10 عادت سالم زندگی برای آموزش به کودکان

عادت سالم

حقیقت این است که کودکان رفتارهای بزرگسالان را جذب کرده و دقیقا مانند همان را تکرار می‌کنند. اگر می‌خواهید عادت سالم را به فرزند خود بیاموزید، ابتدا باید آن را به کودکان نشان دهید. در این مقاله به بررسی و معرفی ده عادت خوب و مناسب می‌پردازیم.

جمع‌های خانوادگی و ایجاد عادت سالم

وعده‌های غذایی که با هم آماده می‌شوند، عصرهای هفتگی فیلم، درست کردن پازل، انجام آزمایشات علمی ساده، صحبت در مورد نحوه گذراندن روز، تعاملاتی خانوادگی هستند که قطعاً به تقویت روابط کمک می‌کند.

برنامه کنترل والدین FamilySafe در اینجا به کمک میاید. این امکان را می‌دهد که وب سایت‌ها و برنامه‌های نامناسب برای کودکان را مسدود کنید، نحوه استفاده آنها از رسانه‌های اجتماعی و بیشتر از همه محدودیت‌های زمانی را برای استفاده تعیین کنید. با این عمل و در نبود رسانه‌های اجتماعی اعضای خانواده وقت بیشتری را در کنار هم خواهند گذراند.

فعالیت در خارج از خانه

در این دوران همه‌گیری ویروس کرونا همه فعالیت‌های خارج از خانه سخت‌تر یا حتی غیرممکن است. اما در مواقع عادی ارزش دارد هر چند وقت یکبار اطراف محله خود را به کودکان نشان دهید تا آنها با جذابیت‌های شهر و منطقه خود آشنا شوند و از مزیت بودن با خانواده استفاده کنند. مطمئن شوید که این نوع تجربه، اوقات خوشی را در اختیار کودک قرار می‌دهد.

رابطه با دوستان

ایجاد ارتباط و برقراری روابط چیزهایی هستند که باید آموزش داده شوند. گذراندن وقت با دوستان و آشنایان برای کودکان و نوجوانان مهم است و به آنها این امکان را می‌دهد که ارتباطات، حفظ روابط، حل مشکلات و همکاری را بیاموزند. بسیاری از دوستی‌ها در آغاز دبستان برقرار شده است. این امر بر رشد و عزت نفس آنها تأثیر مثبت داشته باشد و مهارت‌های اجتماعی آنها را تقویت می‌کند.

حمایت والدین

این ممکن است مهمترین عادتی باشد که باید در خانوادها به یک هنجار تبدیل شود. به فرزند خود بیاموزید که شما متحد او هستید، از او حمایت خواهید کرد و او فردی مهم و دوست داشتنی است. برای یک کودک، آگاهی از این امر که می‌توانند روی والدین خود حساب کنند و در صورت بروز مشکلات یا تردیدها به آنها مراجعه کنند، ارزشمند است. این حمایت، محبت و توجه والدین در سنین پایین می‌تواند کودک را تا پایان عمر تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین او را تحسین کنید و مطمئن شوید که به ارزش خود آگاه است.

تغذیه سالم، راهی مهم برای ایجاد عادت سالم

عادت دادن کودکان در زمینه غذا خوردن بسیار مهم است. زیرا بر سلامت آنها تأثیر مستقیم دارد. چاقی و پوسیدگی دندان شرایطی هستند که بیشتر دانش آموزان دبستانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. غذاهای فرآوری شده، رژیم‌های غذایی با قند زیاد، نوشیدنی‌های شیرین و حذف صبحانه مواردی است که باید از آنها اجتناب کرد.

صبحانه را حذف نکنید. این امکان مناسبی برای وارد کردن سبزیجات خام، میوه و نان سبوس‌دار به رژیم غذایی کودک یا تهیه یک غذای شیرین است که میل او به کربوهیدرات را برآورده می‌کند. حذف اولین وعده غذایی در روز می‌تواند متابولیسم را کند کرده، اشتهای کودک را در بقیه روز افزایش دهد و او را ترغیب کند تا به دنبال میان وعده‌هایی با کالری بالا باشد، تا بتواند سریعاً انرژی دریافت کند.

به جای نوشیدنی‌های شیرین که حاوی انواع قند هستند، آب و اسموتی بنوشید. شکی نیست که سالم ترین چیز برای نوشیدن آب ساده است. اما عادت کردن کودکان به نوشیدن آن به محض اینکه با طعم سایر نوشیدنی‌های قندی آشنا شدند، آسان نیست.

به کودکان شیرینی ندهید. این عادت می‌تواند منجر به اختلالات خوردن شود. ارتباط دادن شیرینی‌ها با پاداش می‌تواند برای آنان مضر باشد و بر رابطه آنها با غذا تأثیر منفی بگذارد. همچنین می‌توانید غذا را با هم تهیه کنید. آشپزی با هم راهی عالی برای آموزش مسئولیت‌های جدید و مشارکت در زندگی خانوادگی است.

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی مربوط به این نیست که فرزند شما ورزش خاصی انجام دهد یا خیر. موضوع این است که تمام روز جلوی کامپیوتر یا تلویزیون ننشیند. به فرزند خود آزادی بدهید. اجازه دهید با انواع ورزش‌ها و فعالیت‌ها آشنا شود. زیرا درست مانند این که همه بزرگسالان دوست ندارند بدوند، همه بچه‌ها از بازی فوتبال یا طناب زدن لذت نمی‌برند. در مقاله شش نکته مهم آموزشی در ورزش کودک و ورزش کودکان و چالش‌های موجود بیشتر در این مورد بخوانید.

خواب و کارهای روزمره

بدن کودکان و نوجوانان به خواب زیادی احتیاج دارد تا به درستی بازسازی شود. برای آنها مهم است که عادات منظمی را ایجاد کنند و تقریباً هر روز در یک ساعت خاص بخوابند. بدیهی است که با تنظیم برنامه‌ای برای روز یا حداقل برای عصر به این امر کمک می‌شود. بسته به سن کودک، این طرح متفاوت به نظر می‌رسد.

بهداشت مناسب

یک عادت سالم دیگر رعایت اصول بهداشتی مانند تنها مسواک زدن دندان‌ها، شستن دست‌ها، حمام کردن هر روز و تمیز کردن مرتب گوش‌ها است. همچنین این بدان معناست که به فرزندان خود یاد دهید لباس‌های خود را تازه و تمیز نگه دارند. به آنها یادآوری کنید که میوه‌ها و سبزیجات را بشویند. اگرچه ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما بیماری‌های مربوط به بهداشت در بین کودکان بسیار شایع است.

کودکان باید لوازم بهداشتی مخصوص خود را داشته باشند.اگر کودک از نظر بهداشتی سرسخت است، می توانید با وسایل رنگارنگ مانند مسواک با شخصیت کارتونی مورد علاقه یا اسباب بازی‌های حمام او را تشویق کنید.

کتاب خواندن

خواندن منظم کتاب فقط یک سرگرمی ارزشمند نیست، بلکه فرصتی است که کودکان توانایی‌های زبانی خود را توسعه داده، واژگان خود را تقویت کرده و تخیل خود را گسترش دهند. با هم خواندن پیوندی بین والدین و فرزندان ایجاد می‌کند.

خواندن همچنین به معنای گسترش دانش کودک از جهان، آموزش، تمرین حافظه و تمرکز است. بسیاری از کتاب‌هایی که برای کودکان نوشته شده است شامل اطلاعات ارزشمندی در مورد جهان پیرامون آنها، داستان‌هایی با اخلاق و دانش عمومی جالب است.

محدودیت در استفاده از گوشی و ایجاد عادت سالم

بیشتر عاداتی که در بالا توضیح داده شد باعث می‌شود که کودک زمان کمتری را صرف استفاده از بازی‌ها یا برنامه‌ها کند، یا شبکه‌های اجتماعی را بگردد. برنامه کنترل والدین FamilySafe به شما و کودک اجازه می‌دهد تا قوانین استفاده از فناوری را تدوین کنید. مسدود کردن سایت‌ها و برنامه‌های نامناسب، تعیین محدودیت زمانی، نظارت بر رسانه‌های اجتماعی در FamilySafe ارائه شده است.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها