[smartslider3 slider="2"]

سن مناسب خرید گوشی برای بچه ها چقدر است؟

سن خرید گوشی بچه

سن خرید گوشی برای بچه ها یکی از مباحث مطرح است و این سوال که “کودک بهتر است از چه سنی گوشی داشته باشد؟” برای اکثر والدین پیش آمده و ذهن اکثر آن ها را به خود مشغول کرده است. در این مقاله در رابطه با سن خرید گوشی برای کودکان توضیح می دهیم و نظرات کارشناسان در این زمینه را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

سوالات مهم قبل از خرید موبایل

قبل از اینکه بخواهیم نظرات کارشناسان درباره سن مناسب خرید موبایل برای بچه ها را بررسی کنیم، بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهیم. ما به عنوان والدین، لازم است قبل از اقدام به خرید گوشی موبایل برای فرزندمان، به این سوالات پاسخ دهیم و اگر پاسخ منطقی برای هر کدام از این سوالات نداشتیم، بهتر است خرید گوشی برای بچه ها را به تعویق بیاندازیم.

  1. آیا در نیاز های روزمره فرزندم نیاز به داشتن گوشی احساس می شود؟
  2. آیا خریدن گوشی برای فرزندم به درس و مدرسه و روند زندگی عادی اش لطمه میزند؟
  3. فرزند من چقدر احساس مسئولیت پذیری در برابر انجام کارهای شخصی اش دارد؟
  4. آیا فرزندم از آسیب های استفاده از موبایل و فضای مجازی به حد کافی اطلاعات دارد؟ اگر اطلاعات کافی ندارد، آیا من و همسرم به عنوان والدین می توانیم به اندازه کافی از مضرات و آسیب های استفاده از تلفن همراه و شبکه های مجازی او را آگاه و مطلع سازیم؟
  5. آیا او نیاز به برقراری ارتباط با دوستانش در فضای مجازی دارد؟
  6. آیا درست است که فقط به خاطر اینکه هم سن و سالان فرزندم گوشی موبایل دارند ما هم برای او تلفن بخریم؟
  7. آیا در صورت داشتن گوشی، فرزندم با اعمال محدودیت استفاده از تلفن همراه اذیت می شود؟ (برای مثال استفاده از تلفن در بازه های زمانی مشخص در طول روز)
  8. آیا خرید گوشی باعث وابستگی به بازی های اینترنتی و فضای مجازی می شود؟
  9. اگر فرزندم درباره مسئله ای که در فضای مجازی مطالعه کرده از من سوالی بپرسد، اطلاعات کافی برای پاسخگویی به سوال او را دارم؟
  10. در صورت داشتن تلفن همراه، آیا می توانم فرزندم را در برابر مسائلی که با آنها مواجه می شود قانع کنم؟

شما می توانید با پاسخ به همین چند سوال ساده به راحتی متوجه شوید که آیا فرزندتان در شرایط مناسبی برای داشتن تلفن همراه است یا خیر؟!

اگر با پاسخ دادن به این سوالات هنوز هم درگیر این هستید که برای فرزند عزیزتان گوشی بخرید یا نه، نگران نباشید! در ادامه نظر متخصصان درباره سن خرید گوشی بچه ها را در پنج گروه بندی سنی با هم به صورت جداگانه بررسی می کنیم و سپس به بررسی معایب و مزایای خریدن گوشی برای بچه ها می پردازیم.

سن خرید گوشی بچه چندسالگی است

نظر متخصصان درباره سن خرید گوشی بچه

در این بخش نظر کارشناسانه و روانشناختی سن مناسب تهیه گوشی برای بچه ها را بررسی می کنیم. در نظر داشته باشید که اکثر قریب به اتفاق کارشناسان بر این باورند که برای کودکان زیر هفت سال، به طور کلی نباید تلفن همراه شخصی تهیه نمود و بهتر است کودکان در این سن و سال، بیشتر به انجام فعالیت های فیزیکی بپردازند.

گروه سنی دو سال و کمتر از آن

پزشکان و متخصصان اطفال تاکید می کنند که کودکان دو سال و کوچک تر از دو سال تحت هیچ شرایطی نباید در طول روز در معرض نور صفحه گوشی قرار گیرند، زیرا آسیب های جبران ناپذیری در آینده دارد. نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش موبایل، می تواند برای چشم و مغز کودک که هنوز انعطاف پذیر بوده و شکل پایدار خود را حفظ نکرده، به شدت آسیب رسان باشد! با این حال می بینیم که برخی والدین برای سرگرم کردن نوزادان خود، تلفن همراه خود را تا نزدیکی چشمان کودکان برده و برای نوزاد خود ویدیو و یا موزیک های سرگرم کننده پخش می کنند که این کار اصلا درست نیست.

گروه سنی چهار تا شش سالگی

نظر و توصیه متخصصان و پزشکان در سن چهار تا شش سالگی بر این است که والدین به کودکانشان اجازه استفاده از تلفن همراه را ندهند؛ لذا توصیه اصلی آنها این است که کودکان چهار تا شش سال روزانه کمتر از یک ساعت از گوشی استفاده کنند. زیرا استفاده بیشتر از یک ساعت تلفن همراه برای کودک باعث ایجاد آسیب هایی مانند پیری زودرس، آسیب نواحی مختلف مغزی، اعتیاد به تلفن همراه در سنین بالاتر، پرت شدن حواس کودکان از فعالیت های فیزیکی بدن، ترشح نکردن دوپامین (ماده ایجاد کننده حس لذت) توسط مغز، مشکلات پوستی، عدم تمایل به انجام فعالیت عادی زندگی،… خواهد شد.

گروه سنی هفت تا نه سالگی

امروزه بسیاری از والدین تصور می کنند که 7 تا 9 سالگی، سن مناسبی جهت خرید گوشی برای بچه ها است، با این حال متخصصان بر این باور هستند که در این سن هم هنوز کودک آمادگی داشتن تلفن همراه را ندارد؛ زیرا باعث آسیب های روحی و روانی می شود. با این حال تحقیقات نشان داده است که کودکان در بازه سنی هشت تا نه سالگی دارای تلفن همراه می شوند که بسیار هم مشکل زا و خطر آفرین است. در صورت داشتن تلفن همراه، باید استفاده از شبکه های مجازی برای کودک ممنوع شوند؛ زیرا باعث استرس، اضطراب، بیماری های روحی، مقایسه کردن زندگی عادی با فضای مجازی، خشونت، خطرات بالقوه، دوست نداشتن خود واقعی و… می شوند.

گروه سنی ده تا دوازده سالگی

از نظر پزشکان در این سن کودکان می توانند اجازه استفاده از گوشی والدین برای بازی کردن و برقراری تماس را داشته باشند، اما هنوز هم اجازه ورود به فضاهای مجازی را ندارند؛ زیرا باعث افسردگی، هیجان زندگی، عدم لذت بردن از زندگی معمولی و عادی، مقایسه خود با دیگران، امکان برخورد با محتوای خشونت آمیز، جنسی و… می شود.

گروه سنی سیزده سالگی به بالا و نوجوانان

قوانین کلی روانشناسان بر این است که کودکان از سن سیزده سالگی اجازه داشتن تلفن همراه را دارند اما بسیاری از متخصصان معتقدند که سن شانزده سالگی به بعد، سن بهتری و در واقع بهترین سن برای خرید گوشی همراه برای بچه ها است. والدین باید قبل ازخرید تلفن همراه، میزان رشد و سلامت روانی فرزند خود را بسنجند و سپس با توجه به میزان رشد روانی فرزندشان، اقدام به خرید تلفن همراه کنند.

توجه به میزان رشد روانی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که ممکن است فرزند شما در معرض خشونت هایی که در فضای مجازی وجود دارد، قرار بگیرد و آسیب جدی ببیند. علاوه بر این ها استفاده زیاد از تلفن همراه باعث اعتیاد، استرس و اضطراب و همچنین باعث مشکلات بینایی مانند: کاهش دید، سوزش چشم، خارش چشم و تاری دید می شود.

سن خرید گوشی بچه چقدره؟
استفاده از گوشی در سنین خیلی پایین می تواند باعث بروز رفتارهای نادرست مثل پرخاشگری در کودکان شود

نکات مهم در استفاده کودک از موبایل

طبق نظر آکادمی اطفال آمریکا AAP، کودکان زیر 2 سال نباید با گوشی هوشمند تماس داشته باشند. اما چرا این موضوع اینقدر مهم است؟ ذهن انسان در اولین سال های خود به شدت رشد می کند. این رشد نیاز به درگیر شدن کامل بدن با وسایل گوناگون دارد تا ذهن را تحریک کند.

کودکان خردسال باید این آزادی را داشته باشند که با تمام حواس خود جهان را کاوش کنند. اما این اتفاق در برخورد و استفاده از گوشی هوشمند رخ نمی دهد. تصاویر رنگارنگ و تغییر سریع روی صفحه ها و صداهای شدید می توانند به راحتی ذهن کودک را بیش از حد تحریک کنند. برای کودکان کمی بزرگتر، می توان از گوشی هوشمند لمسی استفاده کرد. اما باید چند قانون زیر رعایت شود.

  • محتوای متناسب با سن را انتخاب کنید. نوع مطالبی که دارای ارزش آموزشی هستند و برای کودکان مناسب است را انتخاب نمایید.
  • با محدود کردن زمان استفاده از این وسایل، به کودک خود کمک نمایید. کودکان نباید هر روز از این دستگاه ها بیش از 15 دقیقه در یک زمان یا بیش از 30-120 دقیقه در روز (بسته به سن آنها) استفاده کنند.
  • با فرزندان خود در حین استفاده از دستگاه  تلفن هوشمند، همراه باشید. آنچه را که در حال مشاهده هستند برای آنها توضیح دهید. به آنها کمک کنید تا از اطلاعاتی که در مورد جهان به دست می آورند استفاده کنند و از زمان با هم بودن برای تعامل والدین و فرزندان استفاده کنید.
  • اجازه ندهید کودکان از وسایلی استفاده کنند که نور آبی را از خود ساطع می کنند. زیرا این امر خوابیدن را دشوار می کند و کیفیت خواب را بد می کند. نور مصنوعی تولید ملاتونین، هورمون طبیعی که باعث خواب می شود را کاهش می دهد. در مقاله خواب کودک، بیشتر در این مورد بخوانید.
  • اگر برای نوجوان خود گوشی تهیه کرده اید، فرهنگ حضور در شبکه های اجتماعی را به او آموزش دهید.
  • برای کنترل فرزندان در فضای مجازی از نرم افزارهای نظارت والدین استفاده کنید. این برنامه ها به شما کمک می کنند تا از تمام اتفاقاتی که برای فرزند شما در فضای مجازی می افتد، آگاه شده و بدون اینکه فرزند شما حس کنترلگری روی خود را داشته باشد، رفتار او را در فضای مجازی، زیر نظر داشته باشید.
میزان استفاده کودکان از موبایل در روز
به هیچ وجه اجازه ندهید کودک زیر هفت سال بیش از یک ساعت در روز با گوشی سرگرم شود.

مزایای خرید گوشی برای کودک

  • افزایش هوش
  • رشد مهارت های ذهنی
  • ارتباط با معلمان
  • آشنایی با تکنولوژی روز دنیا
  • آموزش مدیریت بهتر زمان
  • آموزش آنلاین
  • تماس با والدین در مواقع ضروری
  • راحتی در دسترسی به مطالب
  • سرگرمی
  • ارتباط راحت تر با دوستان و هم سالان

معایب خرید گوشی برای کودک

  • وابستگی و اعتیاد به تلفن همراه
  • افزایش هزینه ها
  • دروغ گویی
  • مشکلات و بیماری های چشمی
  • استرس
  • کاهش سطح توجه
  • درد های ناحیه گردن
  • کاهش زمان خواب
  • کاهش کیفیت خواب
  • مشکلات روحی

جمع بندی

با توجه به توصیه های متخصصان، روانشناسان و پزشکان بهترین سن برای خرید تلفن همراه برای بچه ها را سن شانزده سالگی می دانند؛ اما در عین حال باید توجه داشته باشید که فرزند شما تا چه حد مسئولیت پذیر است و تا چه حد توان کنترل کردن او را دارید و تا چه اندازه با فضای مجازی و تلفن همراه آشنایی دارد و اطلاعاتش در چه حد است؟ اگر اطلاعات کافی ندارد، باید خود و همسرتان را ملزم کنید که فرزند خود را با فضای مجازی و تلفن همراه و همچنین آسیب های احتمالی و مشکلاتش آشنا کنید و به او اطلاعات کافی بدهید.

خود را الگوی فرزندتان قرار دهید! مهم ترین و اولین الگوی فرزند، مادر و پدرش هستند پس تلاش کنید بیشتر برای کودک خود وقت بگذارید و به او آموزش دهید و با او بازی کنید و در طول روز کمتر درگیر تلفن همراه باشید. چرا که کودک شما وقتی میبیند که شما ساعت های پی در پی و زیادی را درگیر گوشی موبایل خود هستید، تمایل به داشتن گوشی در او بیشتر و بیشتر خواهد شد.

یک نظر برای “سن مناسب خرید گوشی برای بچه ها چقدر است؟

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *