[smartslider3 slider="2"]

آیا کودک شما احساس امنیت می‌کند؟

احساس امنیت

امروز دیگر استرس پدیده رایجی در زندگی همه ما و کودکانمان است. کودکان می‌توانند نگران ظاهر، مدرسه، مقبولیت اجتماعی، جدایی از خانواده و دیگر امور باشند. گاهی داشتن میزان کمی از استرس طبیعی است، اما مقدار زیاد آن ناسالم است. مواجهه با اخبار و اتفاقات ناخوشایند می‌تواند باعث ایجاد حس ناامنی در کودک شود. اما چگونه برای کودک خود احساس امنیت ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید:

با این 5 ویژگی دیگر نگران گوشی موبایل و امنیت کودکان خود نباشید.

چرا به ردیاب برای ایجاد امنیت کودکان نیاز داریم؟

توصیه‌هایی اساسی برای ایجاد احساس امنیت برای کودکان

  • در ابتدایی ترین قدم همیشه سعی داشته باشید بر دسترسی کودک به محتوای خشونت آمیز نظارت داشته باشید. مشاهده فیلم‌های ترسناک و پر از خشونت به کودکان این حس را می‌دهد که دنیا جای خطرناکی است.
  • این امر بسیار مهم است که دسترسی کودکان را به فضای مجازی و اینترنت را نیز محدود کنید. برخی از نرم افزارها محدودیت‌هایی را روی تلفن همراه یا دیگر دستگاه‌های هوشمند اعمال می‌کنند. با این کار دیگر کودک تنها می‌تواند به سایت‌های تعیین شده توسط والدین دسترسی داشته باشد. FamilySafe یکی از بهترین برنامه‌ها در این زمینه است. با این امکان می‌توانید امنیت کودکان خود را به بهترین صورت ممکن ایجاد نمایید.
  • در کنار کودک خود باشید. او باید بداند که در زمان نیاز و هر موقع دچار مشکلی شد، فارغ از آنکه مقصر است یا نه، شما در کنارش هستید.
  • برای کودکان زمان اختصاص دهید. خندیدن، بازی کردن و حرف زدن با والدین در ایجاد حس امنیت در کودکان نقش مهمی دارد.
  • او را تحسین کنید و عزت نفس و اعتماد به نفسش را تقویت کنید. تشویق شما به او این اطمینان را می‌دهد که می‌تواند از پس هر مشکلی برآید.
  • در تربیت خود تعادل داشته باشید. همانقدر که ممکن است گاهی به خاطر یک اشتباه تنبیه شود، در مواردی نیز اشتباهاتش را ببخشید. برای این کار مرزهای تربیتی دقیقی داشته باشید. کودک باید بداند چه انتظاری از او می‌رود، چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است و به خاطر چه چیزی ممکن است تنبیه شود. عدم هماهنگی در تربیت باعث گیج شدن کودک و ایجاد حس ناامنی در او می‌شود.

در مراقبت از کودک خود اهمال نکنید

شما به عنوان والدین باید برای امن کردن جهان کودک تلاش کنید. اینکه به فرزندتان بگویید با غریبه‌ها حرف نزن، اما هر روز اجازه دهید که تنها در کوچه بازی کند، علاوه بر اینکه امنیتش را به خطر می‌اندازید او را دچار سردرگمی نیز خواهید نمود.

کودکان دستورالعمل‌های زیادی را از سوی ما می‌شنوند. اما ممکن است در زمان خطر، نتوانند از آنها استفاده کنند. این شما به عنوان والدین یا سرپرستان کودک هستید که باید تلاش کنید در ضمن دادن دستورالعمل‌های مراقبت از خود، تلاش کنید از بروز خطر برای او پیشگیری کنید. پرهیز از بروز تروما، باعث می‌شود حس امنیت در کودکان بدون خدشه باقی بماند.

همیشه به یاد داشته باشید که بیشتر از آنکه به فرزندتان تذکر می‌دهید، از او مراقبت کنید.

شرایط بحرانی را به کودک توضیح دهید

به یاد داشته باشید که گاهی شرایطی پیش می‌آید که خطراتی جان ما و کودکان را تهدید می‌کند، هر مشکل بزرگ یا کوچکی امکان دارد این حس امنیت را مختل کند. در این زمان است که لازم است که کودک از شرایط تا حدودی آگاه باشد تا بتواند از خود مراقبت کنید.

بهتر است با کودک خود صادق باشید. آرام و منطقی با او صحبت کنید. به سوالات کودک در حد فهم او پاسخ دهید و به او امید دهید. به کودک خود اطمینان دهید که در کنارش هستید و این شرایط به زودی تمام خواهد شد. اجازه دهید کودک ترس‌ها و نگرانی‌هایش را با شما در میان بگذارد. به آنها اطمینان دهید که شرایط فعلی تقصیر او نیست.

5 اصل مهم برای ایجاد احساس امنیت در کودکان

با هم بودن اعضای خانواده

باید این نکته را در نظر بگیریم که اولین جایی که کودک باید حس امنیت را تجربه کند درون خانواده است. نخستین اصل برای ایجاد حس امنیت در کودکان این است که خانواده با یکدیگر روابط صمیمانه داشته باشند و از زندگی در کنار هم احساس امنیت کنند.

‎برای این کار بهتر است تا اعضای خانواده اوقات بیشتری را در کنار هم بگذرانند. امنیت از هم نشینی با افرادی حاصل می‌شود که بتوانیم در ارتباطی صمیمانه به آن‌ها اعتماد کنیم و بدانیم که مورد حمایتشان هستیم.

‏‏‎ ‎دلگرمی و اطمینان دادن به کودک

کودکان می‌خواهند بدانند شما در مقام پدر و مادر برای محافظت از آن‌ها چه می‌کنید. لازم است شما هم اقداماتی را که خودتان در منزل و بیرون برای محافظت از او انجام می‌دهید، بیان کنید.

‏ ‎کمک به دیگران

‎ ‎کودکان نیز مانند بزرگسالان از یاری رساندن به افراد دیگر احساس رضایت و امنیت می‌کنند. این تلاش‌های هرچند جزیی به کودک احساس قدرت و مفید بودن می‌دهد و در ایجاد اعتماد به نفس در آنان موثر است. اگر به کودک وظیفه‌های کوچک دهید تا در یک سری کارها با بزرگ‌تر از خودشان شریک باشند، حس خوب ارزشمندی و امنیت را در آنها به وجود می‌آورید‎.‎

‏ با کودک خود زیاد بازی کنید

گاهی نیاز است به کودک خود ملحق شوید. بازی کردن با کودک باعث می‌شود به او احساس راحتی و امنیت دهید. وقتی با او بازی می‌کنید و به او بگویید که می‌تواند در این بازه زمانی هرچه دلش خواست فریاد بکشد، علاوه بر اینکه باعث تخلیه انرژی او شده‌اید، به او ثابت می‌کنید که می‌تواند در کنار شما خودش باشد و خانه را برای او شبیه پادگان نمی‌کنید.‎

‏‏‎مشورت و حمایت

کودکان دوست دارند بدانند که پدر و مادرشان از خمایت توسط والدین برخوردار هستند. اگر دچار مشکلی شدند یا کاری کردند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و خیالشان راحت می‌شود که والدینشان کنارشان هستند.

در زمانی که با کودک خود مشورت می‌کنید، به او حس ارزشمندی می‌دهید. با این کار باعث می‌شوید بداند که بود و نبودش برای شما فرق دارد و می‌توانید به او اعتماد و اطمینان کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *