[smartslider3 slider="2"]

معرفی بهترین اپلیکیشن های محدود کننده استفاده گوشی اندروید و ios

بهترین اپلیکیشن های محدود کننده استفاده گوشی

عصر تکنولوژی کیفیت زندگی انسان ها را از هر لحاظ بالا برده اما در کنار آن مشغولیت زیادی برای افراد ایجاد کرده است. بیش تر افراد در طول روز چندین ساعت با موبایل مشغولند و مدت زیادی از این تایم را در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها سپری می کنند. ما در این مقاله به دنبال راهکاری برای رفع این معضل می گردیم و هدفمان معرفی بهترین نرم افزارهای محدود کننده استفاده گوشی می باشد.

تحقیقات نشان داده است که به طور میانگین افراد در طول 24 ساعت شبانه روز 150 بار صفحه نمایش گوشی شان را نگاه می کنند. از طرفی بررسی ها نشان داده است که 70% مردم حتی هنگام خوابیدن گوشی موبایلشان را از خودشان دور نکرده و با خود به رختخواب می برند. این وابستگی علاوه بر اتلاف وقت مفید بر سلامتی بدن از جمله سلامت چشم، ساعت استراحت بدن و… آسیب می رساند.

اپلیکیشن های زیادی در زمینه کنترل زمان استفاده از گوشی ارائه شده اند که اصول کلی کار این نرم افزارها خیلی به هم شبیه است؛ اما برخی از آن ها به دلیل راحتی و کاربرپسند بودن محبوبیت بیش تری پیدا کرده اند. با ما همراه باشید تا با بهترین اپلیکیشن های محدود کننده استفاده گوشی مناسب اندروید و آی او اس آشنا شوید.

اپلیکیشن Forest برای (Android / ios)

به جرات می توان اپلیکیشن Forest را یکی از بهترین برنامه های محدود کننده استفاده گوشی دانست. این برنامه علاوه بر رابط کاربری مناسبی که دارد از یک ایده جذاب برای جذب کاربران استفاده کرده است.

در Forest زمان استفاده نکردن از گوشی را به بازه های مشخصی (مثلا 30 دقیقه) می شکنید؛ اگر در بازه زمانی مشخص شده از گوشی تان استفاده نکنید یک درخت مجازی در برنامه به دست می آورید. هرچه پایبندی شما به برنامه ریزی تان بیش تر باشد تعداد درخت های شما بیش تر شده و خیلی زود با یک جنگل مجازی مواجه می شوید. از طرفی اگر قبل از موعد تعیین شده به سراغ گوشی تان بروید درخت جنگلتان را خشک می کنید. این ایده کمک می کند که با گذشت زمان بتوانید عملکرد خود را بررسی کنید.

محدود کننده استفاده گوشی forest
برنامه محدود کننده استفاده گوشی forest

در این اپلیکیشن می توانید با دوستان خود هماهنگ شوید و روند پیشرفت یکدیگر را چک کنید. هرچه پایبندی شما به برنامه بیش تر شود و امتیازتان بالاتر برود امکانات جدیدتری در برنامه برایتان باز می شود که در مراحل اول به آن ها دسترسی نداشتید؛ مثل پخش موسیقی درون برنامه و دستیابی به گونه های گیاهی بیش تر.. . علاوه بر این، ویژگی جذاب دیگری که Forest ارائه می دهد آن است که می توانید به محیط زیست کمک کنید؛ چرا که با کسب هر 2500 امتیاز در این اپلیکیشن، یک درخت در دنیای واقعی کاشته می شود.

سایر مزیت های برنامه Forest:

  • امکان ایجاد روم و استفاده گروهی از برنامه
  • قابل دسترس در نسخه تحت وب، جهت استفاده کاربران دسکتاپی
  • امکان اشتراک گذاری جنگل با دیگران، جهت ایجاد انگیزه در دوستانتان
  • امکان ایجاد (Whitelist): لیست سفید شامل برنامه هایی می شود که خودتان با اضافه کردن آن ها به Forest اعلام می کنید استفاده از این برنامه ها هیچ ضرری ندارد و ضروری محسوب می شود. بنابراین در صورت استفاده از برنامه های Whitelist به درختتان آسیبی وارد نمی شود. شما می توانید اپلیکیشن های مرتبط با کارتان را به این لیست اضافه کنید.

برنامه SPACE برای (Android / ios)

Space یکی دیگر از اپلیکیشن های ترک اعتیاد به گوشی است که هم در اندروید و هم در آی او اس قابل دسترس است. این برنامه به سادگی و آسان بودن شهرت دارد. از قابلیت های اسپیس می توان به این مورد اشاره کرد که تعداد دفعات باز کردن قفل گوشی در طول روز را می توانید در این برنامه چک کنید. همچنین تعداد دفعات ورود شما به اپلیکیشن های مختلف ثبت می شود.

وقتی Space را نصب می کنید باید یک پرسشنامه کوتاه راجع به عادات استفاده از موبایل خود پر کنید. برای مثال اینکه در طول روز چند بار موبایل را روشن و خاموش می کنید؟ یا اینکه استفاده های اصلی شما از گوشی چه مواردی اند؟ بسته به پاسخ های شما Space شما را در یک دسته مشخصی از کاربرانش قرار می دهد و به شما لقب می دهد. بعد از آن اگر طبق عادت های مخرب قبلی از گوشی استفاده کنید به شما پیغام می دهد و اگر به اهداف روزانه خود برسید به شما جایزه می دهد.

 نوع محدودیت هایی که اسپیس ایجاد می کند توسط خود شما قابل انتخاب است. برای مثال می توانید انتخاب کنید که در صورت استفاده بیش از حد مجاز، نور نمایشگر کم شود. یا اینکه نوتیفیکیشن اخطار برایتان ارسال شود. در سطوح بالاتر Space می تواند برنامه ها را قفل کند.

محدود کننده استفاده گوشی space
محیط اپلیکیشن SPACE

هرچقدر بیشتر روی کاهش وابستگی به موبایل کار کنید، اپلیکیشن space  شما را به ادامه تلاش تان تشویق می کند. به این صورت که وقتی که شروع به استفاده از اپلیکیشن می کنید، یک صفحه گرد و خالی به شما داده می شود که با پیشرفت و کاهش وابستگی به موبایل شاهد پر شدن آن از ماه و ستاره و سیارات و فضانوردها خواهید بود. این برنامه همچون برنامه های مشابه خود یک سری گزارش ها در رابطه با عملکرد شما در بازه های زمانی مختلف ارائه می دهد. شما می توانید این گزارش ها را برای سایرین ارسال کرده یا گزارش عملکرد آن ها را بررسی کنید.

نرم افزار Flipd مناسب (Android / ios)

Flipd یکی دیگر از برنامه های محدود کننده استفاده گوشی موفق برای گوشی های اندروید و آی او اس است. از قابلیت های خوب این برنامه می توان به اطلاعات آماری که از شما به خودتان ارائه می دهد اشاره کرد. این برنامه بعد از فعال شدن به صورت خودکار اطلاعات مفیدی جمع آوری می کند و آن را به شما نمایش می دهد. مثلا نشان می دهد طی هفت روز اخیر چه مقدار زمان برای کارهای مختلف از جمله مطالعه، ورزش و خواب صرف کرده اید. همچنین نشان می دهد که چند بار در مجموع از برنامه استفاده کرده اید و تا چه میزان پشت کار داشته اید.

با Flipd می توانید هدفی برای خود تعیین کنید و طبق آن هدف پیش بروید تا به نتیجه دلخواه برسید. در این برنامه می توانید برای هر کاری زمان تعیین کنید تا برنامه به شما زمان کارها را گوشزد کند. مثلا می توانید زمانی را برای ریلکس کردن تعیین کنید. ریلکس کردن و تجدید انرژی جزو کارهای مهمی است که ما اکثرا از آن غافل هستیم؛ اما Flipd می تواند این کار را به ما یادآوری کند.

محدود کننده استفاده گوشی flipd
محیط اپلیکیشن Flipd

سایر قابلیت های مهم این برنامه عبارتند از:

  • امکان بررسی گزارش ها در بازه های زمانی مختلف از جمله هفتگی و ماهانه
  • امکان ایجاد گروه برای پیشبرد اهداف تیمی و ایجاد انگیزه
  • دریافت پیام های الهام بخش از بزرگان
  • امکان گذاشتن قفل بر روی برنامه ها برای جلوگیری از ورود ناخواسته و طبق عادت
  • ارائه انواع صدای آرامش بخش طبیعت همچون باران و دریا برای خواب یا تمرکز
  • امکان وصل شدن به دوستان و اعضای خانواده برای بررسی عملکرد آن ها در استفاده از ابزار محدود کننده استفاده گوشی

اپلیکیشن Moment مناسب (Android / ios)

شعار اصلی این اپلیکیشن این است: گوشی کمتر، زندگی بیشتر! نرم افزار Moment به مرور زمان شما را تشویق می کند که عادت های استفاده زیاد از گوشی را تغییر دهید. اپلیکیشن از شما سوال می پرسد که چه برنامه هایی بیش ترین توجه شما را به خود جلب می کنند و شما باید لیست برنامه های پراستفاده که وقت شما را تلف می کنند و از این وضعیت ناراضی هستید را مشخص کنید.

پس از آن Moment با تحت نظر گرفتن میزان استفاده شما از تلفن همراه محدودیت هایی برای شما وضع می کند. اگر از این محدودیت ها عبور کنید برنامه به صورت کلافه کننده ای به شما هشدار می دهد.

برنامه اندرویدی محدود کننده استفاده گوشی StayFree

اپلیکشن StayFree یک ابزار محدود کننده استفاده گوشی مختص کاربران گوشی های اندروید است. این برنامه تمرکز خود را بر روی ارائه اطلاعات آماری در رابطه با میزان استفاده کاربر از برنامه های مختلف از جمله شبکه های اجتماعی گذاشته است. StayFree به شما نشان می دهد که دقیقا به چه میزان از هر نرم افزار استفاده کرده اید. چقدر داخل هر برنامه بوده اید و چند بار اجرایش کرده اید.

علاوه بر این StayFree تغییرات دقیق طی فواصل زمانی مشخص را به اطلاع تان می رساند. هرچقدر بازه زمانی استفاده شما از این برنامه بیش تر باشد، داده های بیش تر و دقیق تری در اختیار نرم افزار قرار می گیرد و شما گزارش های دقیق تری دریافت می کنید. از دیگر قابلیت های این برنامه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش یا کاهش زمان استفاده از برنامه خاص نسبت به زمان استفاده همان برنامه در روز گذشته
  • تعیین آلارم اخطار ورود به برنامه ها
  • ارائه زمان میانگین استفاده روزانه، از هر اپلیکیشن

اپلیکیشن QualityTime محدود کننده استفاده گوشی Android

یکی از اپلیکیشن های محبوب در مدیریت مدت میزان استفاده از گوشی های هوشمند، اپلیکیشن QualityTime است. با این برنامه  شما می توانید تعداد دفعات اجرای نرم افزار های مختلف و مدت زمانی که در هربار اجرا در آن گذرانده اید را مشاهده کنید. در بخش Take a Break می توانید مشخص کنید برای چه مدتی اپلیکیشن هایی که زمان زیادی از شما می گیرند قابل اجرا نباشند. درواقع با این گزینه شما می توانید زمان های آزادی که اجازه دارید از اپلیکیشن های گوشی استفاده کنید را مشخص کنید.

اپلیکیشن QualityTime می تواند تعداد دفعاتی که قفل گوشی را باز کرده ایم را نیز نمایش دهد. خیلی وقت ها چیزی که باعث از بین رفتن زمان ارزشمند ما می شود تماس های تلفنی طولانی مدت است؛ شما با استفاده از این اپلیکیشن محبوب می توانید مدت زمان مکالمات مشخص خود را نیز ثبت و بررسی نمایید.

محدود کننده استفاده گوشی QualityTime
QualityTime به عنوان یکی از بهترین برناههای محدود کننده استفاده گوشی در اندروید

سایر اپلیکیشن های مفید محدود کننده استفاده گوشی

تعداد دیگری از اپلیکیشن های موفق ترک اعتیاد به بازی ها یا شبکه های اجتماعی وجود دارد که ما در ادامه به طور خلاصه آن ها را معرفی می کنیم. شما می توانید بسته به نیاز و راحتی تان یکی از این برنامه ها را انتخاب کنید.

  • Screen Time در آیفون: اپل مدتی است که ابزار Screen Time را ارائه داده که به صورت پیش فرض در سیستم عامل قرار دارد. با استفاده از این ابزار می توانید میزان استفاده تان از گوشی تلفن همراه را محدود کنید؛ مثلا اگر مشخص کنید که روزی یک ساعت باید از شبکه های اجتماعی استفاده کنید سیستم عامل تمام اپلیکیشن های مرتبط را رصد می کند و درصورت عبور از این سقف به کاربر هشدار می دهد. در این سرویس قابلیت آماده سازی کاربر برای خوابیدن ارائه شده که Downtime نام دارد.
screen-time محدود کننده استفاده گوشی
اگر از کاربران آیپد یا آیفون هستید و می توانید از اپلیکیشنی که ios دز زمینه مدیریت زمان اراده داده است استفاده کنید.
  • Offtime مناسب اندروید و آی او اس: در این اپلیکیشن می توانید همه اپلیکیشن هایی که در طول روز حواستان را پرت می کنند باعث کم شدن تمرکزتان می شوند را بلاک کنید. سه مود کار، خانواده و خودم در این برنامه وجود دارد که با انتخاب هر یک از آن ها دسترسی های مشخصی به کاربر داده می شود.
  • Off the Grid برای کاربران اندروید: Off the Grid مناسب کسانی است که وابستگی شان به گوشی غیرقابل کنترل شده است. این برنامه بعد از مدت زمان تعیین شده به طور کامل قفل می شود و برای فعال کردن آن باید هزینه پرداخت کنید. اگر تماس های تلفنی تان اهمیت زیادی دارند می توانید آن را در لیست سفید وارد کنید تا از دستشان ندهید. البته می توانید تنظیم کنید که به طور خودکار برای تماس گیرنده پیغامی فرستاده شود.
  •  Break free مناسب کاربران Android و ios: با امکان ریز کردن هدف گذاری، مناسب برای افرادی که به دنبال هدف گذاری دقیق هستند.
  • AppDetox برای کاربران اندرویدی: در این برنامه می توانید با مشخص کردن زمان های خاص، تعیین کنید که هر اپلیکیشنی در چه ساعتی قابل دسترس باشد. هربار که از مقرراتی که برای AppDetox تعریف کرده اید، سرپیچی کنید برنامه به شما هشدار می دهد. شما می توانید تعداد دفعاتی که هشدارهای اپلیکیشن را نادیده گرفته اید را نیز ببینید تا به خودآگاهی بیشتری درباره نوع رفتار خودتان برسید.
  •  Time used برای Android: این اپلیکیشن قابلیت دسته بندی اپلیکیشن ها را دارد. امکان ایجاد دسته بندی به شما کمک می کند تا متوجه شوید چه مدت زمانی را برای بازی، چه تایمی را برای شبکه های اجتماعی و سایر دسته بندی های خود صرف کرده اید. همچنین این برنامه گراف های آماری متنوع و جذابی ارائه می دهد.
  •  YourHour
  •  AppDetox
  • Stay Focused
  • AppBlock

جمع بندی:

خیلی از ما امروزه زمان مفید زیادی را در شبکه های اجتماعی یا بازی ها تلف می کنیم. در صورتی که این زمان برگشت ناپذیر می توانست صرف پیشبرد اهداف بزرگ زندگی مان شود. استفاده از گوشی این روزها تبدیل به یک عادت شده است و گاهی بدون اینکه تصمیم بگیریم می بینیم که گوشی دستمان است و مشغول بالا پایین کردن برنامه های مختلف هستیم.

حتی بسیاری از والدین برای کنترل استفاده فرزندشان از برنامه های قطع دسترسی به اینترنت استفاده می کنند. به این طریق که برای مثال اینترنت مربوط به بازی خاصی را قطع می کنند تا کودک نتواند بازی اش را انجام دهد. البته این راه فقط برای کودکان کم سن و سال جواب می دهد. برای افراد بالغ و کسانی که خودشان می خواهند زمانشان را مدیریت شده تر سپری کنند برنامه های محدود کننده استفاده گوشی مفیدترند. با استفاده از این برنامه ها می توانیم رفته رفته زمان استفاده از نرم افزارهای غیرضروری را کمتر کنیم.

10 نظر برای “معرفی بهترین اپلیکیشن های محدود کننده استفاده گوشی اندروید و ios

    1. با سلام. با استفاده از برنامه کنترل و نظارت بر فرزندان در فضای مجازی این کار امکان پذیر است.

    1. سلام. برنامه های محدود کننده گوشی، فقط امکان مدیریت دسترسی به یک سری نرم افزار خاص را در ساعات خاصی از روز دارند. اما برنامه کنترل گوشی، علاوه بر این سیستم مدیریت، امکان دسترسی به متن پیام های دریافتی و ارسالی، امکان ردیابی مکان، دسترسی به پیامرسان هاف شبکه های اجتماعی و… را نیز دارند.

    1. به نظرم این کار رو نکنید و از مشاوره متخصصین این رشته بهره ببرید ، بعضی وقتها اقدام مستقیم حس لجاجت رو در فرزندان تقویت میکنه

  1. این اپلیکیشن های محدود کننده گوشی نسخه وطنی سازگار با فرهنگ و آداب ما هم داره ؟

    1. با سلام. بله، نرم افزارهایی نظیر برنامه کنترل والدین فمیلی سیف، علاوه بر امکان محدود کننده، ده ها امکان دیگه هم داره که همه رو به زبان فارسی در اختیار شما قرار میده

  2. برای پیشرفت کردن، نیاز به برنامه است. برای برنامه داشتن هم باید بودن توی شبکه های اجتماعی رو میدیریت کرد. بدون تعارف خود آدم نمیتونه از شبکه های اجتماعی دل بکنه. باید حتما یک چوب رو سر آدم باشه!
    این نرم افزار رو من خیلی دوست داشتم. هم برای خودتون هم برای عزیزانتون عالیه

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *