[smartslider3 slider="2"]

10 علت مهم در ایجاد استرس نوجوانان

استرس نوجوانان

بیشتر اوقات، این اتفاقات روزمره هستند که می‌توانند استرس‌زا باشند. اگر نوجوانان شما استرس دارند، ممکن است به دلیل یک یا چند عامل استرس‌زا باشد که در زیر ذکر شده است. در این مقاله به ببرسی علل استرس نوجوانان خواهیم پرداخت. در مقاله چگونه علائم استرس را در نوجوان مدیریت کنیم؟ و 5 روش برای کنترل استرس دانش آموز بیشتر در این مورد بخوانید.

استرس نوجوانان و تحصیلات

فشار برای عملکرد بهتر تحصیلی یکی از شایع ترین علل استرس در دبیرستان است. نوجوانان اغلب نگران بسیاری از موارد مانند اتمام کار مدرسه، پروژه‌ها و گزارشات و مطالعه برای امتحان هستند. این نوع فشار زمانی مناسب است که نوجوان شما را تشویق به کسب نمرات بهتر در مدرسه کند. اما اگر بر توانایی‌های شناختی آنها تأثیر می‌گذارد و بر سلامتی آنها تأثیر می‌گذارد، نگران کننده است.

مشکلات جسمی

تغییرات جسمی نیز می‌تواند عامل استرس در نوجوانان باشد. نوجوانان دچار تغییرات جسمی و عاطفی می‌شوند که می‌تواند آنها را دچار سردرگمی و استرس کند. ندانستن چه اتفاقی برای بدن آنها می‌افتد و چرا آنها در دوران بلوغ احساس خاصی می‌توانند علت چنین تنشی باشند. همچنین فشار بیش از حد بر بدن می‌تواند نوجوان شما را خسته و استرس روانی داشته باشد.

استرس نوجوانان و مشکلات اجتماعی

زندگی اجتماعی برای نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است و آنها می‌توانند با حضور در گروه‌های محبوب، شرکت در مهمانی‌ها و معاشرت با دوستان خود، نیاز مداوم به پذیرش همسالان خود داشته باشند. آنها می‌توانند به دوستان اهمیت بیشتری دهند تا خانواده.

فشار همسالان یک استرس اجتماعی است. جایی که نوجوانان نیاز به پذیرش همسالان خود دارند و انگیزه دارند کارهای جدیدی را امتحان کنند. آنها تحت فشار مداوم هستند تا به گونه‌ای خاص لباس بپوشند و به زبان نوجوان صحبت کنند، باشند. بیشتر اوقات، همه اینها به این معناست که نوجوانان باید خود واقعی خود را کنار بگذارند و تظاهر کنند به کسی که نیستند، که می‌تواند یک تجربه بسیار استرس‌زا باشد.

در این فرایند، آنها یک تصویر اجتماعی پذیرفته شده ایجاد می‌کنند و برای حفظ آن تحت فشار مداوم هستند. تلاش برای ایجاد تعادل بین خود واقعی و تصویر ایجاد شده کار آسانی نیست و می‌تواند استرس زا باشد.

استرس ناشی از مشکلات خانوادگی

هر چیزی که بر خانواده تأثیر بگذارد، به طور مستقیم بر نوجوان تأثیر می‌گذارد. انتظارات نامعقول والدین، ​​اختلاف زناشویی بین والدین، ​​بیماری یکی از اعضای خانواده یا روابط تیره بین خواهر و برادر همه عواملی هستند که می‌توانند بر یک نوجوان تأثیر بگذارند.

رقابت خواهر و برادر یکی دیگر از مشکلات خانوادگی است که می‌تواند نوجوان را تحت فشار قرار دهد. تفاوت بین خواهر و برادر طبیعی است، اما اگر چند درجه افزایش یابد و به جنگ تبدیل شود، می‌تواند برای هر دو طرف درگیر کننده استرس باشد. نوجوانان ممکن است نسبت به خواهر و برادرهای کوچک خود که بیشتر مورد توجه والدین قرار می‌گیرند احساس حسادت و نفرت کنند. برای جلوگیری از چنین موقعیتی از طرفداری از بچه‌ها خودداری کنید.

استرس مالی

پول چیزی نیست که فقط بزرگسالان را نگران کند. نوجوانان بیشتر در مورد مسائل مالی استرس دارند زیرا نمی‌توانند کارهای زیادی در این زمینه انجام دهند. مطالعات نشان می‌دهد که کودکان خانواده‌های کم درآمد تقریباً همیشه با استرس ناشی از فقر روبرو هستند و به نوجوانان و بزرگسالان مشکل دار تبدیل می‌شوند.

اگر خانواده شما با مشکلات مالی روبرو هستند، این نیز می‌تواند برای نوجوان شما استرس‌زا باشد. نوجوانان ممکن است نگران شهریه دانشگاه باشند که می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد.

حوادث آسیب‌زا و نقش آن در استرس نوجوانان

برخورد با حوادث ناگوار مانند تصادفات، بیماری یا مرگ یکی از عزیزان، آزار جسمی یا روحی می‌تواند تأثیر بسیار شدیدی بر نوجوان داشته باشد. مرگ می‌تواند احساس از دست دادن و ترس از دست دادن همه چیز را ایجاد کند و استرس را به درد اضافه کند.

تغییرات شدید در زندگی

نوجوانان ممکن است به سرعت مانند بزرگسالان تغییرات را نپذیرند. تغییرات شدید مانند مهاجرت به مدرسه یا شهر جدید، افزودن اعضای جدید به خانواده مانند ناپدری، خواهر و برادر ناتنی و غیره می‌تواند نوجوان را ناراحت کند. عدم آگاهی از نحوه برخورد با تغییرات و نحوه برآوردن انتظارات والدین یا معلمان می‌تواند زندگی را برای نوجوان بسیار استرس‌زا کند.

عزت نفس ضعیف عاملی برای استرس نوجوانان

نوجوانان در مورد احساسات مختلف و تغییرات جسمی که دارند دچار سوالات و تردیدهای زیادی می‌شوند. شک به خود یا عزت نفس ضعیف در بین آنها بدترین است. رفتار شما با نوجوان نیز می‌تواند باعث شک و تردید در خود و درک ضعیف از خود شود.

رقابت ناسالم

رقابت بین همسالان در مدرسه رایج است. دانش آموزان معمولاً در رقابت‌های دانشگاهی، ورزشی و فعالیت‌های فوق برنامه به رقابت سالم می‌پردازند. رقابت خوب و سالم است به شرطی که آنها را تشویق به عملکرد بهتر و بهبود نمرات خود کند. اما اگر باعث ایجاد احساسات منفی مانند حسادت و کینه شود، فقط بر استرس تحصیلی فعلی می‌افزاید.

مدیریت زمان ضعیف

یک شکایت رایج که نوجوانان مطرح می‌کنند این است که برای هیچ کاری وقت ندارند. هرگز وقت کافی برای صبحانه، کار مدرسه یا کارهای خانه وجود ندارد. مدیریت ضعیف زمان یکی دیگر از دلایل استرس در بین نوجوانان است. آنها به راحتی توسط فناوری و رسانه‌ها، که بیشتر وقت آنها را می‌خورد، منحرف می‌شوند. قبل از اینکه متوجه شوند، زمان کمی برای آنها باقی می‌ماند تا کارهای لازم را انجام دهند.

نتیجه‌ی این امر چیزی جز نوجوانی با استرس نیست. این امر بیشتر در زمانی رخ می‌دهد که نوجوان در دنیای مجازی و درگیر روابط آن می‌شود. شما به عنوان والیدن می‌توانید با استفاده از نرم‌افزراهای کنترل والدین FamilySafe مانند در استفاده بهینه از گوشی همراه کود به او کمک نمایید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *