمه post را نمی بینید احتمالا اینستاگرام شما آپدیت نیست و نیاز به بروزرسانی دارد.

چگونه لایوم را آرشیو کنم؟

قابلیت آرشیو لایو این امکان را به شما می دهد که بعد از تمام شدن لایو، بتوانید لایوتان را استوری کنید. حتی می توانید لایوهای آرشیو شده را بعد از استوری کردن هایلایت کنید. لایو آرشیو شده تا 30 روز در حافظه اینستاگرام شما باقی می ماند و کاربران شما تا 30 روز می توانند از استوری های هایلایت به این live دسترسی پیدا کنند.

در حالت طبیعی قابلیت آرشیو لایو غیرفعال است و برای فعال کردن آن باید وارد تنظیمات اینستاگرام شده و این امکان را فعال کنید. برای فعال کردن لایو آرشیو مراحل زیر را طی کنید:

گذاشتن پست اینستاگرام - تنظیمات آرشیو لایو
تنظیمات آرشیو لایو
  • وارد تب پروفایل اینستاگرام شده و وارد بخش تنظیمات شوید.
  • از بخش تنظیمات بر روی گزینه Privacy کلیک کنید.
  • در صفحه Privacy گزینه Live را انتخاب کنید.
  • صفحه را به پایین اسکرول کنید و روی کلید روشن در کنار Save live to archive ضربه بزنید.

نکته:

توجه داشته باشید که لایو در قسمت آرشیو فقط به مدت 30 روز بایگانی می شود و پس از 30 روز نمی توانید از بخش archive به آن دسترسی پیدا کنید. بنابراین اگر قصد دارید این لایو تا همیشه برای مخاطبینتان قابل دسترس باشد پیشنهاد می کنیم که بعد از اتمام لایو آن را پست کنید.

سوالات متداول

چرا قابلیت گذاشتن لایو اینیستاگرام را در گوشی ندارم؟

اینستاگرام در نسخه های قدیمی تر خود قابلیت لایو را ارائه نداده بود. بنابراین اگر نسخه اینستاگرام گوشی تان خیلی قدیمی است حتما آن را به جدیدترین نسخه آپدیت کنید.
از طرفی در برخی از سیستم عامل ها از جمله گوشی هایی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند اختلالاتی در نمایش لایو وجود دارد. مساله آخر اینکه خیلی از مواقع امکان استفاده از قابلیت لایو بدون VPN امکان پذیر نیست. پس اگر امکان گذاشتن لایو اینستاگرام یا دیدن لایو را نداشتید ابتدا نسخه اینستاگرامتان را آپدیت کنید، سپس با یک VPN مطمئن وارد اینستاگرام شوید و از قابلیت لایو اینستاگرام استفاده کنید.

چگونه می توانیم لایو اینستاگرام را به دوستانمان اطلاع دهیم؟

اگر پیجی که لایو اینستاگرام گذاشته، خصوصی باشد امکان شرکت در لایو تنها برای کسانی وجود دارد که جزو فالورهای آن پیج باشند. بنابراین شما تنها می توانید این لایو را به فالورهای مشترک اطلاع دهید. اما اگر پیج عمومی باشد می توانید از طریق دایرکت لینک لایو را برای دوستانتان بفرستید.
برای اشتراک گذاری لایو با یک نفر گزینه Send Separately و برای ارسال لایو به یک گروه در دایرکت گزینه Send to a Group را انتخاب نمایید.

آیا می توان لایو اینستاگرام را دانلود کرد؟

صاحب لایو، یعنی کسی که لایو گذاشته است امکاناتی برای ذخیره لایو در اختیار دارد اما افراد بیننده در حالت عادی امکان دانلود لایو را ندارند. برای دسترسی مجدد به لایو نیاز است که از اپلیکیشن های ضبط اسکرین استفاده کنید.

آیا می توانم بفهمم چه کسانی در حال مشاهده لایو من هستند؟

بله. زمانی که شما شروع به ضبط زنده یک لایو می کنید نام تمام کاربرانی که به لایو شما ملحق می شوند نشان داده می شود.

آیا می توان در لایو از فیلتر چهره استفاده کرد؟

اینستاگرام قابلیت استفاده از فیلترها را در تمام قسمت های برنامه از جمله دوربین، استوری و لایو قرار داده است. با شروع لایو از بخش پایین صفحه می توانید فیلتر چهره مدنظرتان را انتخاب و اجرا کنید.

تاپ لایو (Top Live) چیست؟

لایوهای اینستاگرام که به طور عمومی درحال پخش می باشند را Top Live می گویند. وقتی به قسمت Explore  بروید گزینه ای به نام Top Live در بالای صفحه ظاهر می شود که با انتخاب آن می توانید به پخش زنده ویدئوها دسترسی پیدا کنید. با کشیدن صفحه به سمت راست و چپ میتوانید ویدئوهای لایو مختلفی را تماشا کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *