[smartslider3 slider="2"]

آموزش تصویری روش های ریپورت اینستاگرام

آموزش کامل ریپورت اینستاگرام

اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر دنیا دارد و طبیعتا مدیریت این تعداد کاربر بدون در نظر گرفتن قوانین امکان پذیر نیست. قوانینی مثل رعایت حقوق مادی و معنوی افراد، عدم انتشار محتوای غیراخلاقی و… مهم ترین مواردی هستند که عدم رعایت آن ها منجر به ریپورت اینستاگرام می شود.

در این مقاله با انواع روش های report کردن آشنا می شویم و مراحل ریپورت اینستاگرام را به صورت تصویری آموزش می دهیم.

انواع روش های ریپورت اینستاگرام

ریپورت اینستاگرام قابلیتی است که به منظور جلوگیری از فعالیت افراد متخلف طراحی شده است. کاربران اینستاگرام در صورت مشاهده تخلف، می توانند با استفاده از Report اینستاگرام، این موضوع را جهت بررسی به اینستاگرام اطلاع دهند. ریپورت کردن در اینستاگرام برای موارد زیر انجام می شود:

  • ارسال تصاویر و ویدئوهای مغایر با اخلاق
  • منتشر کردن فایل هایی که برای رده های سنی خاصی نامناسب است. (برای مثال تصاویر جنسی یا ترسناک)
  • گذاشتن پست، استوری یا متن در رابطه با آزار جنسی، خودزنی، تهدید، مواد مخدر و…
  • جعل هویت افراد
  • عدم رعایت حقوق مادی و معنوی اثر (اصل کپی رایت)
  • ایجاد مزاحمت در کامنت یا دایرکت
  • و…

اینستاگرام امکان ریپورت موارد مختلفی را داده است. هر اکانتی که چندین ریپورت در یک مورد خاص دریافت کند اینستاگرام به این نتیجه می رسد که اکانت ریپورت شده را در برخی فعالیت ها محدود کند. حتی اینستاگرام این اجازه را دارد که حساب شما را برای همیشه ببندد.

شما در اینستاگرام امکان 5 نوع ریپورت دادن را دارید:

  1. ریپورت پست
  2. ریپورت اکانت
  3. ریپورت استوری
  4. ریپورت کامنت
  5. ریپورت دایرکت

ریپورت پست اینستاگرامی

اگر پستی دراینستاگرام منتشر شد که این پست حاوی محتوای غیراخلاقی یا خلاف قوانین اینستاگرام بود می توانید به روش زیر آن پست را ریپورت کنید.

  1. پست را باز کنید و روی آیکون 3 نقطه موجود در گوشه ی بالا و سمت راست پست کلیک کنید.
  2. از لیست گزینه Report را انتخاب کنید.
  3. در این مرحله باید دلیل خود را از گزارش این پست شرح دهید. در واقع یک سری موارد لیست شده است که همگی ناقض قوانین اینستاگرام هستند. شما باید از لیست موردی را که در پست مشاهده کرده اید را انتخاب و به اینستاگرام گزارش کنید. یکی از موارد را انتخاب کنید تا مراحل ریپورت اینستاگرام تمام شود. (تمام دلایل ریپورت در ادامه مقاله توضیح داده شده اند.)
مراحل ریپورت اینستاگرام در Post
مراحل ریپورت اینستاگرام در Post

ریپورت پروفایل در اینستاگرام

اگر اکانتی را دیدید که محتوای کلی آن شامل موارد غیراخلاقی و ناقض قوانین محسوب می شد می توانید این اکانت را ریپورت کنید. بارها پیش آمده است که اینستاگرام اکانت های جعل کننده یا پیج هایی را که به انتشار محتوای نامناسب می پردازند حذف کند. برای ریپورت پیج اینستاگرام مراحل زیر را انجام دهید:

  1. وارد اپلیکیشن اینستاگرام شوید و به صفحه اکانت مدنظرتان بروید.
  2. روی آیکون 3 نقطه بالای صفحه کلیک کنید.
  3. از بین گزینه های موجود Report را انتخاب کنید.
  4. گزینه Report Account را بزنید.
  5. برای تکمیل فرایند report در اینستاگرام، یکی از گزینه ها را به عنوان دلیل خود برای گزارش این اکانت انتخاب کنید.
    1. It’s posting content that shouldn’t be on Instagram: ریپورت به دلیل انتشار محتوای غیرمجاز.
    2. It’s pretending to be someone else: ریپورت اکانت های فیک و غیرواقعی در اینستاگرام و همچنین اکانتی که فرد در آن تظاهر می کند که شخص دیگری است.
    3. It may be under the age of 13: برای report افراد زیر 13 سال در اینستاگرام.
ریپورت اینستاگرام در پست
برای تکمیل مراحل ریپورت باید دلیل خود را از بین گزینه ها انتخاب و تائید کنید.

ریپورت استوری اینستاگرامی

استوری اینستاگرام بیش ترین بازدید اینستاگرام را به خود اختصاص داده است. تا جایی که طبق آمار، استوری ها هشت برابر بیش تر از پست ها دیده می شوند. بنابراین بهتر است اگر اکانتی را دیدید که ضد قوانین و چهارچوب های اخلاقی استوری می گذارد آن اکانت را report  کنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد استوری مورد نظر شوید و بر روی آیکون 3 نقطه کلیک کنید.
  2. گزینه ی Report را انتخاب نمایید.
مراحل ریپورت اینستاگرام در استوری
گزینه Report را طبق تصویر انتخاب کنید.
  1. گزینه It’s Inappropriate را انتخاب کنید و دلیل خود را از بین گزینه های ریپورت علامت بزنید.

ریپورت در کامنت

کامنت اینستاگرام فضایی برای اظهارنظر در رابطه با پست اینستاگرام می باشد. اما برخی با انتشار کامنت بی ربط و نامناسب باعث ایجاد تنش یا حس بد در دیگران می شوند. امکان ریپورت کامنت اینستاگرام وجود دارد. در صورتی که ریپورت کامنت های فرد مدنظر از تعدادی بیش تر شود اینستاگرام اکانت ریپورت شده را محدود می کند. برای report کامنت در اینستاگرام مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به کامنت مدنظر مراجعه کنید؛ کامنت را انتخاب کرده و انگشتتان را نگه دارید.
  2. آیکون موجود در گوشه سمت راست و بالای صفحه را انتخاب کنید.
مراحل ریپورت اینستاگرام در کامنت
مراحل ریپورت کامنت اینستاگرام
  1. گزینه Report this comment را بزنید.

ریپورت در دایرکت

ممکن است فردی در دایرکت پیام نامربوطی به شما بدهد. علاوه بر بلاک اینستاگرام می توانید دایرکت فرد مقابل را ریپورت کنید.

برای report پیام دایرکت در اینستاگرام روی پیامی که قصد ریپورت آن را دارید، لمس کرده، نگه دارید و گزینه Report را انتخاب کنید. پس از آن دلیل ارسال گزارش را از بین گزینه های موجود انتخاب کنید. در انتها بر روی دکمه Submit Report کلیک کنید.

مراحل ریپورت اینستاگرام در دایرکت
مراحل ریپورت دایرکت

دلایل ریپورت اینستاگرام

همانطور که گفتیم ریپورت و گزارشی که ما به اینستاگرام می دهیم باید دلیل داشته باشد. اینستاگرام مهم ترین موارد نقض قانون را لیست کرده است و ما هنگام ریپورت اینستاگرام تنها کافی است از بین گزینه های موجود دلیل ریپورت کردنمان را انتخاب کنید. نقض قوانین اینستاگرام شامل موارد زیر می باشد:

It’s Spam (اسپم):

از این گزینه برای ریپورت فعالیت های اسپم در اینستاگرام استفاده کنید.

Nudity or sexual activity (برهنگی یا فعالیت جنسی):

چنانچه دیدید اکانتی در اینستاگرام محتوای جنسی یا برهنگی منتشر می کند، می توانید با ارسال گزارش به اینستاگرام، این موضوع را اطلاع دهید. با انتخاب این گزینه چهار زیرگزینه ارائه می شود که برای اطلاعات بیش تر بهتر است گزارش را تکمیل کنید.

  • Nudity or pornography (برهنگی یا ویدئوی مبتذل)
  • Sexual exploitation or solicitation (استثمار یا درخواست جنسی)
  • Sharing private image (به اشتراک گذاری تصویر خصوصی)
  • Involves a child (کودک آزاری جنسی)

I just don’t like it (این پست را نپسندیدم):

در صورتی که علاقه ای به مشاهده چنین محتوایی ندارید، می توانید از این گزینه استفاده کنید. در صورت انتخاب این گزینه و انتخاب دکمه Next، اینستاگرام سه گزینه در اختیار شما قرار می دهد که باید یکی از آن ها را انتخاب کنید. این موارد شامل بلاک، محدود کردن و آنفالو کردن اکانت مقابل می باشد.

Hate speech or symbols (گفتار یا نمادهای نفرت پراکنی):

در صورت مشاهده اکانتی که اقدام به تخریب شخصیت افراد یا سازمان های دیگر می کند این گزینه برای ارسال report در اینستاگرام مناسب خواهد بود. پس از انتخاب این گزینه دکمه Submit Report را انتخاب کنید تا مراحل ریپورت اینستاگرام به اتمام برسد.

Violence or dangerous organizations(سازمان های خطرناک و ترویج دهنده خشونت):

چنانچه متوجه شدید سازمان هایی به طور خطرناک و خشونت بار در اینستاگرام فعالیت می کنند، می توانید برای بررسی بیشتر آن را به اینستاگرام ریپورت دهید. گروهک های تروریستی، فاشیستی و… مثال هایی از این سازمان ها هستند. با انتخاب این گزینه باید دقیقا نوع فعالیت این مجموعه را مشخص کنید. موارد این گزارش به شرح زیر است:

  • Violent threat (تهدید خشونت آمیز)
  • Animal abuse (حیوان آزاری)
  • Death or severe injury (مرگ یا جراحت شدید)
  • Dangerous organization or individuals (سازمان یا افراد خطرناک)

Bullying or harassment (زورگویی یا آزار و اذیت):

در صورت مشاهده رفتارهای آزاردهنده و زورگویی از سوی کاربران دیگر، می توانید این مورد را با استفاده از قابلیت ریپورت در اینستاگرام، اطلاع رسانی کنید. با انتخاب این گزینه سه مورد نمایش داده می شود که شامل موارد زیر است:

  • Me (خودم)
  • Someone I know (فردی که می شناسم)
  • Someone else (سایر افراد)

یکی از این موارد را انتخاب کنید و دکمه submit report را بزنید تا کار ریپورت اینستاگرام تمام شود.

False information (ارائه اطلاعات اشتباه):

اینستاگرام با انتشار شایعات و اخبار دروغین مخالف است. به همین علت، در صورت مشاهده چنین مواردی می توانید گزارش آن را برای اینستاگرام ارسال کنید. با انتخاب این گزینه در مرحله بعد باید تعیین کنید که این صفحه در چه زمینه ای اطلاعات نادرست می دهد؟ سلامتی، سیاست، مسائل اجتماعی یا سایر موارد. یکی از گزینه ها را انتخاب کرده و Submit Report را انتخاب کنید.

Scam or fraud (کلاه برداری):

این گزینه نیز برای جلوگیری از فعالیت افراد سودجو و کلاه بردار قرار داده شده است. برای ریپورت افراد کلاهبردار در اینستاگرام از این گزینه استفاده کنید. پس از انتخاب این گزینه می توانید اکانت مدنظر را بلاک، محدود یا آنفالو کنید.

Suicide, self-injury (خودکشی، خودزنی):

انتشار این گونه پست ها برای سلامت جامعه مضر است و می تواند باعث مشکلات اجتماعی فراوانی شود. اینستاگرام از کاربرانش می خواهد در صورت مشاهده چنین محتوایی، آن را سریعاً گزارش دهند.

Sale of illegal or regulated goods (فروش کالاهای غیرقانونی یا تحت نظارت دولت):

اگر با محتوایی برخورد کردید که قصد خرید و فروش کالاهای غیرمجاز را از طریق اینستاگرام دارد، می توانید با انتخاب این گزینه اینستاگرام را از آن مطلع سازید. با انتخاب این گزینه یک سری موارد که شامل قانون فروش غیرقانونی هستند نمایش داده می شوند که برای تکمیل گزارش باید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

  • Fake health documents (مدارک بهداشتی جعلی)
  • Drugs, alcohol or tobacco (مواد مخدر، الکل یا تنباکو)
  • Firearms (سلاح گرم)
  • Weight loss products or cosmetic procedures (محصولات کاهش وزن یا روش های زیبایی)
  • Animals (فروش حیوانات)

Intellectual property violation (نقض مالکیت معنوی):

رعایت کپی رایت در اینستاگرام یک قانون است. اگر شخصی بدون رضایت صاحب یک اثر، آن را منتشر کند، محدود خواهد شد. این موضوع در رابطه با موزیک، ویدئو، فیلم یا هر نوع محتوایی که دارای حق پخش انحصاری است می گردد.

eating disorders (اختلالات تغذیه ای):

انتشار این گونه پست ها برای سلامت جامعه مضر است و می تواند باعث مشکلات اجتماعی فراوانی شود. اینستاگرام از کاربرانش می خواهد در صورت مشاهده چنین محتوایی، آن را سریعاً گزارش دهند.

Something else (سایر دلایل):

در صورتی که قصد ریپورت موضوعی غیر از موارد فوق را دارید باید موضوع گزارش خود را از این قسمت جستجو کنید. در صورتی که دلیل شما از نظر اینستاگرام هم نوعی نقض قانون محسوب شود می توانید ریپورت اینستاگرام خود را ثبت کنید.

مدت زمان ریپورت اینستاگرام چقدر است؟

در صورتی که کاربر ریپورت شده چند گزارش در زمینه تخلف مطرح شده داشته باشد اینستاگرام به صحت ادعای مطرح شده پی می برد و اکانت مربوطه را محدود می کند. این محدودیت می تواند شامل محدودیت در فالو کردن، کامنت گذاشتن، لایو گذاشتن و… باشد. حتی با توجه به نوع تخلف، اینستاگرام این امکان را دارد که حساب فرد متخلف را ببندد.

مدت زمان ریپورت اینستاگرام

سوالی که پیش می آید این است که این محدودیت تا چه زمانی ادامه دارد؟ در پاسخ باید گفت مدت زمان ریپورت اینستاگرام بسته به شرایط پیج و تخلفی که پیج مرتکب شده است، متفاوت است. از طرفی اگر تعداد دفعات ریپورت شدن حسابی زیاد باشد در دفعات بعدی ریپورت شدن، این مدت زمان افزایش خواهد یافت.

به این نکته هم توجه داشته باشید که ریپورت بدون دلیل تاثیر چندانی در محدود شدن حساب ندارد. بنابراین اگر مورد قابل گزارشی را مطرح کردید حتما دلیل خود را از بین مواردی که توضیح دادیم انتخاب کنید.

تفاوت ریپورت با بلاک

یکی از سوالات پرتکرار افراد تفاوت این است که بلاک کردن در اینستاگرام چه تفاوتی با ریپورت کردن دارد؟ هر دوی این موارد در ارتباط با کاربران مخرب به کار می رود اما تفاوت اساسی بین این دو قابلیت در برنامه اینستاگرام وجود دارد.

در واقع وقتی شما اکانتی را بلاک می کنید باعث می شوید که این اکانت دیگر هیچ راه ارتباطی با شما نداشته باشد و دسترسی فرد متخلف به اکانت خودتان را از بین می برید.

اما وقتی اکانتی را ریپورت می کنید در در اصل به اینستاگرام گزارش می دهید که این اکانت حقوق سایر کاربران را پایمال می کند و از اینستاگرام می خواهید که این اکانت را محدود کند. در واقع با این کار به اینستاگرام گزارش می دهید که فرد متخلف به شما و سایر کاربران آسیب می زند و لازم است که دسترسی اش به اینستاگرام را از دست بدهد.

اگر اکانتی را دیدید که باعث اذیت و آزار خودتان یا دیگران بود بهترین کار این است که همزمان آن اکانت را بلاک و ریپورت کنید. برای این کار ابتدا اقدامات لازم برای ریپورت فرد را طبق آموزش انجام دهید. بعد از گزارش دادن به اینستاگرام می توانید اکانت فرد مربوطه را بلاک کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *