[smartslider3 slider="2"]

کودک و امنیت؛ نقش صحبت در ایجاد شرایط امن

کودک و امنیت

والدین در روحیه کودک و امنیت او چگونه اثر می‌گذارند؟‌ والدین چه نقشی در ایجاد امنیت روانی برای کودک دارند؟ بسیاری از والدین نمی‌دانند که چگونه باید برای کودک خود امنیت روانی ایجاد کنند. حتی گاهی آنها نمی‌دانند باید از چه جملاتی برای آرام کردن اوضاع استفاده کنند. اگر شما هم همین مشکل را دارید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

یکی از مهمترین فاکتورهای سلامت روان در جامعه احساس امنیت روانی است. کودک باید در محیط امنی رشد پیدا کند تا دچار مشکلات روانی در آینده نشود. امروزه دیگر استرس در همه‌ی ابعاد زندگی ما وجود دارد. کودکان نیز این میزان از استرس را درک کرده و حتی برخی از آنان دچار این استرس‌ها نیز خواهند شد. همین امور میزان امنیت روانی کودک را کاهش خواهند داد.

مشکلات عدم امنیت روانی در کودکان

آیا کودک شما احساس امنیت می‌کند؟

کودک و امنیت؛ امن کردن محیط رشد کودک

  • دسترسی کودک به محتوای خشونت آمیز را محدود یا حتی قطع کنید. مشاهده فیلم‌های ترسناک و پرخشونت این حس را منتقل می‌کند که دنیا جای خطرناک و بدون امنیتی است.
  • دسترسی کودک به فضای مجازی و اینترنت را محدود کنید. برای این کار از برنامه‌های کنترل والدین استفاده کنید. familysafe یکی از بهترین این برنامه است. familysafe می‌تواند تمام اتفاقات گوشی هوشمند کودک را بررسی کرده و آنها را به اطلاع شما برساند.
  • سعی کنید مواقع مهم و حساس در کنار کودک خود باشید. این اطمینان را به کودک بدهید که در زمان نیاز و هر موقع دچار مشکلی شود، شما در کنارش خواهید بود.
  • خندیدن، بازی کردن و حرف زدن در ایجاد حس امنیت در کودکان نقش مهمی دارد. برای کودک خود زمان کافی در روز را اختصاص دهید.
  • تعادل داشته باشید. برای تربیت خود مرزهای دقیق داشته باشید. کودک شما با این مرز گذاری‌ها باید بفهمد کدام عمل او درست و کدام عملش نادرست است و چه انتظاری از او میرود.

چه جملاتی به کودکان حس امنیت می‌دهد؟

صحبت کردن نقش بسیار زیادی در کاهش استرس و اضطراب کودکان ایفا می‌کند. کودک با صحبت کردن با والدین خود درمیابد که افکارش یا اتفاقات پیرامون آنقدرها هم عذاب آور و یا حل نشدنی نیستند. اما این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که والدین بدانند چگونه باید کودک خود را آرام کنند. در همین راستا والدین باید یاد بگیرند تا با کودکانشان صحبت کنند و از جملات درست برای بیان احساسات خود استفاده نمایند.

بسیاری از این جملات آموختنی هستند. هر چند بسیاری از والدین به صورت غریزی خیلی از آنها را به کار می‌برند. اما خیلی والدین هم هستند که در لفظ نمی‌توانند حس امنیت را به کودکشان نشان بدهند.

جملاتی همچون هستم و بغلت می کنم، تو نباید از چیزی بترسی چرا که ما مراقبت هستیم یا کنار تو می‌مانم و نمی‌گذارم آسیب ببینی، صدایت را می شنوم، خواسته‌ات را به من بگو، لازم نیست جیغ بکشی و گریه کنی تا توجه‌ام را جلب کنی، تو آرام باش و می‌توانی روی من حساب کنی، همگی جملاتی هستند که در جهت آرام کردن کودک می‌توان از آنها استفاده نمود.

شما به عنوان والدین باید هر روز این جملات را به کودک خود یادآوری کنید تا او بداند توسط خانواده دوست داشته میشود. به آنها بگویید در هر شرایطی دوستشان دارید.

محیط خانوادگی امن چه ویژگی دارد؟

در یک محیط خانوادگی امن، اعضای خانواده باید توجه و نگاه مثبتی به یکدیگر داشته باشند. از انجایی که کودک همیشه نیازمند محبت و توجه است چه بهتر است که این نیازه‌ها در کانون خانواده برطرف شوند.

برای ایجاد یک محیط با امنیت روانی بالا برای کودکان باید آنها را از آسیب‌ها دور نگهداشت. حتی بهتر است از نمایش تصاویر دلخراش برای آنها و حرف‌های خانوادگی در مورد این تصاویر نیز دوری نمود.

به کودکان کمک کنید، انرژی خود را در مسیر مثبت به کار گیرند. تخلیه انرژی همیشه به کاهش استرس و هیجانات منفی کودک کمک خواهد کرد.

با کودک خود در مورد مسایل مختلف صحبت کنید و حق دخالت به او بدهید تا باعث شود حس کند در جریان تصمیمات خانوادگی نقش آفرین است.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *