[smartslider3 slider="2"]

آیا شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) برای نوجوانان و جوانان خطرناک است؟

معرفی شبکه اجتماعی توییتر و آسیب های آن

از شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) اغلب برای پیگیری اخبار (در زمینه های مختلف) و انتشار روزمرگی ها استفاده می شود. این برنامه محدودیت کاراکتر پیام دارد. هر پست شما در این برنامه توییت نام می گیرد و می تواند حداکثر 280 کاراکتر داشته باشد. در کنار کاراکترهای متنی شما می توانید عکس، لینک سایت و ویدئو را نیز توییت کنید.

توییتر در مقایسه با شبکه های اجتماعی دیگر، دسترسی ساده تر و سریع تری دارد. این برنامه به کاربران اجازه می دهد تا در زمانی کوتاه توییت های جدید بفرستند و آخرین توییت های کاربران دیگر را بخوانند. Twitter همچون سایر برنامه های اجتماعی، مزیت ها و معایبی دارد. آسیب شبکه های اجتماعی به خصوص برای کودکان و نوجوانانی که به بلوغ فکری نرسیده اند بیش تر است. در ادامه در رابطه با مضرات توییتر برای نوجوانان و جوانان صحبت می کنیم و راه های مصون ماندن از این آسیب ها را توضیح می دهیم.

کاربرد شبکه اجتماعی توییتر

کاربرد اصلی توییتر این است که مردم افکار خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارند. برخی از افراد روزمرگی خود را در این برنامه منتشر می کنند و برخی دیگر دیدگاهشان در رابطه با مباحث اجتماعی، مالی و… را توییت می کنند. توییت های طنز نیز در این برنامه طرفداران زیادی دارند. کانال های خبری، برندهای معروف، اشخاص مشهور و اینفلوئنسرها از این برنامه برای ارسال توییت در مورد رویدادهای آینده، اهداف کاری و تعامل با طرفداران خود استفاده می کنند.

یکی از کاربردهای مهم توییتر ارسال دیدگاه، نظر، خبر و… در کوتاه ترین حالت ممکن است. با توجه به ماهیت خلاصه بودن و سادگی این پلتفرم، از این برنامه بیش تر برای ارسال اخبار جدید (اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی شخصی) استفاده می شود. شاید در نگاه اول بتوان توییتر را پلتفرم آسان و سریعی برای خبررسانی دانست، اما در این برنامه با ترند کردن هشتگ ها و ری توییت کردن پیام ها می توان جنبش هایی را به وجود آورد. به طور کلی توییتر مانند هر برنامه محبوب دیگری، مزیت ها و معایبی برای کاربرانش دارد.

پیام های توییتر 280 کاراکتری هستند
توییتر به کوتاه بودن پیام هایش معروف است. حداکثر تعداد کاراکتر متنی در هر توییت 280 کاراکتر است.

خطرات شبکه اجتماعی توییتر برای نوجوانان

عدم اطمینان از صحت اخبار

شبکه های اجتماعی فضایی برای انتشار اخبار مختلف روز دنیا هستند. این اخبار توسط شبکه های خبری و یا کاربران عادی منتشر می شوند. نظارت دقیقی بر روی اخبار منتشر شده وجود ندارد، بنابراین نمی توان به درست بودن آن ها استناد کرد. هر فردی مخصوصا افراد کم سن تر به دلیل تجربه کم، ممکن است این اخبار را به راحتی قبول کنند. برای جلوگیری از آسیب های مربوط به این موضوع با فرزندتان صحبت کنید و از او بخواهید که هر موضوعی را سریعا باور نکند و نسبت به درست و غلط بودن اطلاعات تحقیق کند.

آزار و اذیت سایبری

در توضیح معایب اینستاگرام و برخی شبکه های اجتماعی دیگر، به طور مفصل به موضوع احتمال آزار و اذیت اینترنتی پرداختیم. برخی از نوجوانان در فضای توییتر صفحه خود را عمومی می کنند. بنابراین افراد مختلف می توانند به محتوای آن ها دسترسی داشته باشند. این موضوع باعث ایجاد آشنایی های غیر ایمن و حتی گاها کلاهبرداری و ایجاد مزاحمت می شود.

در شبکه های اجتماعی فضایی برای ارسال پیام خصوصی وجود دارد. معمولا افراد مزاحم، با شناخت از مخاطبشان، با بهانه های مختلف به آن ها پیام داده و صمیمیتی بین خودشان ایجاد می کنند. از آنجایی که نوجوانان تجربه کمی دارند، معمولا ساده تر اعتماد می کنند و این موضوع، فضای سوء استفاده را برای مجرمان فراهم می نماید. ارسال پیام، توییت یا تصاویر حاوی محتوای جنسی، ترسناک و… نیز در فضای پیام خصوصی توییتر رایج است.

افشای اطلاعات شخصی

برخی مجرمان سایبری با جلب اعتماد نوجوان، اطلاعات شخصی و خصوصی او را به دست می آورند و از آن سوء استفاده می کنند. از طرفی آشنا نبودن با تنظیمات حریم خصوصی در شبکه اجتماعی توییتر باعث می شود که دیگران از اطلاعات شخصی شما مطلع شوند. برای مثال در صورتی که اطلاعات موقعیت مکانی تان را پنهان نکنید، سایر افراد موقعیت مکانی تان را می فهمند.

فشار روحی و روانی

نوجوانان از توییتر برای انتشار روزمرگی خودشان، انتشار پیام های طنز و یا چالش های ذهنی استفاده می کنند. اظهار نظر منفی در توییتر یک موضوع رایج است. برخی نوجوانان کم سن و سال حساسیت زیادی روی نظر و حرف های دیگران دارند. زیرتوئیت ها، پاسخ افراد به توییت شما هستند. برخی کاربران توییتر نظرات منفی و مخربی می دهند که تاثیر روانی منفی، بر روی نوجوان می گذارد.

کاهش عزت نفس در نوجوانان
نظر منفی در رابطه با دیدگاه افراد و یا تصاویری که منتشر می کنند در توییتر بسیار رایج است. برخی کودکان و نوجوانان این نظرات را نمی پذیرند و دچار کاهش عزت نفس می شوند.

قوانین شبکه اجتماعی توییتر

هر برنامه ای که کاربران زیادی داشته باشد، برای جلوگیری از مشکلات رایج، قوانینی را وضع می کند. در توییتر نیز چندین قانون برای استفاده از این برنامه ذکر شده است. اما متاسفانه توییتر برای بستن حساب هایی که این قوانین را نقض می کنند، کنترل خاصی اعمال نمی کند.

با این وجود اگر حسابی را دیدید که قوانین توییتر را نقض می کند، می توانید این قانون شکنی را به برنامه ریپورت کرده و گزارش دهید. مهم ترین موارد نقض قانون در شبکه اجتماعی توییتر، که منجر به بسته شدن حساب ها می شوند عبارتند از:

  • استفاده غیر مجاز از علامت های تجاری
  • عدم رعایت حق کپی رایت
  • حضور فرد زیر 13 سال در توییتر
  • سوء استفاده جنسی از کودکان
  • ارسال محتوای اسپم از جمله تصاویر خشونت آمیز یا مستهجن
  •  فروش یا تبلیغ کالای تقلبی
  • جعل هویت
  • تهدید کردن و یا رفتارهای توهین آمیز و خشونت بار

جلوگیری از آسیب های Twiter

به عنوان والدین وظیفه شما این است که به فرزندتان در زمینه های مختلف آگاهی بدهید. صمیمیت و ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر باعث می شود که فرزند نوجوان شما، راهنمایی هایتان را بهتر بپذیرد. برای کاهش آسیب های شبکه اجتماعی توییتر به نکات بعدی دقت کنید:

  • بسیاری از نوجوانان و جوانان فارغ از هر چیزی، روزمرگی خودشان را در فضای توییتر منتشر می کنند. از فرزندتان بخواهید در انتشار توییت چارچوب های مهم رفتاری را رعایت کند.
  • عامل اصلی که توییتر را برای بچه ها نامناسب می کند این است که فیلتر محتوا وجود ندارد. این برنامه توییت های توهین آمیز را غربال یا حذف نمی کند. در صورتی که فرزندتان سن کمی دارد اجازه فعالیت در توییتر را به او ندهید.
  • از فرزندتان بخواهید که هر خبری را سریعا باور نکند. به او یاد بدهید که جستجوگر باشد و قبل از قبول هر خبری، از صحت و سقم آن مطمئن شود.
  • اگر کادر “نمایش رسانه حساس” در توییتر بدون علامت رها شود، ممکن است فرزند شما را در معرض محتوای نامناسب یا اخبار آسیب رسان قرار بگیرد. از فرزندتان بخواهید صفحاتی که مناسب سنش نیستند یا محتوای غیر اخلاقی منتشر می کنند را دنبال نکند.
  • از او بخواهید صفحه توییترش را خصوصی کند و تنها افرادی که نسبت به آن ها شناخت دارد را در جمع دوستان خود در شبکه اجتماعی توییتر راه بدهد.
  • از فرزندتان بخواهید هر پیام مشکوکی را جدی بگیرد و تا حد امکان به افراد غریبه در توییتر پاسخ ندهد. اگر می خواهید پیامی ازافراد غریبه دریافت نشود تیک ” دریافت درخواست های پیام” را از تنظیمات توییتر بردارید.
  • از او بخواهید که در صورت بروز مشکل حتما مشکلش را با شما درمیان بگذارد. به فرزندتان اطمینان دهید که در هر شرایطی کنارش هستید و به او کمک می کنید.
  • از او بخواهید تیک “اجازه دهید دیگران شما را با استفاده از ایمیل پیدا کنند” یا “اجازه دهید دیگران شما را با استفاده از شماره تلفن پیدا کنند” را از حسابش بردارد.
  • از فرزندتان بخواهید که هرگز اطلاعات شخصی مانند آدرس منزل، شماره تلفن، آدرس مدرسه، پسوردها یا هر گونه اطلاعات شخصی دیگری را به سایرین نگوید.
  • فرزندتان را در توییتر فالو کنید و فعالیت او در شبکه اجتماعی توییتر را زیر نظر داشته باشید.
  • اگر فرزندتان زیر 13 سال است از او بخواهید که تنها در شبکه های اجتماعی مناسب کودکان عضو باشد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *