[smartslider3 slider="2"]

چگونه مشکل ارسال نشدن لوکیشن در گوشی را رفع کنیم؟

روش های رفع مشکل ارسال نشدن لوکیشن

جی پی اس (GPS) یا همان سیستم موقعیت یابی، امروزه در تمام دستگاه های موبایل هوشمند وجود دارد و برنامه های زیادی از این قابلیت برای تشخیص موقعیت کاربر استفاده می کنند. ممکن است بخواهید لوکیشنی را در تلگرام یا برنامه های دیگر ارسال کنید، اما متوجه شوید که امکان ارسال موقعیت وجود ندارد. مشکل ارسال نشدن لوکیشن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید و نمی توانید موقعیت مکانی مدنظرتان را پیدا کنید یا اینکه موقعیت خودتان را برای کسی بفرستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. با مطالعه این مقاله می توانید مشکل ارسال نشدن لوکیشن گوشی تان را رفع کنید.

دلایل ارسال نشدن لوکیشن

ممکن است بخواهید در تلگرام، واتساپ یا هر برنامه ای که قابلیت ارسال لوکیشن را دارد، موقعیت مکانی خود را برای فردی بفرستید؛ اما در انجام این کار با مشکل مواجه شوید. در این مواقع بهتر است روش ارسال لوکیشن را یک بار دیگر بررسی کنید.

اگر مطمئن هستید که مراحل را به درستی طی می کنید، به احتمال زیاد مشکل از تنظیمات برنامه مد نظر یا تنظیمات گوشی است. در ادامه مواردی را که می توانند باعث ارسال نشدن لوکیشن شوند، بررسی می کنیم.

خاموش بودن جی پی اس

تکنولوژی جی پی اس قابلیت مکان یابی را به گوشی های همراه می دهد. برای ارسال لوکیشن توسط گوشی، قبل از هر چیزی باید GPS گوشی را روشن کنید.

گاهی پیش می آید که برنامه های جانبی گوشی (مثل برنامه های ذخیره باتری و اینترنت) به صورت خودکار برخی قابلیت های گوشی را غیرفعال می کنند. بنابراین حتی اگر GPS گوشی را روشن کرده اید، یک بار دیگر بررسی کنید که توسط برنامه دیگری خاموش نشده باشد.

روشن کردن GPS گوشی
برای روشن کردن GPS گوشی از بالای صفحه به بخش Quick Access رفته و گزینه Location یا GPS را روشن کنید.

اینترنت ضعیف

مواقعی که اینترنت ضعیف است و ما از آنتن های شبکه موبایل دور هستیم قابلیت GPS به مشکل می خورد. مکان هایی مثل زیرزمین یا قرار گرفتن پشت یک ساختمان بلند نیز شرایطی را ایجاد می کنند که آنتن دهی موبایل به مشکل بر می خورد. اگر در چنین شرایطی هستید برای حل مشکل ارسال نشدن لوکیشن گوشی، ابتدا باید موقعیت تان را تغییر دهید تا آنتن دهی گوشی به حالت طبیعی برگردد.

روشن بودن Airplane Mode

روشن بودن حالت پرواز (Flight mode یا Airplane Mode)، از دلایلی است که اتصالات شبکه را تحت تاثیر قرار می دهد و اجازه موقعیت یابی به شما نمی دهد.

گاهی حالت هواپیما یا AirPlane تلفن ممکن است به هر دلیلی روشن شود. برای این منظور بهتر است بررسی کنید که Airplane Mode (در برخی گوشی ها با Flight mode) روشن نباشد. برای این منظور منوی بالای گوشی را به سمت پایین بکشید و به بخش Quick Access گوشی بروید. در صورت روشن بودن آیکن هواپیما آن را خاموش کنید.

خاموش بودن حالت پرواز برای رفع مشکل ارسال نشدن لوکیشن گوشی
برای رفع مشکل ارسال نشدن لوکیشن گوشی، مطمئن شوید که حالت پرواز گوشی فعال نباشد.

ندادن مجوز دسترسی به GPS در برنامه مد نظر

برای اینکه بتوانید لوکیشنی را در تلگرام ارسال کنید، نیاز است که مجوز دسترسی به gps را به این برنامه بدهید. به همین ترتیب هر برنامه ای که بخواهد از قابلیت GPS استفاده کند نیاز به دسترسی دارد.

اگر با مشکل ارسال نشدن لوکیشن در برنامه ای مواجه شدید، حتما به بخش تنظیمات Location گوشی بروید و مطمئن شوید که برنامه مد نظر به قابلیت GPS دسترسی داشته باشد.

درست نبودن تنظیمات تاریخ و زمان گوشی

اگر تنظیمات مربوط به تاریخ و زمان گوشی شما درست نباشد، ممکن است با مشکل ارسال و دریافت در واتساپ یا سایر برنامه ها مواجه شوید. برای تنظیم دقیق وضعیت تاریخ و زمان در گوشی خود ابتدا وارد Settings (تنظیمات) گوشی شوید. سپس گزینه Data & Time را انتخاب کنید و در بخش Set Time زمان و تاریخ درست را وارد کنید.

توصیه می کنیم که در این بخش تیک گزینه Automatic Time Zone را بزنید تا دستگاه شما به صورت اتوماتیک با توجه به اطلاعاتی که از شبکه ارتباطی دریافت می کند، تاریخ و زمان دقیق را تعیین کند.

مشکل ارسال نشدن لوکیشن به دلیل فعال بودن Power Saving

حالت ذخیره نیرو یا Power Saving، برای صرفه جویی در مصرف باتری استفاده می شود. این قابلیت گاهی می تواند منشا مشکلاتی مثل روشن نشدن WIFI یا ارسال نشدن لوکیشن گوشی شود. روشن کردن Power Saving گوشی معمولا باعث خاموش شدن GPS می شود. به همین دلیل توصیه می شود برای روشن شدن جی پی اس گوشی، قابلیت ذخیره نیرو را غیر فعال کنید.

برای خاموش کردن Power Saving گوشی، منوی بالای گوشی را به سمت پایین بکشید و به بخش Quick Access گوشی بروید. در صورت روشن بودن آیکن باتری یا همان گزینه Power Saving، آن را خاموش کنید.

فعال بودن حالت ذخیره نیرو و ایجاد مشکل در ارسال لوکیشن
فعال بودن حالت ذخیره نیرو، می تواند برخی قابلیت های گوشی از جمله لوکیشن را غیرفعال کند.

نبود فضای خالی کافی در حافظه گوشی

یکی دیگر از مسائلی که می تواند منجر به بروز مشکل ارسال و دریافت فایل مدیا در واتساپ اندروید شود مربوط به پر بودن حافظه SD است. اگر حافظه SD دستگاه شما فضای خالی کافی به منظور ذخیره سازی اطلاعات نداشته باشد، امکان ارسال اطلاعات از جمله لوکیشن وجود نخواهد بود.

برای بررسی این موضوع می توانید از یک برنامه مدیریت فایل (File Manager) استفاده کنید و در صورت کمبود فضا، مقداری از داده های اضافه را حذف کنید تا کمی حافظه برای اطلاعات برنامه ها باز شود.

مشکل ارسال نشدن لوکیشن به دلایل سخت افزاری

در اکثر موارد با انجام یکی از مراحل قبلی، مشکل ارسال نشدن لوکیشن گوشی رفع می شود. اما اگر با وجود انجام این روش ها، مشکل حل نشد، احتمال اینکه گوشی تان مشکل سخت افزاری داشته باشد وجود دارد. در چنین مواقعی باید گوشی را در حالت Safe Mode اجرا کنید تا تشخیص بدهید منبع مشکل مساله ای نرم افزاری یا سخت افزاری است. اگر مشکل جی پی اس در حالت Safe Mode نیز برقرار بود، باید جهت تعمیر سخت افزار به یک متخصص تعمیرکار مراجعه کنید.

در اکثر گوشی ها با نگه داشتن دکمه پاور حالت Safe Mode را مشاهده می کنید. لازم است روی آن کلیک کنید تا به حالت سیف مود بروید. درصورتی  که گوشی شما با نگه داشتن دکمه پاور به حالت SafeMode نرفت، بهتر است در اینترنت یا دفترچه راهنمای گوشی تان، نحوه رفتن به بخش Safe Mode را بررسی کنید. در این حالت تلفن شما از هیچ تنظیمات و برنامه ای پیروی نمی کند و به سادگی می توانید مشکل را تشخیص دهید.

مشکل ارسال نشدن لوکیشن گوشی به دلایل سخت افزاری
دلایلی مثل ضربه خوردن به گوشی یا استفاده از قاب نامناسب می توانند به صورت سخت افزاری در عملکرد جی پی اس گوشی اختلال ایجاد کنند.

نکات تکمیلی مشکل ارسال نشدن لوکیشن

مشکل ارسال نشدن لوکیشن علاوه بر موارد بالا می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. برای مثال موارد زیر می توانند از دیگر دلایل کار نکردن جی پی اس، عدم مکان یابی یا عدم امکان ارسال موقعیت باشند.

  • بلاک شدن در واتساپ یا سایر برنامه ها و عدم امکان ارسال لوکیشن
  • شرایط بد هوا (بارندگی، طوفان و…) که باعث می شود سیگنال های ماهواره ای به سادگی به تلفن شما نرسد.
  • مشکل عدم دریافت سیگنال دقیق به دلیل قرار گرفتن در محیط های سربسته و یا ساختمان های بلند
  • وجود دیوارهای فلزی در اطراف گوشی و کار نکردن لوکیشن گوشی
  • آپدیت نبودن نرم افزار ارسال لوکیشن
  • آپدیت نبودن سیستم عامل موبایل
  • و…

جمع بندی

به  طورکلی مشکل کار نکردن لوکیشن گوشی می تواند سخت افزاری و نرم افزاری باشد که در این مقاله سعی کردیم تمامی دلایل را بررسی کنیم. به احتمال خیلی زیاد با بررسی موارد بالا مشکل را پیدا می کنید. اما اگر موفق به حل مشکل نشدید یک بار گوشی تان را خاموش و روشن کنید. آپدیت های برنامه و سیستم عامل را بررسی کنید و آن ها را به آخرین ورژن موجود بروز رسانی کنید. با آپدیت کردن سیستم عامل، بسیاری از مشکلات این چنینی و همچنین اختلالات قسمت های مختلف گوشی حل می شود.

در صورتی که تمام راه حل ها را تست کردید اما مشکل حل نشد بهتر است گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید. در گام آخر اگر با تمام رویکردهای قبلی باز هم مشکل حل نشد، به احتمال زیاد مشکل سخت افزاری است و بهتر است برای حل مشکل، به تعمیر کار تخصصی مراجعه کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *