[smartslider3 slider="2"]

آموزش حذف اطلاعات گوشی از راه دور در دستگاه های اندروید

آموزش روش های پاک کردن گوشی از راه دور در اندروید

گم شدن یا دزدیده شدن گوشی یکی از بدترین اتفاقاتی است که امکان وقوع آن برای هر کسی وجود دارد. با از دست دادن گوشی، علاوه بر هزینه ای که باید برای خرید گوشی جدید صرف کنیم، ممکن است از اطلاعات گوشی مان هم سوء استفاده شود. بهترین راه حل برای این شرایط، پاک کردن گوشی از راه دور می باشد. اما چطور می توانیم این کار را انجام دهیم؟

در این مقاله در رابطه با حذف اطلاعات گوشی های اندروید از راه دور توضیح می دهیم. همچنین مراحل انجام این کار و بایدها و نبایدهای آن را شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

چرا حذف اطلاعات گوشی گم شده ضروری است؟

دزدیده شدن گوشی علاوه بر ضرر مالی، می تواند دردسرهای دیگری هم داشته باشد. سارقین ایده های زیادی برای سوء استفاده از گوشی دارند که فروختن گوشی تنها یکی از آن هاست. اگر شما نرم افزار بانکی بر روی گوشی تان داشته باشید و پسورد آن را هم بر روی خود برنامه ذخیره کرده باشید، فرد سارق به راحتی می تواند از حسابتان پول برداشت کند. یا حتی می تواند از طریق پیام رسان ها، شبکه اجتماعی یا ایمیل، به اطلاعات خصوصی شما دست پیدا کند. اگر شبکه اجتماعی ارزشمندی داشته باشید می تواند با تغییر پسورد، حساب شما را تصاحب کند و آن را بفروشد.

برای جلوگیری از این سری اتفاقات، نرم افزارهایی جهت حذف اطلاعات گوشی از راه دور ارائه شده اند که با آن ها می توانید جلوی سوء استفاده از اطلاعاتتان را بگیرید.

پاک کردن گوشی از راه دور در اندروید
با نرم افزارهای کنترل از راه دور از جمله Find My Device می توانید اطلاعات گوشی را به راحتی از هر نقطه ای حذف کنید.

یکی از این برنامه ها، اپلیکیشن Find my Device متعلق به شرکت گوگل است. با این قابلیت می توانید در شرایط ضروری تمام اطلاعات گوشی تان را از راه دور حذف کنید. با این کار گوشی به حالت ریست فکتوری اندروید در می آید.

نکات مهم قبل استفاده از Find my Device

قبل از پاک کردن گوشی از راه دور لازم است که چند نکته مهم را بدانید:

  • برای استفاده از قابلیت Find My Device، باید قبل از دزدیده شدن گوشی، این قابلیت را بر روی گوشی فعال کرده باشید. (در ادامه آموزش می دهیم)
  • از برنامه Find My Device می توان برای پیدا کردن، قفل کردن، یا پاک کردن تلفن Android استفاده کرد.
  • پس از پاک کردن گوشی، دیگر قادر به استفاده از Find My Device برای ردیابی گوشی خود نخواهید بود، زیرا با این کار گوشی به تنظیم مجدد کارخانه باز می گردد.
  • برای اینکه بتوانید با استفاده از Find My Device اطلاعات گوشی تان را پاک کنید، باید گوشی تان حتما روشن باشد و اینترنت آن وصل باشد.
  • برای اینکه بتوانید با استفاده از Find My Device اطلاعات گوشی تان را پاک کنید، حتما باید حداقل یک حساب گوگل بر روی گوشی تان فعال باشد.
  • برای تشخیص موقعیت مکانی توسط برنامه، باید حتما جی پی اس گوشی روشن باشد.
  • بعد از اینکه اطلاعات گوشی پاک شود، دیگر نمی توانید موقعیت مکانی گوشی را از روی برنامه پیگیری کنید.
  • این برنامه مخصوص گوشی های اندروید است. اگر شما آیفون یا آیپد دارید می توانید از برنامه Find My Phone استفاده کنید.

برنامه Find my device برای پاک کردن گوشی از راه دور

Find my device برنامه ای است که می توانید آن را در گوشی موبایل یا کامپیوتر نصب و اجرا کنید. با این برنامه می توانید در مواقع ضروری از طریق اکانت گوگل متصل به گوشی تان، گوشی به سرقت رفته را مدیریت کنید.

برای استفاده از این قابلیت، باید قبل از دزدیده شدن یا گم شدن گوشی دست به کار شوید و این قابلیت را بر روی گوشی تان فعال کنید. برای فعالسازی ابتدا وارد تنظیمات گوشی شده و در صفحه اصلی تنظیمات وارد بخش Passwords & Security شوید. در صفحه تنظیمات امنیتی گوشی، بر روی گزینه Privacy کلیک کنید و در صفحه باز شده گزینه Find My Device را فعال کنید.

حال برای چک کردن عملکرد برنامه لازم است که برنامه Find My Device را بر روی یک گوشی دیگر نصب کنید تا کنترل گوشی با این برنامه را چک کنید. اپلیکیشن Find My Device را از Google Play دانلود و نصب کنید. سپس گوگل اکانتتان را در این برنامه فعال کنید. اگر گوشی شما روشن باشد و اینترنت و جی پی اس آن فعال باشد می توانید از قابلیت های برنامه استفاده کنید.

قابلیت های برنامه Find my device عبارتند از:

  • مشاهده موقعیت تقریبی گوشی بر روی نقشه
  • به صدا درآوردن گوشی
  • ارسال پیام به موبایل
  • پاک کردن گوشی از راه دور
  • به صدا درآوردن گوشی

اگر گوشی تان سایلنت است و آن را در محیط خانه یا محل کارتان گم کرده اید، می توانید از برنامه Find My Device برای پیدا کردنش کمک بگیرید. در این حالت یک صدای بلند برای 5 دقیقه از گوشی پخش خواهد شد و با دنبال کردن صدا می توانید گوشی تان را پیدا کنید. حتی اگر گوشی تان سایلنت باشد باز هم این آلارم قابل پخش است.

پاک کردن گوشی از راه دور در اندروید با برنامه گوگل
  • ارسال پیام به یابنده موبایل

ممکن است که هنگام سرقت گوشی، صفحه موبایل قفل نباشد. یا اینکه به دلیل قابل حدس بودن پسورد، احتمال باز کردن رمز توسط یابنده گوشی وجود داشته باشد. شما می توانید رمز گوشی تان را تغییر دهید. همچنین در برنامه موبایل یاب اندروید، این امکان وجود دارد که برای یابنده گوشی پیغامی بفرستید و از او درخواست کنید که گوشی تان را برگرداند. همچنین می توانید اطلاعات تماستان را به صفحه گوشی بفرستید. این باعث می شود شخصی که گوشی شما را پیدا می کند، بتواند با شما تماس بگیرد.

پاک کردن گوشی از راه دور و ارسال پیام به یابنده
برای افزایش امنیت گوشی، شما می توانید در این صفحه رمز جدیدی برای گوشی تان انتخاب کنید.
  • پاک کردن گوشی از راه دور

اگر مطمئن هستید که گوشی تان به سرقت رفته است، برای افزایش امنیت اطلاعاتتان بهتر است که اطلاعات گوشی تان را حذف کنید. پاک کردن گوشی از راه دور توسط برنامه Find My Device دقیقا مشابه برگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه اندروید است. در این حالت تمام اطلاعات گوشی از جمله مخاطبین، اطلاعات مرورگر، پسوردهای ذخیره شده، اپلیکیشن ها و… حذف می شوند. حتی اگر تلفن سرقت شده شما خاموش باشد به محض روشن شدن، عملیات پاک کردن گوشی از راه دور انجام می شود.

پاک کردن گوشی از راه دور

برنامه Android Lost برای پاک کردن گوشی از راه دور

یکی دیگر از راه حل های پاک کردن گوشی از راه دور، استفاده از سایر نرم افزارهایی است که در این زمینه طراحی شده اند. یکی از این برنامه ها Android Lost می باشد. در صورت گم شدن یا سرقت گوشی، می توانید از یک گوشی اندرویدی دیگر، این برنامه را دانلود و نصب کنید یا توسط وب سایت برنامه Android Lost گوشی تان را کنترل و ردیابی کنید.

  • برای پاک کردن گوشی از راه دور با استفاده از نرم افزار Android Lost لازم است که از قبل برنامه را بر روی گوشی نصب کرده باشید. این برنامه را از Google Play دانلود کرده و نصب کنید. 
  • برای آماده سازی برنامه، لازم است اختیاراتی به برنامه بدهید که در شرایط نیاز بتوانید از راه دور گوشی تان را کنترل کنید. به برنامه اجازه دهید به مکان، مخاطبین و فایل های گوشی شما دسترسی پیدا کند. 
دادن اختیار به برنامه جهت پاک کردن گوشی از راه دور
دسترسی های برنامه را تائید کنید.

بعد از انجام موارد فوق می توانید به وب سایت Android Lost بروید تا بتوانید توانایی ها و قابلیت های ردیابی این برنامه را امتحان کنید.

  •  به Android Lost اجازه دسترسی به حساب گوگل خود را بدهید.
ورود به حساب گوگل جهت پاک کردن گوشی از راه دور
حساب گوگلی که بر روی گوشی گمشده فعال کرده بودید را در این بخش لاگین کنید.
  •  پس از ورود به سیستم، به بخش Controls (کنترل ها) بروید. در این بخش تمام کارهایی که می توانید برای پیدا کردن و کنترل از راه دور گوشی خود انجام دهید، وجود دارد. حتی اگر گوشی در حالت بی صدا باشد می توانید به آن زنگ بزنید. این مورد برای زمانی که گوشی نزدیک شماست اما نمی توانید آن را پیدا کنید، کاربرد دارد.
تعیین خدمات برای پاک کردن گوشی از راه دور
  • این برنامه همچنین به شما امکان می دهد به موقعیت مکانی گوشی و اپلیکیشن پیامک خود دسترسی داشته باشید. تماس های خود را هدایت کرده و از راه دور گوشی خود را قفل کنید. همچنین می توانید با استفاده از دوربین جلوی گوشی، از شخصی که گوشی شما را پیدا کرده است عکس بگیرید و او را شناسایی کنید.

جمع بندی

در صورت به سرقت رفتن گوشی، بهترین راهکار برای افزایش امنیت اطلاعات این است که اطلاعات گوشی تان را فرمت کنید. برای این کار نرم افزارهای مختلفی ارائه شده است که دو مورد از بهترین آن ها Android Lost و Find My Device می باشد. با این برنامه ها علاوه بر دیدن آخرین موقعیت مکانی گوشی، می توانید گوشی تان را قفل کرده و حتی اطلاعات آن را برای همیشه حذف کنید. در این مقاله نحوه استفاده از هر دو نرم افزار آموزش داده شد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *