[smartslider3 slider="2"]

شعر کودکانه؛ اهمیت آموزش شعر به کودکان

شعر کودکانه

آیا تا به حال در مورد اهمیت آموزش شعر به کودکتان اندیشیده‌اید؟ آیا از مزایای بیشمار این آموزش به کودکتان خبر دارید؟ در این مقاله همراه با هم در مورد آموزش شعر کودکانه به فرزندان خردسال و نقش پراهمیت‌ آن در مراحل رشد آنان صحبت خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

همه ما می‌دانیم که کودکان علاقه‌مند به سرگرم شدن و بازی کردن و لذت بردن هستند. در این میان اگر نیاز باشد تا بخواهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و آموزشی برای آنها داشته باشیم، کار ما به راحتی انجام نخواهد شد. اما به جرات می‌توان گفت شعر کودکانه می‌تواند برآورده کننده این نیازها باشد. چرا که تکرار و حفظ کردن شعر‌ها به مهارت درک و کشف و همچنین توانایی گوش دادن کمک زیادی می‌کند.

شعر و آموزش آن یکی از روش‌های آموزش غیر مستقیم برای کودکان بشمار می‌رود. این نوع بیان شیوا و دل‌انگیز باعث پیشرفت زبانی کودک خواهد شد و دلیلی خواهد بود تا دایره واژگان کودک گسترده تر شود. به کمک شعر و آموزش آن می‌توانیم به یادگیری کودک جستجوگر و کنجکاومان کمک کنیم.

بهترین نرم‌افزارهای آموزش نقاشی به کودکان

هدف از شعر کودکانه چیست؟


مهمترین هدف از آموزش شعر به کودکان، نشان دادن دنیای پسرامون به آنها و آشنا کردن کودکان با دنیای بشریت است. از این طریق است که کودک می‌آموزد خوبی و بدی در دنیای اطرافش چگونه معنی پیدا کرده و تجلی می‌یابند.

شعرهای کودک دنیای تجربه شده بزرگسالان را منعکس می‌کند و قدمی در راه شناساندن دنیا به کودک معنی می‌شود. همچنین شعر کودکانه طیف وسیعی از امکانات ارتباط با کودک را پیش روی او قرار می‌دهد.

چرا شعر کودکانه دارای اهمیت است؟


کودکان ما سرمایه آینده‌ی بشریت هستند. آینده‌ی دنیا در دستان کوچک آنهاست و دانستن این مساله ما را از نظر اخلاقی مجبور می‌کند تا بهترین امکانات آموزشی را در اختیار آنها قرار دهیم. به عنوان سرپرست آنان باید هر آنچه را که می‌توانیم انجام دهیم تا آنها در آینده برای بقیه جامعه بشریت مفید واقع شود.

همانطور که همگی می‌دانیم راه‌های مختلفی برای آموزش به کودکان وجود دارد. اما یکی از بهترین این راه‌های در دسترس شعرکودکانه است. شعر کودکانه با ماهیت جذاب و دلفریبی که دارد بسیار با روحیه بازیگوش و فعال کودکان ما سازگار است.

این شعرهای کودکانه، توجه کودک ما را به خودشان جلب می‌کنند. کودکان عاشق تکرار آموخته‌های خود هستند. هنگامیکه کودک به شعری علاقه نشان بدهد، آن می‌آموزد و مرتبا تکرار می‌کند. با استفاده از این روش می‌تواند نکات آموزشی مختلفی را از طریق شعر بیاموزد.

از سوی دیگر ذهن کودکان دارای  خلاقیت بسیار بالایی است. وقتی شعری برایش خوانده می‌شود، علاقه‌مند شده و به سرعت در ذهنش آن را تصویر سازی می‌کنند. با استفاده از همین راه و روش است که چیزهای زیادی را می‌آموزد.

خلاصه گویی از ارکان اصلی شعر کودکانه است. این شعرها در قالب ترانه‌های آهنگ دار، دارای جذابیت زیادی برای کودکان بوده و باعث می‌شود کودکان به آنها بارها گوش دهند. این تکرار به کودکان کمک خواهد نمود تا با عمق بیشتری این شعرها و آموزه‌ها را بیاموزند.

امروزه دیگر کتاب‌های شعر فراوانی برای آموزش‌های مختلف یا آموزش یک مبحث خاص برای کودکان وجوپد دارد. گاهی حتی همین کتاب‌ها به صورتی تالیف شده‌اند که به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت خواندن و نوشتن خود را نیز تقویت کنند.

اما به یاد داشته باشید که مهمترین اثرشعرهای کودکانه باید بزرگداشت ارزش‌های اخلاقی باشد.

کاربردهای شعر برای کودکان

  • ایجاد شادی و لذت برای کودک
  • سفر عاطفی به رویاها و احساس‌ها
  • کمک می‌کند تا کودکان از زاویه‌ای نو و با احساسات عالی به جهان بنگرند.
  • درک ظرافت‌های جهان
  • شعر حساسیت کودکان را نسبت به ارزش های انسانی و اخلاقی و نیازها و احساسات دیگران گسترش می‌دهد.
  • کودک را از یک فرهنگ مشترک با جامعه‌اش برخوردار می سازد.
  • از راه شعر کودکان می‌آموزند به کار و هدف‌های عالی زندگی احترام بگذارند.
  • شعر کودکان را در شناخت مفاهیم جهان پیرامونشان یاری می دهد.
  • حساسیت کودکان را نسبت به طبیعت بالا می‌برد.
  • بهترین وسیله‌ی آشنایی کودکان با زیبایی است.

چرا اشعار موزون مناسب کودکان است؟

از گذشته تا کنون شعر کودکانه جادوی جاودانه‌ای است که ارتباط ناگسستنی را با کودک ایجاد کرده است. مهمترین مشخصه‌ی شعر کودکانه، ریتم و وزن تکرار شونده آن است. کودکان هرچیز تکرار شونده‌ای را دوست دارند. بنابراین شعر نیز در این دایره قرار می‌گیرد.

اغلب شعرها با اجرای حرکات کوچک پیوند دارند و توانایی فیزیکی و حرکت‌های ظریف کودکان را تقویت می‌کنند. بنابراین شعر کودک بر اساس نیازمندی‌های کودک به وجود آمده و برای رشد صحیح او مفید خواهد بود.

روش‌های آموزش شعر به کودکان


کودکان می‌توانند به روش‌های گوناگونی شعرهای کودکانه را بیاموزند. البته ناگفته نماند که اول خود والدین باید این روش‌های آموزشی را به درستی بیاموزند تا کودک در زمان آموزش آنها دچار چندگانگی و بدفهمی نشوند.

آموزش پایه

در این آموزش والدین باید به طور مرحله به مرحله تلاش کنند. آنها باید به کودک آموزش دهند که چگونه باید شعری را حفظ کند. والدین باید در این راه صبر و شکیبایی به خرج دهند.

آموزش همراه با موسیقی

در این نوع آموزش والدین از طریق فایل‌های صوتی می‌توانند به کودک خود آموزش دهند. در این روش اشعار ساده موسیقایی برای آموزش انتخاب می‌شوند.

حفظ شعر با تصویر

امروزه فایل‌های زیادی در این زمینه به وجود آمده است. کاربرد این فایل‌ها به گونه‌ای است که علاوه بر اشعار و آهنگ‌های موزون، از تصاویر انیمیشنی و پویا در جهت آموزش بهره می‌برند.

آموزش نمایشی

در این نوع روش آموزشی والدین می‌توانند به کودکان خود به شیوه نمایشی حفظ شعر را یاد دهند. در این روش آموزش، کودکان می‌توانند به وسیله‌ی ایفای نقش در یک بازی نمایشی دیالوگ‌ها و شعر‌های کودکانه آن را حفظ کنند.

سخن آخر

در این مقاله تلاش شد تا خلاصه‌ای در مورد اهمیت شعر کودکانه بیان گردد. امید است با خواندن این مطلب کوتاه از این پس والدین وقت بیشتری را در مورد این مساله‌ی بسیار مهم با کودک خود صرف نمایند. زیرا که عدم کسب مهارت‌های مورد نیاز اولیه در بلند مدت و در سنین بالاتر می‌تواند برای کودک مشکل‌زا باشد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *