[smartslider3 slider="2"]

آموزش روشن و خاموش کردن جی پی اس (GPS) گوشی اندروید و آیفون

آموزش روشن و خاموش کردن جی پی اس گوشی

قابلیت GPS گوشی به ما در مکان یابی و ارسال موقعیت مکانی کمک می کند. روشن و خاموش کردن جی پی اس گوشی در موبایل های اندرویدی و ios کار چندان پیچیده ای نیست. در این مقاله از فمیلی سیف قصد داریم که به طور مختصر توضیح دهیم که جی پی اس چیست و چه کاربردی در موبایل دارد؟ همچنین روش روشن کردن و خاموش کردن جی پی اس گوشی های اندرویدی و آیفون را آموزش دهیم.

کاربردهای روشن کردن جی پی اس گوشی

GPS مخفف عبارت “Global Positioning System” به معنای “سامانه موقعیت یابی جهانی” می باشد. با وجود این قابلیت موقعیت مکانی اشخاص به شکل دقیقی یافت می شود. GPS طیف کاربردی گسترده ای دارد. این تکنولوژی می تواند به صورت یک دستگاه همچون ردیاب خودرو ارائه شود؛ یا اینکه در قالب یک ویژگی کاربردی در دستگاه های موبایل جهت مکان یابی، گنجانده شود.

  • در صورت روشن کردن جی پی اس می توانید آدرس هر مکانی نظیر نزدیک ترین فروشگاه ها، رستوران ها، کافی شاپ ها، مکان های تفریحی و… را بفهمید.
  • برای تعیین موقعیت مکانی در نرم افزارهایی همچون اسنپ، تپسی و هر برنامه ای که نیاز به تعیین آدرس دارد، نیاز است که مکان یاب گوشی را روشن کنید.
  • برای ارسال لوکیشن در واتساپ یا تلگرام نیاز به روشن کردن جی پی اس گوشی خواهید داشت.
  • با فعال بودن جی پی اس گوشی امکان ردیابی گوشی گم شده توسط سامانه همیاب 24، Find My Mobile گوگل، Find My iPhone و برنامه های مشابه (جهت ردیابی گوشی) وجود دارد. (جهت آشنایی با هر یک از این قابلیت ها که معرفی شد، با مراجعه به وبلاگ فمیلی سیف، می توانید مقالات مرتبط با موضوع ردیابی گوشی را مطالعه کنید.)
عدم امکان استفاده از تاکسی آنلاین در صورت خاموش کردن جی پی اس گوشی
در صورت خاموش کردن جی پی اس گوشی، امکان استفاده از برنامه های تاکسی آنلاین، یا هر برنامه ای که مرتبط با موقعیت یابی است را نخواهید داشت.

تاثیر خاموش کردن جی پی اس گوشی

درست است که GPS امکانات خوبی در اختیار ما می گذارد، اما بهتر است استفاده از این قابلیت را به زمان های خاصی محدود کنیم. خاموش کردن جی پی اس گوشی در مواقعی که به آن نیازی نداریم یا در خانه هستیم، به چند دلیل توصیه می شود.

  • روشن بودن موقعیت یاب (GPS) باعث می شود که باتری گوشی بیش تر مصرف شده و در نتیجه سریع تر خالی شود.
  • برای جلوگیری از ردیابی (در صورتی که احتمال می دهید گوشی تان توسط هکر یا فرد دیگری ردیابی می شود) باید موقعیت مکانی جی پی اس را خاموش کنید.
  • برخی از دستگاه ها در پس زمینه اجرا بوده و منابعی را درگیر خود می کنند. از جمله این برنامه ها گوگل می باشد که می تواند با استفاده از جی پی اس، موقعیت فعلی شما را بررسی کرده و در سامانه ثبت کند. برای جلوگیری از این قبیل پردازش ها بهتر است که مکان یاب گوشی را خاموش نگه دارید.

روشن و خاموش کردن جی پی اس گوشی اندروید

فعال و غیرفعال کردن GPS گوشی های اندروید از دو طریق امکان پذیر است که در ادامه هر دوی این روش ها را توضیح می دهیم.

روشن کردن جی پی اس گوشی اندروید با میانبر

راه اول برای فعال کردن جی پی اس گوشی اندروید این است که در صفحه اصلی گوشی خود، آیکن های مخفی بالای صفحه نمایش را به سمت پایین بکشید. سپس علامت LOCATION  یا GPS که اعلان مکان یاب است را لمس کنید تا غیر فعال شود.

خاموش کردن جی پی اس گوشی با آیکن های دسترسی سریع
برای خاموش کردن جی پی اس گوشی، می توانید از آیکن های دسترسی سریع اندروید استفاده کنید.

در صورتی که آیکن های دسترسی سریع (Quick Access) در گوشی تان زیاد باشد، لازم است که دوباره صفحه کشویی را به سمت پایین بکشید تا گزینه های بیش تری نمایش داده شود. در این بخش احتمالا آیکن  Location وجود دارد. با لمس این گزینه و روشن شدن آیکون آن، قابلیت GPS دستگاه اندرویدی شما فعال می شود.

اما اگر بنا به هر دلیلی آیکون Location را در این لیست مشاهده نکردید، نگران نباشید. به سادگی می توانید آیکن لوکیشن را به دسترسی های بخش Quick Settings اضافه کنید تا برای مواقع بعدی، روشن کردن جی پی اس گوشی وقتتان را نگیرد.

برای اضافه کردن GPS به Quick Access گوشی، بر روی آیکن چرخ دنده (تنظیمات) در همان بخش Quick Access کلیک کنید. (این گزینه معمولا در سمت راست و بالای قسمت دسترسی سریع قرار دارد). با لمس این آیکون قادر به مدیریت و شخصی سازی آیکون های میانبر موجود در بخش تنظیمات سریع یا همان Quick Settings دستگاهتان می شوید. تنها کاری که باید در این مرحله انجام دهید این است که آیکون Location را به لیست آیکون های بخش تنظیمات سریع اضافه کنید.

روشن کردن جی پی اس اندروید از بخش تنظیمات

روشن و خاموش کردن جی پی اس گوشی های اندرویدی، از طریق تنظیمات گوشی نیز امکان پذیر است. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد تنظیمات گوشی شوید.
  • گزینه Locations را انتخاب کنید.
  • چراغ مقابل Location access را روشن کنید.
مراحل فعال و غیرفعال کردن GPS اندروید
مراحل فعال و غیرفعال کردن GPS اندروید

نکته: اگر از طریق آدرسی که ارائه شد به Location access نرسیدید، مسیر Settings > Security & Location را طی کنید.

روشن و خاموش کردن جی پی اس گوشی ios

برای خاموش و روشن کردن جی پی اس در گوشی های ios مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد Setting گوشی شوید.
  • گزینه Privacy را انتخاب کنید.
  • گزینه Location Services را Off یا On کنید.
مراحل فعال و غیرفعال کردن GPS آیفون
مراحل روشن و خاموش کردن جی پی اس گوشی آیفون

تنظیمات مهم جی پی اس گوشی

با مراجعه به صفحه تنظیمات جی پی اس، خواهید دید که امکاناتی برای ذخیره سازی تاریخچه موقعیت مکانی توسط گوگل، ارائه شده است. در ادامه این تنظیمات و کارکرد آن ها را بررسی می کنیم.

Google Location History

جی پی اس گوشی امکانی را به گوگل می دهد که تاریخچه موقعیت شما را ذخیره کند. Google Location History برای ذخیره تاریخچه موقعیتی شما، تنها از جی پی اس استفاده نمی کند؛ بلکه این اطلاعات از طریق شبکه وای فایی که به آن متصل هستید نیز، به دست می آید. اگر می خواهید ذخیره اطلاعات مکانی توسط گوگل را متوقف کنید روی Google Location History تپ کنید و آن را غیرفعال کنید.

علاوه بر روش بالا می توانید از طریق سیستم خود به آدرس Account history بروید. از این بخش گزینه Manage Activity را انتخاب کرده و سپس Pause Location History را کلیک کنید. پاپ آپی ظاهر می شود که به شما اعلام می کند سابقه موقعیت مکانی شما غیر فعال شده است و لینکی در اختیار شما قرار می دهد تا به طور کامل، سابقه موقعیت مکانی خود را حذف کنید.

تنظیمات بخش Google Location History، اطلاعات مرتبط با مکان هایی را ذخیره می کنند که شما بیش تر در آن رفت و آمد دارید. ذخیره این اطلاعات باعث می  شود که در آینده گوگل به شکل هوشمندتر و دقیق تری بتواند موقعیت مکانی شما را حدس بزند یا آدرس مکان های مورد نظرتان را نمایش دهد. اطلاعات ذخیره شده در این بخش بسیار حائز اهمیت بوده و می توانند کاملا شخصی باشند. اگر به مکان هایی می روید که نمی خواهید سایر افراد در رابطه با آن چیزی بدانند، بهتر است که قابلیت “Google Location History” را غیرفعال نمایید.

تنظیمات جی پی لس گوشی
تنظیمات جی پی س گوشی

App access to my location

 App access to my location به شما لیستی از نرم افزارهایی که دسترسی به لوکیشن دارند را نشان می دهد. هر برنامه ای که نمی خواهید دسترسی به Location  داشته باشد را از این لیست حذف کنید. البته دقت داشته باشید، خدماتی که با لوکیشن کار می کنند، بدون داشتن دسترسی لوکیشن قابل استفاده نیستند.

Google Location Accuracy

با فعال کردن این گزینه، دستگاه هوشمند شما، علاوه بر GPS از سرویس وای فای و شبکه سیم  کارت هم برای شناسایی محل دقیق شما استفاده می کند. در این حالت نیاز است تا اتصال وای فای دستگاه خود را نیز روشن کنید. همچنین از طریق شبکه سیم کارت، فاصله شما تا نزدیک ترین دکل ارتباطی مورد نظر شناسایی می گردد. این مسائل باعث می شوند که میزان دقت عملکرد دستگاه در قبال مکان یابی به مراتب افزایش یابد. این مورد را در نظر بگیرید که این دقت بیشتر و استفاده از سرویس های متعدد منجر به افزایش چشمگیر مصرف انرژی باتری دستگاه می  گردد. اما از طرفی برای ردیابی گوشی تا حد زیادی کمک کننده است.

Emergency location service

گزینه Emergency location service به مراکز اورژانسی اجازه می  دهد، تا در شرایط خاصی بتوانند موقعیت مکانی دستگاه شما را ردیابی کنند.

رفع مشکل دقیق نبودن لوکیشن در گوشی

ممکن است بارها بخواهید لوکیشنتان را تعیین کنید، اما لوکیشن فعلی تان (Current Location) دقیق نباشد. این مشکل در گوشی های آیفون بیش تر اتفاق می افتد. برای رفع این مشکل چند راهکار وجود دارد که آن ها را توضیح می دهیم.

  • یک بار سرویس لوکیشن را خاموش کرده و دوباره روشن کنید.
  • در صورتی که روش قبلی کمکی نکرد، از طریق کنترل پنل یا تنظیمات، حالت پرواز (Flight) را روشن کنید و بعد از 15 الی 20 ثانیه آن را خاموش کنید.
  • در گام بعدی تاریخ و زمان گوشی را بررسی کنید. باید مطمئن شوید که تاریخ منطقه زمانی گوشی شما، به درستی تنظیم شده است برای اطمینان، باید ساعت و زمان گوشی را از تنظیمات بررسی کنید. برای این کار وارد تنظیمات گوشی شوید و به بخش Date & Time مراجعه کنید. در صفحه Date & Time ، گزینه Set automatically را فعال کنید.
  • طبق گزارشات کاربران، خاموش کردن LTE نیز روشی موثر برای حل مشکل GPS گوشی است . برای این کار از تنظیمات گوشی وارد بخش Cellular شوید. سپس گزینه Cellular Data Options را انتخاب کرده و Enable LTE را غیرفعال کنید.
  • اگر مشکل مکان یابی تنها در یک نرم افزار خاص دیده می شود، نرم افزار مربوطه را بروز رسانی کرده و یا یک بار حذف و نصب کنید.
  • در صورتی که هیچ یک از راهکارهای قبلی مشکل را حل نکرد، ریست کردن گوشی آیفون یا اندروید، آخرین راهکار برای حل مشکل جی پی اس گوشی است.

جمع بندی

در این مقاله روش روشن و خاموش کردن جی پی اس گوشی های اندروید و ios را بررسی کردیم. همچنین در بخش تنظیمات GPS گوشی، گزینه هایی برای ذخیره اطلاعات و تاریخچه موقعیت ها وجود دارد که روشن بودن یا خاموش بودن آن ها بستگی به شرایط شما دارد. سعی کنید در مواقعی که بیرون از منزل هستید GPS گوشی را روشن بگذارید.

در این صورت اگر گوشی تان گم شده و یا دزدیده شود، با استفاده از Find My Device گوگل یا برنامه های مشابه می توانید گوشی را ردیابی کنید. در غیر این صورت اگر در منزل یا هر مکانی هستید که نیازی به GPS نیست، آن را خاموش کنید؛ چرا که جی پی اس گوشی درصد مصرف باتری توسط موبایل را به میزان زیادی افزایش می دهد.

استفاده از تکنولوژی جی پی اس محدود به مکان یابی از طریق موبایل نیست. GPS کاربردهای زیادی در زمینه های مختلف نظامی، اداری و… دارد. از جی پی اس برای ساخت انواع دستگاه های ردیاب همچون ردیاب کودکان، ردیاب سالمندان، ردیاب اشیا و… استفاده می شود. امیدواریم که محتوای این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن دیدگاه یا سوال، خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *