[smartslider3 slider="2"]

9 نکته از اثرات مضر موبایل برای نوجوانان

موبایل برای نوجوانان

آیا نوجوان شما، اذیت می‌کند که برای تولدش یک تلفن همراه بخرید؟ یا در نظر دارید یک تلفن همراه برای افزایش  امنیت به نوجوان خود بدهید؟ اگرچه ممکن است این تصمیم درستی باشد، اما آیا به آثار سوء موبایل برای نوجوانان توجه کرده‌اید؟ اگر نه، این مقاله را بخوانید.

این روزها دیدن نوجوانانی که کنار هم ایستاده‌اند اما کاملاً یکدیگر را نادیده گرفته‌اند، یک امر معمول است. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، 78 درصد از نوجوانان بین 12 تا 17 سال، دارای تلفن همراه یا موبایل هستند. آنها فقط از آن برای تماس با والدین خود استفاده نمی‌کنند. از هر چهار نوجوان یک نفر به اینترنت دسترسی دارد که بسیار بیشتر از بزرگسالان است. بنابراین، آیا تلفن همراه برای نوجوانان چیز خوبی است؟ تلفن همراه چه تاثیرات منفی برای نوجوانان دارد؟

تاثیرات خرید موبایل برای نوجوانان

شکی نیست که تلفن همراه یک ابزار مفید است. ارتباط با همکاران، دوستان و بستگان را آسان می‌کند. اما هر فناوری که چنین مزایایی را ارائه می‌دهد مجموعه‌ای از تأثیرات منفی را نیز به همراه دارد. تاثیر تلفن‌های همراه بر جوانان و جامعه بسیار زیاد است. در این قسمت نحوه تاثیر موبایل برای نوجوانان را مشاهده می‌کنید.

التهاب تاندون

پیام‌های اضافی می‌تواند منجر به تاندونیت نوجوانان شود. وضعیت بد بدن باعث درد در دست‌ها، کمر و گردن می‌شود. طبق یک مطالعه، استفاده بیش از حد از تلفن همراه منجر به اختلالات اسکلتی عضلانی مانند التهاب تاندون و درد در ساعد و انگشت شست می‌شود.

استرس

داشتن تلفن همراه نوجوان را وسوسه می‌کند که به جای انجام کار، تمام روز را به صحبت یا ارسال پیام کوتاه اختصاص دهد. مطالعات ثابت کرده است که نوجوانانی که زمان زیادی را با تلفن‌های همراه خود می‌گذرانند بیشتر مستعد استرس، اضطراب و افسردگی هستند. تحقیقات همچنین نشان داده است که استفاده بیش از حد از تلفن‌های هوشمند ممکن است منجر به افزایش خطر مشکلات روانی شود. در بهترین روش‌های کاهش استرس در دانش آموزان بیشتر در این مورد بخوانید.

از دست دادن خواب

اکثر نوجوانان هنگام پاسخگویی به پیامک‌ها و تماس‌ها، تلفن‌های همراه خود را در نزدیکی خود نگه می‌دارند و شبانه روز در دسترس هستند. این ممکن است منجر به اختلال در خواب شود. مطالعات نشان داده است که نوجوانانی که از تلفن همراه بعد از خاموش شدن چراغ استفاده می‌کنند، با افزایش خستگی روبرو شده‌اند.

اضطراب

تکیه بر پیام کوتاه به عنوان یک راه ارتباطی اصلی می‌تواند اضطراب را در نوجوانان افزایش دهد. ارسال پیام کوتاه فوراً لذت بخش است، اما باعث ایجاد اضطراب نیز می‌شود. پاسخ فوری یک دوست می‌تواند شادی و سرور را به ارمغان بیاورد. اما در صورت تاخیر در پاسخ یا عدم پاسخ، همین لذت می‌تواند به ناامیدی تبدیل شود. همچنین، اعتیاد به تلفن همراه می‌تواند به وسواس برای بررسی پیام‌ها و پاسخ فوری تبدیل شود. همچنین ممکن است با ایجاد توهم مبنی بر اینکه آنها پیامی دریافت کرده اند حتی در حالی که هیچ پیامی دریافت نکرده‌اند، اضطراب را افزایش دهد.

خطر ابتلا به سرطان

اگرچه شواهد روشنی مبنی بر ارتباط بین استفاده ازموبایل برای نوجوانان و سرطان وجود ندارد. اما در برخی افراد ارتباط آماری قابل توجهی وجود دارد. داده‌های جمع آوری شده از پنج کشور اروپایی نشان می‌دهد خطر سرطان در افرادی که به مدت ده سال یا بیشتر از تلفن همراه استفاده می‌کردند افزایش یافته است. اگرچه هیچ تحقیق واضحی در مورد خطر ابتلا به سرطان و استفاده از تلفن همراه وجود ندارد، اما گفته می‌شود که طیف گسترده‌ای از اثرات سلامتی را دارد.

زورگویی سایبری

بر اساس مطالعه ای که بر روی نوجوانان 13 تا 18 ساله انجام شد، 15 درصد از کودکان به صورت آنلاین مورد آزار و اذیت سایبری قرار گرفته اند. 10 درصد از طریق تلفن همراه مورد آزار سایبری قرار گرفته اند و 5 درصد نیز از طریق تلفن همراه شخص دیگری را مورد آزار سایبری قرار داده‌اند.

بر اساس یک نظرسنجی، آزار سایبری نوجوانان را غمگین و مایل به حضور در مدرسه نمی‌کند. این مطالعه همچنین نشان داده است که کودکانی که مورد آزار سایبری قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض مشکلات روانی مانند سردردهای مکرر، مشکلات به خواب رفتن، میزان بیشتر اضطراب و افسردگی هستند. شناسایی زورگویی سایبری بسیار دشوارتر از زورگویی فیزیکی است زیرا نامرئی است. در مقاله هفت نشانه هشدار دهنده مزاحمت سایبری و کودک آزاری آنلاین چیست و چه پیامدهایی به دنبال دارد؟بیشتر بخوانید.

اعتبار واهی

آخرین تحولات در تلفن‌های همراه دسترسی نوجوانان به هرگونه اطلاعات را آسان کرده است. اکثر مواردی که در رسانه‌های اجتماعی و اینترنت ارائه می‌شود ممکن است دقیق نباشد. اما نوجوانان ساده لوح ممکن است آنها را جدی گرفته و تحت تأثیر قرار گیرند. این ممکن است آنها را وادار به زندگی در دنیای فانتزی کند و اعتبار واهی ایجاد کند.

چاقی

استفاده مداوم از تلفن همراه نیز ممکن است باعث چاقی در نوجوانان شود. طبق مطالعه‌ای که توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد انجام شده است، نوجوانانی که ساعات بیشتری در روز را صرف تلفن‌های همراه می‌کنند، بیشتر در معرض چاقی هستند. این مطالعه همچنین می‌گوید که نوجوانانی که بیش از پنج ساعت در روز در مقابل صفحه نمایش می‌گذرانند، 43 درصد بیشتر در معرض خواب یا ورزش کمتری هستند که منجر به چاقی می‌شود.

مشکلات بینایی

گفته می شود افزایش استفاده از موبایل برای نوجوانان باعث ایجاد مشکلات بینایی می‌شود. طبق مطالعه‌ای که روی 30 دانشجوی پزشکی انجام شد، 83 درصد از آنها دارای سندرم بینایی بودند. علائم آن شامل استرس، قرمزی چشم، احساس سوزش، تاری دید و خشکی چشم است.

استفاده بیش از حد از تلفن‌های همراه از مفید بودن آنها پیشی گرفته و مشکلات جدیدی را در نوجوانان ایجاد کرده است. در حالی که ممکن است نوجوان خود را از استفاده از تلفن همراه منع نکنید، اما می‌توانید با ایجاد برخی قوانین اساسی، این استفاده را محدود کنید.

استفاده ایمن از تلفن‌های همراه برای نوجوانان

تلفن‌های همراه جایی نمی‌روند. حداقل نه به این زودی. بنابراین، شما به عنوان والدین مسئول باید به نوجوانان خود درباره ایمنی تلفن همراه و نحوه استفاده مسئولانه از آن آموزش دهید. همچنین باید محدودیت‌هایی برای استفاده از تلفن همراه داشته باشند. در این قسمت چند راه برای جلوگیری از اثرات سوء تلفن همراه بر نوجوانان آورده شده است:

  • با نوجوان خود در مورد میزان قابل قبول زمان و پول صرف شده برای تلفن‌های همراه مذاکره کنید.
  • به آنها بگویید انگیزه خود را برای پاسخ دادن فوری به متن‌ها مهار کنند.
  • از آنها بخواهید که تلفن همراه خود را قبل از خواب خاموش کنند تا برنامه خواب منظمی داشته باشند. یک قانون وضع کنید که استفاده از تلفن همراه حداقل یک ساعت قبل از خواب محدود شود.
  • به نوجوان خود بیاموزید که مکالمات کوتاه تا متوسط با تلفن‌های همراه ممکن است تا حدودی به کاهش عوارض جانبی آن کمک کند.
  • یک برنامه ماهانه را انتخاب کنید که ساختار تعداد دفعات تماس و پیام‌های متنی را مشخص می‌کند. این امر به شما کمک می‌کند بدانید نوجوانتان هر چند وقت یکبار تماس می‌گیرد و پیام می‌فرستد و چه شماره‌هایی را ردیابی می‌کند. یا می‌توانید از نرم افزارهای کنترل و نظارت کودک مانند FamilySafe استفاده نمایید.

عضویت در دنیای رو به رشد فناوری بسیار عالی است و همه باید از مزایای آن در حد اعتدال برخوردار شوند. اجازه ندهید فناوری مانع خوشحالی بازی در بیرون از خانه و گذراندن وقت با خانواده برای کودک شود. وقتی از تلفن‌های همراه در حد اعتدال استفاده شود می‌توانند بسیار مفید باشند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *