6 نکته مهم برای کنترل استرس مدرسه در روز اول

استرس مدرسه

این امکان وجود دارد که در روز اول مدرسه کودک نخواهد والدین او را در این محیط غریب و ناآشنا تنها بگذارند. اما روشن است که این یک مرحله ضروری برای رشد کودکان است و گریزی از آن نیست. هرچند ممکن است لحظات اضطراب‌آور و سختی را برای والدین و کودک‌ رقم بزند. کنترل استرس مدرسه در روز اول امری بسیار مهم برای آینده و ایجاد شوق در کودک به حساب می‌آید.

والدین هرقدر آرام‌ و مطمئن‌تر باشند، به همان اندازه می‌توانند به کودکان کمک کنند تا آنها نیز به آرامش برسد. اما به یاد داشته باشید پیش از فرا رسیدن روز اول مدرسه کودکان را آماده‌کنید. این‌کار می‌تواند به‌طور چشمگیری اضطرابی که کودک‌ هنگام ترک والدین احساس می‌کند را کاهش دهد.

استرس مدرسه در کودکان را چگونه کنترل کنیم؟

با درک احساسات کودک می‌توان به آنها در هنگام استرس مدرسه در اولین روز آن کمک نمود. در اینجا شش روش برای کمک به کودکان در مقابله با استرس مدرسه در روز اول آن، آمده است.

حفظ آرامش در والدین

این توصیه‌ای است که همه والدین در هر سنی باید به آن توجه کنند. مدیریت نگرانی‌های خود را از اعزام فرزندتان به مدرسه آغاز کنید. از خود بپرسید از چه می‌ترسم. شاید شما می‌ترسید که کودکتان دیگر متعلق به شما نباشد، درست رفتار نکند یا ایمن نباشد. برخی از نگرانی‌های بزرگسالان ریشه در تجربیات مدرسه خود آنها دارد یا به اضطراب مدرسه در آنها باز می‌گردد.

اهمیت خواب صحییح

والدین باید تلاش کنند تا کودک در شب قبل از رفتن به مدرسه خواب خوبی داشته باشد. این امر در کنترل استرس مدرسه در اولین روز کمک بسیار زیادی خواهد نمود. زیرا خواب صحیح از اضطراب و استرس کودک خواهد کاست و در رسیدن وی به آرامش نقش زیادی ایفا می‌نماید.

برای رسیدن به این امر سعی کنید تا کودک هر چه بیشتر از وسایل هوشمند دور باشد. یا می‌توانید از نرم‌افزارهای کنترل کودک مانند FamilySafe استفاده نمایید. با این نرم افزار می‌توانید دسترسی‌های کودک به اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند را محدود نموده یا اینترنت وی را قطع نمایید. در مقاله خواب کودک، عنصر اساسی برای سلامت روحی و جسمی بیشتر در این مورد بخوانید.

شناخت شرایط و کاهش استرس مدرسه

بسیاری از اضطراب‌ها در لحظه آخر تشدید می‌شوند. مدتی را صرف تفکر در زمینه تدارکات مدرسه با فرزند خود کنید. این امور ممکن است شامل مواردی مانند حمل و نقل، ناهار، لباس، وسایل مدرسه و برنامه‌ها باشد. برنامه ریزی از پیش و آماده سازی به این معنی است که قبل از آخرین لحظه همه چیز برنامه ریزی شده است.

راه دیگر برای کاهش استرس مدرسه در کودک این است که با فرزند خود و دوستان وی از مدرسه دیدن کنید. این آماده سازی اولیه می‌تواند برای هر دوی شما مفید باشد.

کارشناسان بیان می‌کنند که وقتی فردی درگیر فرآیند است، کمتر از ناشناخته‌ها می‌ترسد. بنابراین از کودکان بپرسید که در حمایت عاطفی یا برنامه ریزی عملی از شما چه انتظاری دارند. ممکن است آنها ایده‌های فوق العاده‌ای ارائه دهند. انجام این ایده‌ها و عمل کردن به آنها از استرس و اضطراب کودک کم خواهد نمود.

توجه به نگرانی‌های کودک

سوالات برای کاوش در مورد آنچه ممکن است در پشت نگرانی آنها وجود داشته باشد بسیار مفید است. گاهی اوقات کودکان نگران قلدر کلاس، سطح پیشرفته کار یا دوری از والدین هستند. در مورد نگرانی‌ها صحبت کنید و به آنها کمک کنید تا فکر کنند چه نوع کمک عملی یا احساسی مفید خواهد بود.

نشانه‌ی قدرت

ارسال و همراهی چیزی خاص با کودک به مدرسه می‌تواند به ارتباط با او کمک کند. یک حیوان عروسکی یا پتو برای چرت در مهدکودک، یک جواهر مورد علاقه، یک یادداشت در جعبه ناهار یا تصاویر خانوادگی، یادگاری‌هایی از این قبیل می‌تواند در طول روز به کاهش استرس کودک کمک کند.

حتی گاهی با نصب نرم‌افزارهای کنترل والدین مانند FamilySafe و اعلام آن به کودک و آگاهی او به این امر که موقعیت جغرافیایی‌اش توسط والدین کنترل می‌شود و نیازی به نگرانی نیست، می‌تواند کمک بزرگی به کودک برای کنترل استرس باشد.

جشن در پایان روز

یک مراسم جشن ساده برای فرزند خود ایجاد کنید که به ایجاد امنیت کمک می‌کند. حرکات همدلانه و کلمات محبت آمیز شما با ترس‌ها و تجربیات فرزند شما ارتباط خواهد داشت. این احساسات را کم نکنید و به آنها نگویید نگران نباشید. در مکالمات در مورد آنچه ممکن است برای آنها مفید باشد مشارکت کنید. اگر هریک از شما همچنان احساس ناراحتی می‌کند، برای کشف منابع خارجی با پزشک، درمانگر یا مدیران مدرسه آماده صحبت شوید. به یاد داشته باشید، اگر مثبت اندیش و در آرامش هستید، این احساسات بیشتر به فرزند شما منتقل می‌شود.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها