[smartslider3 slider="2"]

چگونه کودکان منظم داشته باشیم؟

کودکان منظم

برای بسیاری از والدین، بازگشت به مدرسه دو معنی دارد: صبح‌های پر‌هیجان و بعدازظهرهای پر استرس. آیا شما هم چنین صحنه‌هایی را در خانه‌ی خود تجربه کرده‌اید؟ خیلی از والدین آدم صبحگاهی نیستند و یاد دادن این نظم صبح گاهی به کودک برای آنان کار سخت‌تری خواهد بود. حال آنکه وقتی بچه‌ها از مدرسه به خانه می‌آیند، تنش بیشتر می‌شود. هرج و مرج و بی‌نظمی در این مواقع به اوج خود خواهد رسید. اما به راستی چگونه کودکان منظم داشته باشیم؟ در ادامه مراه ما باشید.

10 نکته ضروری و مهم برای تربیت کودکان مستقل

مهمترین نکات آموزش کودکان منظم

یکی از اولین چیزهایی که باید در هنگام ایجاد برنامه‌های روزمره صبح یا بعد از مدرسه برای فرزندان خود در نظر بگیرید، تعیین هدف برای آن برنامه های روزمره است. هنگامی که آن را مشخص کردید، گام بعدی این است که بهترین راه برای دستیابی به آن را برنامه ریزی کنید. با توجه به این نکته، شما باید هر چیزی که سر راهتان قرار می‌گیرد را در نظر بگیرید.

مهمترین نکات ایجاد روتین صبحگاهی موثر

برای بسیاری از ما، هدف صبحگاهی این است که همه چیزهایی را که فرزندمان برای یک روز مدرسه موفق نیاز دارد، به موقع تهیه کنیم. وقتی بیش از یک ساعت طول می‌کشد تا دو کودک آماده شوند، می‌دانیم که چیزی نابه جا است. اینگونه است که باید روال صبحگاهی خود را ایجاد کنیم. برای کاهش استرس صبحگاهی برنامه ریزی کنید.

  • فرزندان خود را مسئول وظایف خود قرار دهید. آهسته آهسته و قدم به قدم به آنها یاد دهید که چگونه خودشان لباس بپوشند. فقط چند هفته طول خواهد کشید و قبل از اینکه متوجه شوید برای صبح‌های خود زمان بسیار بیشتری خواهید داشت.
  • کارها را به ترتیب انجام دهید. یعنی نظمی ایجاد کنید که برای خانواده شما منطقی باشد. از رختخواب بلند شوید، فورا لباس بپوشید، صبحانه بخورید، بشویید، مسواک بزنید و سپس کیف مدرسه خود را ببندید. به کودکان استرس ندهید نشانه‌های فرزندتان را بگیرید و از آنجا کار کنید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما دوست دارد ابتدا کیف مدرسه اش را ببندد، به او اجازه دهید.
  • شب قبل چیزها را کنار بگذارید. به نظر بی‌معنی می‌آید، اما منظورم همه چیز است، از جمله ظروف صبحانه، وسایل ناهار و غذاهایی که نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. شما نمی‌دانید چقدر در زمان صرفه جویی می‌شود!

کیف‌های مدرسه، جعبه‌های ناهار را بیرون بیاورید و اجازه دهید بچه‌هایتان لباس‌هایشان را بچینند. در نهایت، بفهمید چه چیزی باید در آن صبح در کیف برگردد.

  • قرار گرفتن در یک روال منظم با این نکات باعث انعطاف پذیری برای آینده می‌شود.

نکاتی برای داشتن کودکان منظم بعد از مدرسه

در بعد از ظهر، اهداف بسته به فرزند شما و نیازهای مدرسه او در نوسان است.

  • وضعیت روحی آنها را ارزیابی کنید وقتی که آنها به خانه می‌آیند.
  • اول به آنها غذا بدهید. اغلب کودکان وارد خانه می‌شوند و درست به سمت جعبه خوراکی‌ها می‌روند. سعی کنید به جای این کار به سراغ میوه‌ها، سبزیجات و میان وعده‌های سالم تا زمان شام بروید.
  • آنها را مسئول کوله پشتی و وسایل خود قرار دهید.
  • از ابزارهایی استفاده کنید که سازمان‌دهی را ارتقا می دهند. از تقویم‌ها و برنامه‌هایی استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند زندگی و مدرسه را نیز سازماندهی کنید.
  • وظایف “اول، سپس”. این ابزار برای کودکان دارای ناتوانی یادگیری و برای کودکان کوچکتر خوب است. از نمودار «اول، سپس» استفاده کنید تا قبل از رفتن به مرحله بعدی که معمولاً یک پاداش است، ابتدا به چه چیزی نیاز دارند، نشان دهید. می‌توانید برای کودکانی که برای خواندن خیلی کوچک هستند عکس چاپ کنید. همچنین می‌توانید صفحه را در یک فروشگاه لوازم اداری لمینت کنید و چسب Velcro را برای تغییر وظایف و پاداش‌ها دریافت کنید.
  • خواب را در اولویت قرار دهید. خواب برای عملکرد مؤثر همه اعضای خانواده از جمله والدین ضروری است. خانواده‌تان را تشویق کنید که در طول ساعات خواب از فناوری استفاده کنند تا نور یا صدا از دستگاه‌های تلفن همراه حواس‌پرتی ایجاد نکند.

از برنامه کنترل‌ والدین استفاده کنید. familysafe برنامه‌ای با مدیریت زمان آنلاین بودن کودکان است. این برنامه امکانات زیادی را برای کنترل همه اعضای خانواده فراهم می‌کند. با familysafe می‌توانید زمان‌های خاصی از روز را تنظیم کنید و دسترسی به اینترنت را متوقف کنید.

حرف آخر

کمک به فرزندانتان برای ایجاد برنامه‌های روزمره در صبح و بعد از مدرسه برای فصل مدرسه مهم است. باید قبل از شروع مدرسه برنامه ریزی کنید، اما اگر همیشه برای اتوبوس مدرسه می‌دوید یا بعدازظهرها را پر استرس طی می‌کنید، به فکر طراحی روتینی که متناسب با خانواده‌تان باشد، باشید و فضایی آرام ایجاد کنید و فرزندتان را تشویق به مسئولیت پذیری کند، هیچ وقت دیر نیست.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *