[smartslider3 slider="2"]

برنامه تیک تاک چیست؟ مفید یا مضر برای کودکان؟

تیک تاک چیست و چه معایبی دارد

برنامه تیک تاک سال 2016 راه اندازی شد و در حال حاضر با بیش از یک میلیارد کاربر فعال یکی از بزرگ ترین شبکه های اجتماعی دنیا محسوب می شود. مثل هر شبکه اجتماعی دیگری TikTok هم مزایا و معایبی دارد. با توجه به اینکه اکثریت کاربران این شبکه اجتماعی نوجوانان هستند بهتر است هر پدر و مادری بداند که تیک تاک چیست و چه ویژگی هایی دارد.

در ادامه ما به طور کامل در رابطه با اینکه تیک تاک چیست و چه محتوایی در آن منتشر می شود صحبت می کنیم. در رابطه با ویژگی ها، مزایا و معایب این برنامه توضیح می دهیم. در انتها توضیحاتی برای استفاده درست از این برنامه، ارائه داده و به والدین راهکاری برای نظارت بر فرزندشان در فضای TikTok آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی برنامه تیک تاک

تیک تاک، یک شبکه اجتماعی با ماهیت انتشار ویدئو و فیلم هایی با موسیقی کوتاه می باشد. در اصل تیک تاک محیطی است که در آن افراد با آهنگ های مختلف، چالش هایی را انجام داده و در فضای تیک تاک برای مخاطبینشان منتشر می کنند. این برنامه شامل مجموعه ای از جلوه های ویژه، فیلترها و برچسب هایی است که به کاربران برای ارائه بهترین ورژن خودشان کمک می کند.

برنامه TikTok تنها امکان تولید ویدئوهای کوتاه را برای شما فراهم می کند و شما می توانید با ویدئوهای حداکثر 15 ثانیه ای خلاقیت خود را به مخاطبینتان نشان دهید.

شما می توانید در رابطه با دنیای تکنولوژی، رقص یا هر زمینه دیگری ویدئو بسازید. محبوبیت ویدئوهای تیک تاک با وجود موسیقی در اکثر کلیپ ها، بیش تر می شود. در این برنامه به جدیدترین و محبوب ترین ویدیوها دسترسی دارید؛ بنابراین می توانید از آن ها ایده بگیرید. در این برنامه چالش های مختلف و متنوعی برای کاربران در نظر گرفته شده است. این چالش ها توسط تیک تاک ایجاد نمی شوند، بلکه کاربران آن ها را ایجاد کرده و گسترش می دهند.

سن افراد در تیک تاک چیست؟ زیر 25 سال
موضوع مهم در رابطه با TikTok این است که بیش تر کاربران این شبکه اجتماعی را افراد زیر 25 سال تشکیل می دهند.

مزایای تیک تاک چیست؟

با وجود اینکه اکثر والدین نسبت به برنامه تیک تاک علاقه زیادی نشان نمی دهند اما تیک تاک به نوبه خود ویژگی های مثبتی نیز دارد و می توان از این ویژگی ها استفاده برد. اما ویژگی مثبت تیک تاک چیست؟ در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم.

  1. سادگی ساخت و اشتراک گذاری محتوا

برنامه TikTok ایجاد و به اشتراک گذاری ویدئو را آسان کرده است. تمام کاری که کاربران باید انجام دهند این است که از برنامه های روزمره خود، کلیپی ضبط کرده و در برنامه آپلود کنند. در واقع روند ساخت کلیپ در این برنامه زمان و تلاش زیادی نیاز ندارد.

  1. ابزاری برای بیش تر دیده شدن

دیده شدن، از جنبه مثبت می تواند فواید زیادی داشته باشد. ممکن است شما استعداد خوبی در زمینه های هنری، موسیقی و… داشته باشید. اینکه مخاطبان زیادی بتوانند شما را از طریق شبکه های اجتماعی ببینند، باعث ایجاد زمینه رشد شما می گردد. همچنین بسیاری از مشاغل و بیزینس های کوچک می توانند با ایجاد ایده های خلاقانه، خود را به جامعه بزرگتری معرفی کنند.

بسیاری از بلاگرها، هنرمندان و افراد معروف در تیک تاک فعالیت دارند و این افراد می توانند با تبلیغ بیزینس شما، به رشد کسب و کارتان کمک کنند. محتوای شما نه تنها در تیک تاک، بلکه در هر شبکه اجتماعی دیگری نیز قابل پخش است.

برخی شرکت ها ورود خود به عرصه تجارت را با چالش تیک تاکی شروع کردند. به عنوان مثال کمپین InMyDenim با نام تجاری Guess را در نظر بگیرید. در تاریخ 1 سپتامبر 2018 این نام تجاری وارد TikTok شد و تمامی کاربران TikTok در ایالات متحده را به چالش هشتگ InMyDenim خود دعوت کرد. در این مسابقه از کاربران خواسته شده بود که محتوای ویدئویی را با پوشیدن جین و با استفاده از این هشتگ ایجاد کنند. این آغاز مشارکت TikTok با شرکت ها و فروشگاه ها در ایالات متحده بود.

  1. ابزاری برای تولید محتوا

تیک تاک یک برنامه بین المللی است اما تمرکز زیادی بر ترند شدن کاربران در یک موقعیت خاص نیز دارد. این برنامه اغلب با استفاده از هشتگ های محلی، مسابقات و چالش های بومی اجرا کرده و از بین سازندگان ویدئو، به برترین ها جوایزی نیز اهدا می کند. این برنامه از هشتگ های محلی استفاده می کند تا موضوعاتی را برای تولید محتوا به کاربران خود پیشنهاد بدهد.

TikTok همچنین توصیه های شخصی را برای هر یک از کاربران خود ارسال می کند. این امر باعث می شود که کاربران TikTok همیشه از ویدئوهای ترند شده آگاه شده و از ایده های جدید غافل نشوند. با استفاده از این تکنیک ها، TikTok توانسته است بومی سازی را در مقیاس جهانی انجام دهد.

چالش های تیک تاک چیست

معایب تیک تاک چیست؟

هیچ شبکه اجتماعی یا نرم افزاری صرفا خوب یا صرفا بد نیست. تمام شبکه های اجتماعی فعال، در کنار مزایایی که برای کاربرانشان دارند، می توانند عواقب زیان باری را نیز به همراه داشته باشند. برنامه تیک تاک نیز از این قاعده مستثنی نیست. اینکه بدانیم مضرات تیک تاک چیست؟ به ما کمک می کند که از این عواقب و مضرات دوری کنیم.

  1. محتواهای نگران کننده

قوانین و مقررات برنامه تیک تاک نسبت به شبکه های اجتماعی دیگر کم رنگ تر است و در این برنامه به کاربران آزادی محتوایی بیش تری داده شده است. برخی از آهنگ ها و ویدئوهای موجود در تیک تاک، حاوی محتوای نامناسب هستند که دیدن یا شنیدن آن ها برای افراد کم سن و سال مناسب نیست.

محتوای تحریک آمیز جنسی، محتوای هنجارشکن، چالش ها و دیالوگ های ضد اخلاقی و ضد اجتماعی مانند نژادپرستی، در این برنامه زیاد به چشم می خورد و نظارت یا کنترل چندانی روی آن ها وجود ندارد.

  1. هدر رفتن وقت و انرژی

با توجه به ویژگی سرگرم کننده بودن، گاها نوجوانان زمان زیادی را صرف دیدن ویدیوهای تیک تاکی می کنند. وقتی که کاربران برای گرفتن یک ویدیوی با کیفیت، صرف می کنند نیز زمان زیادی از تایم مفید افراد را هدر می دهد.

  1. سوء استفاده در تیک تاک

تیک تاک این امکان را به کاربران می دهد تا حساب کاربری خود را با دیگر پروفایل های شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا یوتیوب لینک کنند. این موضوع ارتباطات مجازی افراد، خصوصا کودکان و نوجوانان را از حالت خصوصی بودن تا حد زیادی خارج می کند. ارتباط با افراد ناشناس می تواند باعث شود که افراد سودجو، فضایی برای تهدید و اخاذی از افراد کم تجربه را داشته باشند.

درصد زیادی از کاربران تیک تاکی نوجوانان زیر 17 سال هستند. اکثر افراد در این سن، توانایی درک درست یا اشتباه بودن برخی مسائل را ندارند. رفتارهای احساسی از جمله علاقمندی و هواداری اشخاص خاص، گاها باعث می شود با پرداخت درون برنامه ای تیک تاک، هدایای دلاری برای دیگران واریز شود.

  1. تاثیرات روانی تیک تاک

نرم افزار تیک تاک فضایی را ایجاد می کند که در آن کودک و نوجوان به مقایسه خودش با دیگران می پردازد و حتی به دنبال تائید شدن از طرف سایرین باشد. در این سن، کودکان به این نتیجه می رسند که با انجام کارهای بامزه می توانند توجه دیگران را به خود جلب و آن ها را به تعریف کردن از خود وادار کنند.

کودکان و نوجوانان در آستانه بلوغ، توجه زیادی به بدن خود دارند. درگیری ذهنی با بدن باعث می شود کودک زمان زیادی را صرف موضوعات مربوط به ظاهر و لباس خود کند و البته نظر دیگران درباره ظاهر خود را هم بیش تر بپرسد. از طرفی این گروه سنی در برابر نظرات و درخواست های دنبال کنندگان در این فضا، به شدت آسیب پذیر هستند. نظراتی که آن ها را زشت، زیبا، چاق یا لاغر و… جلوه می دهند، می تواند تا سال های سال روی برداشت آن ها از خودشان اثر بگذارد و مشکلات متعددی ایجاد کند.

آسیب های تیک تاک چیست
افراد کم سن و سال در برابر نظرات دنبال کنندگان در فضای اینترنت و تیک تاک، به شدت آسیب پذیر هستند. نظراتی که آن ها را زشت، زیبا، چاق یا لاغر و… می نامد، می تواند تا سال های سال روی برداشت آن ها از خودشان اثر بگذارد و مشکلات متعددی ایجاد کند.
  1. چالش های خطرناک

با اینکه بیش تر چالش ها خطرناک نیستند اما در این میان، برخی چالش هایی که در تیک تاک محبوب می شوند، استاندارد نبوده و باعث آسیب رسیدن به افراد می شوند. برای مثال می توان به چالش سطل یخ یا چالش Planking اشاره کرد. چالش Planking باعث شد که عده زیادی خود را در موقعیت های خطرناکی مانند بالای آسمان خراش ها و برج ها یا روی ریل قطار قرار دهند و تصویری از خود برای این چالش بگیرند.

چالش دیگری، دانش آموزان را به سرقت و خرابکاری اموال مدرسه تشویق می کرد و چندین دانش آموز طی این موضوع دستگیر شدند و مدارس زیر بار هزینه های تعمیر اموال شکسته شده، رفتند.

نکاتی برای استفاده امن از TikTok

اپلیکیشن تیک تاک بین نوجوانان محبوبیت زیادی دارد و ممکن است فرزند شما نیز نسبت به عضویت در این شبکه اجتماعی علاقمند باشد. طبیعتا منع کردن فرزند از این کار، ساده ترین راه برای والدین است اما گاهی همین منع کردن باعث می شود که کودک یا نوجوان شما از روی کنجکاوی و به صورت پنهانی به سراغ این برنامه برود. بنابراین، اینکه بتوانید در یک فضای دوستانه کنترل رفتار نوجوان در اینترنت را در اختیار داشته باشید از هر جهت مثبت تر خواهد بود.

شما می توانید با استفاده از یک سری راهکارها، بر فعالیت فرزندتان در این شبکه اجتماعی نظارت داشته باشید.

  1. آموزش استفاده درست از فضای اینترنت

سعی کنید قبل از هر چیزی با فرزندتان دوست باشید و به او حس درک شدن و توجه بدهید. با او در رابطه با اینکه مزایا و معایب تیک تاک چیست مفصل صحبت کنید. از او بخواهید زمان فعالیتش را در این برنامه مدیریت کند و هرگونه دردسر یا مشکلی را به شما انتقال دهد تا بتوانید در چالش ها به او کمک کنید.

از فرزند خود بخواهید که اکانتش را خصوصی کند. کامنت هایش را مدیریت کند. فیلم های دو نفره نگذارد. اگر پیام نامناسب یا تهدیدآمیزی در دایرکت دریافت کرد، شما را در جریان قرار دهد و افراد مزاحم را بلاک و ریپورت کند.

  1. مدت زمان گشت و گذار در تیک تاک را محدود کنید

شبکه های اجتماعی عموما فضای جذابی هستند و بسیاری از افراد نسبت به این برنامه ها اعتیاد زیادی پیدا می کنند. تا جایی که برخی از افراد ساعت های زیادی از زمان خود را در این فضا گذرانده و از برنامه های خود عقب می مانند. این موضوع در کودکان و نوجوانان باعث افت تحصیلی، بد خوابی، بد اخلاقی و… می گردد.

یکی از بهترین راهکارها برای کنترل فرزندتان در فضای تیک تاک و اینترنت، این است که از نرم افزارهای محدود کننده زمان سپری شده در برنامه های مختلف، استفاده کنید. با این برنامه ها فرزند شما روزانه می تواند زمان محدودی را در تیک تاک سپری کند و با این کار از اعتیاد به این شبکه اجتماعی جلوگیری می شود.

  1. قطع دسترسی برنامه به اینترنت

نرم افزارهای قطع دسترسی به اینترنت ابزاری مناسب برای کنترل خودمان و فرزندانمان در اینترنت هستند. این برنامه ها دسترسی نرم افزارها به اینترنت را قطع می کنند و در این حالت شما امکان اتصال به اینترنت در برنامه ای خاص را از دست می دهید. این ابزار به خصوص برای کسانی که اعتیاد زیادی به اینترنت دارند بسیار مفید است.

اگر زمان امتحانات فرزندتان نزدیک است یا قرار است برای آزمونی آماده شود، می توانید از او بخواهید که از این برنامه ها برای کنترل زمان خود استفاده کند.

  1. نظارت بر تیک تاک با نرم افزار نظارت بر فرزند

گاهی صحبت کردن و نصیحت فرزند، جوابگو نیست و نیاز به نظارت بیش تری احساس می شود. مخصوصا در مواقعی که می دانید فرزندتان در رفتارش با شما صداقت ندارد. در این شرایط، والدین می توانند از برنامه های نظارتی برای حل مشکل استفاده کنند. این ابزارها مخصوصا برای والدین شاغل که بیش تر زمان خود را در محل کار سپری می کنند، بسیار مفید هستند.

نرم افزار کنترل والدین فمیلی سیف، یک برنامه کنترل حرفه ای والدین است که ویژگی های نظارت جامع را ارائه می دهد. این برنامه کمک می کند تا تیک تاک را در دستگاه های اندروید و iOS کنترل کنید. علاوه بر این، می توانید بر سایر نرم افزارهای نصب شده بر گوشی فرزندتان از جمله تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، تماس ها، پیام و مخاطبین نیز نظارت داشته باشید.

شما با استفاده از این نرم افزار که نسخه رایگان آن نیز در دسترس می باشد، می توانید خیلی سریع تمام پیام های دریافتی در شبکه های اجتماعی فرزندتان را مشاهده کرده و در صورتی که احساس خطر کردید، قبل از وقوع حادثه، از شکل گیری آن جلوگیری کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *