[smartslider3 slider="2"]

چگونه علائم استرس را در نوجوان مدیریت کنیم؟

علائم استرس

نظرسنجی انجمن روانشناسی آمریکا در سال 2014 نشان داد که نوجوانان بیشتر از بزرگسالان استرس دارند. این امر برای والدین کاملاً نگران کننده است. استرس نوجوانان غیر معمول نیست. اما می‌توان قبل از بدتر شدن با آن برخورد کرد. علیرغم اینکه استرس در نوجوانی ممکن است دلایل زیادی داشته باشد، اما با کمی صبر والدین می‌توانند آنها را برطرف کنند. در این مقاله به بررسی علل علائم استرس در نوجوانان می‌پردازیم.

استرس نحوه واکنش بدن به تجربیات طاقت فرسا یا تهدیدآمیز است. هنگامی که تحت فشار برای انجام کاری هستید یا هنگامی که مجبور به مقابله با شرایط نامطلوب هستید، احساس استرس می‌کنید.

وقتی فردی با تهدیدی فوری یا قریب الوقوع روبرو است یا به شدت تحت فشار است، دچار استرس خواهد شد. این واکنش نقش مهمی در نحوه برخورد ما با استرس ایفا می‌کند. استرس بدن را برای مبارزه با تهدید یا فرار از آن آماده می‌کند.

شناخت علائم استرس در نوجوانان

استرس می‌تواند خود را به طرق مختلف، عمدتا احساسی و جسمی نشان دهد. انواع استرس برای نوجوانان می‌تواند بسیار زیاد باشد. برخی از انواع آن به شرح زیر است. شناخت علائم استرس می‌تواند کمک بزرگی برای درک نوجوان باشد. در مقاله 5 روش برای کنترل استرس دانش آموز و بهترین روش‌های کاهش استرس در دانش آموزان بیشتر در این مورد بخوانید.

1. علائم عاطفی

افرادی که استرس دارند هیجان‌زده نیستند. آنها ناراضی هستند و ممکن است افسرده به نظر برسند. همچنین نوجوانان تحت فشار ممکن است آشفته، مضطرب، در انزوا و تحریک پذیر به نظر برسند. آنها به راحتی با چیزهای ساده عصبانی می‌شوند و در خود غرق می‌شوند و همچنین ممکن است از این وضعیت احساس درماندگی و ناامیدی کنند.

2. علائم جسمانی

علائم فیزیکی استرس در نوجوانان شامل خستگی، سردرد، یبوست، تهوع و سرگیجه، تپش قلب و از دست دادن اشتها است. نوجوان ممکن است علاقه خود را به ورزش و سایر فعالیت‌های بدنی از دست بدهد. برخی از نوجوانان ممکن است وزن خود را کاهش داده یا افزایش دهند. این استرس امکان دارد در دختران تغییری در چرخه قاعدگی ایجاد کند.

3. تغییرات رفتاری

نوجوان ممکن است عصبی به نظر برسد و عادات عصبی مانند ناخن جویدن، قدم زدن و بی‌قرار، حرکت مداوم و غیره را نشان دهد. گریه کردن، منزوی شدن و دوری از دوستان و خانواده، بدخلقی یا به راحتی تحریک پذیر بودن، نگرانی در مورد ظاهر آنها و عدم علاقه زیاد به فعالیت‌هایی که به آنها لذت می‌بخشد نیز می‌تواند نشان دهنده استرس باشد.

4. علائم شناختی

استرس در نوجوانان همچنین می‌تواند بر توانایی‌های شناختی آنها مانند حافظه تأثیر بگذارد. ممکن است فکر کنید که نوجوان شما از کارهای خود غفلت می‌کند یا بی‌احتیاطی می‌کند، اما ممکن است استرس داشته باشد و امور را فراموش کرده باشد. سایر علائم شناختی شامل غیر منطقی بودن، ناتوانی در تمرکز، دیدگاه منفی و قضاوت ضعیف است.

گاهی اوقات، ممکن است نتوانید تشخیص دهید که نوجوان شما استرس دارد یا فقط نشانه‌هایی از دوران نوجوانی را دارد. در چنین مواردی، تست استرس نوجوانان می‌تواند گزینه مناسبی باشد. می‌توانید از آنها بخواهید در آزمون آنلاین یا در مدرسه شرکت کنند. آنها را وادار به انجام چنین آزمایشاتی نکنید. در عوض، آن را به یک فعالیت سرگرم کننده تبدیل کنید که همه اعضای خانواده در آن شرکت می‌کنند.

برخلاف آنچه فکر می‌کنید، استرس خوب است، اگر انگیزه شما را برای عملکرد بهتر افزایش دهد. همچنین می‌تواند به شما در تشخیص مشکلات اساسی کمک کند. استرس یا تنش روانی که نوجوان در حال گذراندن است به راحتی قابل کنترل است، تنها در صورتی که بدانید چه چیزی باعث ایجاد آن شده است.

نکات اساسی مدیریت استرس

در این قسمت راه‌هایی برای مدیریت استرس نوجوان پیشنهاد می‌شود که از بهترین راه‌های ممکن برای رویارویی با این مشکل است.

تمرینات تنفسی

تمرینات تنفس عمیق (تنفس شکمی) بدن و ذهن را آرام می‌کند. تمرینات تنفسی می‌تواند تعادل را به سیستم عصبی برگرداند و همچنین باعث افزایش تمرکز می‌شود.

ذهن آگاهی

این هنر تمرکز بر لحظه حال است. وقتی غرق افکار و احساسات خود شدید، نفس عمیق بکشید و به اطرافتان نگاهی بیندازید. سعی کنید هیچ فکر نکنید. روی آنچه می‌بینید تمرکز کنید. همچنین می‌توانید با تمرکز بر تنفس، احساسات بدن یا آنچه می‌شنوید، تمرکز حواس را تمرین کنید. این فعالیت ساده به شما این امکان را می‌دهد که از افکار خود فاصله بگیرید و ذهن شما را آرام می‌کند.

تجسم خلاق

تصویرسازی بصری ابزاری قدرتمند است که می‌توان از آن برای رهایی از تفکر منفی که باعث ایجاد استرس می‌شود استفاده کرد. در یک مکان آرام در اتاق خود بنشینید. چشمان خود را ببندید و به صداهای اطراف گوش دهید. حالا تصور کنید وضعیت ایده آل چگونه خواهد بود. به این فکر کنید که چه احساسی دارید و چه خواهید گفت. آن فکر را یک یا دو دقیقه نگه دارید. هنگامی که چشمان خود را باز می‌کنید، به دنیای واقعی با چشم اندازی تازه باز خواهید گشت.

مشارکت

وقتی شما و دوستانتان تحت فشار هستید، می‌توانید این فعالیت را امتحان کنید. اشتراکات به شما امکان می‌دهد احساسات و افکار خود را به صورت ساختارمند به اشتراک بگذارید. همچنین به شما کمک می‌کند مهارت‌های گوش دادن خود را توسعه دهید.

به خاطر داشته باشید که هیچ چیز نمی‌تواند استرس را از بین ببرد. فقط می‌توانید آن را بهتر مدیریت کنید تا از تسلط بر زندگی خود جلوگیری کنید. هرچه زودتر نوجوانان نحوه برخورد با استرس را بیاموزند، در کنترل آن در زندگی بزرگسالی بهتر عمل خواهند کرد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *