[smartslider3 slider="2"]

آموزش روش کاهش سریع مصرف اینترنت اینستاگرام

آموزش روش های کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام

اینستاگرام یکی از پرمراجعه ترین برنامه های گوشی است که در طول روز کاربران از آن استفاده می کنند. از آن جایی که این شبکه اجتماعی محبوب، تماما از عکس و ویدئو تشکیل شده است، حجم اینترنت زیادی مصرف می کند. بطور میانگین با هر 60 دقیقه ای که در اینستاگرام می گذرانید حدود 500 مگابایت حجم مصرف می کنید. بنابراین دانستن راهکارهای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام یک ضرورت محسوب می شود.

برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام روش هایی وجود دارد که استفاده از آن ها منجر به بهینه شدن مصرف شما در اینستاگرام خواهد شد. در ادامه ما مهم ترین این راهکارها را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

روش های كم كردن مصرف اينترنت اينستاگرام

برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام چند روش وجود دارد. در این بخش ما کارآمدترین آن ها را معرفی می کنیم. با انجام چند مورد از این روش ها می توانید مصرف اینترنت اینستاگرام را تا حدودی کاهش دهید.

فعال کردن تنظیمات Data saver اینستاگرام

اینستاگرام برای کاهش مصرف اینترنت، قابلیت داخلی Data saver را ارائه کرده است. تصاویر و ویدیوهای اینستاگرام به صورت اتوماتیک دانلود می شوند. از آن جایی که حجم ویدئوها زیاد است اگر صفحاتی را دنبال کرده باشید که بیش تر ویدیو به اشتراک می گذارند، اینترنتتان زودتر تمام می شود.

وقتی قابلیت Data saver را فعال کنید، از لود کردن (Load) و باز شدن ویدیوها به صورت اتوماتیک جلوگیری می شود. در این حالت برای دانلود ویدئوها لازم است که بر روی ویدئو یک بار کلیک کنید تا ویدیو اجرا شود. این موضوع باعث كم شدن مصرف اينترنت اينستاگرام در آيفون و اندروید می شود اما پخش شدن ویدیوها ممکن است کمی طول بکشد.

برای فعال کردن قابلیت Data saver اینستاگرام مراحل زیر را طی کنید:

  • اپلیکیشن اینستاگرام را باز کنید و تب پروفایل شخصی خود را در پایین صفحه لمس نمایید.
  • روی دکمه سه خطی (منوی همبرگری) بالای صفحه ضربه بزنید.
  • از پنجره ظاهر شده Settings را انتخاب کنید تا وارد بخش تنظیمات اینستاگرام شوید.
مراحل فعال کردن data saver جهت کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام
برای دسترسی به تنظیمات data saver وارد Settings اینستاگرام شوید.
  • اکنون از بین گزینه های موجود گزینه Account را انتخاب نمایید.
  • گزینه Cellular Data Use را انتخاب کنید. در صفحه Cellular Data Settings می توانید تنظیمات مربوط به کنترل مصرف اینترنت اینستاگرام را اعمال کنید.
  • چراغ مقابل گزینه Data Saver را روشن کنید.
مراحل فعال کردن data saver جهت کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام 2
فعال بودن data saver، از بارگیری خودکار ویدیوها جلوگیری می کند و این کار به کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام کمک می کند.
  • به کمک ویژگی High Resolution Media می توانید انتخاب کنید چه زمانی اینستاگرام، فایل های چند رسانه ای را با وضوح بالا نمایش دهد. این ویژگی شامل سه گزینه است:
    • Never: در صورت فعال بودن این گزینه تعیین می کنید ویدیوها هرگز با کیفیت بالا نمایش داده نشوند.
    • WiFi Only: این گزینه مشخص می کند تنها در صورت اتصال به وای فای، ویدیوها با رزولوشن بالا نمایش داده شوند.
    • Cellular + WiFi: در صورت انتخاب این گزینه مشخص می کنید در هر دو صورت اتصال اینترنت گوشی و یا وای فای، ویدیوها با کیفیت بالا نشان داده شوند.
مراحل فعال کردن data saver جهت کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام 3
گزینه Never، با پخش ویدیوها با کیفیت پایین، منجر به کاهش مصرف اینترنت می شود.

کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام با غير فعال كردن آپديت خودکار برنامه

درحالت عادی آپدیت تمام نرم افزارها در گوگل پلی فعال است و هربرنامه ای که آپدیت جدیدی ارائه دهد، گوگل پلی آن را به صورت اتوماتیک به روز رسانی می کند. از آن جایی که اینستاگرام نسبتا آپدیت های زیادی ارائه می دهد، بهتر است آپدیت اتومات این برنامه را غیرفعال کنید.

البته دقت داشته باشید که آپدیت کردن اینستاگرام برای استفاده از قابلیت های جدید برنامه و بالا بردن امنیت اینستاگرام ضروری است. بهتر است هر چند وقت یکبار خودتان به صورت دستی اقدام به آپدیت برنامه کنید. این آموزش صرفا روشی است برای اینکه دلایل مصرف اینترنت اینستاگرام را بدانید و راه های کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام را متوجه شوید.

به منظور غير فعال كردن آپديت اینستاگرام در گوگل پلی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اپلیکیشن play store را باز کنید.
  • بر روی علامت اکانت بالای صفحه کلیک کنید.
  • گزینه Settings را انتخاب نمایید.
  • در صفحه تنظیمات گزینه Network preferences را انتخاب کنید. سپس از تب ظاهر شده گزینه Auto-update apps را لمس کنید.
مراحل غیرفعال کردن آپدیت اینستاگرام برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام
مراحل غیرفعال کردن آپدیت اینستاگرام
  • سه گزینه برای تنظیمات آپدیت خودکار برنامه وجود دارد که شما باید یکی از آن ها را انتخاب کنید:
    • Over any network: در صورت اتصال به اینترنت، (چه از طریق وای فای و چه از طریق اینترنت سیمکارت) آپدیت خودکار برنامه ها انجام شود.
    • Over WiFi only: فقط در صورت اتصال به وای فای، برنامه ها آپدیت خواهند شد.
    • Dont auto-update apps: در صورت انتخاب این گزینه از آپدیت خودکار برنامه های نصب شده از فروشگاه گوگل پلی جلوگیری خواهد شد.
  • گزینه Dont auto-update apps را انتخاب کنید تا آپدیت تمامی برنامه های گوگل پلی غیر فعال شود.
مراحل غیرفعال کردن آپدیت اینستاگرام برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام 2
گزینه Dont auto-update apps را انتخاب کنید تا آپدیت تمامی برنامه های گوگل پلی غیر فعال شود.

استفاده از اینستاگرام Lite برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام

اینستاگرام نسخه سبک تری از اپلیکیشن خود را به نام «Instagram Lite» ارائه داده است. برای کاهش مصرف اینترنت می توانید از این نسخه استفاده کنید. این نسخه بعضی از ویژگی های اپلیکیشن اصلی را ندارد، اما سریع تر لود می شود و برای کاهش مصرف حجم اینترنت در اینستاگرام بسیار مناسب است.

اگر اینترنت شما محدود است، می توانید از این اپلیکیشن برای بهینه سازی مصرف اینترنت در اینستاگرام استفاده کنید. نحوه استفاده از این اپلیکیشن از بسیاری از جهات شبیه به نسخه اصلی است با این تفاوت که به شما در كم كردن مصرف اينترنت اينستاگرام کمک می کند. نسخه لایت از تمام ویژگی های اولیه نظیر استوری، دایرکت و نوار جست وجو برخوردار است. اما برخی ویژگی ها مانند فیلترهای AR و ویژگی Live اینستاگرام را ندارد.

غیرفعال کردن ویژگی Restrict background data

برخی نرم افزارها از جمله اینستاگرام، حتی در صورت بسته بودن، باز هم دسترسی به اینترنت را قطع نکرده و با ارسال و دریافت اطلاعات و بروزرسانی شدن، اندکی حجم مصرف می کنند. شما می توانید از تنظیمات گوشی، دسترسی برنامه ها به اینترنت در این حالت را قطع کنید. برای این کار باید به تنظیمات Restrict background data گوشی مراجعه کنید. مراحل انجام این کار به شرح زیراست:

  • وارد بخش تنظیمات گوشی شوید.
  • گزینه Apps را لمس کنید.
  • وارد بخش Manage apps شوید.
  • اپلیکیشن اینستاگرام را جست و جو کرده و بر روی آن کلیک کنید.
مراحل غیرفعال کردن Restrict background data برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام
مراحل غیرفعال کردن Restrict background data برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام
  • گزینه Restrict background apps را انتخاب کنید.
  • تیک تمام حالاتی که در آن اینستاگرام می تواند در بک گراند از اینترنت استفاده کند را بردارید. با این کار در مواقعی که از اینستاگرام استفاده نمی کنید اینترنتی مصرف نمی شود.
مراحل غیرفعال کردن Restrict background data برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام 2
بعد از برداشتن تیک اینترنت وای فای و دیتای گوشی، کلید ok را بزنید تا مراحل به اتمام برسد.

غیرفعال کردن اعلان ها جهت کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام

خیلی از اوقات تصمیم می گیریم که کم تر اینستاگرام را چک کنیم اما اعلان هایی که در طول روز دریافت می کنیم ما را تشویق به آنلاین شدن می کنند. با اینکه از قبل تصمیم به وقت گذراندن در اینستاگرام نداشتیم، اما با دریافت اعلان لایو اینستاگرام یا هر نوتیفیکیشن دیگری، ساعتی را در اینستاگرام می گذرانیم. یکی از بهترین راه ها برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام غیرفعال کردن اعلان های اینستاگرام می باشد.

برای غیرفعال کردن اعلان اینستاگرام مراحل زیر را طی کنید:

  • برنامه اینستاگرام را باز کرده و وارد صفحه Profile شوید.
  • در صفحه پروفایل با کلیک بر روی منوی بالای صفحه گزینه، Settings را انتخاب کنید تا وارد قسمت تنظیمات اینستاگرام شوید.
  • در صفحه تنظیمات گزینه Notifications را انتخاب کنید. در این صفحه می توانید اعلان هر یک از رویدادهای اینستاگرام را فعال یا غیرفعال کنید.

با انتخاب هر یک از موارد این صفحه، صفحه جدیدی برای شما باز می شود که در آن تنظیمات دقیق تری در اختیار شما قرار داده شده است. با این شرایط شما می توانید هر آن چیزی که حواستان را پرت می کند و باعث می شود که با دیدن نوتیفیکیشن وارد برنامه اینستاگرام شوید را غیرفعال کنید.

همچنین گزینه ای با عنوان Pause All وجود دارد که با فعال کردن آن می توانید تمامی اعلان های مربوط به اینستاگرام را غیرفعال کنید. البته شما نمی توانید با این گزینه برای همیشه اعلان ها را غیرفعال نگه دارید. با روشن کردن دکمه Pause All پاپ آپی نمایش داده می شود که می توانید میزان زمان غیرفعال بودن اعلان ها را انتخاب کنید.

غیرفعال کردن نوتیفیکیشن اینستاگرام برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام
با انتخاب Pause all می توانید تمام اعلان های اینستاگرام را برای حداکثر 8 ساعت غیرفعال کنید.

اگر می خواهید برای همیشه تمام اعلان ها را غیرفعال نگه دارید باید به تک تک صفحات این بخش مراجعه کنید و تمام اعلان ها را از حالت فعال بودن دربیاورید. این کار برای افرادی که دچار اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی هستند توصیه می شود.

راه دیگر غیرفعال کردن نوتیفیکیشن در اکثر گوشی های امروزی از طریق تنظیمات خود گوشی است. می توانید به تنظیمات گوشی بروید و اینستاگرام را پیدا کنید و دسترسی آن به اعلانات را ببندید.

خاموش کردن اینترنت در زمان استراحت

زمان استراحت و اوقات فراغت از جمله مواقعی است که ما وقت زیادی را در اینستاگرام می گذرانیم. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام در زمان استراحت، گوشی را از دسترس خود دور کرده یا خاموش کنید. این کار همچنین به رفع وابستگی به اینستاگرام نیز کمک می کند.

سعی کنید در زمان هایی که نیازی به اینترنت ندارید، اینترنت گوشی را خاموش کنید. مخصوصا برای مواقعی که با سایر نرم افزارها کار دارید و وصل بودن اینستاگرام باعث می شود که گاه و بیگاه این برنامه را بین کارهایتان باز کنید.

استفاده از نرم افزارهای محدود کننده استفاده از گوشی نیز در این زمینه می تواند به شما کمک کند. با استفاده از این برنامه ها می توانید برای وقت گذرانی در اینستاگرام ساعت خاصی را مشخص کنید. اگر این زمان در برنامه تکمیل شود، برنامه برای ادامه آن روز اجازه ورود به اینستاگرام را به شما نمی دهد.

جمع بندی

از آن جایی که داده های منتشر شده در اینستاگرام همگی تصاویر و ویدیوهای با کیفیت و حجم بالا هستند، حجم مصرف اینترنت در اینستاگرام نسبت به سایر برنامه ها خیلی بیش تر است. با قابلیت Data saver اینستاگرام، می توانید تا حدودی مصرف اینترنت اینستاگرام را کاهش دهید اما این روش معجزه نمی کند.

بهترین راهکار برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام این است که با برنامه ریزی مشخص از این برنامه استفاده کنید و ساعات وقت گذرانی در اینستاگرام را کاهش دهید. این کار علاوه بر صرفه اقتصادی، بر روحیه ما نیز تاثیر بهتری می گذارد. از طرفی می توانیم زمانمان را صرف فعالیت های مفیدتری کنیم.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *